"Hundeskole"
Fra : Martin Larsen

Dato : 04-09-03 15:01

Hejsa

JEg søge henvisninger til gode hundetræningssteder i Holbæk/Roskilde området
har gået til Hvalpemotivation med vuffen, men syntes ikke helt at
instruktøren og jeg havde den allerbedste kemi (eller oxo er det bare mig
der er sær) Men leder efter et godt sted at starte med Kemba som i dag
bliver ½ år, han er som nogle af jer ved en Broholmer/Malamut/Schæfer
blanding, på nu ca 43 kg og 65 cm til ryggen. Syntes selv jeg har rimeligt
godt styr på ham men det kan jo altid blive bedre .

Mvh Martin

-- Og Kemba der nu vil gå ud og blive gode venner med græsslåmaskinen --

Fra : Stampemus

Dato : 05-09-03 06:22

Hej Martin,

Jeg kan anbefale Roskilde Civile Hundførerforening - de holder til i
Roskilde - på dyrskuepladsen....

Du kan finde nummeret til formanden på www.dch.dk og gå ind under
lokalklubber

Rigtig god fornøjelse med træningen...

Mange hundehilsner
Pia

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-09-03 18:10

"Stampemus" <stampemus@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Martin,
>
> Jeg kan anbefale Roskilde Civile Hundførerforening - de holder til i
> [...]

hmmm når jeg prøver linket kommer jeg til Det centrale handicapråd. hmm ??

Mvh martin

-- der lige vil prøve med google--

Fra : Stampemus

Dato : 10-09-03 06:38

Hej Martin,

UNDSKYLD mange gange...hvis ikke du selv har fundet linket er det her

http://www.dch-danmark.dk/

mange hilsner

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 00:17

Martin Larsen wrote:
> [...]
> altid blive bedre .
>
> Mvh Martin
>
> -- Og Kemba der nu vil gå ud og blive gode venner med græsslåmaskinen
Hejsa

Jeg har ikke helt styr over det sjællandske, men prøv lige at checke:

http://www.kaeledyrskompagniet.dk/

De træner efter såkaldte "bløde" metoder. Jeg gør det selv og ved du hvad???
Det virker sgu'!!

Så fuck hvad de siger i DCH, DKK og diverse jagtforeninger om
"småkagetrænere" og hvad man ellers må lægge øre til!

Jeg har selv trænet i DCH og en lokal jagtforening i ca. 10 år. Det var
udelukkende ved et tilfælde jeg for 2 år siden valgte en "blød" træner til
min nye hund. Det var så godt, at jeg har ligget og raslet 40 km hver vej
for at komme til træning. Så flyttede min træner og indtil for nyligt har
jeg så raslet 75 km hver vej! Det må sgu' da kunne imponere, ikk' Jeg
kunne også argumentere ud fra den viden, du får om din hunds sprog, den
måde, du lærer at læse din hund på samt det exceptionelle samarbejde, du får
med din hund baseret på gensidig respekt. Men det er ikke altid det fanger
an hos hundefolk, så jeg tænkte at kilometerne alene ville kunne imponere
lidt!?!?!?

MVH

Fra : Helle Jensen

Dato : 06-09-03 13:18

> [...]
>
> Så fuck hvad de siger i DCH, DKK og diverse jagtforeninger om
> "småkagetrænere" og hvad man ellers må lægge øre til!

Hvorfor tror du, at folk i DcH og DKK ikke træner efter "bløde" metoder?
Undrer mig meget, da jeg selv træner både i DcH og DKK og aldrig har mødt
andet end det du kalder "bløde" metoder.

Helle

Fra : Louise & Jesper

Dato : 06-09-03 17:14

> [...]
>
> Så fuck hvad de siger i DCH, DKK og diverse jagtforeninger om
> "småkagetrænere" og hvad man ellers må lægge øre til!

Øhh i DKK hvor jeg er hvalpeinstruktør træner vi da også efter bløde
metoder!

Louise

Fra : Kurt Becher

Dato : 07-09-03 21:03

> Øhh i DKK hvor jeg er hvalpeinstruktør træner vi da også efter bløde
> metoder!
>
> Louise

Jeps!

Gud ske tak og lov er der flere og flere steder, der vender sig fra den
traditionelle opfattelse af hunden, som noget, der skal knækkes og bygges op
igen i sin Herres billede!

Der er bare lang vej endnu! Sidste gode råd fra DCH om urenlig hund: Den
skal bare have et spark, når den pisser! Bløde metoder???

Jeg ved godt, at I ikke skal tages til indtægt for hvad, der sker i andre
klubber og afdelinger, men siden I er interesserede i at fortælle, at I har
vendt skuden, vil jeg gerne lige fortælle, at det langt fra er forholdet hos
andre.

Min erfaring er desuden at bløde metoder er et vidt begreb. Jeg blev
oprigtigt overrasket over endeligt at finde en bog om jagthundetræning
baseret på bløde metoder. Desværre kølnede min optimisme, da jeg gik i gang
med den Den frarådede at slå sin hund. Man skulle ruske den i stedet
for!

Hvad gør I i klubberne for at indføre de nye metoder? Man kan altså ikke
bare smide kvælerhalsbåndet ud, tage en clicker i hånden og med et stort
smil erklære at nu er vi bløde. De folk, der driver træningssteder som
Kæledyrskompagniet samt mange andre har været under uddannelse i flere år og
spenderet et hav af timer med bl.a. at aflæse hundens signaler. Min kæreste
(der arbejder et andet sted end Kæledyrskompagniet, så det er altså ikke
reklame, det her) har vel i omegnen af 5 hyldemeter bøger om hundens og
ulvens adfærd og psykologi, clickertræning, shaping, racebeskrivelser,
stress, aggression mv. plus et par kasser af opgaver indenfor disse felter.

Jeg siger ikke, man skal læse alverdens litteratur og have 6 dipomer for at
træne hund, men jeg ved hvor svært det var for mig, at slippe mig af med
mine vaner. Jeg var også ham, der rykkede i snoren for hvert tredie skridt i
årevis, uden at standse op og spørge mig selv, hvorfor det ikke virker!
Mange af de udsagn, jeg har ført fra folk, der er 40 år og har trænet hund i
60, tyder på, at selv om klubben vender skuden, så fortsætter de i deres
egen lille robåd!

MVH

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-09-03 16:00

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> wrote in message

> Der er bare lang vej endnu! Sidste gode råd fra DCH om urenlig hund: Den
> skal bare have et spark, når den pisser! Bløde metoder???

Nej, men der er desværre brådne kar alle steder! Hvorfor kontakter du ikke
klubbens bestyrelse og gør dem opmærksom på problemet i stedet for? Det er
kun på den måde, ting ændrer sig.

> Hvad gør I i klubberne for at indføre de nye metoder? Man kan altså ikke
> bare smide kvælerhalsbåndet ud, tage en clicker i hånden og med et stort
> smil erklære at nu er vi bløde.

Taler sammen, udveksler idéer, deltager i kurser, læser og bytter bøger,
træner vores egne hunde, ser på ufatteligt mange hunde og ejere hver
uge..... fortsæt selv.

De folk, der driver træningssteder som
> Kæledyrskompagniet samt mange andre har været under uddannelse i flere år
og
> spenderet et hav af timer med bl.a. at aflæse hundens signaler.

Jep, det har vi også i DKK, det tager 1,5 år med praktisk og teoretisk
undervisning før du må kalde dig DKK instruktør. Desuden bortviser vi
hundeførere, der slår, rusker eller flår i linen fra vores træningsplads.

> [...]
> reklame, det her) har vel i omegnen af 5 hyldemeter bøger om hundens og
> ulvens adfærd og psykologi, clickertræning, shaping, racebeskrivelser,

Øh, jeg er lydighedsinstruktør hos DKK, og ved du hvad? Det har jeg også
Alligevel er det ikke i bøger, man lærer det vigtigste - man skal ud mellem
hunde og andre erfarne hundemennesker for at suge til sig.

> [...]
> årevis, uden at standse op og spørge mig selv, hvorfor det ikke virker!

Jeg har heldigvis ikke haft hund så længe, at jeg har nået at træne efter
disse metoder. Jeg har haft min hund i 2,5 år og har klikkertrænet ham lige
siden.

> Mange af de udsagn, jeg har ført fra folk, der er 40 år og har trænet hund
> 60, tyder på, at selv om klubben vender skuden, så fortsætter de i deres
> egen lille robåd!

Ja, man kan desværre ikke omvende alle mennesker og det er da heller ikke
sjovt, når man må smide nogen af holdet - det gavner jo ikke hunden. Men vi
er nødt til at statuere eksempler ind i mellem, netop fordi nogen bare ikke
vil forandre sig.

-Trine

Fra : Kurt Becher

Dato : 09-09-03 17:31

Trine Dyrgaard wrote:
> [...]
> ikke sjovt, når man må smide nogen af holdet - det gavner jo ikke
> hunden. Men vi er nødt til at statuere eksempler ind i mellem, netop

Hejsa

Jeg ved godt, at mit indlæg kunne lyde som et surt opstød, men det var nu
ikke sådan ment.

Martin efterspurgte en god træningsplads på Sjælland og jeg anviste ham en,
JEG kunne stå inde for! Jeg kunne ikke råde ham til at søge nogle blandt
DCH, DKK eller en lokal jagtforening, da jeg har haft og stadig har mange
eksempler på, hvad jeg ville kalde, uhensigtsmæssig træning (og det er milde
ord) i nogle af disse klubber.

At holdningerne er ved at ændre sig, ved jeg godt. Det skrev jeg i mit
forrige indlæg! Men jeg mener stadig at der er lang vej igen, og de svar jeg
har fået bekræfter da også min fordom: at der er brådne kar imellem. Skal
Martin udsættes for den risiko? Måske, men ikke så længe jeg kan henvise til
et sted, jeg ved er 100 % i orden. Du kan jo bare henvise til et sted i
nærheden, du ved er 100 % i orden og så kan Martin jo selv tage ud og se.
Det ville jeg gøre.

Jeg er enormt glad for at høre at i opkvalificerer jer hele tiden og
bemærkningen med at hundetræning læres bedst i praksis er helt i tråd med
min holdning. Men at bløde metoder bedst læres i samråd med erfarne
hundefolk er jo spørgsmålet! De folk, der kommer med gode råd, der ikke
falder under begrebet bløde metoder er jo for størstedelen meget erfarne
hundefolk. Så en del kritik må påregnes når man snakker med de garvede,
skulle jeg mene...

Desuden vil jeg stadig hænge mig i definitionen af bløde metoder. På DKK's
hjemmeside skriver de at bogen "Din hund" af Järverud er grundlaget for
undervisningen. Niver i så hunden i øret, når den ikke holder apportbukken
korrekt??? Get my point!!!

MVH

Fra : Stampemus

Dato : 08-09-03 11:04

Hej Martin,

Jeg vil bare sige at jeg ved at der i RCH - bliver trænet med vægt på
motivation i stedet for tvang - således at godbidder, ros og f.eks. bolde er
i højsædet - og at reglen er at det er bedre at have en glad hund som gør
tingene med glæde - end det er at have en hund der gør det for ikke at blive
straffet....