Jomfru Ane Band - mere aktuel end nogensin~
Fra : Thomas

Dato : 04-09-03 19:20

På biblioteket er jeg stødt på en opsamlingsplade med Jomfru Ane Band,
som jeg altid har haft en svaghed for. Det skyldes ikke mindst at to
af landets bedste guitarister, nemlig Jan Ettrup og Thomas Grue i
perioder spillede i bandet, og de kan virkelig spille guitar. Senere
var de jo begge med i et andet pragtfuldt orkester, nemlig Frede Fup.

Alene ordet "Jomfru Ane Band" lugter selvfølgelig meget af frelst
halvfjerdserromantik, men faktisk må man sige, at de har lavet en
håndfuld rigtigt gode sange og regulære hits.

Jeg nævner bare: "Wargasme", "Gud fri os", "Rock me baby","Plutonium",
"Krisens danse-makabre", "Rebild" og ikke mindst "Balladen om
Byggeren".

Men især nummeret "Gud fri os" er aktuel i disse år.

Jeg citerer fra starten af sangen:

"I Iran har præsterne eksekveret dommen på ny.
Var det kvinder eller børn eller bøsser eller tilfældige i vrimlen?
Der blev sendt til skideballe hos deres strenge chef i himlen

Så hør på os, hvis der er en Gud?
Det er nu du skal sende dine engle herud.
Gud fri os for dem, der siger de tror,
mens deres had trækker blodige spor".

Kan det siges mere præcist, her tyve år efter den er indspillet?

VH

Thomas

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 04-09-03 20:45

On 4 Sep 2003 11:19:30 -0700, th63@ofir.dk (Thomas) wrote:

<..................>

> [...]
>Gud fri os for dem, der siger de tror,
>mens deres had trækker blodige spor".
>
>Kan det siges mere præcist, her tyve år efter den er indspillet?
Jeg forstår godt de paralleller du (måske) trækker til nutidens hændelser i
bl.a Mellemøsten. Men jeg synes også teksten langer ud efter abort modstandere
og ekstremister både til højre og venstre,

Men at slå ihjel i religionens navn er nu en gammel forteelse - bare se på
korsfarerne.

Men det citerede maner naturligvis til eftertænksomhed. Der foregår sgu´mange
besynderlige ting rundt omkring.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas