spiseværing/manglende appetit
Fra : Carsten Gall

Dato : 04-09-03 17:51

Vi har en gammel kat, som pludseligt efter et dyrlæge besøg, stort set
nægter at spise!

Det startede engang i forsommeren, hvor den begyndte at kaste op, som
regel ikke føde, men mere mavesaft, iblandet lidt hår.
Da den så skulle til dyrlægen for at få den årlige vacination, fortalte vi
ham om det, og han tog en blodprøve på hende.
Alt var som sådan som det skulle være, blot var den dehydreret, det blev der
rettet op ved at blande vand i dens foder.
Da den samtidig havde fået godt med tandsten, blev det klaret ugen efter, og
fra den dag og til nu, ca 3 uger, har den stort set intet
spist, men den er blevet flinkere til at drikke. At den ikke spiser gør jo
at den bliver tynd og temmeligt sløv.
Vi kan som regel lokke den til atspise lidt, ved at give den lidt rå
mørbrad, men det er jo ikke en farbar vej.
Det skal lige tilføjes at det er en gammel kat, ca 17 år.

Mit spørgsmål er så, kan jeg/vi gøre noget, så den får lidt appetit igen,
eller skal vi se i øjenene at dens tid er kommet nu??

Håber på nogle kvalificeret svar!

På forhånd tak!

Carsten

Fra : Ann K

Dato : 04-09-03 19:34

Hej Carsten.

>Mit spørgsmål er så, kan jeg/vi gøre noget, så den får lidt appetit
igen,
eller skal vi se i øjenene at dens tid er kommet nu??

<> Selvfølgelig er det en gammel mis, du har... og selvfølgelig kan det
da være at tiden er inde... men det kan kun en dyrlæge finde ud af!
Men noget helt andet kunne jo være at katten har ondt for tænder???
jeg tænker her på at kattens "spisevægring" startede, da den fik renset
tænder... måske har dyrlægen uforvarende fået rodet op i noget???
Under alle omstændigheder ville jeg lige tage et smut fobi dyrlægen...
og helt klart nævne at problemet er opstået efter tandrensningen - og
spørge grundigt om evt tandproblemer!

Håber det bedste for Gammelmissen....

Mvh Ann

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-09-03 20:31

Ann K wrote:
> Hej Carsten.

> igen,
> eller skal vi se i øjenene at dens tid er kommet nu??

Jeg tror også det er fordi den har tandpine. Vores gamle siameser, Bøv, led
også meget af dårlige tænder til sidst, og han fik også lagt vædskedepoter
og alt muligt i den sidste tid, fordi han ikke rigtigt ville i nærheden af
mad-og vand, det gjorde ondt i hans mund når han spiste. Noget af det eneste
HAN ville have var varmet dåseleverpostej, men selv det måtte jeg made ham
med til sidst. Så var det altså også at beslutningen blev taget Han blev
også 17 år. Det ER trods alt en høj alder for en kat.

Men spørg dyrlægen.

Held og lykke

~Lisbeth

Fra : Louise Hansen

Dato : 06-09-03 09:15

> Mit spørgsmål er så, kan jeg/vi gøre noget, så den får lidt appetit igen,
> eller skal vi se i øjenene at dens tid er kommet nu??

Hej Carsten!

Som du jo selv skriver, drejer det sig om en gammel kat, men jeg må dog
slutte mig til de, der mener, at der måske kan være tale om tandpine,
siden problemet nu er opstået efter, at missen fik renset tænder. Så
prøv at tale med dyrlægen og forklar ham problemet!

Desuden har jeg gode erfaringer med, at B-vitaminkan hjælpe med til at
øge kattens appetit. Personligt har jeg givet det i form af en knust
b-vitamin-tablet blandet op med et par dråber vand, som jeg har hældt i
en engangssprøjte fra apoteket (da det ikke smager særlig godt, må det
desværre tvangsfodres), og skal missen fedes op igen kan jeg kun
anbefale Gimpet Vital Paste Plus, en kaloriepasta som mine katte i hvert
fald har været helt vilde med!

Jeg håber det bedste for den gamle mis!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-09-03 10:24

Louise Hansen <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f59978eb7a81@dk-fritid-dyr-kat.dk...

> [...]
> desværre tvangsfodres), og skal missen fedes op igen kan jeg kun
> anbefale Gimpet Vital Paste Plus, en kaloriepasta som mine katte i hvert

Hej!

Vi håber selvfølgeligt også på det bedste for den.
Siden jeg skrev indlægget, har vi fået en aftale med dyrlægen.
Han sagde jo også at det var et gammelt kræ, men at han huskede den som en
meget velholdt kat, og havde lidt svært ved at
tro at den bare sådan lige blev gammel og affældig, i løbet at 3 uger. Han
mener at grunden til den ikke spiser, for interessen for mad er der,
kan skyldes at den har kvalme, hvad man så gør ved det.
Jeg ved mere om problemmet mandag middag.

Carsten

Fra : DK-Pisik

Dato : 06-09-03 11:16

Hej Carsten

Jeg har engang fået noget posteg agtigt noget ved dyrlægen - Hills A/D - det
bruger vores dyrlæge selv til at få operationspatienter til at få ædelysten
tilbage med. Det er en dåse som ligner en tundåse. Vi gav 12 kr. + moms for
den. Det var måske værd at prøve at spørge dyrlægen efter det når du
alligevel skal derud mandag.

/ Inger Kaya
DK-Pisik

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-09-03 11:41

DK-Pisik <TumlingSLET@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bjcc5m$2v0o$1@news.cybercity.dk...
> [...]
for
> den. Det var måske værd at prøve at spørge dyrlægen efter det når du

Det har vi prøvet, for da den var dehydreret, gav han os sådan noget med
hjem, som vi så skulle
blande lidt mere vand i. Kræet stod og så meget fornærmet ud!!
Alle de andre dåser blev returneret til dyrlægen.

Carsten