Når Scottie går amok...
Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 03-09-03 21:58

Hej alle,

jeg har lige brug for lidt råd omkring Scottie. Sagen er, at den unge
herre nogle gange går helt amok, og tæsker rundt med ørerne bagud, og
store øjne

Det er der jo for såvidt intet mærkeligt i. Men, nogle gange går han
altså lige hårdt nok til Djamal. Vi taler altså no mercy, så Djamal
hvæser af ham, eller kommer med et lille smerte-miauv. Det er som om
Scottie ikke kan finde ud af, at bare lege. Jeg har set ham rejse
børster af Djamal også. Virkelig med stor tyk hale. Det er typisk når
han så lige skal gå amok og fræse gennem lejligheden også. Det ender
ofte med at de jagter hinanden, og ender i klatretræet. Djamal kommer
altid øverst og først op, men Scottie er lige i hælene på ham, og napper
ham ofte i bagbenene på vejen. Nogle gange så han har en hårtot i
munden.

Det eneste jeg umiddelbart har set Djamal gøre er, når jeg kaster med
mus sammen med Scottie. Så kommer han nogle gange ind og afgiver sådan
en irriteret lyd, hvorefter han napper Scottie i nakken. Umiddelbart
virker det ikke særlig hårdt, Scottie lægger sig bare ned, og så er det
overstået når han bli'r lidt irriteret over Djamal.

Ofte, når Scottie ligger ved mig, så bliver han også meget vagtsom når
Djamal kommer. Det betyder så at Djamal for det meste bliver på gulvet,
eller skynder sig ind under noget. For uha det er farligt, når Djamal
prøver at få noget nussetid af mig. Det får han nu ofte alligevel, men
det skal så næsten altid foregå ude i køkkenet på vaskemaskinen.

Idag fik jeg så nok. Scottie gik momentært amok som han jo gør nogle
gange. Hvorefter jeg tog ham i nakkeskindet og talte bestemt til ham.
Det gjorde jeg en del gange. Effekten af det var, at han angreb min arm
eller mit ben. Og resultatet af det er, at jeg har en meget forrevet
højre arm, hvor det begyndte at bløde fra nogle af rifterne. Nu er hans
kløer så blevet klippet. Jeg tror dog til sidst han forstod at det altså
ikke er ham der bestemmer her, men mig. Jeg fik så til gengæld mærket på
egen krop, hvad det er Djamal må leve med når han lige skal spasse ud.
For det virker ikke som om han holder sig specielt tilbage, og det
virker ikke umiddelbart som leg.

Umiddelbart tolker jeg Scottie's reaktioner som om han tror det er ham
der bestemmer det hele. Som om jeg er hans ene-eje, og at Djamal mere
eller mindre skal opføre sig som Scottie lige synes om på det givne
tidspunkt. Og prøver jeg at irettesætte ham, ja så bli'r den unge herre
da godt nok forurettet i den grad. En ting jeg også har lagt mærke til
er, at når Scottie's kløer er blevet klippet, er det som om han bliver
opmærksom på at han ikke er lige så farlig mere. Og så slapper han lidt
mere af.

Anyway - har I nogle råd, kommentarer eller andet ? For jeg synes da
ikke Djamal kan være tjent med sådan en lille mokke hele tiden. Og jeg
tror det holder Djamal tilbage fra at være mere sammen med mig. Han er
nemlig ellers meget villig til at søge opmærksomhed hos mig, og kommer
også hen til mig. Nu også oftere i sengen, selvom han vist ikke tør
lægge sig ned hos mig endnu. Scottie sover næsten altid hos mig, som
regel i fodenden.

--
Jacob Saaby Nielsen

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 04-09-03 14:26

> [...]
>
> jeg har lige brug for lidt råd omkring Scottie. Sagen er, at den unge
> herre nogle gange går helt amok, og tæsker rundt med ørerne bagud, og

Jeg er ikke den store kattepsykolog, men havde nogenlunde samme problem
- Missrosa der spassede ud og overfaldet Miver og/eller Mulle.
Jeg forsøgte utallige ting (gennem næsten 2 år) Serene-Um,
Feliway/Friend, Bach Rescue Remedie, beroligende medicin via dyrlægen
mv.....intet hjalp....ikke før den "frelsende engel" i form af Benedikte
m/familie overtog MissRosa (nu kendte som Svedske).

Nu er MissRosa/Svedske en rolig, veltilfreds Kjøwenhavnerkat - Miver og
Mulle har genoprettet deres fredelige søskendeliv i Vordingborg...

Med venlig hilsen
Heidi Tengstedt

http://hei.homepage.dk/killing.html

Fra : Kate

Dato : 07-09-03 22:51

Jacob Saaby Nielsen <dont@have.one> wrote in

> Anyway - har I nogle råd, kommentarer eller andet ?

Tjaee, nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvor meget Scottie går amok og
hvor hårdt Djamal tager det, men jeg har lignende situationer her, dog
nok mere ligeværdige.
Mowgli får også indimellem sine flip, hvor han tonser afsted og flipper
temmeligt meget ud. Hans hale bliver vildt busket, næsten på størrelse
med Lantes. Når så han jagter Lante foregår det noget lignende som du
beskriver, men dog får Lante altid overtaget på et tidspunkt og når det
er nok får han klart sat Mowgli på plads. Desværre kan det så gå ud
over Johan, hvis Mows ikke har rset ud. Johan kan slet ikke hamle op
med Mowsen, så der må jeg ofte råbe op. Dog har jeg aldrig taget fat i
Mows på den måde du beskriver. Jeg benytter mig oftere af vand hvis
Mows ikke forstår at nu er det nok. Heldigvis er det slet ikke en
dagligdags ting her.
Meget langt henad vejen opfatter jeg det som leg som nogle gange tager
lidt overhånd, så så meget som muligt blander jeg mig ikke, men der er
tider hvor jeg føler det nødvendigt.
Her tror jeg nu nok at Lante bestemmer i sidste ende.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer