Somali eller burmeser???
Fra : Helle Frederiksen

Dato : 04-09-03 11:41

Hej igen .

Jeg har gennem længere tid puslet med tanken om at anskaffe endnu en kat.
Først og fremmest som nyt familiemedlem, men jeg kunne også godt tænke mig
at prøve at komme på udstilling, og derfor vil jeg gerne have et "racekræ"
. Det bliver dog ikke før jeg har samlet "guld" sammen til både kat og
efterfølgende vaccination/neutalisering.........altså ikke forløbig . Men
derfor kan man jo godt undersøge mulighederne .

Det er som sagt længe siden tanken opstod, så jeg har suget til mig af
historier og oplysninger om forskellige racer. Og dem jeg bliver ved med at
vende tilbage til er - som overskriften antyder - somali og burmeser. Og her
er det så, at I kommer ind i billedet . Der må da sidde nogen derude med
omtalte katte, der kan fortælle mig lidt om fordele og "ulemper". Og jeg vil
også meget gerne høre fra folk, der har kendskab til begge racer, og måske
kan fortælle mig lidt om forskellen. Efter hvad jeg har forstået, så minder
racerne en del om hinanden - altså rent tempermentsmæssigt. Jeg ved godt, at
alle katte er forskellige, men helt overordnet er der jo nogle træk, man
nogenlunde kan regne med.

Her er en beskrivelse af min kommende kat, hvis jeg selv kunne bestemme:
Først og fremmest skal den være både kælen og legesyg. Gerne en kat der
gider at ligge på skødet og nusse (det er der ikke rigtig nogen af dem jeg
har nu, der gider - kun lige 10 sekunder, og hvis man rør på sig, så må de
altså videre ). Og så skal den kunne holde trit med min huskat, når der
er dømt leg. Det vil altså sige: længe, vildt og tit . Det vil også
aflaste min mco, der ikke rigtig gider mere end 10 minutter, og der er den
lille altså først lige varmet op! Det jeg søger er altså ikke en kat, der
kan skal til pynt i sofaen .

Jeg håber I kan hjælpe mig med at blive lidt klogere. Jeg kunne selvfølgelig
også bare købe en af hver.......hrm, hrm.....in my dreams ;-D!

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 04-09-03 11:46

Hejsa Helle

Jeg kender ikke selv somalien så godt men vi har en skøn burmeser, hun
er som et extra barn *ss* hun er med til alt og vores gæster overfalder hun
næsten fordi hun skal nusses og sidder vi stille i mere end 2 min. så er
Gida fast inventar på skødet, desuden er hun en rigtig legetante når vi har
killinger

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 04-09-03 14:01

Hej Helle

Jeg kender ikke så meget til Burmeseren, men dine
ønsker lyder som somaliens "job-beskrivelse" de
eneste "ulemper" jeg sådan lige kan komme i tanke om
er, at somalier som regel er nogle forfærdelig altædende madører, og da jeg
har fire af dem kunne
jeg godt engang imellem bruge et skød der var dobbelt så stort og 1-2 par
arme/hænder mere.

Min "gamle kone" på knapt 10 år dyrker stadig lidt fræs, og er først på
pletten, hvis en mus af vanvare kommer indenfor.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-09-03 20:16

"Helle Frederiksen" <hfFJERN@dlgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> er dømt leg. Det vil altså sige: længe, vildt og tit . Det vil også
> aflaste min mco, der ikke rigtig gider mere end 10 minutter, og der er den

Hej Helle.
Jeg kender desværre ikke noget til Somali, men jeg har haft burmesere i 12
år.
De er _meget_ kælne og kontaktsøgende, du har dem på skødet så snart du
sætter dig ned (medmindre du har gæster, for så har gæsterne dem på skødet).
Om det er en fordel eller ulempe kommer an på hvor meget lyst du har til at
nusse, og hvor bange dine gæster er for katte

De er meget sociale, og skal have en anden kat (eller flere) de kan ligge i
bunke med og sove.

Burmesere er meget muskuløse og adrætte, og kan lave nogle fantastiske
spring. Men jeg synes ikke de leger fræs i længere tid - i hvert fald ikke
de to jeg havde.

Særheder: Hader lukkede døre - derfor åbner de dem. Kravler konstant ind i
skabe, der står åbne, også selv om det kun var et øjeblik. Så kommer der
mærkelige lyde fra køkkenskabet, så er det bare en burmeser, der skal lukkes
ud.

Du er velkommen til at tage et kig på min hjemmeside
www.geocities.com/gyldenk

Mvh. Else.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-09-03 22:02

In article <bj839r$j2b$1@sunsite.dk>, Else Gyldenkærne
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

> Særheder: Hader lukkede døre - derfor åbner de dem. Kravler konstant ind i
> skabe, der står åbne, også selv om det kun var et øjeblik.

Hæ - er det en burmeser-særhed? Jeg troede bare det var en katte-særhed

Kom engang til at lukke Ditte inde i klædeskabet, som jeg havde haft
åben et millisekund - og jeg havde ikke set hende, selv om jeg burde jo
vide...
Ca. en halv time senere undrer jeg mig over at Donna sidder vagt ved
skabet - sært nok i tavshed. Der er osse stille i skabet, men min
sjette sans får mig til at åbne. Og der sidder Ditte balancerende på
skohylden og ser temmelig fornærmet ud...
Men hvorfor brugte de nu ikke deres berømte stemmepragt, når der var
grund til det? Ellers er det ved gud ikke noget de sparer på

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 04-09-03 22:17

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
> Men hvorfor brugte de nu ikke deres berømte stemmepragt, når der var
> grund til det? Ellers er det ved gud ikke noget de sparer på

Ann dog! Tror du en siameser vil nedværdige sig til at råbe om hjælp?!

Bøv havde en uvane med at smutte ud i gangen hvis døren stod åben - gangen
er normalt kattesluse og derfor adgang forbudt for de firebenede. Så
indimellem blev han jo lukket ude. Og der kunne gå halve og hele timer før
han sagde noget. Som regel var det fordi der netop sad en kat på den
indvendige side af døre og GLOEDE at vi opdagede der var noget galt.

Jack laver lidt det samme nummer, dog er hans "farsyge" større end hans
stolthed, så han giver sig normalt til at vræle på John når han har stået
derude lidt

Og Basil? Han sætter sig bare ind i vaskemaskinen og lader tiden gå. Han ved
at JEG før eller siden savner ham og endevender huset efter ham. Hvorfor
skulle HAN så kalde på mig? Nu KAN han jo godt nok ikke miaue særligt
overbevisende, meeeeen...

~Lisbeth

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-09-03 22:37

In article <bj8a2u$obi$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<trekkie@stofanet.dk> wrote:

> Ann dog! Tror du en siameser vil nedværdige sig til at råbe om hjælp?!

Jam' - Ditte kan finde på - regelmæssigt! - at spadsere ind i et tomt
lokale, opdage at hun er - gys! - ALENE! Og så kalde højt og fortvivlet
til Donna går ind efter hende for gud ved hvilken gang for at se om hun
er kommet til skade eller noget... helst skulle vi jo selvfølgelig
komme allesammen
Når hun bliver lukket inde i transportkassen jamrer hun som en dødsdømt
og presser panden tragisk mod tremmerne som en uretfærdigt fængslet
livstidsfange (i et melodrama).
Og det er så synd for hende at hun sådan hader at være spærret inde i
den. Men..
Stolthed _er_ altså ikke Dittes stærkeste side...
Donna derimod - det er noget andet...

Fra : Katrine Nederby

Dato : 05-09-03 10:56

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

[snip - en hel masse, som jeg er enig i]

> Men jeg synes ikke de leger fræs i længere tid - i hvert fald ikke
> de to jeg havde.

He he, men det gør mine. Men de er jo også ret unge (Den ældste burmeser er
3½ ) og indekatte. Og her er meget trafikeret, når 2-5 katte omlægger det
halve af lejligheden til motorvej. Den bedste fræserute går i lige linie fra
altanen, ind igennem stuen, på tværs af entréen, ind i soveværelset og
videre op i klatremiljøet derinde - og tilbage igen x antal gange med
variationen " et smut ud i køkkenet, skride i svinget og vælte madskålene"
*suk*. Besynderligt nok har min underbo aldrig klaget *g*

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 05-09-03 10:14

Mange tak for jeres input.

Jeg vil nu ikke påstå, at jeg er blevet forfærdelig meget klogere. Begge
racer lyder stadig lige skønne . Man skulle måske overveje at besøge et
par opdrættere og opleve dem "live". Hvis altså de gider at have sådan en
"oser" på besøg ;-D.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-09-03 13:55

Enhver seriøs opdrætter vil være glad for at se dig, du gør nemlig noget for
at vælge rigtigt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 05-09-03 23:28

> [...]
> racer lyder stadig lige skønne . Man skulle måske overveje at besøge et
> par opdrættere og opleve dem "live". Hvis altså de gider at have sådan en

Hej Helle

Det gider opdrætterne godt - eller, de fleste ihvertfald...

Vi har selv haft indtil flere på besøg, som gerne lige ville sondere
terrænet uden at stå for at beslutte sig med det samme - og det er helt
fint.

Du er ihvertfald velkommen til at komme på visit hos os, der kan du se
burmesere (både voksne og killinger) og så et par "militær somalier"
(abyssiniere )

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 08-09-03 07:08

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du er ihvertfald velkommen til at komme på visit hos os, der kan du se
> burmesere (både voksne og killinger) og så et par "militær somalier"

Hej Camilla.

Tusind tak .
Det sker da, at jeg kommer "der-ind-af", og så var det jo meget nærliggende,
at lave en afstikker til Glostrup. Så du hører formentlig nærmere .

"Militær somali".....Herligt udtryk!

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Stine Sørensen

Dato : 05-09-03 11:59

Hejsa Helle,

Ja jeg er selv dybt forelsket i begge racer, men udfaldet har villet det
således, at jeg "kun" er slave for en somali, som selvfølgelig er
verdens skønneste

Nu ved jeg ikke hvor du holder til i det ganske danske land, men jeg
stiller med glæde mit eksemplar til din rådighed for et nærmere studie

Mange hilsener
Stine

Med venlig hilsen
Stine Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 05-09-03 12:23

"Stine Sørensen" <stineKATTE@BAKKEmail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvor du holder til i det ganske danske land, men jeg
> stiller med glæde mit eksemplar til din rådighed for et nærmere studie

Hej Stine.

Tusind tak for tilbuddet .
Hvis det er inden for en rimelig afstand, er det ret muligt jeg tager dig på
ordet!
Jeg bor i Næstved på Sydsjælland.

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Stine Sørensen

Dato : 05-09-03 12:24

Hej igen,

Ja så er der unægteligt lidt langt til Aalborg Det var da en skam!
Men skulle du komme forbi engang ved lejlighed, er du stadig velkommen

KH
Stine + En skuffet Rusty, der allerede var begyndt at se frem til et par
ekstra hænder til leg og nus

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 05-09-03 12:53

> [...]
>
> KH
> Stine + En skuffet Rusty, der allerede var begyndt at se frem til et par

Hæ...ja der kommer jeg jo ikke lige forbi hver dag. Ærgelig, ærgelig .
Men skulle jeg af en eller anden grund få forvildet mig ud på de kanter, så
vil jeg da have dig i tankerne.

Sender lige et cyber-nus til Rusty .

Hilsen Helle .

Fra : Kate

Dato : 08-09-03 11:17

Hej Helle

Jeg er selv en af dem som er faldet for burmeseren, efter at ha' mødt
dem hos Camilla Scharff
Jeg har en somali og kan skrive under på at han er kælen. Dog undrer
det mig at ingen andre har nævnt somaliens stemmepragt. Lante kan
virkeligt bruge sin stemme, han fortælle lange sørgmodige historier, og
brokke sig kan han. Men også når han ligger i arm giver han sit besyv
med.
Jeg aner ikke om burmeseren er snakkesalig, men min egen somali og min
mors to, er, nogle gange til grænsen til at drive mig til vanvid

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer