www.surferbar.com - hvordan slippe af med ~
Fra : Lene

Dato : 03-09-03 13:17

Hejsa,

måske har det været oppe i denne newsgruppe før - jeg er ny abonnent her. Én
af pc'erne på kontoret har pludselig uformidlet fået www.surfbar.com som
startside OG en del underlødige foretrukne og genveje. Jeg tror ikke at
eleven, som sidder ved pc'en selv har medvirket aktivt til dette. Det er jo
nok adware/spuware af en slags, men det er jeg temmelig ukendt med
fjernelsen af.

Nogen der har links til gode værktøjer? Jeg har forsøgt med
Hijack-somewhat.exe - det virkede ikke.

/Lene
A system admin's life is a sorry one. The only advantage he has over
Emergency Room doctors is that malpractice suits are rare. On the other
hand, ER doctors never have to deal with patients installing new
versions of their own innards! (Michael O'Brien)

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-09-03 13:56

Lene wrote:

> Nogen der har links til gode værktøjer? Jeg har forsøgt med
> Hijack-somewhat.exe - det virkede ikke.

Der er masser af hjælp at finde her:
http://www.spywarefri.dk/

Jeg er selv meget tilfreds med SpyBot :)

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Lene

Dato : 03-09-03 15:41

Hej igen,

nu har jeg onlinescannet med alverdens spykillere og overvejede seriøst en
systemgeninstallation - sidste chance var en søgning i google (med rette;
hvorfor havde jeg ikke gjort det noget før?). Søgningens resultater viser,
at det er en helt ny spybot-trojan-something (01.09.03), som endnu ikke er
inkluderet i de onlinescanninger man kan foretage på de angivne sider (men
tak for den alligevel, jeg lærte da noget nyt!).

Der findes en vejledning til at fjerne surferbar på
http://www.pchell.com/support/surferbar.shtml - jeg har fulgt den til punkt
og prikke (win 2000), dog klog af dårlige erfaringer foretaget søgningen i
registreringsdatabasen en del gange, indtil den ikke fandt flere
registreringer. Umiddelbart efter gennemførelsen havde jeg min gamle
startside tilbage igen og ikke nogle underlødige linkbars m.m.

NU ER JEG GLAD - og håber også at kunne gøre andre glade med denne erfaring.

/Lene

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-09-03 19:04

> [...]
> startside tilbage igen og ikke nogle underlødige linkbars m.m.
>
> NU ER JEG GLAD - og håber også at kunne gøre andre glade med denne

Det var da dejligt du fik bugt med den. Jeg læste lige på
http://www.theinquirer.net/?article=11363 at der er et sikkerhedshul i
Internet Explorer der muliggjorde det. Der er kommet en patch på Windows
Update.

Husk forresten at opdatere de programmer du bruger til at bekæmpe
spyware/adware. De programmer jeg kender har en lille knap så programmerne
bliver helt opdateret med de forskellige "junk" (spyware /adware) der
findes.

--
Jacob