Atomets orbitaler
Fra : Jens Pedersen

Dato : 05-09-03 00:08

Hej Ng,

Efter at have fulgt med i Miks indlæg om atomkernen længere nede i gruppen
kom jeg til at tænke på den undervisning, jeg selv modtog om orbitalteori i
kemitimerne. Jeg syntes den var ret løs, og det stod nærmest ikke beskrevet,
hvad orbitaler rent faktisk var. Som jeg har forsået det, er en orbital en
matematisk funktion, der beskriver sansynligheden for at "møde" en elektron
et bestemt sted omkring atomkernen.
Er der nogen, der kan beskrive dette nærmere (evt. internetlinks)? Her
tænker jeg på, hvordan man "finder" disse funktioner, og hvordan man
kombinerer dem, når man snakker om forskellige hybridiseringer.

--
Jens Pedersen

Fra : Torben Simonsen

Dato : 05-09-03 02:21

"Jens Pedersen" <jens-pedersen@webspeed.dk> writes:

> [...]
> tænker jeg på, hvordan man "finder" disse funktioner, og hvordan man
> kombinerer dem, når man snakker om forskellige hybridiseringer.

Orbitaler kan på mange måder sammenlignes med stående bølger. Det er
velkendt, at bølger i et eller andet medie (f.eks. akustiske bølger
i luft) kan danne stationære løsninger (stående bølger), når de lukkes
inde i et rum. Lyden fra en orgelpibe eller en svingende streng på
en guitar er eksempler på dette.

En elektron kan beskrives både som en partikel og en bølge. Når en
elektron er indfanget i det elektriske felt fra en atomkerne, så vil
den opføre sig som en "stående bølge" - og denne stående bølge er netop
det, vi kalder en orbital.

Rent matematisk er orbitalerne løsninger til Schrödinger-ligningen.
Løsningerne til denne ligning viser sig at være en klasse af
funktioner, som kaldes sfæriske harmoniske funktioner, og disse
funktioner kan beskrives ved hjælp af noget, som kaldes Legendre-
polynomier. Hvis du ikke er bange for lidt matematik, så kan du
finde en beskrivelse af, hvordan man løser Schrödinger-ligningen
for hydrogen-atomet på denne side:

--
-- Torben.

Fra : Jens Pedersen

Dato : 05-09-03 10:42

"Torben Simonsen" <ts@biograferne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> polynomier. Hvis du ikke er bange for lidt matematik, så kan du
> finde en beskrivelse af, hvordan man løser Schrödinger-ligningen

Huha, håbede lidt på, det ville være en anelse simplere. Men tak alligevel!

--
Jens Pedersen

Fra : core99

Dato : 05-09-03 07:22

Det skøreste ved at lære om orbitaler er at man ikke kan bruge den viden til
noget. Det kræver en enorm computer at beregne orbitaler på molekuleniveau
og sådan en har de færreste.

--

core99@delite.dk (remove first two after@)
ICQ 206291924

Fra : Jens Pedersen

Dato : 05-09-03 10:32

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> noget. Det kræver en enorm computer at beregne orbitaler på molekuleniveau

Tja, jeg synes da, jeg har haft stor glæde af orbitalteorien inden for den
organiske kemi. Den giver trods alt et godt billede af, hvordan
kulstofholdige stoffer ser ud, og hvorfor de ser ud, som de gør.

--
Jens Pedersen

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-09-03 15:44

> [...]
til
> noget. Det kræver en enorm computer at beregne orbitaler på molekuleniveau

Har en AMD 750mhz er den enorm nok?

Venligst

Fra : core99

Dato : 05-09-03 17:40