Skærme
Fijala 3554
S-iPS - Hvilke skærme
Fra : Ole Sørensen

Dato : 03-09-03 09:59

Er den generelle holdning her i gruppen, at man skal gå efter en fladskærm
med S-iPS panel istedet for de (på papiret) hurtigere 16mS skærme ???

Nogen der hurtigt kan remse nogle skærme op med S-iPS panel ?? ( Gerne 17" )

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-09-03 10:31

"Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med S-iPS panel istedet for de (på papiret) hurtigere 16mS skærme ???
>
> Nogen der hurtigt kan remse nogle skærme op med S-iPS panel ?? ( Gerne

Gå ind på http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html vælg S-IPS
(eller IPS) i Paneltyp. Så kan du jo prøve at at kun at søge på 17" skærme
fx

Men jeg ville nok hellere kigge på 18" modellerne der er der flere spændende
modeller (min liste har både IPS og S-IPS paneler).

NEC 1860nx
NEC 1860sx
Sony SDM X82
Viewsonic VP181b

Men det kommer jo an på hvor mange penge du vil ofre...

PS: Der hersker usikkerhed over hvilket panel LG benytter i deres L1710B
(som du nok vil finde hvis du søger på 17" S-IPS paneler)

--
Jacob (der selv er fuldt tilfreds med sin Acer AL732 der har et TN panel
og så er den jo lidt billigere...

Fra : E. Jensen

Dato : 03-09-03 10:58

Kan det have sin rigtighed, at IPS skærme performancemæssigt er ret
ligeglade med om man benytter analog eller digital(DVI) tilslutning ? Har
set en person på prad.de påstå dette. Så er Medion'en måske ikke så ringe
endda :) Her er hvad en anden tysker skriver om Medion'en på prad, han
påstår den har IPS panel(nederste linje):

Revisionsnummer : Medion MD7218AR [NoDB]
Monitor ID: MED4869
Model: MD7218AR
Herstellungsdatum Woche : 17 / 2003
Anschluss (analog/digital): analog
Grafikkarte: Aopen Aeolus TI4200 128MB
Raumtemperatur: 23° Celsius
Panel-Update-Frequenz: fix, 60 Hz
Grafikmodus: 1280 x1024 @ 32 bpp
Frame Rate: 59.6 Hz
Gamma Faktor: 2.1875

Flaggen-Test: s->w: 91.7%, w->s: 59.7%, s->g: 80.3%, w->g: 54.7%
Verfolgungs-Test: 22(36.7ms), 14(23.3ms), 19(31.7ms)
Lesbarkeit: Tempo 9
Spiel: Score: 70 Punkte, Trefferrate: 16%
Schlierenbild: Bild Nr. 3, Tempo 16, Gamma 4.00, r.exp 0.04, r.time 4.0,
r.delay 10.0, f.exp 1.49, f.time 6.3, f.delay 1.0, s.tempo 16

Besonderheiten: Ich hatte Frames Lost =2756 !!! (Test lief etwa eine 1/2
Stunde)
Das muss ich noch irgendwie klären

cu Renaldo

__________________
Der ,der momentan als Game Freak von einem 18" Medion TFT mit IPS-Panel
zumindest angenehm überascht ist.....

Fra : Jacob Riis

Dato : 03-09-03 11:22

"E. Jensen" <FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f55bb13$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

__________________
> Der ,der momentan als Game Freak von einem 18" Medion TFT mit IPS-Panel
> zumindest angenehm überascht ist.....

Der står jo bare at han er tilfreds med skærmen. Der står ikke noget om at
IPS paneler er ligeglad med om den får signalet fra DVI eller analog. (jeg
kan ikke forestille mig at det skulle forholde sig anderledes på IPS
paneler)

Jeg er dog ikke overbevist om at den har et IPS panel blot fordi en bruger
påstår at hans skærm har et IPS panel. Et andet sted i tråden er der en der
siger at det er et IPS panel fra Samsung. Samsung laver ikke IPS
paneler...

--
Jacob (svar venligst i bunden af det du citerer)

Fra : rane

Dato : 03-09-03 11:45

On Wed, 3 Sep 2003 11:57:38 +0200, "E. Jensen"
<FjernMigebbehoegjensenFjernMig@hotmail.com> wrote:

> [...]
>set en person på prad.de påstå dette. Så er Medion'en måske ikke så ringe

Har en Viewsonic Vp181b med S-IPS panel og har kun kørt med DVI-D -
indtil jeg for sjov prøvede at skifte til den analoge. Og hold da fast
en forskel. Windows-mæssigt var der kæmpeforskel på billedekvaliteten
(omend den analoge stadig var 10 gange bedre end min gamle CRT skærm).

Også spilmæssigt prøvede jeg at smække BF1942 på med analog - også her
synes jeg der var stor forskel på DVI og analog. Så jeg anbefaler helt
klart en TFT med DVI.

Fra : Michael Skarum

Dato : 03-09-03 21:36

> [...]
> en forskel. Windows-mæssigt var der kæmpeforskel på billedekvaliteten
> (omend den analoge stadig var 10 gange bedre end min gamle CRT skærm).

Nogen der ved hvorfor den skærm bliver solgt så få steder? Synes heller ikke
jeg kan finde den på Edbpriser.dk

Fra : TS

Dato : 03-09-03 10:10

> Nogen der hurtigt kan remse nogle skærme op med S-iPS panel ?? ( Gerne 17" )

Hejsa

Hvis du kan en lille smule tysk - så prøv prad.de og kig i deres database.
LG 1710b skulle være med IPS og være god (sehr gut som de skriver)til spil.
Derudover kommer de snart med en test af LG 1910p som har nogle
funktioner som 1910b og 1710b ikke har - det er at den kan indstilles i
højden og har pivotfunktion - ligesom designet er en smule pænere.

/TS

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-09-03 19:26

> [...]
> funktioner som 1910b og 1710b ikke har - det er at den kan indstilles i
> højden og har pivotfunktion - ligesom designet er en smule pænere.

LG 1910B har S-IPS panel
LG 1910P har MVA panel

Dette ifølge cheftekniker for LG i skandinavien, som jeg personligt har
mailet sammen med.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Michael Skarum

Dato : 04-09-03 22:37

> LG 1910B har S-IPS panel
> LG 1910P har MVA panel

Og S-IPS er bedst...? I øvrigt nogen der ved hvad LG 1910P koster i DK?

Fra : TS

Dato : 04-09-03 23:06

Dr.Ralph wrote:
> LG 1910B har S-IPS panel
> LG 1910P har MVA panel
>
> Dette ifølge cheftekniker for LG i skandinavien, som jeg personligt har
> mailet sammen med.

Øv - for den har elelrs et pænt design og ikke så klodset som de andre
LG'er. Så skal man åbenbart kigge efter Viewsonic isf. De er bare noget
dyrere.

Man bliver da snart bims af at skulle holder rede på de skærme
efterhånden - især når man ikke kan være helt sikker på hvilke paneler
der er i dem....

/TS

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-09-03 00:14

TS skrev:

> Man bliver da snart bims af at skulle holder rede på de skærme
> efterhånden - især når man ikke kan være helt sikker på hvilke
> paneler der er i dem....

Ja, det er en jungle. For stor en jungle efter min mening.

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-09-03 03:52

> Ja, det er en jungle. For stor en jungle efter min mening.

Ja, jeg er selv ret så godt inde i disse TFT skærme, og selv jeg er ved at
spat af det - det er ganske enkelt umuligt at holde rede i.
Måske derfor ved chefteknikere på de forskellige firmaer heller ikke selv
100% besked, da fabrikkerne jo gerne vil af med gamle paneler, som de måske
smider i de første udgaver af nye modeller, fordi de ikke tror folk vil
bemærke forskellen - problemet er bare, at det GØR folk - særligt i spil.
Folk ved bare ikke hvorfor - og vil så måske konkludere hvis de har købt en
LG, Viewsonic eller andet mærke, at "dette mærke TFT er noget lort til spil
- jeg må købe et andet mærke næste gang"

Og dette vil netop være deres største fejl- for sagen er, som vi jo godt
ved herinde, at kun meget få - hvis overhovedet nogen TFT mærker holder sig
til samme type panel - dette er umuligt - medmindre man som Samsung
producerer hele molevitten selv - og Samsungs PVA panel TFT'er er efter min
mening bedre designet end de yder godt - særligt i spil er de underlegne.

Lad mig give et eksempel.
Jeg har nok lagt Lg 1910B på is, da jeg ikke kan være 100% på, hvilket
panel der er i den.
Derfor vil jeg overveje Viewsonic - måske Ranes VP181B.
Kigger derfor på Viewsonics website - og et hurtigt kig på de forskellige
VP modeller (Viewsonic laver 4-5 typer TFT serier, VX, VP etc.) siger ikke
konkret noget om, hvilket panel, der sidder i - men efter håden ved jeg, at
S-IPS paneler hjar lavere kontrast end MVA og TN+.
Derfor kan jeg ret sikkert konkludere flg - som en alm. bruger ikke ville
have chance for at vide:

VP171 er sandsynligvis en TN+ panel baseret skærm med 16 MS repsons og
vinkel på kun 140 grader.

VP181 er sandsynligvis S-IPS panel baseret med kontrast på 350:1

VP191 er sandsynligvis MVA panel baseret med kontrast på 500:1

VP201 er sandynligvis S-IPS panel baseret med kontrast på 350:1

VP211 er sandsynligvis MVA panel baseret med kontrast på 600:1

Det er sgu' da ekstremt forvirrende, at Viewsonic indenfor SAMME model
serie benytter 3 forskellige panel typer.

Nec gør det samme - deres 1760NX er Tn+ baseret panel, mens deres 19' er
MVA panel baseret. Resten er vist S-IPS panel baseret.

For at hjælpe den mindre vidende, så kan man gætte sig til, hvilket panel
der er tale om ved flg. kendetegn:

TN+:
Ligger i de fleste 17' TFT skærme, har repsons på 16 ms, men en meget lav
betragtningsvinkel - helt ned til 140 grader.

MVA:
Har typisk en meget høj kontrast på papiret - ligger omkring 500:1 og 600:1
på de nyere skærme
Har også høj vinkel på 160 grader eller derover.

PVA:
Samsungs udgave af MVA - minder stort set om MVA - Samsung skulle blot
kalde den noget andet - måske den giver en smule bedre farver - men er IKKE
bedre til spil.

S-IPS:
Panelernes Mercedes - har typisk en lav kontrast på 350:1, vinkel på 160
grader og en brightness på 250 stykker.
Repsons ligger typsik omkring 25ms -40 ms
Specs på papiret snyder, for der er tale om et TFT panel, der er overlegent
både mht til farve gengivelse, text klarhed og reaktionsevne i spil.

Det er ikke for ingen ting, at de dyre Eizo, Sony, IBM, Apple, Formac,
BenQ, Dell, NEC og Liyama bruger S-IPS paneler.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Ole Sørensen

Dato : 05-09-03 09:53

> [...]
>
> Det er ikke for ingen ting, at de dyre Eizo, Sony, IBM, Apple, Formac,
> BenQ, Dell, NEC og Liyama bruger S-IPS paneler.

Nu er jeg så forvirret.....vil det sige at en S-IPS panel med response på
40mSec. er at foretrække til spil fremfor eksempelvis, MAG & Acer´s
topskærme (PS776 / AL732) som jeg formoder bruger TN+ udfra dine
"guidelines" ?

Er faktisk ved at investerer i MAG´s XL775D
http://www.magmonitors.dk/XL-775d.asp ....ville det være bedre at investerer
mine penge i en anden skærm med S-IPS panel ?? & isåfald hvilken ??

Mvh.
En MEGET forvirret Ole

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-09-03 14:02

Dr.Ralph skrev:

> Ja, jeg er selv ret så godt inde i disse TFT skærme, og selv jeg
> er ved at spat af det - det er ganske enkelt umuligt at holde rede
> i.

Ja, det irriterer også mig at det skal være så besværligt at finde
oplysninger om hvad en skærm til flere tusinde kroner indeholder.

> [...]
> paneler, som de måske smider i de første udgaver af nye modeller,
> fordi de ikke tror folk vil bemærke forskellen [..]

Det lyder sandsynligt.

> Samsungs PVA panel TFT'er er efter min mening bedre designet end
> de yder godt - særligt i spil er de underlegne.

Nu gør jeg som bekendt ikke ret meget i spil, men jeg gør meget
i DVD-kiggeri. Faktisk så foretrækker jeg at se DVD på min FW900
frem for at se den på tv'et, men et TFT-panel med dårlig ydelse
vil vel heller ikke være særlig godt til DVD-kiggeri, så jeg har
meget svært ved at finde en TFT-afløser for min FW900 som vist
snart skal på pension.

> Det er ikke for ingen ting, at de dyre Eizo, Sony, IBM, Apple,
> Formac, BenQ, Dell, NEC og Liyama bruger S-IPS paneler.

Nej, men hvor ligger mon IPS i forhold til TN+, MVA og PVA?
S-IPS er en videreudvikling af IPS, så vidt jeg har forstået, men
det er vel ikke meget ved at købe en ældre IPS-skærm hvis IPS er
ringere end MVA f.eks.

Madsen.

Fra : Lars

Dato : 03-09-03 12:11

On Wed, 3 Sep 2003 10:58:39 +0200, "Ole Sørensen" <no1@e-mail.dk>
wrote:

>Er den generelle holdning her i gruppen, at man skal gå efter en fladskærm
>med S-iPS panel istedet for de (på papiret) hurtigere 16mS skærme ???

Hvorfor ikke bare tage en med S-IPS og 16ms?

>Nogen der hurtigt kan remse nogle skærme op med S-iPS panel ?? ( Gerne 17" )

LG L1711S
<http://www.lge.de/cgi-bin/lge.cgi?func=produktansicht&bid=1&gid=5&pid=413&sess=Z_193V7635CdL.1>

LG L1710S
<http://www.lge.de/cgi-bin/lge.cgi?func=produktansicht&bid=1&gid=5&pid=25&sess=Z_193V7635CdL.1>