Egenvægt af CV
Fra : Ewan Pedersen

Dato : 02-09-03 19:22

Hej NG

Jeg købte en Knaus Azuer i 2000 og den skal efter registrerings papierne
have en egenvægt på 1225 kg.

Jeg ved at efter den første fugt test, der skal man jo tømme hele vognen,
vejede jeg at hvad jeg stoppede ind i CV. og det rente op i 220 kg.

Så i lang tid syntes jeg at den føles noget tung, og når jeg køre på vejen
og motorvejen har jeg lagt mærke til at mange andre CV hopper når de køre
over lidt ujævnt, hvor mod min ligger meget tungere.

Så nu tog jeg mig i nakken og kørte ned til forbrændingen og på på vægten.
1640 kg. hvor er de sidste 200 kg. henne.

Mvh/Ewan

Fra : T. Hartung

Dato : 02-09-03 20:04

"Ewan Pedersen" <etp@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kørte ned til forbrændingen og på på vægten.
> 1640 kg. hvor er de sidste 200 kg. henne.

DOOH - ja det er jo snart en hel lastbil )

forhndlerne tillader en vægtafvigelse på ca. 5% så kan der være ca. 65 kg.

men der er jo lang vej endnu så vi remser lidt op der OGSÅ har betydning..
vand i slanger, naturligt fugtindhold i materialerne, fastmonteret
ekstraudstyr - vogne er oftest "godkendt" skrabet så kommer
kampagnemodellerne, reserevehjul + ophæng?? ændret næsehjul? fejl i vejning?

ja man får bare dårlige nerver af at være lovlydig - jeg køre bare og lader
mig "overraske"
--
mvh.
T. Hartung

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 02-09-03 20:32

Hej

Ja det er helt galt jeg kan ikke lide at jeg er tvunget til 200 kg. ekstra
vægt. For jeg vil også gerne have en muver, og en air-condision, så kan man
jo godt se hvor vægten er henne, og hvad så med feriepakning. UPS.

Ewan

Fra : phk

Dato : 03-09-03 12:46

> [...]
man
> jo godt se hvor vægten er henne, og hvad så med feriepakning. UPS.

Evt. står det på akslen hvor mange kg den er beregnet til. Sammenhold det
med registreringsattesten - passer de sammen? Hvis ikke, kan campingvognen
formentlig vejes op.

Det kan f.eks. Knaus MTK 530. Den sælges som 1.400 kg´s total, men er
monteret med en 1500 kg´s aksel.

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 03-09-03 15:55

"phk" <phk@esenet_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> formentlig vejes op.
>
> Det kan f.eks. Knaus MTK 530. Den sælges som 1.400 kg´s total, men er

kan måske give problemer for bilen, kørekoret og hvad må dækkene bære??

Fra : phk

Dato : 07-09-03 00:21

> kan måske give problemer for bilen, kørekoret og hvad må dækkene bære??

De originale dæk var OK - det checkede de i synshallen. Kørekortet havde
jeg - og bilen måtte trække den højere vægt (det var derfor den blev
ændret).

--
Per, Esbjerg

Fra : T. Hartung

Dato : 07-09-03 10:38

> [...]
>
> De originale dæk var OK - det checkede de i synshallen. Kørekortet havde
> jeg - og bilen måtte trække den højere vægt (det var derfor den blev

hehe jeg tænkte nu på Ewans situation - hvad han skal være opmærksom på
) - sæ'følig har du styr på det - du har jo været igennem det

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 16-09-03 19:24

Hej

Jeg har lige været i England da svigermor og svigerfar er syge.
jeg har B/E kort, det jeg syntes er noget svineri at man går ud og køber en
CV og regner med at egenvægten passer + nogle kg. for fugt som vil komme i
en ny vogn, og man så har vejet det man sætter i, for det hjælper ikke at få
den vejet op både det med kørekortet men også at man skal køre rundt og op
af bakker med mange flere kg. en man havde regnet med.
Kan man ikke drage forhandleren ind i det svineri.

Ewean

Fra : T. Hartung

Dato : 16-09-03 19:42

"Ewan Pedersen" <etp@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige været i England da svigermor og svigerfar er syge.

velkommen hjem - håber da alt er OK for Jer alle

> man går ud og køber en
> CV og regner med at egenvægten passer + nogle kg. for fugt som vil komme i
> en ny vogn,
> Kan man ikke drage forhandleren ind i det svineri.

Uha det er jo Jura - men der må vel fra sælgers side være anført nogle vægte
på salgsskilte eller i slutseddel eller lignende - og man kan vel også sige
at disse forudsætninger skal være opfyldt fordi det er vigtigt for køber at
det passer a.h.t. vognens anvendelse -bilen trækegenskaber og kørekortet -
så hvis de "faktiske" vægte var anført/oplyst - havde du så købt vognen -
hvis nej - så mener jeg at sælger har fortiet vigtige oplysninger som har
betydning for handlen og dermed kan han drages til ansvar - men der skal
jurister til DCU eller FDM - og måske forbrugerrådet kan hjælpe dig.

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 16-09-03 20:03

Hej Hartung

Ja! det kan godt være at man skal prøve DCU hvordan de ser på sagen, for du
ved godt at når man er ude ved forhandleren, så se man CV og det skilt som
de hænger op der står årgang, og om det det er en 550TU eller en 550TK, og
længere nede står der CV egenvægt som siger 1225 kg. og så køber man den da
man ved at der er langt op til de 1600 kg. som Volvo 850 GLT må trække, så
jeg tror jeg prøver DCU for at høre hvad man gør.

Fra : Gismo

Dato : 16-09-03 19:47

Ewan Pedersen wrote:

> Kan man ikke drage forhandleren ind i det svineri.

Du kan jo prøve men jeg tror forhandleren vil tørre den
af på producenten, med den undskyldning at det ikke er
ham der er skyld i fugten eller den ”forkerte” vægt på CV.
Sådan er vognen jo type godkendt.

Gismo.

Fra : T. Hartung

Dato : 16-09-03 21:37

"Gismo" <baatnakkedummyn @hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> af på producenten, med den undskyldning at det ikke er
> ham der er skyld i fugten eller den "forkerte" vægt på CV.

Nej den går heldigvis ikke så kan man jo aldrig reklamere over noget - nej
det er sælger der har ansvaret - han er professionel - ellers vil samtlige
forretningsdrivende jo bare henvise os til der Japanske eller Kinesiske
leverandør - næ vi går heldigvis tilbage i lige linie - ))

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-09-03 11:53

> [...]
> >

> Nej den går heldigvis ikke så kan man jo aldrig reklamere over noget - nej
> det er sælger der har ansvaret - han er professionel - - næ vi går

Hej
Spændende !! Jeg købte i foråret ny CV, totalvægt 1350 kg, som passer præcis
til Volvo 850 GLT, som vejet 1300 kg. egenvægt. 1600Kg på trækkrogen er vist
til B/E kørekort.
Har ikke prøvet at veje CV endnu, det kunne jo være at man så blev nødt til
at tage den køreprøve :(.
Men mon ikke vi kan få nogle svar på det juridiske ansvar i forbindelse med
vægten fra.
dk.videnskab.jura
--
Venlig hilsen
Per Rasmussen

Volvo 850 GLT, KABE Briljant XL

Fra : T. Hartung

Dato : 17-09-03 16:42

"Per Rasmussen" <skovbrynet14@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
vist
> til B/E kørekort.
> Har ikke prøvet at veje CV endnu, det kunne jo være at man så blev nødt

hmmm det er jo ikke kun kørekortet - Ewans problem - og mange andres - er jo
faktisk at vognen slet ikke MÅ køre, der er jo konstant overlæs - og hvis
man køber en vogn til max X kg. så er det ikke korrekt at man så bagefter
skal have ny aksel, dæk bil og kørekort for at det hele er lovligt - hvis
man ved handlen bliver gjort opmærksom på alt dette - jag så spriger 99,9%
af alle køber da fra - derfor er oplysningerne afgørende for handlens
indgåelse - og derfor mener jeg også forhandler kan drages til ansvar

> Men mon ikke vi kan få nogle svar på det juridiske ansvar i forbindelse
med
> vægten fra.
> dk.videnskab.jura

Der er nu nok mere m.h.t. oplysningspligtet og det at Købers forudsætninger
ved indgåelse af handlen ikke er opfyldt om forhandler kan drages til ansvar
her.

Fra : Ewan Pedersen

Dato : 18-09-03 21:40

Hej Hartung

Jeg forstår det sådan det du siger at når vi går ude ved forhandlerne og ser
en CV hvor der står på skiltet at denne CV har en egenvægt på 1225 kg. og
total 1600 kg. Så ved de godt at det ikke passer med de 1225 kg. for den
vejer 155 kg. mere en der står på skiltet alsår 1380 kg.
Jeg havde ellers ringet til DCU teknisk afd. for to dage siden men han er
syg, jeg håber han ringer imorgen ellers ringer jeg igen.

Mvh/Ewan
Volvo 850 GLT Knaus Azur 550TF

Fra : T. Hartung

Dato : 19-09-03 14:53

> [...]
> total 1600 kg. Så ved de godt at det ikke passer med de 1225 kg. for den
> vejer 155 kg. mere en der står på skiltet alsår 1380 kg.

hehe hvad han ved og ikke ved - det er jo en påstand som man IKKE kan bevise
)

Når man kikker på en ny/brugt CV er vægte afgørende vigtige for køber. CV
producenter tillader jf. deres salgspapirer en vægtvariation på 5% - det må
køber acceptere - altså 1.225 kg + 5% = 1.225 + 61 = 1.286 kg. egenvægt - og
vejer "skidtet" mere en det - ja så holder købers forudsætninger for
indgåelse af handlen ikke mere.

Eks:. En købers bil må trække 1.350 kg på B-kortet så han har jf.
ovenstående CV en lasteevne på ca. 75 kg - det vurdere han til at være nok
og køber vognen!!

Han får den bagefter vejet til 1.380 kg. tom og dermed er hans
forudsætninger for købet af CV væk - han må nemlig ikke køre med vognen
mere - end ikke tom!!!

Hvis CV-en eks. har tilladelig totalvægt på 1.400 kg ja så er der reelt kun
20 kg last tilbage - og det kan ingen bruge - det vil nu betyde nyt syn af
CV og måske ny aksel og nye dæk med større bæreevne. Hertil kommer syn af
bilen, hvis det er muligt - ellers er det ny bil, samt B/E kørekort.

Hvis ikke CV-forhandler har et ansvar her, når købers drømme og
forudsætninger total brister for købet -ja så vil alle blive snydt "næsten"
hver gang der handles CV og mange andre ting.

> Jeg havde ellers ringet til DCU teknisk afd. for to dage siden men han er
> syg, jeg håber han ringer imorgen ellers ringer jeg igen.

Vi må se !!