Opflaskede killinger - fast føde
Fra : Louise Viborg

Dato : 02-09-03 18:14

Hej!
Vores opflaskede killinger skal til at lære at spise selv nu : De er 3
uger gamle nu. Den ene har lige lært det, men de andre er ikke så
interesserede endnu.
Er der nogen der har erfaringer med opflaskede killinger når de skal
til at spise fast føde. For hvis jeg giver dem mælk, så drikker de jo
til de er mætte og så kan de jo ikke spise fast føde også. Så jeg
kunne godt tænke mig nogle gode råd til at kombinere mælken og maden
på den rigtige måde.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Hanne Rasmussen

Dato : 02-09-03 20:32

Hej Louise
Vi fik Mypbe da den var 1 uge gammel (nu 14 uger), så vi har været gennem
"det hele" med moderløs killing.
Mypbe var ca. 4 uger da vi startede med fast føde. I starten kunne den ikke
finde ud af det, vidste ikke hvad man skulle bruge en skål til, så jeg stak
fingerene ned i maden (killinge-våd-kost fra dyrelægen), og lod den slikke
min finger. Efterhånden fik den smag for det, men den første uge var det
mest vha. min finger den fik fast føde.
Jeg skiftede lidt mellem måltiderne, nogen gange startede jeg med den faste
føde, nogen gange var det kun mælk, så det ikke blev for meget for den (også
fordi det var lidt besværligt).
Efterhånden som den fik mere og mere mad ind, blev den mindre og mindre
interesseret i flasken, men den blev alligevel ved med at få en flaske hver
aften indtil den var ca. 10 uger.
Tørkosten stod fremme, og det har den bare fundet ud af lidt ad gangen. Det
har været Royal Canins foder få små killinger - det holdt den meget af.
Hilsen Hanne

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 02-09-03 20:41

Hej.

Kan du ikke smøre lidt vådfoder på snuden af killingerne eller på pelsen, så
de slikker det af?

Sardiner i olie, eller tun i olie plejer de godt at kunne lide, især olien.
Min kat har altid været vild med tomatsovsen fra en dåse markrel i tomat, vi
plejer at dele, så jeg får fisken og Nudie får tomatsovsen.

Hundehvalpe plejer at elske havregrød, mon ikke også det gælder for
kattekillinger???

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Louise Viborg

Dato : 02-09-03 21:02

Det er ikke så meget hvordan man får dem til at spise fast føde. Det
ved jeg godt
Det er mere hvordan man kombinere det med mælken, så de får begge
dele.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Camilla W. Pedersen

Dato : 02-09-03 21:33

> Det er ikke så meget hvordan man får dem til at spise fast føde. Det
> ved jeg godt
> Det er mere hvordan man kombinere det med mælken, så de får begge
> dele.

Nå ok... hvad med at tilbyde dem den faste føde først, og så derefter mælk,
så de ikke drikker sig mætte i mælken først.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-09-03 13:13

> [...]
> ved jeg godt
> Det er mere hvordan man kombinere det med mælken, så de får begge

Hej Louise

Jeg ved ikke hvor tit du fodrer, men ellers kan du jo veksle mellem
modermælkserstatning og fx Hill's A/D... Det gjorde vi med vores nuværende
kuld, som også startede på "fast føde" i tre-ugers alderen da moderen ikke
havde mælk nok til dem alle.
De skal ikke have mælk og "kødmad" i samme måltid - men med mindst et par
timers mellemrum.

Vi gav dem lunet A/D med vand (til en lind grød) i engangssprøjter - og ca.
tre dage spiste de alle selv, stadig A/D, og umiddelbart efter Royal Canin
Baby Cat tørfoder. Da de selv begyndte at spise fra tallerken, stoppede vi
med at give dem modermælkserstatning - så måtte de nøjes med det, som de
trods alt fik fra moderen.

Mvh. Camilla