Hvilken olie på abteringen?
Fra : Who now

Dato : 04-09-03 20:45

Jeg er blevet ejer af en Fjord med en del teak
træ.(skabslåger,border,skuffer osv.)
Er der nogen der har erfaring med hvilken olie behandling man skal give for
det holder sig pæn fremover. Det er rimelig pæn nu,men er ved at se lidt
træt ud.
Venlig Hilsen
Steen

Fra : kay

Dato : 05-09-03 05:25

"Who now" <ikkeoplyst@mail.com> wrote in message
> Er der nogen der har erfaring med hvilken olie behandling man skal give
for
> det holder sig pæn fremover. Det er rimelig pæn nu,men er ved at se lidt
> træt ud.>

Jeg bruger en klar antik træolie. Den er meget tynd.
Skal tørres/gnubbes af med en klud efter ca. 1/2 time.
Men læs vejledningen.
Den 1ste gang jeg smurte olie på et bord måtte jeg slibe
bordet af igen fordi jeg smurte for tykt på med en fed olie..
hilsen kay

Fra : MVH

Dato : 10-09-03 22:17

"Who now" <ikkeoplyst@mail.com> wrote in message news:<3f579631$0$97209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> det holder sig pæn fremover. Det er rimelig pæn nu,men er ved at se lidt

Almindelig koldpresset lindolie kan fint gøre det. Det er en god ide
først at fjerne den gamle olie med trærens. Dernæst er det meget
vigtigt, at du lader træet tørre helt, inden den nye olie påføres.
Olien skal have en halv time til at trænge ind i træet - overfladerne
må ikke stå blanke – hvorefter overfladerne gnides, indtil al
overskydende olie er fjernet. Ved gnidning "brænder olien af", hvorved
overfladen lukkes. Behandlingen gentages 3 gange med en uges
mellemrum.
Du kan evt. fortynde olien med terpentin i forholdet 3:1 til første
behandling. Den vil da lettere trænge ned i træet.

Held og lykke med projektet
Morten

P.S. Husk at olievædet klude er selvantændende!