Hvad skal vi gøre???(langt)
Fra : abg

Dato : 03-09-03 13:06

Hejsa,

Vi hentede i starten af juli en knap 9 uger gammel new foundlænder
hvalp. Før hende her har vi haft 2 hunde der begge er blevet aflivet
pga sygdom og efter dyrlægens råd. Derfor har vi været rigtig mange
måneder om at, først beslutte os for racen, og dernæst finde en
opdrætter og derpå en hvalp.
Opdrætteren tilrådede os denne tævehvalp, og hende blev det så. Hun
valgte ud fra det hun havde set os (vi har besøgt hvalpene en del
gange) og ud fra det hun så på hvalpen. Vi havde selv udset en anden,
men fulgte opdrætters råd.

Da vi kommer hjem med hende, sover min kæreste nede i stuen hos hende
de første dage (vi har værelser på 1 sal hvor hun jo ikke må komme, da
hun ikke må gå på trapper)Herefter går der en uges tid hvor hun
acceptere at vi sover på 1 sal, hun lægger sig bare ned og sover. MEN,
da hun rigtig begynder at falde til, begynder hele problemet. Det hele
starter med, at hun hver aften kan stå 1-2 timer og bare gø, når vi er
gået op. Vi har prøvet at gå ned, for at se om hun skulle ud, men det
har ikke været tilfældet. Hos dyrlægen får vi af vide at vi bare skal
ignorer hende, ellers vil det blive værre. Så midt om natten når vi
gik i seng, i et rækkehus med mange naboer tæt på, lå vi og ignorede
hendes gøen i de 1-2 timer det stod på....og så stoppede det, og siden
har hun ikke gøet om aftenen, hvilket jo er rigtig godt.
Men nu gør hun på ALLE andre tidspunkter. De 1-2 timer har hun flyttet
til om morgenen. Klokken ca 5 begynder hun at gø, indtil vi står op og
lufter hende og giver hende mad. Hvis vi er meget heldige tier hun så
stille, og min kæreste kan så få en lille time mere. Men i det samme
hun høre ham stå op og gå i bad, står hun og gør konstant indtil han
igen er neden under. Når han så går sammen med vores søn, tier hun
stille, så længe hun ikke kan høre os andre (jeg går hjemme med de 2
mindste) Men igen, så snart hun høre os begynder det forfra.
Men hvis det så bare var det, forudover det om morgene, gør hun også
rigtig MEGET i løbet af dagen. Ikke af lyde udefra, men af os. Hvis vi
sætter os, og det ikke passer hende, gør hun. Hvis jeg går ovenpå for
at hente noget gør hun osv.
Udover hendes gøen, bider hun også enormt meget. Jeg ved at hvalpe
bider, men hun bider virkelig meget. Vi har alle sammen mærker efter
hende, og hos både mig og min kæreste har hun fået bidt hul. Man kan
slet ikke nusse hende, uden hun sidder i hånden. Hvis vi ligger i
sofaen om aftenen og det ikke passer hende, begynder hun enten at gø,
men hun har også nogle gange hoppet op og begyndt at bide.
Hendes aktivitetstempo er bestemt heller ikke som det man ellers
kender newfen for, nemlig det dovne. Hun er næsten umulig at gøre
træt. Dette er jo nok edenlig et af de helt store problemer, der har
en tråd til de andre. Det er jo forbudt at motionere hende for meget,
så derfor har vi en hund der er ved at eksplodere af energi. Vi går 3
ture om dagen med hende i ca 15 minutter, derudover leger vi med
hende, nusser hende og hun får aldrig sin mad i en madskål, men enten
spredt i haven eller i en aktivitetsterning. Alligevel er hun ikke
træt! men vi har bestemt opbrugt dagens kvote af det tillladte motion,
så hvad pokker skal vi så gøre.
Af mad får hun et godt kvalitetsfoder, som opdrætteren syntes var
rigtig godt til newfer. Hun får hvad hun må få, men hun er bestemt
ikke mæt. Hun søger og spiser alt hvad hun kan komme i nærheden af.
Hun stjæler fra ungerne og fra bordet og spiser sin afføring (det ved
vi er meget normalt, men meget ulækkert)
Vi føler selv at årsagen til en del af de problemer vi har med hende,
er at hun ikke kan komme af med sin energi, ikke føler sig mæt, og så
er hun en del mere dominerende end vi nok skulle have haft.
Vi kan ikke bare tage hende med hen på et stort græsareal hvor hun kan
løbe lidt, da hun er meget usikker over for andre hunde, og derfor vil
stikke af.
Vi mener bestemt at hun skal til hundetræning, men holdene er optaget,
eller ligger så langt væk at det vil være en hel dags rejse at nå
dertil, Vi har en DCH afdeling i nærhenden, men den ligger så dumt, at
enten skal man i bil eller gå dertil. Bil har vi ikke, og det vil atge
ca. 20 minutter at gå derhen, hvilket er alt for langt for hende.
Vi valgte newfen pga dens gode sind, at den ikke behøvede så meget
motion, var nem at opdrage, og så gør de næsten ikke! (det har været
min drømmehund så længe jeg kan huske) hendes forældre var meget
stille, kærlige og havde et rigtig godt sind.
På trods af at vi kun har haft hende i ca 2 måneder, er vi nået derud
hvor vores store dreng er blevet bange for hende, da hun mange gange
har siddet i hans lår. Vi er trætte og på grådens rand, for det er
altså ikke sjovt, at skulle kæmpe med sin hund hver dag, og jeg mener
kæmpe. Hun bider ikke bare mere, hun "angriber" os, for daglig at
prøve om vi kan holde vores position som leder. Når hun bider os,
tager vi fat i hende og siger nej. Bliver hun ved, har vi flere gange
presset hende mod jorden og holdt i kort øjeblik mens vi har knurret
af hende, men hun er fuldstændig ligeglad. I det sammen vi slipper, er
hun oppe og prøver igen.
Vi er ikke meget for at skulle opgive, men vi ved også at det er en
meget stor opgave. Vi har fået en hund der er mere dominerende end vi
skulle have haft, så hvordan får vi det bedste ud af det.
Vi er ikke førstegangsejere, jeg har altid haft hund, og derfor orker
jeg ikke at læse at folk mener vi ikke ved, hvad det indebære at have
hund. Det ved vi, vi har før haft en schæferhan der til dels også var
dominerende, men intet i forhold til hende her.

Mit spørgsmål er: Hvordan får vi vendt hele denne håbløse situation,
så vi kan leve et dejligt iv sammen med vores drømmehund.

Vi har prøvet at maile til opdrætter for at få et råd, men hun har
desværre ikke svaret ( der er nu gået over en uge)

Undskyld at det hele kom til at stå lidt rodet og det blev langt, men
jeg håber at få nogle ode og brugbare råd alligevel.

Venligst abg

Fra : Luna dc

Dato : 03-09-03 13:26

Hej ABG
Det var da en rigtig dum situation, jeg tror at hvis jeg var jer ville jeg
kontakte en adfærdsrådgiver, få dem til at komme ud til jer og se hvordan
det foregår.
Jeg tror problemet er for stort til at i selv kan løse det.
Jeg tror så også at hvis det var mig ville jeg gå til træning uanset hvad,
dvs. hvis det tager 20 min at gå så ville jeg nok placere hunden i en
trækvogn og spadsere af med den.
Få fat i en rådgiver hurtigst mulig.
Held og lykke med det.

Fra : Jytte

Dato : 03-09-03 13:47

> [...]
>
> Undskyld at det hele kom til at stå lidt rodet og det blev langt, men
> jeg håber at få nogle ode og brugbare råd alligevel.

Det er et rigtigt grimt problem I har fået der. I bliver nødt til at ringe
til opdrætteren. Jeg skal ikke gøre mig klog på racen, men det er ikke det
indtryk, man normalt får af dem.
Vores colliehvalp på nu 5 mdr. gøede også af os og bed i os da han var
mindre. Men vi sagde "føj" til ham og tog læberne ind på tænderne. Nu gør
han det kun sjældent og holder op med det samme når vi siger "nej".
Han er ikke enehund, han har to dværgpinschere at lege med og en stor have,
de kan fræse rundt i.
Jeg har trænet ham lidt lige siden vi fik ham. Han har lært at finde sin
bold, når jeg har gemt den og at gå og stå pænt. Nu går jeg til ringtræning
med ham.
Desværre er min erfaring at der i alle racer kan forekomme hvalpe med
"forkert" temperament, man hører jo også om DAMP børn. Desværre kan man ikke
se det når hvalpene er små.
Prøv at kontakte new foundland specialklubben, og få nogle erfarne new
foundland ejere til at kigge på den.
Jeg håber det vil lykkes for jer.

Mange hilsener
Jytte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-09-03 17:32

Undskyld mig, men I har jo været vældig gode til at lære hende at gø. Hun
gør fordi hun vil have kontakt, negativ eller positiv kontakt er lige meget,
bare hun får kontakt, og det gør hun jo.

Noget andet er: Hvor meget hjernearbejde får hun?? Prøv at smide hendes mad
ud i haven og lad hende selv finde den, du kan tro hun er træt bag efter.
Får hun afreageret sin bidelyst på andet end jer? gnavben, kødben, andre
hunde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : abg

Dato : 04-09-03 09:27

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:<PAo5b.64408
> Undskyld mig, men I har jo været vældig gode til at lære hende at gø. Hun
> gør fordi hun vil have kontakt, negativ eller positiv kontakt er lige meget,
> bare hun får kontakt, og det gør hun jo.

Det synes jeg nu ikke, at vi har. Vi ignorede hendes gøen om aftenen,
de 1-2 timer det stod på. Om morgene kan vi af gode grunde ikke bare
blive ovenpå og så bare ignorer hende, da der er 2 i familien der skal
op og på arbejde og i institution.
Med hensyn til når hun gøer af os, når vi sidder i sofaen eller andre
steder, ignorer vi hende så længe hun kun gør, men jeg har ikke tænkt
mig at ignorer en hund, der står og bider og rusker i min arm...mens
den gør!!!!

> [...]
> Får hun afreageret sin bidelyst på andet end jer? gnavben, kødben, andre

Hvis du havde læst indlægget ordentligt ville du kunne læse, at hun
netop aldrig får sin mad i sin madskaål, men spredt i haven eller i
aktivitetsbold.
Hun får masser af kødben, som hun elsker. Andre hunde har hun ikke at
gnave i, da hun jo, som skrevet i indlægget, er usikker over for andre
hunde.

Venligst abg

Fra : Jytte

Dato : 04-09-03 09:27

> [...]
> Hun får masser af kødben, som hun elsker. Andre hunde har hun ikke at
> gnave i, da hun jo, som skrevet i indlægget, er usikker over for andre

Jeg formoder det er en hund med DKK stambog. Kennelklubben har nogen
adfærdskonsulenter, I kan få hjælp af. Det står i "Hunden" hvornår de har
vagt.

Hilsen
Jytte

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 18:52

"abg" <abg79@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
>Vi havde selv udset en anden,
> men fulgte opdrætters råd.

Hvis I nu går og tror at problemet ikke ville have været der,
hvis I bare havde fået den anden hvalp - så tror I forkert.
I har simpelthen MEGA meget brug for at sætte jer ind i
hundes adfærd og behov. Og det kan ikke gå for stærkt.

Jeres hvalp reagerer sundt på adskillelse og kedsomhed.
Den er et flokdyr - der holdes i ensomhed...... Den KEEEDER
sig sammen med jer. Inden den bliver så stor, og uartig, at jeres
barn bliver rigtigt bange for den, skal I tage hånd om problemet
pog sørge for at den bliver beskæftiget - og får sat grænser.
Den skal jo ikke selv bestemme om den vil gø eller ej.

Min søster har været i akkurat samme situation, som I. De gav op
da hunden var 1 år - og lod hunden flytte tilbage til opdrætteren.
De måtte sande, at racen simpelthen ikke passede til dem, selvom
de troede det. De blev også overraskede over, at hvalpe
skal vises til rette - FØR de ved, at deres race har ry for at være en
godmodig, stille hund, der ikke kræver beskæftigelse.
Efter nogle år - hvor de sundede sig valgte de en blanding mellem
cocker og pudel - og den havde de i allerbedste velgående i rigtig
mange år. Den havde også sine hvalpe-unoder - men den var ikke stor,
så børnene var ikke bange for den, når den blev for kåd.

Alle hunde skal lære at begå sig i verden - - - - også newf'er. Men de
lærer det ikke af sig selv.
Hunde, der ikke beskæftiges er utålelige - og nogle bisser.

/Mari

Fra : abg

Dato : 04-09-03 09:47

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message news:<3f562a03$0$97256> Hvis I nu går og tror at problemet ikke ville have været der,
> hvis I bare havde fået den anden hvalp - så tror I forkert.
> I har simpelthen MEGA meget brug for at sætte jer ind i
> hundes adfærd og behov. Og det kan ikke gå for stærkt.

Det var ikke det jeg skrev. Problemet kunne have været der alligevel.
Vi har skam sat os ind i hundens adfærd og behov. Men efter som alle
skriver noget forskelligt omkring lige netop det emne, er det jo lidt
svært at skelne det ene for det andet. Med de andre hunde vi har haft,
havde vi ikke disse problemer, dem opdragede vi uden at læse i nogen
bog, og de var nogle søde og kæræige hunde. Men i al forberedelsen til
at modtage vores hvalp, begyndte vi at læse en masse bøger om hunde.
Noget skulle denne ventetid jo bruges til. Hun opdrages lige netop på
den måde, som der i diverse bøger om hundens adfærd og hvordan man
bliver en god leder står!!! Men det hjælper bare ikke på hende. AT gå
tilbage til start, og så opdrage hende som vi har gjort med de andre,
er jeg ikke sikker på at vi kan. Hun vil måske blive lidt kulret af,
at vi ligepludselig ændre kurs, og det hjælper nok ikke på hendes
bideri og gøen.

> [...]
> pog sørge for at den bliver beskæftiget - og får sat grænser.
> Den skal jo ikke selv bestemme om den vil gø eller ej.

Om hun keder ved jeg nu ikke. Hun får masser af opmærksomhed, jeg
træner med hende om dagen. Vi nusser hende, går ture med hende osv.

> [...]
> mange år. Den havde også sine hvalpe-unoder - men den var ikke stor,
> så børnene var ikke bange for den, når den blev for kåd.

Jeg har ikke tænkt mig at give op. Jeg er ikke overrasket over, at en
hvalp skal vises til rette, det ved jeg efterhånden godt, da jeg jo
immervæk har levet med hunde i 24 år!
Det jeg prøver at få hjælp til er, hvordan vi løser dette problem, da
jeg ikke har oplevet det før.

> Alle hunde skal lære at begå sig i verden - - - - også newf'er. Men de
> lærer det ikke af sig selv.
> Hunde, der ikke beskæftiges er utålelige - og nogle bisser.

Det ved jeg, vi er ikke romantikere der tror at vi bare kan købe en
hvalp, og vupti så har vi en stor, godmodig og rar bamse. Igen er
dette indlæg blevet til, da vi søger råd om, hvordan vi griber dette
probelm an. Vi ved at der skal arbejdes, arbejdes og arbejdes før den
godmodige bamse kommer ud på den anden side, og det gør vi, men det
hjælper ikke.

Venligst abg

Fra : dpl

Dato : 03-09-03 19:12

Hejsa!
Sad og smilede lidt af din meddelelse... Ikke fordi jeg tror du mener
det er sjovt, men fordi jeg kan nikke genkendende til meget af det der
står. Jeg er nok ikke kvalificeret til at give en masse råd, men kan da
fortælle at du ikke er alene, og at der stadig er håb!

Vi fik en 11 uger gammel skt. bernhard forrige år. Vi kunne lide hans
forældre, deres temperament, og alt andet omkring denne race. Men en
hvalp og unghund må ikke forveksles med en voksen hund! Sådan en lille
fyr (dame!) besidder meget, meget mere energi end de er bygget til at få
fyret af. Der var virkelig knald på Nansen, og han hoppede op, bed og
teede sig tosset. Nogle gange var jeg meget i tvivl om vi trods grundig
research havde valgt helt forkert!

Unge hunde er aktive, og de skal have mulighed for at komme af med al
deres energi. Da de ikke kan løbe lange ture osv. må man finde på andre
ting. Vores løsninger var bla:

En masse søg og sporøvelser i græsset.
Ugentlig træning i lydighed hos DcH.
Køb af hund nr. 2.
Længere og længere gåture, så muskelmassen bliver godt opbygget.
Masser af leg og kontakt til andre hunde.
Senest er vi startet på agility, men det bør man først gøre når
knoglerne er fuldt udviklede.

(Søg efter tørfoder i græsset bør man ikke bruge på alt for mange
måltider om ugen. Hos de tunge racer kan det gå ud over nakke og ryg).

Altså, ud og kør hende træt, mere psykisk end fysisk. En træt hund er en
velopdragen hund, som vores gamle træner sagde *smil*.

Hvad angår håbet forude, så er det først nu efter at han er fyld 2 år,
at Nansen er begyndt at slappe lidt mere af. Selv hos de tunge racer er
det vigtigt at huske, at der ingen sammenligning tåles mellem de unge,
aktive hunde, og så de ældre, temmeligt inaktive kamintæpper de kan
blive til senere i livet. De tunge racers hvalpe og unghunde er præcis
ligeså nysgerrige og aktive som hos andre racer, og tilmed virker det
endnu mere voldsomt pga. størrelsen.

Held og lykke med hende, har du ikke billeder vi kan se?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : abg

Dato : 04-09-03 09:58

> [...]
> fyret af. Der var virkelig knald på Nansen, og han hoppede op, bed og
> teede sig tosset. Nogle gange var jeg meget i tvivl om vi trods grundig

Vi ved at man ikke kan samligne en hvalp med en voksen. Det ville være
kedeligt, hvis hun bare var totalt dove lige fra starten, men ligenu
er hun det totalt modsatte.

> Altså, ud og kør hende træt, mere psykisk end fysisk. En træt hund er en
> velopdragen hund, som vores gamle træner sagde *smil*.

Det er vi ikke i tvivl om. Vores problem er jo bare, at vores have
ikke er særlig stor, og da hun er usikker på andre hunde/mennekser,
kan vi ikke bare slippe hendes løs, og træne lidt på alle de dejlige
områder vi ellers har i øjeblikket.
Vi prøver også at køre hende træt psykisk, men det eneste der kan
motivere hende, er MAD, masser af mad. Så hvis vi bruger dette for
meget i løbet af dage, har vi jo intet tilbage til selve måltiderne.

> [...]
> blive til senere i livet. De tunge racers hvalpe og unghunde er præcis
> ligeså nysgerrige og aktive som hos andre racer, og tilmed virker det

Vi ved/håber også at det selv følgelig vil aftage med alderen, men da
vi jo også ønsker en god hvalpetid, vil vi gerne have løst dette
problem.

Der er jo altså heller ikke lutter problemer med hende Hun er jo
dejlig og nusser. Men der er bare nogle perioder om dagen, hvor hun
skejer ud.

Venligst abg

Fra : Anne-Marie Prange

Dato : 05-09-03 09:20

Vores problem er jo bare, at vores have
> ikke er særlig stor, og da hun er usikker på andre hunde/mennekser,
> kan vi ikke bare slippe hendes løs, og træne lidt på alle de dejlige
> områder vi ellers har i øjeblikket.

Hej

Du lader til at vide en del om hunde .. såe når du står i den situation du
gør nu tror jeg at jeg ville kontakte en hundepsykolog hvis jeg var dig....
om ikke andet så får via desensibilisering måske at få hendes relation til
andre mennesker og hunde på plads .. en hund der er usikker overfor
mennesker og dyr har et problem .. jeg har selv haft kontakt og har stadig
med hundepsykolog .. netop fordi min nuværende hund .. der er genbrugshund
havde usikkerhed overfor fremmede mennesker og hunde med i bagagen ....
hejhils fra Ami

Fra : Bullmarks

Dato : 03-09-03 22:26

abg79@jubiimail.dk (abg) skrev:

> [...]
>min drømmehund så længe jeg kan
>huske) hendes forældre var meget
>stille, kærlige og havde et rigtig godt sind.

-- Jeg vil foreslå dig at læse bogen : Hundelytteren , der er
virkelig mange gode råd at finde i den.
Held og lykke med det.
A Pedersen
www.sitecenter.dk/flemse34/

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 04-09-03 09:50

> [...]
>
> Undskyld at det hele kom til at stå lidt rodet og det blev langt, men
> jeg håber at få nogle ode og brugbare råd alligevel.

Det er en hård nød at knække. Jeg kender ikke racen særlig godt, men har et
par bud på hvad der kan være galt/gøres.
Alle hvalpe bider(mere eller midre), især indtil tandsættet er helt komplet.
Som udgangspunkt gør i det rigtige, men hvis den så gerne vil bide kan i jo
lade den gøre det systematisk i en sæk eller bidepølse. Så får den i det
mindste afreageret og det vil være nemmere at få den til at lade være med at
tygge i mennesker.

Hvis hunden har et for højt aktivitetsniveau er den gode gamle regel om at
sprede maden ud over hele haven ikke dum. Det trætter rigtig meget.

I skal også gøre jer overvejelser om, hvorvidt hvalpen er præget ok. Det er
sikkert en udmærket opdrætter, som gør tingene af et godt hjerte, men er
hvalpen stimuleret/præget med henblik på videresalg og har den oplevet alle
de nødvendige ting hos opdrætteren?
Er den blevet behandlet som hund eller menneske?
Er det køkkenopdræt? Ordet køkkenopdræt opfattes efterhånden som et
kvalitetsstempel, hvilket ikke nødvendigvis er korrekt. Jeg kunne ihvertfald
godt have en mistanke om, at jeres hvalp har gået op af mennesker 24 timer i
døgnet og ikke lært at acceptere ensomhed og lukkede døre. Det giver i
værste fald uselvstændige hunde. Et eksempel kan være en udsendelse i TV2
for nylig: "Mit liv som skotte". Personligt ville jeg aldrig, aldrig købe en
hund fra sådan et sted. Den vil sikkert være god for nogle, specielt dem som
opfatter hunde som noget andet end det de er. I mine øjne må de være ganske
frygtelige at være sammen med(jeg er godt nok heller ikke til
selskabshunde).

Jeg synes i skal ringe til opdrætteren. Det er nemmere at snakke om tingene
end det er at skrive om det(Derfor er nærværende formentlig ikke
fyldestgørende

Ovenstående kan måske give stof til eftertanke.

"Jeg vil ikke behandles som en hund. Derfor behandler jeg ikke mine hund som
et menneske"

Med venlig hilsen

Bjarne

info@riesenschnauzerSLET.dk
www.riesenschnauzer.dk

Fra : JSC

Dato : 04-09-03 14:45

"abg" <abg79@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa,
>

> Mit spørgsmål er: Hvordan får vi vendt hele denne håbløse situation,
> så vi kan leve et dejligt iv sammen med vores drømmehund.

Hej abg

Dit indlæg tyder på lederskabsproblemer, så det er jo nærliggende at
anbefale lederskabsøvelser, men det er givetvis ikke så enkelt. Da du også
beskriver at hunden er usikker overfor andre hunde og mennesker.

Jeg har selv i Flatcoat, som da den var mindre var en rigtig børste til
træning - når vi trænede alene kunne han alt, men når vi var sammen med
andre var han fløjtende ligeglad med mig (han var tilsyneladende en rigtig
hårdnegl)- Flere erfarne hundfolk sagde at det var lederskabsproblemer, så
vi trænede lederskabsøvelser og det hele blev værre - Så trænede jeg lidt
med en anden som kender meget til hundepsykologi og han tolkede hundens

Hvad vil jeg så sige med det - Du skal have en erfaren person til at se på
hunden og jeres situation - Du skal ikke forvente at vi her på usenet kan
løse dit problem i værste fald bliver situationen tolket forkert og
anbefalingerne gør blot ondt værre.....

Mvh.
Jørgen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 18:25

Hej Abg

Det er tilsyneladende noget af et problem du har fået på halsen. Men efter
hvad jeg først kan dømme, så starter det med, at hunden føjes ret langt.
Din kæreste sover med den om natten nedenunder, medens du sov
ovenpå.....Dårlig løsning. Skulle det løses på denne måde, skulle i have
været der begge, eller måske endnu bedre, have løftet hunden op af trappen,
så den kunne være sammen med jer. Nu vil jeg ikke tilskrive hvalpen bedre
evner end den har, men på rent instinkt, vil den holde øje med jer, og det
kan den ikke, derfor er der noget galt ( altså i hundens øjne ). Men for at
bryde den triste omgang der er i huset, så må din kæreste nok starte med at
skrue bissen på, og give den et regulært møgfald, og altså ikke noget med at
lægge fingre imellem. Når han finder er anledning, så må han være aldeles
grov, og vil han grine bagefter, så sker det et sted hvor hunden hverken kan
se eller høre ham. Så er floklederen på plads, så skal det fordeles nedad,
så hunden er klar over, at den bor hos jer, og ikke omvendt. Det kan ofte
hjælpe, hvis nogen har svært ved at trænge igennem, at så din kæreste gør
hunden opmærksom på at " Det er min " uanset om det drejer sig om dig eller
børnene. Men altså start med, at hunden lærer sin plads at kende. Det vil
sikkert blive en del lettere, hvis den kom med op ovenpå. En anden side af
problemet er, at hunden jo ikke ved hvad der er oven på. Når først den har
fundet ud af det, er det slet ikke sikkert den gider være der, for den ved
jo, at i kan ikke blive væk, så er jeg ved trappen, så kommer i jo igen.
En del af bideriet kan måske løses med en tandbørste, og det som ikke løses
ad denne vej, løser i ved, at tage fat i underkæben, lægge en finger eller
to under kæben, og et par fingre ind på tungen. Dette bryder hunden sig
ikke om, og vil prøve at komme af med disse fingre. Den anden vej, et par
fingre over, og et par fingre op i ganen, vil have samme effekt. Læs dette
rigtigt, der skal ikke bruges nogen form for vold, fingrene skal bare være
der, og krummet nok, kommer i ikke i nærheden af tænderne. Men da gummerne
jo klør på sådan et lille bæst, så skal det jo tilfredsstilles, så et godt
kraftigt tyggeben, og en smule leg med dette, flere gange om dagen, burde
kunne hjælpe på problemet. Sidestil det med et barn der er ved at få
tænder. Håber dette hjælper, ellers er du velkommen til at skrive igen.

M.V.H......Benny..