overflow-prob. i Opera
Fra : rasmus

Dato : 02-09-03 21:32

jeg har en indholdboks med overflow sat til auto. Det virker også fint nok i
IE og NS, men Opera vil ikke helt. Den vil gerne lave scrollbaren og man kan
også scrolle ... men den vil ikke vise hele indholdet.

Se på www.carlsenskontor.dk

i kodelinjerne 308ff kan I se der skulle være 5 bokse med tekst (som IE
gerne vil vise) men Opera viser ikke den sidste.

Indholdsboksen har følgende:
..indhold {
position: relative;
z-index: 5;
top: 0px;
width: 748px;
height: 415px;
margin: 0px auto;
text-align: left;
display:none;
overflow:auto;
padding-bottom:10px;
cursor:default;
border: 1px solid black;
}

mvh

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 01:57

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev:

>i kodelinjerne 308ff kan I se der skulle være 5 bokse med tekst (som IE
>gerne vil vise) men Opera viser ikke den sidste.

Opera 6.05 viser overhovedet ikke nogen indholdsbokse. /.11
virker som du beskriver.

--
Bertel

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 08:25

> Opera 6.05 viser overhovedet ikke nogen indholdsbokse. /.11
> virker som du beskriver.

- æv da, men det virker i 7.11 eller hvad den nyeste nu hedder ... og jeg
synes sgu ikke jeg kan bruge tid på at få det til at virke i alle tidligere
versioer, når det nu er gratis og nemt at få den nyeste.

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 10:58

> [...]

>synes sgu ikke jeg kan bruge tid på at få det til at virke i alle tidligere
>versioer, når det nu er gratis og nemt at få den nyeste.

Det var heller ikke min pointe. Men når det ikke virker i 6'eren,
er der sikkert grundlæggende fejl i koden. 6'eren er skam ret
godt med hvad korrekt visning af HTML/CSS angår.

--
Bertel

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 11:30

> Det var heller ikke min pointe. Men når det ikke virker i 6'eren,
> er der sikkert grundlæggende fejl i koden. 6'eren er skam ret
> godt med hvad korrekt visning af HTML/CSS angår.

- aha ok. Jeg tror du har ret ... jeg er pissetræt af at de forskellige
browsere ikke tolker tingene ens. Der mangler altid en px et eller andet
sted i en border i NS. Eller når man smider noget indhold på siden opfører
layoutet sig ikke helt ok mere. Æv.

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 12:00

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev:

>- aha ok. Jeg tror du har ret ... jeg er pissetræt af at de forskellige
>browsere ikke tolker tingene ens.

Ja, jeg er lige begyndt at lave et nyt sæt hjemmesider med CSS,
så jeg forstår *til fulde* din irritation. Nu kastede jeg den
samme side og det samme CSS-ark over på min anden computer (med
en anden opløsning) med samme browser - men se om det står ens på
de to computere ...

--
Bertel

Fra : Thomas Due

Dato : 03-09-03 12:20

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> samme side og det samme CSS-ark over på min anden computer (med
> en anden opløsning) med samme browser - men se om det står ens på

Det er jo så det der desværre ofte er grunden til at webdesignere
skriver et eller andet i stil med "Denne side vises bedst i browser X
med en minimum opløsning på AAA x BBB".

Det er ikke så fedt, men ofte har man ikke tiden eller mulighed for at
teste i samtlige browsere og alle mulige opløsninger.

Det skulle iøvrigt heller ikke undre mig om selve styresystemet kan
have noget at sige ...

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-03 13:14

Thomas Due skrev:

>Det er jo så det der desværre ofte er grunden til at webdesignere
>skriver et eller andet i stil med "Denne side vises bedst i browser X
>med en minimum opløsning på AAA x BBB".

Det skulle de tage og lade være med. Jeg har sat mig det mål at
det skal være brugbart i alle browsere. Så kan bruger NN med
browser XX da være revnende ligeglad med at han ikke kan høre
fuglekvidder og se blomsterranker blot fordi han ikke bruger
browser YY.

>Det er ikke så fedt, men ofte har man ikke tiden eller mulighed for at
>teste i samtlige browsere og alle mulige opløsninger.

Klart nok.

Jeg har i øvrigt endnu ikke udelukket at jeg falder tilbage på
tabeller. Fidusos design virker f.eks. selv i ældgamle browsere,
og det står ens (så ens som det nu kan lade sig gøre) uanset hvad
man har (af grafisk baserede browsere).

Men der er nu mange sjove muligheder i CSS, og det er jo nemmere
at vedligeholde.

--
Bertel

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 13:24

> [...]
> man har (af grafisk baserede browsere).
>
> Men der er nu mange sjove muligheder i CSS, og det er jo nemmere

- jeg synes man får det bedste resultat ved at bruge begge dele ...
tabellerne er skide gode til at sikre ens placering og ens opførsel i
forskellige browsere hvad angår f.eks. centrering, resize osv ... div'erne
ryger så bare ind i tabelceller. Ofte er det nok at have en tabel med f.eks
top, midt og bund ...

ras

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 03-09-03 13:19

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

> Det var heller ikke min pointe. Men når det ikke virker i 6'eren,
> er der sikkert grundlæggende fejl i koden. 6'eren er skam ret
> godt med hvad korrekt visning af HTML/CSS angår.

Opera 6 understøttede slet ikke overflow:auto. Opera 7 har ingen problemer
med overflow. Koden til browseren blev lavet om helt fra bunden - der er
ingen kode fra Opera 6 med i Opera 7.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 13:47

"Andreas Haugstrup Pedersen" <usenet@solitude.dk> skrev i en meddelelse
> Opera 6 understøttede slet ikke overflow:auto. Opera 7 har ingen problemer
> med overflow. Koden til browseren blev lavet om helt fra bunden - der er
> ingen kode fra Opera 6 med i Opera 7.

- min Opera 7.11 har problemer med overlow (på min siden) mens andre sider
virker fint.

ras

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 03-09-03 13:53

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote in

> - min Opera 7.11 har problemer med overlow (på min siden) mens andre
> sider virker fint.

Nu er dit stylesheet rimeligt fucked op. For eksempel sætter du
display:none; på .indhold så reelt skal intet af indholdet vises.

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 15:30

> Nu er dit stylesheet rimeligt fucked op. For eksempel sætter du
> display:none; på .indhold så reelt skal intet af indholdet vises.

- det hele kan nu godt ses, men ellers har du sikkert ret.

ras

Fra : Villum Sejersen

Dato : 03-09-03 03:23

rasmus skrev:
> [...]
>
> i kodelinjerne 308ff kan I se der skulle være 5 bokse med tekst (som IE
> gerne vil vise) men Opera viser ikke den sidste.

Jo det gør den nu alligevel, men bare ikke ved standard
vinduesstørrelse; se nedenfor.

> Indholdsboksen har følgende:
> .indhold {
> position: relative;
> z-index: 5;
> top: 0px;

> width: 748px;
> height: 415px;

Jeg tror synderen er her: en fast defineret højde (og efter min mening
er det også forkert at fastlåse bredden). Prøv f.eks. at gå ned til 90%
vinduesstørrelse i Opera 7 (hurtigst via numerisk minustast); så kommer
den 'manglende' boks frem.

Prøv med width: 100% og height: 100%, så udnyttes browservinduet helt,
uanset hvor stort eller lille brugeren har sat det til: skalerbarhed.

Det udløser så sikkert andre problemer, men giver brugeren en chance.

> margin: 0px auto;
> text-align: left;
> display:none;
> overflow:auto;
> padding-bottom:10px;
> cursor:default;
> border: 1px solid black;
> }

P.S. Mozilla viser de 5 bokse som ønsket uden problemer.

--
mvh. Villum Sejersen

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 08:51

> [...]
> er det også forkert at fastlåse bredden). Prøv f.eks. at gå ned til 90%
> vinduesstørrelse i Opera 7 (hurtigst via numerisk minustast); så kommer

- det kan jeg sgu ikke få til at virke (men jeg har heller ikke noget
numerisk tastatur), men hvis jeg resizer forsvinder der blot endnu mere ...
sætter ind på siden, ja så viirker det hele fint ...

> Prøv med width: 100% og height: 100%, så udnyttes browservinduet helt,
> uanset hvor stort eller lille brugeren har sat det til: skalerbarhed.

- er er tildels enig. Men man kan dårligt læse en tekst, der er breddere end
500px eller lidt mere ... så den med 100% width virker kun, vis der er
menuer osv i kanten. Heigt100% har jeg prøvet og det virker sådan set fint,
bortset fra, at idéen om fast højde og scroll på overflow jo så ryger ...
men sådan ender det nok.

> Det udløser så sikkert andre problemer, men giver brugeren en chance.

- jeg ser på det

> P.S. Mozilla viser de 5 bokse som ønsket uden problemer.

- tak, det var sgu dejligt at høre. Jeg har bokset rundt med det skidt i
ufattelig mange timer for at få det til at virke. Der forsvandet hele tiden
en px i bredden enden i menuen eller i indholdsboksen ... indtil jeg satte
det hele ind i en tabel...

ras

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-09-03 13:34

rasmus wrote:
> [...]
> IE og NS, men Opera vil ikke helt. Den vil gerne lave scrollbaren og man kan
> også scrolle ... men den vil ikke vise hele indholdet.

Ældre versioner af Opera har problemer med overflow sat til auto
Se nedenstående link under overflow:auto;
http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/

Men du kan bruge Owen hack'et til skjule overflow:auto; og height: 415px; for ældre versioner af
opera.
Se nedenstående
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/skjulecss/skjulecss.html#section11

Håber at du kunne bruge det.

Hintzmann c",)

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 13:49

"Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Ældre versioner af Opera har problemer med overflow sat til auto
> Se nedenstående link under overflow:auto;
> http://www.xs4all.nl/~ppk/css2tests/

- det er opera 7.11 ... problemet er vist ikke længere overflow, for fjerne
virker overflowet fint ...

ras

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 03-09-03 14:29

rasmus wrote:

> "Martin Hintzmann Andersen" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> - det er opera 7.11 ... problemet er vist ikke længere overflow, for fjerne
> virker overflowet fint ...

OT: Jeg tænkte at du måske kunne bruge følgende eller få ideer.
http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaTab/mhaTabPane.html

Jeg vil desuden anbefale dig at du først laver et grund stylesheet til ældre browsere, såsom
Opera6, NS4 og MSIE4. Her styler du minimalt med font, farve og evt. border.
Til nyere browsere, såsom MSIE5+, Op7+, Moz/NS6+ giver du så et mere avanceret stylesheet, med
bla. overflow, positionering o.lign.

Hintzmann c",)

Fra : rasmus

Dato : 03-09-03 15:33

> [...]
border.
> Til nyere browsere, såsom MSIE5+, Op7+, Moz/NS6+ giver du så et mere

- tjae øh bøh ... jeg laver grundlayout og tester i diverse browsere inden
jeg begynder at lægge indhold i eller laver fikse ting og sager. Men jeg må
dog erkende, at jeg ikke gider lave noget, der virker i NS4, IE4 mv ... det
mener jeg nu altså ikke er nødvendigt.

ras