gas i køleskab under kørsel.
Fra : Per H

Dato : 03-09-03 20:08

Er det tilrådeligt at benytte gas til køleskab under kørsel?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 20:22

Per H wrote:
> Er det tilrådeligt at benytte gas til køleskab under kørsel?

Det er vist ikke helt lovligt, men jeg har altid gjort det uden problemer.

vh
Jan

Fra : Gismo

Dato : 03-09-03 22:21

Det er der ikke nogen problemer i, dog skal gassen slukkes i forbindelse
med påfyldning af benzin, på vogndæk på færger.

Havde ikke 12V´s ledninger der var tykke nok på den gamle bil, det er nu
blevet en vane at køleskabet køre på gas.

Gismo.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-09-03 07:41

Gismo wrote:

> Havde ikke 12V´s ledninger der var tykke nok på den gamle bil, det er
> nu blevet en vane at køleskabet køre på gas.

....og det er min erfaring, at det køler langt bedre.

vh
Jan

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-09-03 17:06

Jan Bøgh wrote:

> ...og det er min erfaring, at det køler langt bedre.

Absolut enig!

Det man skal være opmærksom på er at hvis man måler spændingen på kablerne
så vil der givet være spænding nok - indtil at man tænder for køleskabet.
Ubelastet kan man ikke vurdre om der er kapasitet nok.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 04-09-03 19:21

"Gismo" <baatnakkedummyn @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det er der ikke nogen problemer i, dog skal gassen slukkes i forbindelse

Jeg har prøvet det - for mange år siden - men mit køleskab blæste ud - det
syntes jeg var et problem - er der andre der har prøvet det??

> Havde ikke 12V´s ledninger der var tykke nok på den gamle bil, det er nu
> blevet en vane at køleskabet køre på gas.

ja det lyder rigtig - men hvis det "blæser" ud er 12V altså bedre til at
køle )))

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-09-03 19:45

T. Hartung wrote:

> Jeg har prøvet det - for mange år siden - men mit køleskab blæste ud
> - det syntes jeg var et problem - er der andre der har prøvet det??

Tvært imod... Hjem fra Østrig glemte jeg lykkeligt alt om køleskabet - og
stadig 3 dage efter hjemkomst kørte det på gas...

> ja det lyder rigtig - men hvis det "blæser" ud er 12V altså bedre til
> at køle )))

For at undgå at det blæser ud har jeg altid vinterdækslerne på luftindtaget
under kørsel - og det virker bare.

Fra : Per

Dato : 04-09-03 20:26

Hej Carsten.
Jeg forstår ikke at det hjælper med vinterdækslerne under kørslen, da disse
kun dækker udluftningen af køleribberne og ikke gasudluftningen, som på min
er separat. Men på din CV er det måske et dæksel som omfatter begge dele ?
Jeg har ingen problemer med gas under kørsel, men min udluftning sidder også
bag på CV'en (indtag under vognen !).

Hilsen Per.

Fra : Gismo

Dato : 04-09-03 19:53

T. Hartung wrote:

> mit køleskab blæste ud - det syntes jeg var et problem
>- er der andre der har prøvet det??

Nææ. Det har altid fungeret upåklagligt, og så er det forbavsende
så lidt gas det bruger, gas knappen står vel på ca. 3-4 stykker.
Når man tænker på de problemer folk har
med ledninger der ikke er tykke nok, vil jeg slet ikke overveje
12V.

Gismo.

Fra : Gismo

Dato : 04-09-03 20:01

En af de store fordele ved at køleskabet køler på gas er
at når der tankes, sendes co-driver ind for at slukke og
så kan hun jo lige så godt tage et par cola'er med til ungerne
og et par masterbrew til mig. &lt;vbg&gt;

Gismo.

Fra : Michael H Svensson

Dato : 04-09-03 20:22

"Per H" wrote
> Er det tilrådeligt at benytte gas til køleskab under kørsel?

Om det er tilrådeligt --- øhhh næ --- faktisk er det forbudt !!
Mange gør det, og kun få har problemer med det.
Jeg har selv altid kørt med 12 V, og har aldrig haft problemer med det.

Jeg har selvfølgelig også sørget for at have strøm nok til rådighed på
stikket, dvs. tilstrækkelig størrelse ledning,
et ordentligt (og vedligeholdt) stik samt sikret afbrydelse af 12 V til
køleskabet når motoren er standset.
Alt sammen let når man køber et træktøj til bilen der er beregnet til
formålet.

Jeg købte et originalt aftageligt træktøj med 7/13 stik, særskilt 12 V
konstant og 12 V via tændingsnøgle, til min Peugeot 406.
Pris incl. montering kr. 4.000,00 - fikst - det ses ikke når man ikke bruger
det, det fungerer perfekt sammen med køleskabet, vandpumpen og lyset i CV.

Hilsen
Michael

Fra : Jens

Dato : 04-09-03 20:46

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Er det tilrådeligt at benytte gas til køleskab under kørsel?
>

> Vh Per
> icq 8212837

Nej det er ikke tilrådeligt, DET ER FORBUDT.

....og det undre mig at så mange kan give gode råd om tildækning af den ene
eller anden udluftning - DET ER STADIG FORBUDT og alt for risikabelt.

Mvh

Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-09-03 21:19

Jens wrote:

> Nej det er ikke tilrådeligt, DET ER FORBUDT.

Beklager - du tager fejl! Skulle det være mig der tager fejl, kan du så ikke
henvise til relevant lovtekst (findes på www.retsinfo.dk )...

Det er tilladt i og med at der ikke er noget forbud. Man kan så diskutere
hvor vidt det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt eller ej. Der kan jeg kun få
øje på at flasken nødvendigvis er forsynet med åben regulator under kørsel
og at der ved et voldsomt uheld eller ved brand kan blive tale om
udstrømmende gas. Men det er ikke ulovligt.

> ...og det undre mig at så mange kan give gode råd om tildækning af
> den ene eller anden udluftning

Der er tale om gode råd baseret på den enkeltes erfaring og efter badste
overbevisning om at det er lovligt.

Fra : J@N

Dato : 05-09-03 04:43

--

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> udstrømmende gas. Men det er ikke ulovligt.

> Der er tale om gode råd baseret på den enkeltes erfaring og efter badste

Kære Carsten.
DET ER FORBIDT.

Ring til Dansk Gasmateriel Prøvning i Hellerup.(DGP)

Jeg har desværre ikke tid til at finde lovteksten.
Der kan under opbremsning komme flydende gas ud i anlægget, og dermed opstå
en stikflamme ved køleskabet.
MVH. Jan Vinterhøj Aut. F-gas installatør.
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Tommy

Dato : 05-09-03 06:53

"J@N" <jvinterhoj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har desværre ikke tid til at finde lovteksten.
> Der kan under opbremsning komme flydende gas ud i anlægget, og dermed

Du tager fejl. Det er lige så lovligt som at køre med F-gas som brændstof
til bilen.

Fra : Per H

Dato : 05-09-03 12:18

On Fri, 5 Sep 2003 07:53:08 +0200, "Tommy" <nospam@adresse.dk> skrev:

>"J@N" <jvinterhoj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

>opstå

jeg har ringet til fredensborg caravan, som oplyser det samme som du
beskriver.

Vh Per
icq 8212837

Fra : J@N

Dato : 05-09-03 16:38

> On Fri, 5 Sep 2003 07:53:08 +0200, "Tommy" <nospam@adresse.dk> skrev:
>
> jeg har ringet til fredensborg caravan, som oplyser det samme som du
> [...]

Tak Per.--
MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : J@N

Dato : 05-09-03 16:35

--

"Tommy" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> opstå
>
> Du tager fejl. Det er lige så lovligt som at køre med F-gas som brændstof
> til bilen.
>
> Mvh

Beklager at måtte sige det. Du taler som du har forstand til. Mig bekendt er
der ingen biler der kører på F-gas. Ved du hvad F-gas er?
MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Jens

Dato : 05-09-03 19:26

> [...]
er
> der ingen biler der kører på F-gas. Ved du hvad F-gas er?

Lad os spørge DCU?

Jens

Fra : [BitSeN]

Dato : 05-09-03 21:36

On Fri, 5 Sep 2003 20:26:12 +0200, "Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk>
wrote:

>Lad os spørge DCU?

Glemte du ikke eller *LOL* ?

mvh
Brian

Fra : Tommy

Dato : 07-09-03 16:23

> Beklager at måtte sige det. Du taler som du har forstand til. Mig bekendt
er
> der ingen biler der kører på F-gas. Ved du hvad F-gas er?
> MVH. Jan Vinterhøj

Jamen kære Jan. Jeg er udmærket klar over hvad F-gas er og da du
tilsyneladende er ny inden for faget, så kan jeg fortælle dig at f.eks. det
tidligere regionale naturgasselskab Naturgas Sjælland og flere andre, for
ca. 15-18 år siden havde alle deres benzindrevne biler til at køre på F-gas.
Man placerede en F-gas tank i bagagerummet/varerummet i bilerne og så blev
der monteret noget udstyr i motoren og vupti bilen kunne køre på F-gas.
Ydermere kunne man skifte mellem benzin og F-gas. Hvis løb tør for F-gas
skiftede man bare over på benzin.
Mig bekendt er det ikke blevet forbudt med F-gas til biler, men statens
afgifter har gjort at det i dag ikke lønner sig (den gang var der penge at
spare). Dengang havde de fleste tankstationer et F-gasanlæg hvorfra bilerne
blev tanket. Lige som med alm. F-gas flasker måtte disse tanke ikke fyldes
mere end 90 %.
Man kan ikke ud fra en tro udtale sig om kørsel med køleskabet tændt for
F-gas er forbudt. Du skriver at du er aut. F-gas installatør (??) som må du
også vide at der er to gasreglementer der omhandler F-gas, nemlig
Gasreglementets afsnit B-3 og Gasreglementets afsnit A.
Vil du ikke være venlig at fortælle hvor dette forbud står ?
Hvis noget er forbudt ved lov står det altid der.
DGP har også lige lavet en pjece vedr. sikkerhed med F-gas. Se den evt. på
www.dgp.dk under "Sikkerhed". Gasreglementerne kan du se under punktet
"Regler"

Mvh Tommy

20 år i gasforsyningsselskab
A-certifikat

Fra : J@N

Dato : 07-09-03 18:04

--

> [...]
> Hvis noget er forbudt ved lov står det altid der.
> DGP har også lige lavet en pjece vedr. sikkerhed med F-gas. Se den evt. på

De omtalte biler kørte ganske rigtig på gas. Men det er ikke F-gas. F-gas er
flaskegas. Ikke en tank monteret på bilen.

MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Tommy

Dato : 07-09-03 18:23

> De omtalte biler kørte ganske rigtig på gas. Men det er ikke F-gas. F-gas
er
> flaskegas. Ikke en tank monteret på bilen.

Skrev du ikke at du var F-gas installatør ?

Igen må jeg vist belære dig om F-gas. (beklager at skulle udstille din
uvidenhed her igen)

F-gas er enten Butan, Propan eller en blanding af disse. Det har ikke noget
med hvilken beholder du opbevarer gassen i.
Før man fik naturgas i det danske naturgasnet (distributionsnet), havde man
i flere områder ført F-gas frem til slutforbrugeren via disse net.
Man satte en stor F-gastank op og via en fordamper førte man F-gassen ud i
distributionsnettet og forsynede dermed villakunderne med F-gas.
Når så naturgassen kom til området skiftede man F-gassen ud med N-gassen -
efter selvfølgelig at have skiftet dyser og regulatorer på de enkelte
installationer.

Hvor var det lige du arbejdede som "F-gas installatør" ?

Mvh Tommy

Fra : T. Hartung

Dato : 07-09-03 18:45

> [...]
> uvidenhed her igen)
>

> Hvor var det lige du arbejdede som "F-gas installatør" ?

hmmm nu syntes jeg du bliver væmmelig, hoven, hånlig, sarkastisk - hvilken
måde at argumentere på - øv for en afslutning - og havde man så bare kunne
se om det var "gas"

Fra : Tommy

Dato : 07-09-03 19:31

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måde at argumentere på - øv for en afslutning - og havde man så bare kunne
Jamen dog, Hartnung.
Når folk skriver noget forkert om F-gas og underskriver sig
"MVH. Jan Vinterhøj Aut. F-gas installatør.",
så vil jeg da sikre mig at min familie og mine venner ikke kører hen til
sådan en dårligt uddannet person.
Man skal videregive facts og ikke komme med direkte usande udsagn.
Desværre kommer der her ofte en masse udsagn som bygger mere på hvad folk
tror og ikke på facts.

Mvh Tommy

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-09-03 19:57

Tommy wrote:

> [...]
> "MVH. Jan Vinterhøj Aut. F-gas installatør.",
> så vil jeg da sikre mig at min familie og mine venner ikke kører hen

Jeg forstår dig godt - men, Hartung har ret. Tonen kunne ønskes bedre. Øv...

> Man skal videregive facts og ikke komme med direkte usande udsagn.
> Desværre kommer der her ofte en masse udsagn som bygger mere på hvad
> folk tror og ikke på facts.

Det har du til gengæld ret i - men hvis folk gør opmærksom på at det er
"såvidt de ved" eller lignende er der ikke mulighed for misforståelser. Og
det sker for ofte at tro fremlægges som fakta...

Fra : Tommy

Dato : 07-09-03 20:02

> Jeg forstår dig godt - men, Hartung har ret. Tonen kunne ønskes bedre.
Øv...

Nu må I to altså holde op eller læse længere oppe i tråden.

Jeg synes et svar fra J@N lydende,

"Beklager at måtte sige det. Du taler som du har forstand til. Mig bekendt
er
der ingen biler der kører på F-gas. Ved du hvad F-gas er?"

fortjener et svar i samme genre.

Mvh Tommy

Fra : T. Hartung

Dato : 07-09-03 20:13

> [...]
> Man skal videregive facts og ikke komme med direkte usande udsagn.
> Desværre kommer der her ofte en masse udsagn som bygger mere på hvad folk

Jeg er bestemt enig i at forkerte udsagn skal rettes - dine argumenter er
meget overbevisende på mig - "du føre på point" men da du begyndte at "slå
under bæltestedet" ja så ærger jeg mig bare sådan - og dine venner og
familien er helt sikkert intelligente nok til at drage deres egne
konklusioner ud fra en god saglig debat - frem med lappen og sig undskyld og
lad os så fortsætte i en god fornuftig tone ... ))

Fra : Tommy

Dato : 07-09-03 20:41

> [...]
og
> lad os så fortsætte i en god fornuftig tone ... ))
Jamen, du har da sikkert ret, men når folk smykker sig med titler som "Aut.
F-gas installatør" for at underbygge nogle totalt forkerte oplysninger, så
bliver jeg "lidt harm".
Mig bekendt findes en sådan titel ikke.
Campingforhandlere og deres ansatte er ikke aut. installatører, men har fået
et certifikat kun til F-gasinstallationer i campingvogne og lign.
Måske løb min harme lidt af med mig.

Fra : J@N

Dato : 08-09-03 17:40

> [...]
fået
> et certifikat kun til F-gasinstallationer i campingvogne og lign.

Jeg vil starte med en bekendelse. F-gas kan godt være gas i tanke. Har
undersøgt det. Undskyld Tommy. Grunden til at jeg udtalte mig som jeg
gjorde, er at jeg udtalte mig som Autoriseret F-gas installatør. (det hedder
det faktisk, står på diplomet).og den gælder kun til f-gas installationer i
campingvogne, pølsevogne osv. Jeg var ikke klar over at F-gas også kunne
være i tanke osv. Jeg fastholder dog stadig at køleskabet ikke må være tændt
under kørsel. Men det får vi nok opklaret når Carsten Stage får svar.

MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Carsten Stage

Dato : 08-09-03 18:26

J@N wrote:

> [...]
> hedder det faktisk, står på diplomet).og den gælder kun til f-gas
> installationer i campingvogne, pølsevogne osv. Jeg var ikke klar over

Fint nok...

> Jeg fastholder dog stadig at
> køleskabet ikke må være tændt under kørsel. Men det får vi nok
> opklaret når Carsten Stage får svar.

Og det er der kommet fra DGP i dag:

----------
Generelt gælder i Danmark, at gasinstallationer skal være i overensstemmelse
med Gasreglementets bestemmelser. For campingvogne gæder de supplerende
specielle bestemmelser i Gasreglementets afsnit B-3: Forskrifter for
F-gasinstallationer i skurvogne, campingvogne, autocampere m.v.
Gasreglementet er tilgængeligt på DGP's hjemmeside www.dgp.dk .

Om det specifikke spørgsmål:
"Er det tilladt at køre med campingvognens køleskab tændt og kørende på
gas?"
kan oplyses, at der ikke i Danmark er forbud mod at køre med et tændt
gaskøleskab. Om det er tilladt vil derfor afhænge af køleskabet, som skal
være afprøvet og godkendt til kørsel, og fabrikantens anvisninger skal være
fulgt ved installation af køleskabet, herunder bestemmelser vedr.
frisklufttilførsel og røgafgang. Godkendelse til kørsel skal fremgå af
fabrikantens dansksprogede betjeningsvejledning. Endvidere gælder i Danmark,
at der kan være lokalt forbud i medfør af anden lovgivning f.eks. forbud
meddelt ved opslag på tankstationer og på skibsdæk.

Ved kørsel med gaskøleskab uden for Danmark gælder nationale bestemmelser,
som ejeren må orientere sig om i hvert enkelt tilfælde.
----------

Så skulle den vist være på plads...

Fra : Tommy

Dato : 08-09-03 20:56

> [...]
> at der kan være lokalt forbud i medfør af anden lovgivning f.eks. forbud
> meddelt ved opslag på tankstationer og på skibsdæk.

Hej Carsten. Tak for oplysningen - godt gået. Som jeg tidligere har nævnt er
Gasreglementets afsnit B-3 "biblen" for alt arbejde med F-gas installationer
i campingvogne.

Mvh Tommy

Fra : Steen Andersen

Dato : 09-09-03 10:56

> [...]
er
> Gasreglementets afsnit B-3 "biblen" for alt arbejde med F-gas

Men mht. udførelse af installationerne henviser B-3 bare til DS/EN 1949. Jeg
synes DGP er sluppet lidt let om ved det. Man er nødt til at købe den hvis
man vil læse mere end det generelle.

-Steen

Fra : Per H

Dato : 09-09-03 05:21

On Mon, 8 Sep 2003 19:25:43 +0200, "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> skrev:

> [...]
>være afprøvet og godkendt til kørsel, og fabrikantens anvisninger skal være
>fulgt ved installation af køleskabet, herunder bestemmelser vedr.

Så mangler vi bare lige at forhøre os hos elektrolux.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Tommy

Dato : 09-09-03 16:16

> Så mangler vi bare lige at forhøre os hos elektrolux.

Den skulle være her i brugervejledningen - se:
http://www.dometic.se/files/um/caravan/DKRM6XX0_1.pdf

Står der:
Det er tilladt at lade køleskabet køre på gas mens man kører (undtagen i
Frankrig og Australien)
Der står selvfølgelig også undtagelserne på tankstationer og færger.

mvh Tommy

Fra : J@N

Dato : 09-09-03 16:48

> [...]
>
> Ved kørsel med gaskøleskab uden for Danmark gælder nationale bestemmelser,
> som ejeren må orientere sig om i hvert enkelt tilfælde.

Jeg bøjer mig.
Godt gået Carsten.

MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Tommy

Dato : 08-09-03 20:51

> [...]
tændt
> under kørsel. Men det får vi nok opklaret når Carsten Stage får svar.

Jamen, det er bare OK. Alt forladt

Mvh Tommy

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-09-03 00:16

J@N wrote:
> "Tommy" <nospam@adresse.dk> skrev i en meddelelse

< Jeg vil starte med en bekendelse. F-gas kan godt være gas i tanke. Har
> undersøgt det. Undskyld Tommy.

Fint nok

Misforståelsen skyldes nok også at F som i (F)laske, men F'et kommer
faktisk fra F som i (F)lydende, den engelske betegnelse er LPG
(L)iquid (P)ressurized (G)as, i modsætning til gas der er gjort flydende ved
nedkøling hvilket er ret farligt, hvis kølingen forsvinder. Jeg har en
erindring om en traffikulykke med en sådan tankvogn der ryddede en hel
campingplads i spanien for en del år siden, kølingen forsvandt, trykket
steg, tanken exploderede (kaboom...)

/carsten

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-09-03 07:35

)

> Ring til Dansk Gasmateriel Prøvning i Hellerup.(DGP)

Fint forslag - men jeg har allerede taget kontakt til henholdsvis DGP og til
Beredskabsstyrelsens Forebyggelseskontor, da Beredskabsstyrelsen er
myndighed på området der omhandler transport af f-gas.

> Der kan under opbremsning komme flydende gas ud i anlægget, og dermed
> opstå en stikflamme ved køleskabet.

Du har principielt ret i den med stikflammen - jeg vender tilbage når der
kommer svar.

Fra : J@N

Dato : 06-09-03 07:53

> [...]
> myndighed på området der omhandler transport af f-gas.

> Du har principielt ret i den med stikflammen - jeg vender tilbage når der

Du gør da noget ved det. Det er fint. Jeg glæder mig til at høre svaret.

MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-09-03 08:00

J@N wrote:

> Du gør da noget ved det. Det er fint. Jeg glæder mig til at høre
> svaret.

Jeps...

Alt for mange debatfora er præget af mere eller mindre løse udsagn. Udsagn
der sikkert er rigtige nok for den der svarer men langt fra sikkert rigtigt
eller lovligt. Helt galt går det når DCU forsøger sig...

Ligeledes har jeg skrevet en del af det stof du finder på Hans Jørgens
http://campingstuff.dk og der skal tingene være i orden, så det er bare den
jeg viderfører her.

Jeg har fået et auto-svar om at den ene først er hjemme igen efter d. 11.
september og den anden har jeg endnu ikke hørt fra - men det kommer nok.

Fra : J@N

Dato : 06-09-03 17:49

> [...]
> september og den anden har jeg endnu ikke hørt fra - men det kommer nok.

Jeg kan da lige supplere med den oplysning, at jeg i Tyskland har fået bøde
for at køre med køleskabet på gas. Jeg husker ikke beløbet. Har talt med
andre campister der har prøvet det samme.

MVH. Jan Vinterhøj
jvinterhoj"spam"@tdcadsl.dk
Fjern "spam" ved svar på mail.
\\\\////
(o)(o)
!-----ooo--(__)--ooo-----!

Fra : Carsten Stage

Dato : 06-09-03 21:43

J@N wrote:

> Jeg kan da lige supplere med den oplysning, at jeg i Tyskland har
> fået bøde for at køre med køleskabet på gas. Jeg husker ikke beløbet.
> Har talt med andre campister der har prøvet det samme.

Tidligere har denne debat kørt og dengang var der en af de andre skribenter
(husker ikke lige i hvilket forum det var) der spurgte i Tyskland og som fik
et svar tilbage at det var lovligt omend ikke anbefalelsesværdigt - prøver
lige at finde det....

Her er det som PHK skrev i juni 2001:

"Jeg har spurgt ADAC (Tysklands svar på FDM) om det er lovligt at bruge gas
på køleskabet under kørsel i Tyskland. Svaret lyder:

Es ist nicht verboten, bei Wohnanhängern oder Wohnwagen während der Fahrt
den Kühlschrank mit Gas zu betreiben. Beim Anfahren zu Tankstellen muss
wegen möglicher Brand- oder Explosionsgefahr der Gasbetrieb eingestellt
sein.
Sinnvoller und sicherer ist es jedoch, während der Fahrt die
12-Volt-Stromversorgung zu nutzen. Durch die Zugluft beim Fahren kann u. U.
die Gasflamme erlöschen.

MfG
Herbert Konnerth
ADAC CampingService

Der står frit oversat at det er lovligt undtagen ved tank-besøg og at det er
mere fornuftigt at bruge 12V bl.a. fordi flammen kan gå ud under kørslen."

Det rimer ikke helt med at du har fået en bøde for forseelsen - eller er det
ligesom at de fleste betjente i Danmark ikke kan reglerne for synsfri
sammenkobling og for B - B/E førerbeviset...?