"Bent Sørensen" <bbsoerensenDELETETHIS@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:xJE5b.64779$Kb2.2950717@news010.worldonline.dk...
> Rimeligt relevant spørgsmål jo...
>
> 1. klasse læsning
>
> Tak
>
> /Bent
I den allerførste læseundervisning er det vigtigt, at barnet oplever, at "de
voksne" arbejder sammen og på samme måde. Jeg vil derfor stærkt anbefale, at
egentlig
læsetræning foregår i tæt samarbejde med dansklæreren. Læreren kan så evt.
formidle udlån fra skolebiblioteket, så materialet passer sammen med
arbejdet på klassen.
I øvrigt mener jeg, at forældre ofte yder den allerbedste læseindsats for
deres børn ved lære dem at gå på biblioteket, at læse gode historier højt og
snakke med dem om indholdet. Den udvidelse af ordforrådet, det giver, er
guld værd. Samtidig viser det indirekte barnet, at læsefærdighed er vigtig.
Egentlig læsetræning må endelig ikke blive "sur pligt". (For det fortæller
barnet: "Du læser ikke godt nok, så jeg/vi er nødt til at terpe med dig.
Egentlig er du nok lidt dum, men jeg/vi skal nok træne dig til det sidder,
selv om det er træls." og at "læsning er kedeligt arbejde, der forhindrer
barnet i at lege.")
venlig hilsen Niels Aage Schmidt (Lærer gennem mange år)