Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dårlig scanning af billeder
Fra : Leif Erbo Larsen

Dato : 07-04-01 17:16

Hej

Jeg har en Canon N650U scanner. Når jeg scanner et foto med den bliver
resultatet meget dårligt i forhold til originalfotoet. Det ser nærmest ud
som om at den kun scanner i 256 farver. Skærmen er sat rigtigt op og
problemet gentager sig uanset hvor mange dpi jeg scanner med. Er der nogen
som har en løsning på problemet eller er scanneren defekt?

Mvh

Leif Erbo Larsen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 07-04-01 17:24

"Leif Erbo Larsen" <erbo@larsen.mail.dk> wrote in message news:9aneg4$37f$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> problemet gentager sig uanset hvor mange dpi jeg scanner med. Er der nogen
> som har en løsning på problemet eller er scanneren defekt?

Har du mulighed for at lægge et scan på nettet? Der kan være mange grunde, fx en defekt scanner eller problemer med driveren, men
det er så meget nemmere at bedømme ved at se på det scannede motiv.

// Steffen

Fra : Bent Mouritzen

Dato : 08-04-01 10:03

"Leif Erbo Larsen" <erbo@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet gentager sig uanset hvor mange dpi jeg scanner med. Er der nogen
> som har en løsning på problemet eller er scanneren defekt?

Hej Leif.
Jeg kender ikke den model scanner du nævner.
Men umiddelbart ville jeg tro skærmopsætning
var forkert, men det skriver du jo at du har
kontrolleret ? Hvad så hvis du laver et print
af fotoet? er det så også meget dårligt i forhold til
original fotoet ??

Selv bruger jeg en skærmopløsning på 800 x 600.
og ægte farver (32bit)

Mvh
Bent Mouritzen

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 08-04-01 19:04

> [...]
> problemet gentager sig uanset hvor mange dpi jeg scanner med. Er der nogen
> som har en løsning på problemet eller er scanneren defekt?

Det er nok for banalt:
Men vær sikker på at formatet du gemmer i er OK. F.eks. TIFF. Min HP scanner
software komprimerer f.eks. jpg. til ukendelighed, og BMP er (i hvert fald
originalt) nu engang kun 256 farver ...

/Anders

/Anders

Fra : torsten.balle.koefoe~

Dato : 11-04-01 15:48

On Sun, 8 Apr 2001 18:04:11, "Anders Frederiksen" <anders@vkr.dk> wrote:

>software komprimerer f.eks. jpg. til ukendelighed, og BMP er (i hvert fald
>originalt) nu engang kun 256 farver ...

I al den tid jeg har brugt computer (6-7 år), har BMP understøttet
24-bit farvedybde, selvom formatet bl.a. også har mulighed for billeder
med en 256 farvers palette.

GIF understøtter kun 256 farver, så jeg ved ikke, om det er det, du
tænker på?

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

(Replace servername in address with: subetha<dot>dk)