1 eller 2 katte
Fra : Lene Vang

Dato : 02-09-03 16:44

I må altså undskylde at jeg overfylder jeres postkasse.

Men jeg har siddet og tænkt meget her på det siddet omkring 1 eller 2
katte.
Problemet er at hende som jeg har fået mig, som er verdens dejligste kat.
men hun kommer fra et sted hvor hun gik sammen med en anden kat, og gik ude.

Jeg har siddet og kigget min økonomi igennem, og jeg kan ikke få råd til at
købe en kat til, og har det sådan lige nu, at jeg har ikke lyst til at have
to katte. jeg er godt tilfreds med en kat.

Men vil det være synd for hende???
Jeg er selvfølgelig ikke helt sikker på at hun bryder sig om at bo i en
lille lejlighed, og har derfor 1 måneds prøvetid, hvor hun lige kan se det
an.

Men hvadså med når jeg starter på arbejde igen. vil hun så flippe ud, over
at være alene. lige nu bruger hun det meste af dagen på at sove.

Men så tænker jeg så også at der er jo masser af katte som går alene.

Jeg håber at I vil bærer lidt over med mig

mange fortvivlet hilsner

Lene

Fra : goofy

Dato : 02-09-03 17:17

Hej Lene
">
> Men jeg har siddet og tænkt meget her på det siddet omkring 1 eller 2
> katte.
Jeg kan helt kort svare dig at det er bedst for alle parter. Misser får
en legekammerat og du få mange mange mange flere oplevelser ved at have
2 katte.

Steen

Fra : dpl

Dato : 02-09-03 17:41

Hej Lene!
Jeg tror din nye kat ville nyde selskabet, specielt hvis den nu skal
være indekat. En kat behøver jo ikke være dyr i anskaffelse, se f.eks.
de dejlige katte der er på http://www.vildkat.dk/ *smil*

Men der er jo lidt ekstra udgifter til mad, grus og vaccination, så det
må man selvfølgelig tage med i sine overvejelser. Til gengæld får man
meget andet for pengene, for 1+1 er meget mere end 2 katte. De leger,
pjatter, slås for sjov og har en masse fis for når de er to sammen.
Jeg er personligt er meget imod at man har kun en enkelt kat, et
argument jeg gerne forlænger til hunde, heste kaniner og mange andre
dyr. Et levende væsen har krav på at kende andre af sin art, som de kan
kommunikere med, ikke blot mennesker som alt andet lige aldrig vil kunne
få den samme kontakt.

Dog ville jeg vente med at anskaffe endnu en kat indtil du er sikker på
at den første trives som indekat. Hvis den bliver frustreret og ked af
det, er endnu en kat ikke nødvendigvis en mirakel-løsning på problemet.

Hilsen Dorthe

Fra : Stine Sørensen

Dato : 02-09-03 18:19

Hej Lene

Jeg håber ikke, at du vil tage det her ilde op, for det er skrevet i god
mening og fordi jeg netop på dine indlæg kan fornemme, at du er en
omsorgsfuld person, som er bekymret for din smukke nyerhvervede aby-piges ve
og vel.

Min opfordring til dig er først og fremmest at kontakte din opdrætter
angående dine tanker/fortvivlelse mht. hvorvidt Nike vil kunne trives som
enekat. Her kender man kattens behov og har måske derfor nogle specifikke
råd til, hvordan du så bedst kan tilgodese disse. Jeg har nemlig hæftet mig
ved, at der på den side hvor Nike annonceres til salg står skrevet, at hun
er meget social og derfor ikke skal være enekat...

Min erfaring er, at mange katte er meget glade for - ja vel nærmest
afhængige af - kontakten til artsfæller. Jeg har selv en 10 måneder gammel
somali, der ligesom aby'en i mange tilfælde er vældig socialt anlagt. For 1½
måned anskaffede vi os efter mange, mange overvejelser en "lillebror" til
ham, fordi han efterhåneden var _så_ frustreret over, at vores hunkat blankt
afviste at opfylde hans stærke behov for socialt samvær i form af leg, vask
og putteri. Stemningen var efterhånden så dårlig, fordi han var så ekstremt
pågående overfor hende (hun er af natur lidt mere tilbageholdende - dog ikke
asocial), at jeg var bange for, at det ville påvirke hans psyke negativt på
længere sigt. Her ½ måned efter deler jeg godt nok 70 m2 med hele _3_ katte
(og et styk mandfolk), men jeg har til gengæld fået en helt "ny" og langt
mere velafbalanceret somali og stemningen er skøøøn!!

Det er selvfølgelig ikke sikkert, at en nummer to kat vil være løsningen
hjemme hos jer, men jeg kan godt forstå, at du overvejer denne mulighed
kraftigt. Desuden er jeg sikker på, at tilværelsen med to katte der lever i
harmoni vil give dig mere end dobbelt så mange glæder, selvom du pt er godt
tilfreds med kun Nike. Hvad angår økonomi, så _kunne_du jo overveje en
killing fra et internat eller kattehjem (der dog selvfølgelig ikke er
gratis), selvom jeg godt ved, hvordan det er at være tryllebundet af lige
netop aby'ens smukke ydre _og_ indre

Håber alt det bedste for jer!

Mange hilsener
Stine

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 03-09-03 07:31

Stine Sørensen <stine@mail.sonofon.dk> skrev:

>Hvad angår
> [...]

Jeg vil faktisk påstå, at man "får penge" for at hente en kat fra
et internat!

Jeg hentede i januar en "lillebror" til min tre-årige hankat
(havde lige fået min gamle hankat aflivet, så han var helt alene i
hele verden ). Han var på daværende tidspunkt 5 1/2 måned, og
da jeg hentede ham, var han lige blevet dyrlægetjekket,
vaccineret, fået orme-/loppekur, blevet kastereret og øremærket.
Sammen med katten fik jeg en masse foldere, en kattebog og mad til
et par dage (også noget skånekost, hvis maven skulle gå i stykker
af stress over flytningen). Pris: 425,- ! Prøv lige at regne
ovenstående sammen !!! Samtidig synes jeg det er betryggende, at
man ved katten er blevet gennemtjekket.

Så hvis det står lidt sløjt til med økonomien, er det i hvert fald
en løsning, der kan anbefales. Og ikke mindst hjælper man samtidig
en stakkels kat i nød .

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-09-03 18:24

Hej Lene
Jeg gik også i over et år og tænkte på om Teddy skulle have en legekammerat
for han var ret aggressiv over for mig. Det har absolut hjulpet at jeg har
fået lille Cheeta. De leger, slås (for sjov), spiser og tigger ved moar
sammen. Det er helt klart det bedste jeg har gjort både for Teddy og mig
selv.
Men nu skriver du jo selv at du ikke har lyst til to katte og så er det
måske ikke så smart.
Din lille mis vil bare sove når du er på arbejde så det skal du ikke få det
skidt over.
Jeg syntes det er op til dig selv om du vil anskaffe en kat mere, men alle
de sjove ting to katte kan lave er absolut det hele værd.

Knus Linda

Fra : Kate

Dato : 07-09-03 21:57

"Michael Nielsen" <michael.gn@adslhome.dk> wrote in

> Det er helt klart det bedste jeg har gjort både for Teddy og mig
> selv.

Jeg fik jo Lante for Johans skyld. Eller var det for Sofies skyld
Efter oliwers død kedede Johan sig i Sofies selskab, hun ville jo
hverken lege eller noget sjovt. Lante var nu alligevel liiiige i
overkanten livlig til gamle Johan, derfor købte jeg så Mowgli. Dette
viste sig at være en perfekt konstellation. Lante og Mowgli kan tumle
sammen og Johan kan deltage som han har lyst og kræfter. Jeg kan altså
kun anbefale to (eller flere katte).

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Louise Hansen

Dato : 02-09-03 21:13

> [...]
> at være alene. lige nu bruger hun det meste af dagen på at sove.
>
> Men så tænker jeg så også at der er jo masser af katte som går alene.

Jeg er ked af at sige det, men jeg mener faktisk, at det vil være synd
for din kat, hvis den skal være alene i flere timer om dagen. Det er en
aby, du har, ikke? Aby'en er jo en meget social og livlig race, der
efter min vurdering ikke egner sig til at være alene-kat i en lejlighed,
hvor den heller ikke kan komme ud i en løbegård!

Hvis du ikke har råd til endnu en racekat, så var det måske en idé at
tage på et internat? Der vil de sikkert også kunne finde en sød, kærlig
og legesyg kammerat til din lille aby-pige, og den vil ikke koste så
meget - jeg er sikker på, at din nuværende kat vil være ligeglad med
race og herkomst, bare den har selskab! Faktisk vil et andet dyr
(kanin eller lignende) også kunne gå an som selskab, selv om en kat nr.
2 dog sikkert vil være at foretrække!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar