At introducere en græker til den danske mu~
Fra : Peter G

Dato : 03-09-03 16:26

Jeg har brug for jeres hjælp.

Da jeg af uransagelige(1) grunde er blevet fuldstændig fascineret af et
ukendt græsk(2) darkwave/Nick Cave/Tindersticks/Joy Division/jazz-
inspireret band har jeg fået hjælp af en venlig græker som nu sender mig
nogle af deres CD'er da de ikke var til at skaffe online(3).

En anmeldelse af deres sidste plade
http://www.splendidezine.com/reviews/sep-10-01/diafana.html

Hurra, stor fest og tak for det grænseoverskridende internet. Da han
samtidig mener at visse andre ukendte græske bands fortjener større
injternational opmærksomhed "henleder" han mig også på deres eksistens med
en *host*samplerskivemedmp3'er*host*.

Nu er det at jeg gerne vil gøre gengæld og udbrede kendskabet/prædike/pushe
noget dansk/skandinavisk musik til ham. Men hvilken? Hvilken dansk musik
fortjener at blive mere udbredt end den allerede er? Hvilken
musik/plade(r)/kunstner ville du anbefale til en græker der hører mangt og
meget, sålænge det er godt. Dog ikke Techno og
Deathtungondgrowlin'metal(4). Jeg tror også godt vi kan udelukke Danktop og
Popstars :D

Jeg har selv tænkt på(5):

Mew
Swan Lee
Dizzy Miss Lizzy
Dicte
Her Personal Pain
Love Shop
Lars Muhl
Kent (Ja, de er svenske, men hvor ville jeg ønske de var danske)
Savage Rose (noget tidlig engelsk, noget af deres senere danske)
Kashmir
Under Byen
(Shu-bø-dua?)
TV-2
D.A.D.
Lars H.U.G.

Flere forslag og konstruktive ros/ris kommentarer modtages gerne.

(1) "Det er nok fordi det lyder godt, skal du se".
(2) Som guddødemig også synger på græsk.
(3) Prøv DU at søg på Diafana Krina online. De er vitterligt ukendte
udenfor landets grænser.
(4) Sorry Kent, -V-. Andreas, Gabriela m.fl.
(5) Ikke fordi det behøves at blive sunget på engelsk.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-09-03 16:38

Peter G wrote:

> [...]
> Kent (Ja, de er svenske, men hvor ville jeg ønske de var danske)
> Savage Rose (noget tidlig engelsk, noget af deres senere danske)

Send ham Kashmir's "The Good Life".

/David

Fra : Jane

Dato : 03-09-03 16:48

Peter G skrev i <news:bj574f.3vvh47v.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid>:

> hvilken? Hvilken dansk musik fortjener at blive mere udbredt end den
> allerede er?

Et enkelt Kim Larsennummer kunne du godt tage med.

Jane

Fra : Propellen

Dato : 03-09-03 17:28

On 3 Sep 2003 15:25:44 GMT, Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

>Under Byen

Uha uha uha uha... Det _skal_ da simpelthen høres... kanon musik.

Randi Laubek
Marie Frank
Caroline Henderson
Lise Westzynthius

Kunne da godt være med.
--

/Prop

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 03-09-03 17:39

On 3 Sep 2003 15:25:44 GMT, Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

>Jeg har brug for jeres hjælp.

<.............................>

>(4) Sorry Kent, -V-. Andreas, Gabriela m.fl.
Ingen årsag - du kan jo ikke gøre for at din græske forbindelse ikke kan tåle
musik der virkelig rykker

Men nu er de navne du nævner forholdsvis nutidige. Så jeg vil foreslå at skrue
tiden ca. 30 år tilbage og kigge lidt på f.eks Alrune Rod, Røde Mor,
Skousen&Ingemann, Jomfru Ane Band, Beefeaters, Young Flowers, Steppeulvene, og
Burning Red Ivanhoe.

Og hvor er iøvrigt Elisabeth, Alberte Winding, Venter på Far, Tøsedrengene, På
Slaget 12, Raydeeooh, Skagarack, Pretty Maids, Effy & Eliten, Boghandle,
Nikolaj & De Nye Piloter, Tim Christensen, Baal, Nice Little Penguins, Nice
Device og sidst men ikke mindst Savage Affair, Basix, Sanne Solinumsen, Lis
Sørensen, Peter Viskinde, Gnags............der er nok at tage af så, du burde
ikk´ha´problemer med at finde no'ed.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Mads Breddam

Dato : 03-09-03 17:59

> Nu er det at jeg gerne vil gøre gengæld og udbrede
kendskabet/prædike/pushe
> noget dansk/skandinavisk musik til ham. Men hvilken?

C.V. Jørgensen
Johnny Madsen
Saybia
Aske Jacoby
Allan Olsen
Popstars-boybandet... eller måske ikke. Kan ikke huske hvad de hedder,
og er også ligeglad.
Povl Dissing. Ham skal du da have med... Han er alt for sej.
Niels Hausgaard

Meget dansk-sproget, - og det fatter han jo nok ikke så meget af ham
grækeren.

Skandinavisk... islandsk: Sigur Rós. Det er enormt fedt, men trods alt
relativt kendt taget den lidt specielle stil i betragtning.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Esbjerg fører superligaen! Kimi vinder.

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 03-09-03 18:51

On Wed, 3 Sep 2003 18:59:02 +0200, "Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> wrote:

>kendskabet/prædike/pushe
>
>C.V. Jørgensen
>Johnny Madsen
>Saybia
>Aske Jacoby
>Allan Olsen
>Popstars-boybandet... eller måske ikke. Kan ikke huske hvad de hedder,
>og er også ligeglad.
Ej, helt ærligt - hvis der skal sendes musik til Grækenland som viser hvad vi
kan heroppe nordpå, så er det tvband da ikke noget at skilte med. De er ikke
hverken repræsentative for gennemsnittet af dansk musik eller særligt
vellydende - jeg synes de bvefinder sig flere klasser under, så lad endelig
dem stå på hylden.

Men ellers er der et par gode navne imellem - især Allan Olsen. Albumet
"Nordland" især.............

Husk også at gi´ham lidt Freya og et ordentlig skud The North.

>Povl Dissing. Ham skal du da have med... Han er alt for sej.
>Niels Hausgaard
>
>Meget dansk-sproget, - og det fatter han jo nok ikke så meget af ham
>grækeren.
Næ, men hvis han vil være med hvor det sker så må han udvidde den sproglige
horisont. Så i pakken med cd'er skulle der måske også en vendelbomål-græsk
ordbog.

Fra : David Rasmussen

Dato : 03-09-03 19:09

Metal Coven.dk wrote:

> Husk også at gi´ham lidt Freya og et ordentlig skud The North.

Fair nok at du kan lide hende og hendes musik, men er hun ret beset
noget specielt? I mine ører er hun en kopi af en masse brede og kendte
ting, ikke mindst Alanis Morisette. Hvad skulle en græker få ud af at
høre Freya? Det er ikke noget dansk særpræg eller noget du ikke kan høre
alle andre steder.

/David

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 03-09-03 21:37

On Wed, 03 Sep 2003 20:09:19 +0200, David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net>
wrote:

> [...]
>ting, ikke mindst Alanis Morisette. Hvad skulle en græker få ud af at
>høre Freya? Det er ikke noget dansk særpræg eller noget du ikke kan høre
Der er masser af danske kunstnere der lyder som, noget fra det store udland!
Jeg tror ikke det er nogen nem opgave at finde en kunstner, hvor det nationale
islæt er meget udtalt. Det skulle da lige være hvis man gik efter sproget -
men hvis nu musikken ikke er tilsvarende, hvor er vi så henne?

Men du har ret i at bl.a Freya ikke er noget udpræget dansk, men hvem er
egentlig det. Det skulle ikke overraske mig om ikke der var en Poul Dissing
eller en Lasse Lunderskov et eller andet sted derude.

At bl.a Freya kom på listen skyles ikke at jeg har noget særligt forhold til
hende eller hendes musik, men derimod det faktum at hun er en af mange danske
kunstnere. Jeg tror nok at det var det eneste kriterie, for at komme med på
listen over kunstnere der skulle "sendes" til Grækenland.

Fra : Peter G

Dato : 06-09-03 10:46

Metal Coven.dk skrev:

> [...]
> en af mange danske kunstnere. Jeg tror nok at det var det eneste
> kriterie, for at komme med på listen over kunstnere der skulle

Ahem. Et af kriterierne er selvfølgelig at det er dansk musik som jeg synes
er godt og præsentabelt. Freyas stemme og solomusik (jeg har ikke hørt
hendes arbejde med Sparkler) har desværre aldrig sagt mig noget så
sansynligheden for at hun kommer med er minimal. Sorry.

Men ellers vil jeg bare sige mange tak for al den gode input i tråden. Det
har simpelthen været en ren fornøjelse at læse de mange forslag og den
entuiasme I har lagt for dagen.
Og nu har jeg et helvedes arbejde med at opstøve halvdelen af musikken, men
det skal nok blive spændende og sjovt(1).

"I er simpelthen sådan nogle smukke mennesker allesammen" som en af mine
tidligere venner ville have sagt(2).

(1) Så¨får jeg endelig taget mig sammen til at få nærlyttet til bl.a.
Dissing, Alrunerod, Røde Mor m.fl.
(2) Godtnok efter indtagelse af flere liter rødvin, men intentionen ville
være der.

Fra : Gizmoduck

Dato : 04-09-03 01:11

On Wed, 03 Sep 2003 19:51:02 +0200, Metal Coven.dk
<redaktion@metal-coven.dk> wrote:

>Husk også at gi´ham lidt Freya og et ordentlig skud The North.

Ah, The North...har de nogensinde fået lavet et andet album? Jeg er
meget glad for albummet "The North" men arbejdede de ikke på et mere?

Rasmus

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 04-09-03 07:04

On Thu, 04 Sep 2003 02:10:47 +0200, Gizmoduck <gizmoand@worldonline.dk> wrote:

>Ah, The North...har de nogensinde fået lavet et andet album? Jeg er
>meget glad for albummet "The North" men arbejdede de ikke på et mere?

Jeg aner det rent faktisk ikke men, hvis det er tilfældet så kunne jeg sagtens
tænke mig at anskaffe et eksemplar.

'morn...........

Fra : Mads Breddam

Dato : 04-09-03 12:42

> [...]
> hverken repræsentative for gennemsnittet af dansk musik eller særligt
> vellydende - jeg synes de bvefinder sig flere klasser under, så lad

Bare for at være sikker... Du fangede forhåbentlig ironien? Har dem iøvrigt
/ikke/ stående på hylden.

Fra : I8NY

Dato : 03-09-03 18:54

"Peter G" <PeterG@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget, sålænge det er godt. Dog ikke Techno og
> Deathtungondgrowlin'metal(4). Jeg tror også godt vi kan udelukke Danktop

Sort Sol har da altid været lidt dark wave har de ikke?
Send dem flux Fog Things og Flow My Firetear.:)

Mvh I8NY

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 03-09-03 19:51

Et par forskellige bud (udoverde dem du nævner):

Sort Sol
Gasolin/Kim Larsen (de' jo klassikere)
CV Jørgensen
Johnny Madsen
Malk De Koijn (hvis hip hop ikke er en no-go)

Alternativt - hvis du vil give ham en bred - men ikke nødvendigvis særligt
musikalsk 'god' - introduktion til den danske musikscene, kan albummet
Græseløs Greatest måske anbefales?

MvH Mikkel

Fra : -V-

Dato : 04-09-03 02:59

Peter G wrote:
> [...]
> Kent (Ja, de er svenske, men hvor ville jeg ønske de var danske)
> Savage Rose (noget tidlig engelsk, noget af deres senere danske)

Gode forslag, men jeg trumfer dem alle: køb det nye album med Vildnis.

Indenfor jazzmusikken (som jeg ret beset ikke kender meget til) tales der om
en såkaldt 'nordisk tone', som Thomas Franck, Fredrik Lundin, Hans Ulrik og
andre tenorsaxofonister skulle være eksponenter for. Der er sikkert en
ordentlig håndfuld mere, de nævnte er blot dem jeg kender.
Jeg ved ikke om det var noget?
Eller hvad med singer/songwriterne af den svenske skole: Stine Nordenstam,
Lisa Ekdahl, Lisa Miskovsky.
Og Bob Hund glemmer du heller ikke, vel?

> (4) Sorry Kent, -V-. Andreas, Gabriela m.fl.

Du smigrer, som altid, PG.

-V-

Fra : Invader Zim

Dato : 04-09-03 18:08

Peter G wrote:
> [...]
> græker der hører mangt og meget, sålænge det er godt. Dog ikke Techno
> og Deathtungondgrowlin'metal(4). Jeg tror også godt vi kan udelukke

sjovt nok spiller tindersticks i aften! :)

af danske bands, prøv:
Saline Gift
Rainfall Years
Blazing Eternity
Parzival
Alive With Worms
Column
Leæther Strip
The Loveless
The Raveonettes

af svenske, prøv:
Interlace

min hjerne sagde pludselig click. jeg kan ikke huske mere haha

-Invader Zim

Fra : Invader Zim

Dato : 06-09-03 11:06

Peter G wrote:
> [...]
> græker der hører mangt og meget, sålænge det er godt. Dog ikke Techno
> og Deathtungondgrowlin'metal(4). Jeg tror også godt vi kan udelukke

jeg kom også i tanke om
danske bands:
Anti-Statica

norske og svenske: