Halsbånd med strøm
Fra : Lars Steen

Dato : 02-09-03 16:22

Hejsa !!
Er der nogle der ved hvor jeg kan købe et halsbånd med strøm i og
fjernbetjening ??
jeg sidder i kørestol så det hjælper ikke noget at løbe ud for at tage fat i
hunden, hun lukker ørene helt, hun er begyndt at gø meget volsomt når naboen
får gæster og det er absolut ikke fordi at jeg vil hende noget ondt
tværtimod, vil jeg hende det altmuligt godt, for hun er jo mit 'barn'
Hvis der evt. er en der har et brugt eller et som jeg kan låne høre jeg
meget gerne fra jer.
Hilsen Gita's far !!

Fra : Claus

Dato : 02-09-03 16:40

"Lars Steen" <l.steen@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tværtimod, vil jeg hende det altmuligt godt, for hun er jo mit 'barn'
> Hvis der evt. er en der har et brugt eller et som jeg kan låne høre jeg

fedt mand....jeg henter popkorn og cola.

Claus

Fra : Lars Steen

Dato : 02-09-03 16:39

Hej claus , du har vist misforstået noget.

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 02-09-03 16:54

Hej Lars.

Det Lars' udtryk betyder er, at nu forventer han, at der vil komme en masse
negative indlæg til dig og, at der er fundament for en ordentlig verbal
slåskamp...

Og så gælder det jo om at have guf ved hånden, ikke? *lol*

Jeg ved ikke engang selv, om dit indlæg er helt alvorligt ment, men hvis det
er, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig på nogen måde. Jeg er nemlig på den
ene side ikke glad for ideen om strøm, og på den anden side kan jeg heller
ikke tillade mig at (for)dømme dig, da jeg ikke umiddelbart kan komme i
tanke om et godt alternativ, taget din situation i betragtning...

Med Sisse virker afledning med enten godbidder eller øvelser, men jeg går ud
fra, at du har prøvet disse ting... Hvorfor må hun for øvrigt ikke gø, når
naboen får gæster? Står det længe på?

Sisse gør som regel, når der kommer nogen ude på vores opgang, men det er
ikke ret længe, og vi afleder hende som sagt, hvis vi er hjemme. Men ellers
har de andre i opgangen fortalt, at det ikke er mere en et par hals, og så
er hun stille. De er faktisk glade for, at opgangen har fået en lille
vagthund...

Held og lykke,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 02-09-03 16:48

Tager du ikke lige en halv liter is med til mig? Og jeg vil for øvrigt
hellere have en lemon at drikke... *ggg*

--
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : dpl

Dato : 02-09-03 17:45

Claus wrote:

> fedt mand....jeg henter popkorn og cola.
>
> Claus

I'm in!
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Per, Odense

Dato : 02-09-03 18:10

> [...]
> tværtimod, vil jeg hende det altmuligt godt, for hun er jo mit 'barn'
> Hvis der evt. er en der har et brugt eller et som jeg kan låne høre jeg

Hej.
Ja det er jo aldrig til at vide om du ligger på gulvet og vrider dig af grin
over svarene, men jeg prøver at tage dit indlæg alvorligt.
Halsbånd med strøm er forbudt i Danmark.
Ved Østjysk Våbenhandel kan du leje (eller købe) et fjernbetjent et, der
giver hunden et sprøjt med et eller andet koldt i nakken. Jeg har ikke gjort
min stilling til det op - har bare set at det findes.
Se under træningsudstyr til hunde.
http://www.huntinglife.net/

MVH Per

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-09-03 19:52

> Hejsa !!
> Er der nogle der ved hvor jeg kan købe et halsbånd med strøm i og
> fjernbetjening ??

Hej Lars

Har set længere nede, at det er en tervueren du har, ikke? JEg vælger at
tro, at det her indslag er seriøst, selv om det ikke ser ud som om andre
tror det.

Fjernbetjente halsbånd er (heldigvis) forbudt i Danmark, så højst
sandsynligt er de ikke særlig nemme at få fat i. Hvilket giver dig en god
grund til at prøve at løse problemet på en anden måde.

Før du kaster dig ud i evt. strømløsninger bør du i hvert fald tænke over,
hvad sådanne uventede stød kan gøre ved en følsom tervueren. Du kan nemt
risikere, at hun ikke længere kun gøer af naboens gæster, men kommer til at
forbinde dem med noget meget ubehageligt!

I stedet kan du prøve at aflede hende fra at stå og gø. Simpelthen vise
hende, at du har hørt, at fremmede er på vej (gerne køre hen til vinduet og
kigge ud f.eks.). Du kan så rose hende for at advare dig så flot - så du
f.eks. tillader et eller to vuf, men derefter skal der så være stille, fordi
du har reageret på det. Leg med hende, smid nogle godbidder ud eller hvad
der nu kan få hende på andre tanker.

Husk, det at gø er en del af hundens sprog, som vi ikke bør tage fra den. Vi
kan derimod begrænse omfanget af larmen ved simpelthen at anerkende dens
funktion.

-Trine

Fra : Lars Steen

Dato : 02-09-03 19:53

Hejsa alle sammen !!
Det er absolut seriøst mit indslag, der er ikke noget der virker, hun lukke
ørene helt, det eneste jeg ved at hun evt. kan agerer på er meget høje brag,
men det syndtes jeg er synd, jeg har prøvet at gå på skole med hende, og
aflede hende er 110% umuligt, godbidder er hun fuldstændig ligeglad med og
har altid været, undtagen kalun.
Og alt det snak med at tervuerner er følsomme er noget pjat dem som jeg
kender er det ikke, det eneste hun har lidt respekt for er når hun er i snor
og når jeg knurre af hende, eller bliver meget gal, men alt dette virker
IKKE når naboen får gæster så går hun fuldstændig afmok, og der er ikke
noget som kan trænge igennem hos hende.
Men hun er ellers en dejlig og kærlig hund, vi hende og jeg bor allene i et
135m2 hus med have, som stort set er hendes, og for at få hende til at høre
efter skal der virkelig noget voldsomt til, men jeg er også sikker på at 2 3
gange så er vores problem væk.
håber at I også tager vores problem alvorligt for det gør jeg.

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-09-03 20:45

> Hejsa alle sammen !!
> Det er absolut seriøst mit indslag,

Se, det troede jeg jo også

der er ikke noget der virker, hun lukke
> ørene helt, det eneste jeg ved at hun evt. kan agerer på er meget høje
brag,
> men det syndtes jeg er synd,

Hmm, mere synd en strøm?

jeg har prøvet at gå på skole med hende, og
> aflede hende er 110% umuligt, godbidder er hun fuldstændig ligeglad med og
> har altid været, undtagen kalun.

Hvorfor bruger du så ikke bare kalun? Nu lyder jeg måske streng, men jeg
kender om nogen det med at have en hund, der lukker ørerne (har terrier og
har insisteret på, at han skulle synes det var sjovt at træne lydighed). Det
gælder simpelthen om at finde det, hunden tænder på: bold, ros, ruskeleg,
rullen rundt på gulvet, kaninskind, godbidder, løbeture osv. Når du så har
fundet det, vil motivationen ofte brede sig til andre ting også, fordi
hunden simpelthen bliver mere modtagelig.

> Og alt det snak med at tervuerner er følsomme er noget pjat dem som jeg
> kender er det ikke,

Det er nu ellers en af de ting, der kendetegner de fleste af hyrdehundene.

> [...]
> og når jeg knurre af hende, eller bliver meget gal, men alt dette virker
> IKKE når naboen får gæster så går hun fuldstændig afmok, og der er ikke

Hvor er hun, når naboen får gæster? I haven eller inde? Måske du kan aftale
nogle træningsbesøg hos naboen, hvor du er forberedt - det må jo også være i
deres interesse, at du får løst dit problem. Lad gerne gæsterne hilse på
hende, hvis det er muligt.

> [...]
høre
> efter skal der virkelig noget voldsomt til, men jeg er også sikker på at 2

Det kommer meget an på, hvorfor hun gør. Er det for at advare dig? forsvare?
bliver hun bange? eller er hun glad og forventningsfuld?
Er det synes af gæsterne hun gør af? lyden af ringklokken?

> håber at I også tager vores problem alvorligt for det gør jeg.

Jeg prøver

-Trine

Fra : Luna dc

Dato : 02-09-03 20:30

> "Lars Steen" <l.steen@city.dk> wrote in message
>

> der er ikke noget der virker, hun lukke
> brag,
>

> jeg har prøvet at gå på skole med hende, og

Faktisk er hun nok meget følsom, de fleste hunde som gør af naboens gæster
er bange, lad være med at råbe op, se om du kan komme hunden i forkøbet,
dvs. få den i ro inden der kommer gæster til naboen, tal stille og rolig.
Jeg tror det handler om at fortælle den at der ikke er noget at være bange
for.
Tal med naboen og prøv at arrangere nogle besøg på bestemte klokkeslæt så du
kan træne korrekt opførsel.
Strøm halsbånd vil bare gøre hunden mere bange.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-09-03 20:20

KLIP

Hej Lars!

Negativ forstærkning er én måde at træne hund på.........men efter min
mening ikke den mest udbytterige og sjove, hverken for hund eller fører.
Hvorimod den træning der byder på positiv forstærkning både giver en glad og
kontaktsøgende hund, emn også tit og ofte giver mere holdbare resultater.

En måde du kunne prøve på er at belønne i rigelige mængder når hunden er i
haven og ikke gør, går langs skellet til naboen uden at gø giv masser af
belønning. Jeg har selv en Border Collie på 10 mdr. som ikke er en madglad
hund, hvorfor jeg ikke kan anvende det til belønning. Derfor bruger jeg
hundens byttedrift til at belønne med i form af et tov til trækkeleg og
lader hunden løbe rundt med det når den har vundet byttet. Min border står
også en gang imellem og tér sig åndsvagt ude i haven, jeg reagerer ved at
sende hende ind og ignorer hende totalt......man skal dog være opmærksom på
om hunden bruger halsgivningen til at hidkalde dig "når jeg g'r så kommer
han ud til mig" på den måde bliver hunden forstærket af sin halsgivning. Jeg
bruger kun metoden når hun gør af mennesker, fugle eller bare løber rundt og
tér sig.

En måde til at få hunden til at reagerer mere på dig er at træne
kontaktøvelser, træklege o.l. samt belønne enhver form for spontan kontakt i
store mængder. Hunden vil blive mere opmærksom på at det er ret fedt at
være i nærheden af dig, der er der det sjove sker.

Et elektrisk halsbånd mener jeg absolut ikke er nogen løsning, og slet ikke
når det er forbudt.

MVH
Henrik

Fra : Per Olav

Dato : 02-09-03 21:00

> [...]

>og når jeg knurre af hende, eller bliver meget gal, men alt dette virker
>IKKE når naboen får gæster så går hun fuldstændig afmok, og der er ikke

Jeg vil tro at denne atfærd kan avlæres uten bruk av strøm. Her i
Norge er strømhalsbånd brukt bl.a. for å å lære (jagt)hunde å holde
sig væk fra fåreflokkenet i våre fjeld. Effekten av å tilføre hunden
et kraftig strømstøt er omdiskutert, og bør bare utføres av en person
med god kunnskap om bruk av strømhalsbånd. I mange tilfelle kan
resultatet av forkært bruk av denne metoden gi helt andre resultat enn
hva som var forventet.

> [...]
>gange så er vores problem væk.
>håber at I også tager vores problem alvorligt for det gør jeg.

Jeg tar det absolutt alvorlig. Mitt forslag er at du heller kontakter
en hundeterapeut eller lignende istedet for å forsøke en metode som er
så usikker som strømhalsbånd.

Lykke til.

>"[--]
---
Per Olav

Fra : Leyna

Dato : 03-09-03 10:05

On Tue, 2 Sep 2003 20:52:51 +0200, "Lars Steen" <l.steen@city.dk>
wrote:

> [...]
>ørene helt, det eneste jeg ved at hun evt. kan agerer på er meget høje brag,

Du synes det er synd at hun bliver forskrækket over et højt brag, men
vil gerne give hende elektrisk stød?
Her er jeg altså stået af!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Lou

Dato : 03-09-03 07:20

"Lars Steen" <l.steen@city.dk> wrote in message news:<bj2cqc$pii$1@sunsite.dk>...
> [...]
> tværtimod, vil jeg hende det altmuligt godt, for hun er jo mit 'barn'
> Hvis der evt. er en der har et brugt eller et som jeg kan låne høre jeg

Tyskland......

Fra : Kurt Becher

Dato : 03-09-03 21:58

> Tyskland......

Svin.....

Fra : Claus

Dato : 04-09-03 09:19

"Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Svin.....

Se det var en kommentar der ville noget.

Det kan faktisk købes i DK.
Men adr. får du ikke af mig.

Claus

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 01:32

> Se det var en kommentar der ville noget.
>
> Det kan faktisk købes i DK.
> Men adr. får du ikke af mig.
>
> Claus

Tak Claus!

Med hensyn til min kommentar:

Kort svar = kort kommentar!

MVH

Fra : JBH

Dato : 04-09-03 21:17

> Svin.....

Er det et stikord?

Man bruger strømstave til at drive svinene ind på slagteriet. (et frygteligt
skrigeri for øvrigt)

Fra : Lou

Dato : 06-09-03 14:02

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message news:<3f579e21$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> "Kurt Becher" <kurtbecher@pedal.dk> skrev i en meddelelse

> Er det et stikord?
>
> Man bruger strømstave til at drive svinene ind på slagteriet. (et frygteligt
> skrigeri for øvrigt)

Svin?????????????mig?????jeg ka da ikke gøre for hvor man sælger disse
halsbånd, og jeg vil ikke gøre mig til dommer for om brugen af disse
er nødvændige.
man kunne måske sige at 1-2 måske 3 stød er bedre end 100 ryk i linen
eller hvad man nu skal bruge det til!!!! Så Kurt!- du ka selv være et
svin, sæt dig lige ing i hvad det er før end du svarer så hjerne dødt!
et stødhalsbånd giver ikke særligt kraftigt stød....og det giver ikke
hunden mulighed for at forbinde føren med noget ubehageligt!!!!!

P.S.
Jeg bruger det ikke selv,men har forståelsen for dets brug i særlige
tilfælde, så stop med at være så hellig!

Fra : JBH

Dato : 07-09-03 09:24

> [...]
>

> Svin?????????????mig?????jeg ka da ikke gøre for hvor man sælger disse
> halsbånd, og jeg vil ikke gøre mig til dommer for om brugen af disse

Hey, det var ikke mig som sagde "svin" Jeg prøvede blot at fortælle at man
i DK faktisk fuldt lovligt bruger strøm på dyr. Af en eller anden grund
bruger man også strøm til aflivning af ræve. Jeg har ikke set det, men efter
hvad jeg har hørt er det en babarisk handling.
Høns/kyllinger chockes oftest også med strøm inden de slagets

Men alt dette foregår med "industri" dyr, så det er acceptabel

> man kunne måske sige at 1-2 måske 3 stød er bedre end 100 ryk i linen

Enig.

> [...]
> et stødhalsbånd giver ikke særligt kraftigt stød....og det giver ikke
> hunden mulighed for at forbinde føren med noget ubehageligt!!!!!

Det var ikke mig som hedder Kurt... og mht. at hunden ikke skulle forbinde
smerten med føreren, vil jeg ikke give dig ret. Det er jo netop når føreren
råber hunden an og den ikke lystrer, at "høreapparatet" bruges. Hunden
finder ud af at selv om føreren er langt væk, kan han stadig straffe den.

> P.S.
> Jeg bruger det ikke selv,men har forståelsen for dets brug i særlige
> tilfælde, så stop med at være så hellig!

Jeg er ikke hellig og havde ikke noget imod at el-halsbånd måtte bruges
i DK, dog kun af folk med en form for autorisation.

mvh
JBH

Fra : Lou

Dato : 07-09-03 19:18

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message news:<3f5aeba6$0$24657$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
> Høns/kyllinger chockes oftest også med strøm inden de slagets
>
> Men alt dette foregår med "industri" dyr, så det er acceptabel

Undskyld jeg har sat mit indlæg efter dit, det er naturligvis efter
Kurt det skulle stå!

> Enig.

> Jeg er ikke hellig og havde ikke noget imod at el-halsbånd måtte bruges
> i DK, dog kun af folk med en form for autorisation.

Helt enig - og det var som sagt ikke dig jeg kaldte hellig! men Kurt!

>mvh
Lou

Fra : Lou

Dato : 07-09-03 19:18

> [...]
> i DK, dog kun af folk med en form for autorisation.

Helt enig - og det var som sagt ikke dig jeg kaldte hellig! men Kurt!

Lou

Fra : Kurt Becher

Dato : 07-09-03 22:01

> [...]
>
> P.S.
> Jeg bruger det ikke selv,men har forståelsen for dets brug i særlige
> tilfælde, så stop med at være så hellig!

HELLIG!!!

Når folk i dette forum er så desperate, at de vil investere i et brugt
stødhalsbånd, er der jo nok ikke tale om "autoriseret brug", vel!!!

Så din korte kontante udmelding må jeg jo tyde som din accept af, at den
stakkels mand øjeblikkeligt drøner ind på nettet og finder en on-line
dyrebutik i Tyskland og køber lortet. Derfor er din udmelding uetisk,
uigennemtænk og overhovedet ikke i tråd med hvad du selv giver udtryk for
(at det skal bruges "autoriseret").

Desuden er det direkte forbudt. Og det er der nok en grund til, skal du
se...

Hvis dit eneste alternativ til stødhalsbånd er ryk i linen, så siger jeg tak
for te! Læs et par bøger om shaping og så lige et par om hundens evne til
causalitetstænkning (d.v.s. årsag - virkning) og skriv så lige en liste med
alle de måder, man kan straffe hunden på og en med alle de måder man kan
forstærke en ønsket adfærd på. Når den sidste liste er længst har du en god
basis for at få hunden til at lade være med at gø af naboens gæster uden at
påføre den smerte eller chock.

Hmmmm.... 1-3 stød?!?!? Er du sådan en "autoritet"? Hvorfra ved du, at
støddet ikke er særligt kraftigt?

Fra : Lou

Dato : 08-09-03 11:32

> Når folk i dette forum er så desperate, at de vil investere i et brugt
> stødhalsbånd, er der jo nok ikke tale om "autoriseret brug", vel!!!

Hvreken du eller jeg kan stille os til dommer for om denne mand , der
ellers lyder fornyftig, vil gøre med sin hund, - så længe at der ikke
er tale om mishandling selvfølgelig.

> [...]
> dyrebutik i Tyskland og køber lortet. Derfor er din udmelding uetisk,
> uigennemtænk og overhovedet ikke i tråd med hvad du selv giver udtryk for

Jeg troer at selv en idiot og halvhjerne ville kunne finde ud af at
købe et sådant halsbånd hvis han ville, så.....

> Desuden er det direkte forbudt. Og det er der nok en grund til, skal du
> se...

Det er også forbudt at pisse på gaden . Samt dyrke sex med lyset tændt
i visse stater i USA....

> Hvis dit eneste alternativ til stødhalsbånd er ryk i linen, så siger jeg tak
> for te! Læs et par bøger om shaping og så lige et par om hundens evne til
> causalitetstænkning (d.v.s. årsag - virkning)
been there done that - og det er gode bøger, men jeg har altså og så
set hvordan et stødhalsbånd lige kan få de sidste fejl af hunden så de
sidst point er hjemme ex til DM og VMN udtagelse

> [...]
> basis for at få hunden til at lade være med at gø af naboens gæster uden at

Det ka manden jo prøve, han kunne også gå til træning, jeg kender et
par stykke der sidder i kørestol og træner lydighedsprogrammer, så det
ka godt lade sig gøre.

Hmmmm.... 1-3 stød?!?!? Er du sådan en "autoritet"? Hvorfra ved du, at
> støddet ikke er særligt kraftigt?

Nej jeg er ikke autoriseret - det er ikke nødvændigt med min hund, vi
træner ikke til DM - endnu!!!
Men man skal ikke være blind for at det kan hjælpe i nogle
situationer...
At jeg skriver at det ka købes i Tyskland er vel ikke værre end at
sige at du kan købe hash i Amsterdam...
Har du tænkt på at man kan prøve det på sig selv før end man sætter
det på en hund????nej det har du vel ikke , du er vel sådan en der
udsætter din hund for en masse du ikke selv ville prøve.....men
følgelig er du så klog, troer du virklig ikke at der er nogle der
sætter sig ind i både de "gode" og de"dårlige" ting ved hunde
træning....?

Lou

Fra : Leyna

Dato : 09-09-03 09:55

On 8 Sep 2003 03:31:49 -0700, odin@paradis.dk (Lou) wrote:

>been there done that - og det er gode bøger, men jeg har altså og så
>set hvordan et stødhalsbånd lige kan få de sidste fejl af hunden så de
>sidst point er hjemme ex til DM og VMN udtagelse

Hvis ikke man kan klare at få de sidste "unoder" af sin hund uden at
skulle bruge ulovlige straffemidler, så ved jeg altså ikke hvor meget
et mesterskab er værd!
Jeg vil da hellere have en glad hund end jeg vil have en der er bange
for at få stød eller blive påført anden smerte, og så synes jeg ærlig
talt ikke, at det gør så meget hvis den skulle "komme til" at gøre
noget galt ind imellem.
Det er så min personlige overbevisning, at hovedsagen ved dyrehold er
tilfredse og glade dyr, som ikke er angste på nogen måde, og så er jeg
ligeglad med om der står nogle pokaler på kaminhylden. Dog synes jeg
det er beundringsværdigt, hvis man har en glad, tilfreds og ikke-angst
hund og smatidig har opnået at få pokaler på hylden. Så er det værd at
vise respekt for indsatsen, men ikke hvis det er opnået med nogen form
for "vold".
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Claus

Dato : 09-09-03 10:57

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hund og smatidig har opnået at få pokaler på hylden. Så er det værd at
> vise respekt for indsatsen, men ikke hvis det er opnået med nogen form

Hvordan kan det være, du er helt overbevist om at en hund der bliver brugt
el-hslsbånd på ikke er glad men bange.?

Claus

Fra : Leyna

Dato : 09-09-03 15:52

On Tue, 9 Sep 2003 11:57:23 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

>Hvordan kan det være, du er helt overbevist om at en hund der bliver brugt
>el-hslsbånd på ikke er glad men bange.?

Det spørgsmål mener du ikke seriøst, vel?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Claus

Dato : 09-09-03 16:31

> On Tue, 9 Sep 2003 11:57:23 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
>
> Det spørgsmål mener du ikke seriøst, vel?
> --

Jo ellers ville jeg ikke stille det. Du må jo ha' set mange hunde der har
været udsat for det siden at du kan sige det med sikkerhed.

Claus

Fra : Raptor36

Dato : 10-09-03 18:59

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
har
> været udsat for det siden at du kan sige det med sikkerhed.

har du prøvet sådan et halsbånd på dig selv?

Brian

Fra : Claus

Dato : 10-09-03 19:44

"Raptor36" <Bcon_8@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> har du prøvet sådan et halsbånd på dig selv?

Åhh ..så skal vi til det igen

ja ..det har jeg faktisk, du tror da ikke jeg vil udsætte min hund for noget
jeg ikke ved hvad er,,vel, ?
Jeg er så gammel at jeg var med på den tid hvor det var helt almindeligt at
bruge den slags, jeg bruger det ikke selv mere men har forståelse for at
andre benytter det.
Jeg kan bare ikke tage den der med at hvis man bruger el, så har man en
bange hund og er den ikke bange så er den helt sikkert ikke glad. det bliver
tit sagt her i ng. men dem der siger det, har som regel aldrig set det i
brug.
Hvordan ved de så at hunden ikke er glad eller den er bange.?

Claus

Fra : Leyna

Dato : 10-09-03 20:01

On Wed, 10 Sep 2003 20:44:19 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>tit sagt her i ng. men dem der siger det, har som regel aldrig set det i

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke har set det i brug, og jeg har
gudskelov heller ikke set nogen tæve deres hunde.
Derimod har jeg set hunde der er "opdraget" med hård hånd. De har
krøbet langs panelerne, dukket sig når man ville klappe dem og tisset
på gulvet af skræk, hvis man hævede stemmen. Sådanne hunde tror jeg
faktisk ikke er særlig glade. Tror du?

>Hvordan ved de så at hunden ikke er glad eller den er bange.?

Jeg går ud fra, at du kan læse svaret af ovenstående, ellers kan jeg
lige tilføje at jeg har overtaget op til flere mishandlede hunde, og
sådan noget er svært at rette op på, så hvorfor ikke forsøge at
behandle dem anstændigt fra starten af?
Hvis jeg ikke kan få min hund til at lystre uden at skulle påføre den
smerte, så er jeg ikke egnet som hunde ejer!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Claus

Dato : 11-09-03 06:39

> [...]
> krøbet langs panelerne, dukket sig når man ville klappe dem og tisset
> på gulvet af skræk, hvis man hævede stemmen. Sådanne hunde tror jeg

Nej det har du ret i men derfor kan do ikke bare gå ud fra at sådan er det
oxo når folk bruger el-halsbånd, for sådan er det ikke i de fleste tilfælde.

> [...]
> Hvis jeg ikke kan få min hund til at lystre uden at skulle påføre den
> smerte, så er jeg ikke egnet som hunde ejer!

Men det beviser da ikke at hundene bliver bange eller mindre glade. ?

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-09-03 07:31

On Wed, 10 Sep 2003 20:44:19 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrotd:

>"Raptor36" <Bcon_8@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

>Åhh ..så skal vi til det igen
>
>ja ..det har jeg faktisk, du tror da ikke jeg vil udsætte min hund for noget
>jeg ikke ved hvad er,,vel, ?

,,,,,,,,,,,Jammen hvis du selv har prøvet det, så må du jo have prøvet
at få tilført smerte som du ikke vidste hvor kom fra ligepludselig !?
har du prøvet det ? nej vel ! du har prøvet halsbåndet og du vidste at
det gav stød da det jo var dig selv der udløste stødet, det kan ikke
sammenlignes med en hund der intet anene pludselig får et stød .

If you talk with the animals they will talk with you and you will know each other.
If you do not talk to them you will not know them, and what you do not know you will fear.
What one fears, one destroys

CHIEF DAN GEORGE

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-09-03 02:24

Hej Claus

Ja nu må du have mig undskyldt, men tror du så ikke, at du snarere hører
hjemme henne på alderdomshjemmet. For den tid hvor det var almindeligt at
bruge sådan noget, ligger i hvert fald før min tid. Jeg har aldrig set dem
i anvendelse på en hund, og jeg er da ellers ikke helt ny i gårde. I øvrigt
ved jeg heller ikke af, at det skulle få hunden til at holde mund. Her i
søndags ramte min Hovawart han, halen i et elhegn, og det fik ham bestemt
ikke til at tie stille, og da slet ikke stå stille. I øvrigt, så når du er
så gammel, burde du vel også kunne se om en hund er glad, trist, eller bare
arrig.

Det sidste indlæg kom lidt for tidligt afsted, så det blev noget kortere end
det var meningen det skulle have været.
Men utroligt nok, så er der så et punkt, hvor jeg er enig med Punish .
Kan man ikke skaffe sig adgang til diverse mesterskabs konkurrencer, ved
almindelig træning, uden brug af torturredskaber, så skal man nok blive
hjemme. Men så længe hunden(e) syntes det er sjovt at træne, så er det helt
fint med ambitioner. Men man må lære at leve med, at ikke alle hunde kan
blive Danmarksmester eller Verdensmester, men langt de fleste kan blive en
fortræffelig hund alligevel.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus

Dato : 16-09-03 07:40

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Claus
>
> Ja nu må du have mig undskyldt, men tror du så ikke, at du snarere hører
> hjemme henne på alderdomshjemmet.

Har du talt med min kone, hun mener oxo jeg burde være på et alderdomshjem.

> For den tid hvor det var almindeligt at
> bruge sådan noget, ligger i hvert fald før min tid. Jeg har aldrig set
dem
> i anvendelse på en hund, og jeg er da ellers ikke helt ny i gårde.

I gamle dage ( læg mærke til at jeg ikke skrev de gode gamle dage ) var det
lovligt at bruge el og der var mange der gjorde det helt åbenlyst.
Jeg tror der er næsten lige så mange der bruger det i dag men det er i det
skjuldte fordi det er forbudt.

> [...]
> søndags ramte min Hovawart han, halen i et elhegn, og det fik ham bestemt
> ikke til at tie stille, og da slet ikke stå stille.

Hvis man bruger et gø- halsbånd så stopper hunden hurtigt med at gø....det
virker jeg har set det i brug.

> [...]
> blive Danmarksmester eller Verdensmester, men langt de fleste kan blive en

Du kalder det et tortur instrument andre kalder det et hjælpe middel, det
kommer an på måden det bliver brugt.

Jeg har ikke brugt el i mange år men det er kun fordi jeg ikke gider gå og
gemme mig når jeg træner, samtidig har jeg skiftet til en race der er meget
let at styre. Jeg kommer da jævnligt på træningspladser hvor der bruges el
og det har jeg det ok med.

mht. om jeg kan se om en hund er glad,trist eller arrig, hvad tror du
selv????
Men du tager for givet ligesom visse andre her i ng. at el-halsbånd = med
en bange hund. Sådan er det ikke hvis det bliver brugt korrekt.

Claus
Der har været træner i PH, Schæferklubben og Rottweilerklubben.
Og overvejer at starte et hold på alderdomshjemmet.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-09-03 01:10

> [...]
> Der har været træner i PH, Schæferklubben og Rottweilerklubben.
> Og overvejer at starte et hold på alderdomshjemmet.

Tja jeg ved ikke. Hvis du får et los, og ikke aner hvor det kommer fra,
hvordan vil du reagere på det ??..... Så vidt jeg kan se, så er der alle
gode grunde til at tro, at dit el halsbånd vil fremelske en af de hunde som
alle ønsker at undgå....
Så forstår jeg sgu bedre, at alle folk elsker at være på nakken af PH &
Rothweiler o.s.v..... hvis det er / var almindeligt brugt der. Der kommer
mange ting frem herinde. Er der andre fra PH eller de før nævnte klubber,
som kender til anvendelsen af disse halsbånd ???.

Heldigvis har jeg aldrig haft brug for den slags remedier, som jeg så
hellere må kalde det, ikke fordi min indstilling har ændret sig, men det
støder da i det mindste ikke nogen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus

Dato : 18-09-03 07:01

> [...]
> hvordan vil du reagere på det ??..... Så vidt jeg kan se, så er der alle
> gode grunde til at tro, at dit el halsbånd vil fremelske en af de hunde

Det er jo din mening men du har jo heller ikke set det i brug.

> [...]
> mange ting frem herinde. Er der andre fra PH eller de før nævnte klubber,
> som kender til anvendelsen af disse halsbånd ???.

Jeg tror nok at PH folk er dem der bruger det mindst men det er meget brugt
af Schæfer folk og det er ikke kun dem der står øverst på skamlen..

Om der kommer mange ting frem ...ja det ved jeg nu ikke rigtigt, det er jo
ting man ser hvis man kommer på forskellige træningsbaner og klubber

> Heldigvis har jeg aldrig haft brug for den slags remedier, som jeg så
> hellere må kalde det, ikke fordi min indstilling har ændret sig, men det
> støder da i det mindste ikke nogen.

Det støder da ikke mig at du kalder det et tortut instrument, det viser bare
din manglende viden om det.
Du får nok ikke mange der bruger det til at sige noget her i ng. for så
fyger det med ukvems ord.!! jeg er så "heldig" at jeg godt kan sige at jeg
har brugt det fordi, jeg trænede da det var lovligt at bruge.

Jeg har respekt for dine holdninger til el-halsbånd men når du aldrig har
set det i brug, så kan du jo umuligt vide hvordan hunden reagere på
det...eller ?

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-09-03 16:00

> [...]
brugt
> af Schæfer folk og det er ikke kun dem der står øverst på skamlen..

Helt ærligt, at være nødt til at bruge el-halsbånd på en så førerblød race
(kludehund) som schæferen, der er da en falliterklæring, der vil noget.

> Om der kommer mange ting frem ...ja det ved jeg nu ikke rigtigt, det er
jo
> ting man ser hvis man kommer på forskellige træningsbaner og klubber

Ja jeg er sg'u tit blevet chokeret over såkaldte seriøse hundefolks
manglende evne til at træne uden hårde metoder.

> Det støder da ikke mig at du kalder det et tortut instrument, det viser
bare
> din manglende viden om det.

På trods af smuleyen er jeg helt uenig.

> Jeg har respekt for dine holdninger til el-halsbånd men når du aldrig har
> set det i brug, så kan du jo umuligt vide hvordan hunden reagere på
> det...eller ?

Det er meget brugt på jagthunde i Norge, og da jeg er kommet på
no.alt.hunder i nogle år, tror jeg jeg har lært en del om hvordan det
virker, og det hav kun gjort mig til større modstander.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 18-09-03 20:51

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

> Helt ærligt, at være nødt til at bruge el-halsbånd på en så førerblød race
> (kludehund) som schæferen, der er da en falliterklæring, der vil noget.

Nu er det jo ikke alle Schæfere der er så bløde som du vil gøre dem til, der
er nogle kenneler der avler meget drift stærke hunde og de er ikke helt så
førbare.

Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-09-03 23:04

> [...]
der
> er nogle kenneler der avler meget drift stærke hunde og de er ikke helt så

Jeg er vokset op med schæfere, og mine forældre fortsatte med denne race,
efter jeg flyttede hjemmefra. Alle var førerbløde.

Selv om jeg altid har "talt mig til rette" med mine hunde og ALDRIG brugt
hårde eller halvhårde metoder, måtte jeg gå over til rottier, da jeg skulle
have min egen hund, det ville kanske enkelt være "dyrplageri" at sætte en
schæfer sammen med mig. Jeg kunne, uden jeg gjorde noget, få schæferne til
at ryste af skrek og bide efter mig. Så min erfaring er altså at det er
kludehunde.

Hvis man er begyndt at avle på mere væsensstærke og selvstændige hunde vil
kun glæde mig.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Platoon

Dato : 19-09-03 06:01

> [...]

> at ryste af skrek og bide efter mig. Så min erfaring er altså at det er

Du måtte gå over til rottweiler? Det er da noget af det mest bløde der
findes idag.

Hilsen Kim

Fra : N/A

Dato : 19-09-03 12:37

Fra : Claus

Dato : 19-09-03 12:37

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm...
> bløde Rottweilere det må være en rigtig Schæfer mand der taler ))
> og som ikke generalisere LOL
> Nej flere af Rottweilerne er blevet mere førebare.....

Ja.de er måske blevet mere førbare ..men de mangler mod og drifter. Prøv at
gå ind på Rottweilerklubbens hjemmeside og læs brugs resultater...sørgelig
læsning. Der er stadig enkle gode hunde men der er langt i mellem.

Og så lige for en sikkerheds skyld...jeg ved hvad jeg taler om, jeg har
været træner i Rottweilerklubben i mange år.

Claus

Fra : Platoon

Dato : 19-09-03 13:17

> [...]
>

> Claus
>
> Ja jeg holder da meget af rotten, men jeg ser bare at dem jeg træner med
ikke er særlig hårde (mangel på drift og mod) det er da trist at det er
blevet sådan.
Jeg tror det er på grund af det "dårlige" ry de engang havde, så har man
valgt at lave en vare som er mere fordøjelig for den almene befolkning, det
har så bare taget noget af det som en rigtig rottweiler er fra racen.
Jeg er ganske rigtigt schæfermand, men jeg er da også godt klar over der er
bløde dyr der, men heldigvis er min side da på stærk fremgang (sportslinier)
det ser ud til at folk efterhånden har fået øjnene op for hvad en rigtig
hund skal indeholde.
Jeg håber ike jeg har stødt nogle rottefolk da det ikke var meningen, men
det kunne da være sjovt at få en tråd op angående drift og mod, så kan vi da
udveksle meninger der.

Med venlig hilden Kim
(der godt kunne tænke sig en NG for brugshunde)

Fra : Mic

Dato : 19-09-03 13:23

"Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> gå ind på Rottweilerklubbens hjemmeside og læs brugs resultater...sørgelig
> læsning. Der er stadig enkle gode hunde men der er langt i mellem.

Det er da muligt at nogle mangler drifter, eller

også er det fejlindlæring og manglende træning

og eller dårlige instruktører hvad ved jeg .

Rottweileren bliver heller ikke avlet i to linier

som andre gør, det betyder måske lidt.

Vi har jo ikke nogen højavlsrottweilere

og vil ikke have det....

det blev bare påstået at
ROTTWEILERE ER BLØDE

<klip>
Du måtte gå over til rottweiler? Det er da noget af det mest bløde der
findes idag.

Hilsen Kim
<klip>

Jeg syntes bare ikke dem jeg kender er mere eller mindre bløde
en de Schæfere jeg træner med..

Michael
med Ph Rottweileren der ikke er blød
og ikke mangler drifter eller mod på 11`ren .

Fra : Claus

Dato : 19-09-03 14:16

> Rottweileren bliver heller ikke avlet i to linier

> [...]

De er bløde, alt for bløde og det har intet med dårlig indlæring at gøre,
det er dårligt avls matriale.

Claus

Fra : Mic

Dato : 19-09-03 14:28

> De er bløde, alt for bløde og det har intet med dårlig indlæring at gøre,
> det er dårligt avls matriale.
>
> Claus

Nå ok så siger vi det ...gider ikke mere

Michael

Fra : Claus

Dato : 20-09-03 13:22

> Nå ok så siger vi det ...gider ikke mere

Tak.

Det kan betale sig at være lige så stædig som en Rotte. *LOL*

Claus

Fra : N/A

Dato : 19-09-03 11:41

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-03 11:41

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrev i en meddelelse

> Du måtte gå over til rottweiler? Det er da noget af det mest bløde der
> findes idag.

Ja desværre, men det er altså ca. 40 år siden, og den gang var de i hvert
fald ikke førerbløde.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 19-09-03 12:05

> Ja desværre, men det er altså ca. 40 år siden, og den gang var de i hvert
> fald ikke førerbløde.

Hvis din erfaring med Schæfer ligger 40 år tilbage, hvordan kan du så udtale
dig om racen i dag.??

Claus

Fra : N/A

Dato : 19-09-03 20:11

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-03 20:11

Min erfaring med schæferen ligger ikke kun 40 år tilbage. Dem jeg møder i
dag er ikke bedre. (fra min tid som hundeejer, kender jeg mange hundeejere
her hvor jeg bor, og de har tilsyneladende ikke ændret sig til det
hårdere/mere selvstændige, altså schæferne)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mic

Dato : 19-09-03 12:13

Fra : Kimmi

Dato : 19-09-03 14:50

Nina El Falaki <cats@feca.dk> wrote in message
> "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er vokset op med schæfere, og mine forældre fortsatte med denne race,
> efter jeg flyttede hjemmefra. Alle var førerbløde.
Hej Nina
Ja man det er de også idag det gøre sig general gældene ved
udstillingshunde.

> [...]
> at ryste af skrek og bide efter mig. Så min erfaring er altså at det er
Jammen Nina!! hvad er nu det her for noget..... jeg er noget forbavset over
det du skriver her, for jeg ved noget om den erfaring du har med hunde, det
har vi set bevis på gennem mange år her i gruppen. At du ikke kunne være i
stand til at træne en blød schæfer uden det blev til dyrplageri, det kan
vist ikke være rigtig den tror jeg sku ikke på Nina! du har vist fået
den forkerte ben ud af ...........idag

> Hvis man er begyndt at avle på mere væsensstærke og selvstændige hunde vil
> kun glæde mig.
Det er næsten umuligt at stoppe udvikling, være sig teknologiske eller for
den sag skyld hunde.Hvad der lige falder på tanke er Fax vom Grenzganger
line of Mink v Haus Wittfeld.Ved den rigtige sammen sætning af Mink får man
rigeligt at se til!!!
mvh/kimmi

Fra : Nina El Falaki

Dato : 19-09-03 20:18

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stand til at træne en blød schæfer uden det blev til dyrplageri, det kan
> vist ikke være rigtig den tror jeg sku ikke på Nina! du har vist fået

Hihi, næh nej, jeg er heldigvis blevet mere "vattet" med alderen. I mine
unge dage behøvede jeg bare se på en schæfer, så krøb den, og det kunne jeg
altså ikke lide. Og så lærte jeg en pokkers masse især af min bange
dværgschnauzer og kattene (hihi næsten fy-ord igen)

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kimmi

Dato : 19-09-03 15:28

> [...]
> no.alt.hunder i nogle år, tror jeg jeg har lært en del om hvordan det
> virker, og det hav kun gjort mig til større modstander.
Hej Nina.
Ja det muligt Nina, men et er at træne en hund gennem en news gruppe, film
og bøger og noget andet er at gøre det på sin egen hund.Hvad jeg tror du har
lært på den gruppe er hvordan det ikke bruges og dermed har lært hvordan det
virker når det misbruges.
mvh/kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-09-03 18:51

"Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

Sagde du ikke for kort tid siden, at det havde været almindeligt brugt, at
bruge det i de nævnte klubber. Ellers forstår jeg ikke, hvorfor de skulle
nævnes. Hvis det dermed var almindeligt, så er der helt sikkert også nogle
der kan huske det, og dem efterlyser jeg så her.....

Men som du siger, det ved jeg sikkert ikke noget om. Men jeg har så den
trøst, at jeg har heller ikke haft brug for det. Men sådan for lige at
informere mig stakkels uvidende kræ, bruger det nævnte halsbånd jævn eller
vekselstrøm ???.

M.V.H.....Benny..

Fra : Claus

Dato : 18-09-03 20:55

> [...]
nogle
> der kan huske det, og dem efterlyser jeg så her.....

Jo det sagde jeg men det er mange år siden og hvor mange brugs folk er det
lige der er her i ng. og hvor gamle er de.?

> [...]
> trøst, at jeg har heller ikke haft brug for det. Men sådan for lige at
> informere mig stakkels uvidende kræ, bruger det nævnte halsbånd jævn

Det ved jeg ikke, har ikke forstand på det

Claus

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-09-03 18:15

> [...]
> lige der er her i ng. og hvor gamle er de.?

> eller
>
> Det ved jeg ikke, har ikke forstand på det

Hej Claus

Jamen det var jo dig selv, der sagde, gamle dage, men du mente ikke " De
gode gamle dage " og i mange år, hvad er nu mange år, jeg bliver sgu
forvirret, hvor langt skal vi tilbage.

Hvis du bruger EL halsbånd, så burde du da vide det. Men bare til ganske
almindelige information. Hvis du vil støde, er du nødt til at bruge
vekselstrøm. Jævnstrøm brænder, vekselstrøm støder.....
Jeg forestiller mig, at det må føles, som hvis vi selv kommer til at slå
knoglen på indersiden af albuen, så man får et riv gennem hele armen, og
armen er adskillige minutter om at komme sig bare så nogenlunde, og vel det
meste af 15 minutter, før der er nogen kraft i armen igen.

Da min fik stød, peb han højlydt, og løb væk derfra, som var den onde selv i
hælene på ham. Hvis din så holder op med at gø, så går jeg ud fra, det er
fordi han ikke kan... Er det så evnen til at gø der er lammet, eller er det
evnen til at trække vejret.

M.V.H.....Benny..

Fra : Platoon

Dato : 19-09-03 18:32

> [...]
> evnen til at trække vejret.
>
> M.V.H.....Benny..
>
> Hej hvad producerer et et elhegn? vekselstrøm ?
M.V.H Kim

Fra : N/A

Dato : 19-09-03 18:51

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-09-03 18:51

> det

> det

> M.V.H Kim

Hej Kim

Får du stød af det ??

M.V.H....Benny..

Fra : Platoon

Dato : 19-09-03 23:43

> "Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrev i en meddelelse

> [...]
Nej ikke som sådan men som elektriker ved jeg at vekselstrøm også brænder,
ligesom jævnstrøm kramper muskler. Hvis det er som du siger burde et elhegn
være vekselstrøm, men det er det bare ikke.

Kim

Fra : N/A

Dato : 20-09-03 23:58

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-09-03 23:58

> [...]
elhegn
> være vekselstrøm, men det er det bare ikke.

Jamen det var da godt du ville sige det. Derfor sidder der et relæ som
konstant bryder strømmen

M.V.H.....Benny..

Fra : Platoon

Dato : 21-09-03 16:29

> elhegn

> Jamen det var da godt du ville sige det. Derfor sidder der et relæ som
> konstant bryder strømmen
>
> M.V.H.....Benny..

Hej Benny du ved vist ikke så meget om dette.
Der sidder ikke noget relæ som bryder strømmen.
Nej det er en kondensator som bliver opladet og som med et relæ`s hjælp
afgiver sin opladede spænding, og jeg vil også gøre opmærksom på det er volt
ikke ampere (strøm) der bliver afgivet.
Og for en god ordens skyld vil jeg også lige fortælle det er en stor
(omfangsrig) Kondensator der sidder i en sådan, jeg tror sgu det ville blive
mere en svært at bruge en sådan på en hund.

> mvh Kim

P.S. så er denne debat da vist osse ved at være udtømt.

Fra : N/A

Dato : 21-09-03 18:09

Fra : Raptor

Dato : 21-09-03 18:09

> [...]
blive
> mere en svært at bruge en sådan på en hund.

klip klip klip

Det vil jeg give dig ret i, men jeg mener nu at der er en væsentlig forskel
på om det er en hund eller en ko. for IMO er en hund sq. noget mere ømkindet
end et kreatur.

el-hegn er nu en gang beregnet på store dyr, godt er nogle hunde meget store
meen...

....og jeg synes det er synd at bruge halsbånd med strøm og at brugen af det
ikke kan forsvares, og så er det i øvrigt forbudt.

hmmm... gad vide hvordan man klarede at træne hunde/brugshunde før den
famøse tingest blev opfundet

mvh.
Brian

> P.S. så er denne debat da vist osse ved at være udtømt.

Enig!

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-09-03 15:06

> [...]
blive
> mere en svært at bruge en sådan på en hund.

> P.S. så er denne debat da vist osse ved at være udtømt.

Ja et emne blev tømt, men et nyt fik du da åbnet.... Siden hvornår er en
kondensator begyndt at oplade volt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 19-09-03 21:29

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> wrote in message
> M.V.H Kim

Klik.....klik.....klik....klik.....

-Trine

Fra : Claus

Dato : 19-09-03 19:23

> [...]
> hælene på ham. Hvis din så holder op med at gø, så går jeg ud fra, det er
> fordi han ikke kan... Er det så evnen til at gø der er lammet, eller er

Hej Benny

Man kan forestille sig mange ting men det du forestiller dig overgår både
virkligheden og min fantasi.

Der ert sq da ingen der får så meget stød at de bliver lammet i kortere
eller længere tid. det er ikke sådan det virker.

Claus

Fra : N/A

Dato : 21-09-03 00:10

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-09-03 00:10

> [...]
>
> Der ert sq da ingen der får så meget stød at de bliver lammet i kortere
> eller længere tid. det er ikke sådan det virker.

Hej Claus

Det har du dine ideer om, og jeg har mine. Jeg kan ikke sige med sikkerhed
om du eller jeg har ret, men jeg vil i hvert fald ikke behandle mine hunde
med så stor mangel på respekt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 17-09-03 12:53

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message
Her i
> søndags ramte min Hovawart han, halen i et elhegn, og det fik ham bestemt
> ikke til at tie stille, og da slet ikke stå stille. > M.V.H.....Benny..

Hej Benny.
Hvad mener du var årsagen til at han ikke ville tie stille/stå stille
mvh/kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-09-03 01:00

> [...]
> Her i
>
> Hej Benny.
> Hvad mener du var årsagen til at han ikke ville tie stille/stå stille

Hej Kimmi

At han fik stød

M.V.H.....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 18-09-03 13:17

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
Hej Benny
Hmmm ja ok! Når du siger at det ikke fik ham til at tie stille, mener du så
at han løb pibende rundt, efter han fik stødet?
Eller løb han gøene rundt efter han fik stødet?
Hvad gjorde han før han fik stødet, løb pibende rundt eller gøene rundt?
mvh/kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-09-03 18:40

> [...]

> Eller løb han gøene rundt efter han fik stødet?
> Hvad gjorde han før han fik stødet, løb pibende rundt eller gøene rundt?

Hej Kimmi

Ja før han fik stødet, vidste vi slet ikke hvor han var, så det forklarer
vel at han var stille. Efter stødet, løb han hylende sin vej.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kimmi

Dato : 19-09-03 13:53

> [...]
>
> Ja før han fik stødet, vidste vi slet ikke hvor han var, så det forklarer
> vel at han var stille. Efter stødet, løb han hylende sin vej.

Hej Benny.
Årsagen til mine spørgsmål er fordi du i et tidliger indlæg sammenligner din
hunds oplevelse med el at være den samme oplevelse for en hund der render
rundt og gør. Du skrev:::"" I øvrigt
ved jeg heller ikke af, at det skulle få hunden til at holde mund. Her i
søndags ramte min Hovawart han, halen i et elhegn, og det fik ham bestemt
ikke til at tie stille, og da slet ikke stå stille.""
En lidt tvistet måde at blande tingene sammen på. Men vi er vel nok enige om
at i din hunds tilfælde, hvor den bare gik rundt og nussede lige pludselig
får en gang el, er vel nok den rene tortur!! for hulen man.... du må sku
passe noget bedre på din hund )
mvh/kimmi

Fra : Benny Mortensen

Dato : 19-09-03 18:49

> [...]
> får en gang el, er vel nok den rene tortur!! for hulen man.... du må sku

Hej Kimmi

Jeg sammenligner, min hund der får stød, med alle andre hunde der får stød,
eller for den sags skyld, vi selv får stød.
Det gør jeg, af den årsag, at vekselstrøm ikke gør nogen forskel. Får en
muskel strøm, trækker den sig sammen i en krampelignende tilstand, som hvis
alt går vel, ophører når strømmen forsvinder. Det er da virkeligt at håbe,
at det altid går vel, når det er et halsbånd, for ellers finder man ud af,
om man hørte ordentligt efter, da man tog førstehjælps kursus.

Kors nu er jeg snart træt af dette. Nu runder jeg vist 150 virus befængte
mails idag. Denne er sgu værre end de to sidste tilsammen. Det endda uden
at overdrive ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 19-09-03 21:32

> [...]

> mails idag. Denne er sgu værre end de to sidste tilsammen. Det endda uden

Hvis det kan hjælpe, så er du ikke den eneste bliver så glad, hver gang
jeg tjekker min inbox, men nej, kun tåbelige tilbagesendte mails, jeg aldrig
har sendt og "opdateringer" fra Microsoft

-Trine

Fra : Kimmi

Dato : 20-09-03 06:26

> [...]
> at det altid går vel, når det er et halsbånd, for ellers finder man ud af,
> om man hørte ordentligt efter, da man tog førstehjælps kursus.
Nu har jeg aldrig taget et førstehjælps kursus og kan så dermed ikke udtale
mig om hvilken sikkerheds regler der gør sig gældene ved behandling af 6
volt batterier.

> Kors nu er jeg snart træt af dette. Nu runder jeg vist 150 virus befængte
> mails idag. Denne er sgu værre end de to sidste tilsammen. Det endda uden
> at overdrive ..
Jeg vil gerne bytte med dig........
mvh/kimmi

Fra : Herman Persson

Dato : 11-09-03 04:40

"Raptor36" <Bcon_8@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus" <Snorreshus.nospam.@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> har du prøvet sådan et halsbånd på dig selv?

Det har jeg, som tidligere nævnt, og det gør ikke særlig ondt. Og da hunde
vistnok har højere smertetærskel end mennesker, er der ikke tale om tortur
eller lignende.

Jeg kan god se fornuften i anvendelse af elektriske halsbånde i visse
situationer, og det er da også tilladt i flere lande end, det er forbudt.
Jeg kender et par stykker, der har 'indhegnet' deres haver med sådan en
ledning, der ligger på jorden, og hvor hunden har et halsbånd på, der
klikker når den nærmer sig ledningen og giver støn, når den passerer. Jeg
har været hjælper i indlæringsfasen, hvor min funktion var at stå inde i
huset og tænde og slukke for systemet. Hunden skulle have et enkelt stød, og
så overskred den aldrig mere grænsen. Også det halsbånd har jeg prøvet at få
stød af, og det gjorde ikke særlig ondt.

Herman.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-09-03 07:30

On Thu, 11 Sep 2003 05:39:43 +0200, "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk>
wrotd:

> [...]
>så overskred den aldrig mere grænsen. Også det halsbånd har jeg prøvet at få
>stød af, og det gjorde ikke særlig ondt.

,,,,nej måske gjorde det ikke særlig ondt på dig, men du vidste jo
også at stødet kom ikke ! der er jo stor forskel. Prøv at forestille
dig selv gå tur nede i byen og når du så træder på en forkert flise på
fortorvet, så er der en der skyder dig i hovedet med en slangebøsse,
hvordan tror du det ville være? selv om det ikke ville gøre særlig
ondt på en der var forberedt på det ?

Fra : Ragna

Dato : 11-09-03 15:42

Herman Persson skrev:
>.......det gør ikke særlig ondt. Og da hunde vistnok har
>højere smertetærskel end mennesker, er der ikke tale om tortur
>eller lignende.

Måske har hunde en højere smertetærskel end mennesker, men de har også et
større saltindhold i blodet, hvilket betyder, at det elektriske stød føles
meget stærkere af en hund end af os.
Jeg er vokset op på landet og har af og til set hvor rædselsslagen og panisk
en hund blev, når den ved et uheld kom til at strejfe et elektrisk hegn.
Ofte nægtede den simpelthen at gå hen til det samme sted igen.
Det samme el-hegn virkede ikke særlig voldsomt, når man selv kom til at røre
ved det, mens en hund i samme situation fo'r hylende ud over markerne - og
det gør den altså ikke for sjov!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-09-03 16:48

On Thu, 11 Sep 2003 16:41:45 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>ved det, mens en hund i samme situation fo'r hylende ud over markerne - og

,,,det var da intersant , det med saltindholdet ! selvfølgelig gør det
meget ondt på hundene ellers ville det jo ikke være forbudt

Fra : Herman Persson

Dato : 12-09-03 08:40

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 11 Sep 2003 16:41:45 +0200, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
> wrotd:

selvfølgelig gør det
> meget ondt på hundene ellers ville det jo ikke være forbudt

Sådan tror jeg ikke at lovgiverne tænker. Det er således ikke forbudt at
indhegne en hund med et kraftigt el-hegn, f.eks. beregnet til heste. Men det
er som bekendt forbudt med det system, hvor en ledning graves ned eller
lægges på jorden og hunden har et halsbånd på.
Pighalsbånd er også forbudt, på trods af at de korrekt anvendt er meget
bedre end de tilladte kvælerhalsbånd.

Herman.

Fra : Claus

Dato : 11-09-03 21:30

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
røre
> ved det, mens en hund i samme situation fo'r hylende ud over markerne - og

Men der er pokkers til forskel på et el-halsbånd og et el-hegn.

Claus

Fra : Kimmi

Dato : 12-09-03 15:35

> "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men der er pokkers til forskel på et el-halsbånd og et el-hegn.
>
> Claus
Hej Claus

Ja, mon ikke!! og det var der også 10-15 år siden. Dengang gik de under
navnet chock halsbånd. Det halsbånd der idag produceres er et højt
teknologisk produkt fuldt programmeret.Og er brugt overalt i verden blandt
dyrlæger og adfærdsbehandler og det er de netop fordi at halsbåndet
producere en stimuli der er langt under hvad et menneske kan registrere og
kan være i form af el eller vibration (vibration lige som , nogle mobil
telefoner har, og det kan også gå hen og blive til noget Svineri når de
Taber ringer hele tiden ;-o undskyld kun for sjov) Og det er igen noget
brugshundefolk der træner IPO,BHP med flere der kan gøre nytte af, så som i
form af drift-opbygning i B-C arbejdet.
mvh/kimmi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-09-03 11:51

>been there done that - og det er gode bøger, men jeg har altså og så
>set hvordan et stødhalsbånd lige kan få de sidste fejl af hunden så de
>sidst point er hjemme ex til DM og VMN udtagelse

,,,,,,,,,,,,Så er man da en TABER hvis man vil torturere sin hund med
stød, bare for at få en præmie ! taber eller svin det er det samme
her, og sådan en nar er da ikke et hak bedre end bumsen på bænken der
slår sin hund ! stakkels hunde der skal disse lidelser igennem for at
deres ejere kan få styrket deres svage ego .

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 15:33

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message news:<nibrlvstjgl7jekqc0bdj91cc8oiqd9k4q@4ax.com>...

> ,,,,,,,,,,,,Så er man da en TABER hvis man vil torturere sin hund med
> stød,
Det er da ikke sikkert at det er tortur, har du sat dig ind i hvordan
det virker?

bare for at få en præmie !

På en måder er jeg enig med dig, jeg ville heller ikke gøre det
umiddelbart, 1. fordi jeg ikke har hunden til det og 2. fordi jeg ikke
syntes det gør så meget med de sidste poient, jeg er alligevel ikke så
dygtig at det svejer mellem 97-100 poient, Men for dem hvor det
betyder noget mener jeg ikke at et stødhalsbånd er så meget værrer end
så meget andet...
man bruger også stød til at holde dyr inde med - og et stødhalsbånd er
da ikke nær så kraftigt...stødhegn er jo accepteret, så...

Lou

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 09-09-03 16:36

>Det er da ikke sikkert at det er tortur, har du sat dig ind i hvordan
>det virker?

,,,,,,,,,,,,,det har lovgivningen gjort for mig ! og min logiske sans,
det er forbudt ! det burde sige alt ! og det er jo nok dig der burde
undersøge hvorfor det er forbudt ikke !

,,,,,,,,,,det var et eksempel ! og hvorfor kan man være så ekstrem
bare for at få dyrket sit ego på sin hunds bekostning ? Stakkels hunde
siger jeg bare ! Det er tabere der behandler deres hunde på den måde !
du kunne ligeså godt skyde den med en god slangebøsse istedet for ,
der er mange primitive muligheder for dem der ikke kan tænke så langt,
og dem kalder jeg for tabere, og det er synd at disse tabere får lov
til at eje en hund !

Fra : Lou

Dato : 09-09-03 16:21

Men mon ikke denne diskution er ved at være færdig - der er jo for og
imod meninger og midt imellem.......Det ene hold er nogle svin og det
andet nogle langhårede lalle typer....ok linien er trukket op! men
jeg troer ikke at der er nogle der for overbevist de
andre...lighederne er, at vi alle gerne vil træne vores hunde og have
det godt sammen med dem.

At der er nogle brådne kar ind imellem, er jo en kensgerning og disse
burde slet ikke træne/have med hunde at gøre - Det kan vi vel blive
enige om!

Det oprindlige spm. gik jo også mere på at hjælpe manden med hans hund
- og jeg syntes at der er kommet mange og gode svar til ham.

mvh
Lou

Fra : Kimmi

Dato : 10-09-03 14:59

Lou <odin@paradis.dk> wrote in message
klip........
> [...]
> jeg troer ikke at der er nogle der for overbevist de
> andre...lighederne er, at vi alle gerne vil træne vores hunde og have

Hej Lou
Der vil altid være for og imod overalt i verden, lige meget hvad vi taler
om. Og i debatter som denne tråd mener jeg ikke at man bør stille det op som
vinder eller taber eller forsøge at overbevise andre. Hvad jeg mener der er
langt bedre er hvis man kunne dele og sammenligne infomationer omkring
tingene, kun der igennem kan man lære noget. Udtalelser så som svin,taber
osv osv er komplet værdiløse.Dem kan du, jeg og andre ikke lære noget af, så
derfor ingen grund til at beskæftige sig med dem.

> At der er nogle brådne kar ind imellem, er jo en kensgerning og disse
burde slet ikke træne/have med hunde at gøre - Det kan vi vel blive
enige om!

Netop på det grundlag blev det forbudt, en politisk beslutning for at undgå
at det skulle blive til tortur i Ukyndige Hænder.
mvh/kimmi

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-09-03 17:58

Udtalelser så som svin,taber
>osv osv er komplet værdiløse.Dem kan du, jeg og andre ikke lære noget af, så
>derfor ingen grund til at beskæftige sig med dem.

,,,,,,,,,,nej spørgsmålet er så om folk der bruger stødhalsbånd,
overhovedet er interseret i at lære noget ! Lige meget hvad, så er
folk der bruger den slags, tabere !! det kan selvfølgelig være svært
for sådan en person at indse at han/hun er et svin over for sin hund,
men man burde kunne tænke sig til at der er en grund til at det er
ulovligt, og der kan ikke stilles spørgsmål ved, om det er rimeligt at
det er ulovligt, så hvis man bruger sådan et på sin hund er man et
svin overfor hunden !

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-03 08:02

> [...]
> tværtimod, vil jeg hende det altmuligt godt, for hun er jo mit 'barn'
> Hvis der evt. er en der har et brugt eller et som jeg kan låne høre jeg

Kørestol eller ej, elhalsbånd har ikke noget at gøre på en hund.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Kurt Becher

Dato : 03-09-03 15:56

> [...]
> tværtimod, vil jeg hende det altmuligt godt, for hun er jo mit 'barn'
> Hvis der evt. er en der har et brugt eller et som jeg kan låne høre jeg

Kære Lars

Det er den dårligste løsning, du kan tænke dig! Ingen ved helt nøjagtigt
hvad hunden vil forbinde støddet med og dine problemer kan blive større ved
at bruge sådan en ting. Desuden er det forbundt!

Du har, som jeg, en Tervueren og som de fleste andre hyrdehunde er de meget
signalfølsomme. Det betyder ikke, at de er specielt gode til at "læse" små
typisk Labrador ville gøre det.

Det du skriver læser jeg som understimulering. Det er desværre ikke nok at
hunden har sin egen have at drøne rundt i. Mit råd ville være at kontakte en
adfærdskonsulent, der for prisen af en stødhalsbånd vil komme ud til dig og
rådgive dig, så du og din hund får en fornuftig hverdag sammen.

Jeg har kendskab til en hel del gode konsulenter, og hvis du vil fortælle
mig,hvor i landet du bor kan jeg give dig en kontakt til den, der er
nærmest.

Går du til træning med din hund? Der hvor vi træner i Skørping er der i
hvert fald mulighed for at komme på banen i kørestol. Der er faktisk et par
hørehæmmede, der også træner der og med max. 6 kursister pr. hold er der
masser af tid til hver enkelt.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 19:07

Hej Lars

Hvor du kan købe det nævnte halsbånd, ved jeg ikke, men jeg vil helt sikkert
heller ikke anbefale dig at bruge det.
Men Tervueren er, som alle andre hyrdehunde meget følsomme, og hvis din hund
finder ud af, at det er dig, der styrer om den skal have stød, så tænk dig
om en ekstra gang. For jeg er bange for, at du hellere vil bevare hunden
som den er nu. For det bliver meget svært for dig, at få din hunds tillid
igen. Jeg har selv hyrdehund, dog ikke Tervueren, men måske Carina
Graversen kan råde dig, hun har selv Tervueren, og dermed sikkert langt mere
kvalificeret til at udtale sig om den race. Håber du får den hjælp du har
brug for, og helst uden det før nævnte halsbånd, for jeg er bange for, at
det vil koste dig hunden.

M.V.H......Benny..

Fra : Herman Persson

Dato : 05-09-03 19:57

hvis din hund
> finder ud af, at det er dig, der styrer om den skal have stød, så tænk dig
> om en ekstra gang.

Det tvivler jeg på at en hund kan. Min hund ved da heller ikke at det er
mig, der kører bilen.

Herman.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 22:40

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvis din hund
>
> Det tvivler jeg på at en hund kan. Min hund ved da heller ikke at det er

Hej Herman

Ved din hund om det er dig der bader den ???

M.V.H.....Benny..

Fra : Herman Persson

Dato : 06-09-03 05:02

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Herman
>
> Ved din hund om det er dig der bader den ???

Dumt spørgsmål.
Min pointe er at hunde ikke har evnen til at sætte sig ind i de komlicerede
handlinger, som vi mennesker foretager. Det eneste de kan er at koble en
oplevelse sammen med, det som sker i stuationen. Hvis jeg f.eks. går hen og
tænder for radioen, ved hunden ikke at det er mig, der gør det. Blot at der
kommer støj, NÅR jeg går der hen.

Hvis du er uenig med mig, så kom med nogle argumenter.

Herman.

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 05:29

> [...]
der
> kommer støj, NÅR jeg går der hen.
>
> Hvis du er uenig med mig, så kom med nogle argumenter.

Hejsa

Selvfølgelig ved hunden ikke at du tænder radioen! Den ved jo ikke en skid
om kontakter, transistorer, el, etc.

Men en hund finder lynhurtigt ud af hvad et strømhalsbånd er, og sidder du
med en fjernbetjening i hånden er der også mulighed for at den forbinder den
og dermed dig med smerten. Jeg siger ikke at den nødvendigvis gør det, men
sandsynligheden er der!

Jeg ved fra vores træning, at det er de utroligste ting en hund ser og
reagerer på. En øvelse fungerer perfekt, indtil vi udvider den eller ændrer
faktorer, som afstand, visuel kontakt osv. Så finder man pludselig ud af, at
hunden sætter sig på bevægelsen af fløjten til munden i stedet for selve
fløjtet! Godt vi så det, før det var alvor i marken. Ellers ville den
stakkels hundeejer selv være på Herrens mark, so to speak

Hunden forbinder din tilstedeværelse og opførsel i det område, hvor radioen
står med at nu kommer der snart støj. Ordet "tænde" findes vistnok ikke på
hundsk, men at den forstår at "du tænder radioen"... johhh det gør den vel
nok!

Ligesom min ældste hund, der normalt stod med sit hoved på min skulder i min
gamle bil (i den nye kan hun desværre ikke komme til). Når jeg koblede ud,
trak hun hovedet væk og gik et par skridt bagud i bilen. Hun forbandt
udkoblingen med, at nu kom der snart en opbremsning og/eller et
retningsskifte og så var det ikke så fedt at stå og læne sig op ad far. Hun
ved måske ikke at jeg "kører" bilen, men hun har en klar forståelse af, at
nogle ting jeg gør, medfører en påvirkning af hendes omverden, hun må
reagere på!

MVH

Fra : Herman Persson

Dato : 06-09-03 10:37

> [...]
den
> og dermed dig med smerten. Jeg siger ikke at den nødvendigvis gør det, men

Hvordan kan hunden forbinde en smerte, som den får langt fra føreren, med
noget, som føreren har i hånden?

Korrekt anvendt er et elektrisk halsbånd vel noget, hunden har på i meget
lang tid, også i situationer, hvor det ikke tænkes anvendt, og som kun
undtagelsesvis påfører den smerte. Altså når hunden gør det, som føreren vil
straffe den for.

> [...]
> fløjtet! Godt vi så det, før det var alvor i marken. Ellers ville den
> stakkels hundeejer selv være på Herrens mark, so to speak

Hunden lærer at en handling fører til en anden og er smart nok til at
reagere på den første.

> [...]
> hundsk, men at den forstår at "du tænder radioen"... johhh det gør den vel

Nej, den forbinder at jeg er ved radioen og bevæger hånden med støj. Den har
ingen mulighed for at konkludere at det er mig, der forårsager støjen

> [...]
> ved måske ikke at jeg "kører" bilen, men hun har en klar forståelse af, at
> nogle ting jeg gør, medfører en påvirkning af hendes omverden, hun må

Det er samme princip som ved fløjten. En hændelse fører til en anden, og
hunden lærer at modvirke ubehag ved at tage sine forholdsregler. Når jeg
kører i bil med hunden, siger jeg henholdsvis højre og venstre før et skarpt
sving / hjørne, og det reagerer den på.

Herman.

Fra : Claus

Dato : 06-09-03 17:58

Hvis problemet er hunden løber og galper efter naboen eller folk der går
forbi på gaden, så bruger man da ikke et alm. elhalsbånd, så bruger man et
gø-halsbånd, så stopper festen hurtigt og man behøves ikke at være i
nærhaden det er faktisk fuld automatisk.

Claus

Fra : Kimmi

Dato : 07-09-03 05:45

> [...]
> gø-halsbånd, så stopper festen hurtigt og man behøves ikke at være i
> nærhaden det er faktisk fuld automatisk.

Hej Claus

Et meget godt og fornuftig svar. Og der vil aldrig blive et problem hvad
timing angår, et meget præsis værktøj.
mvh/kimmi

Fra : Winther

Dato : 07-09-03 21:05

> [...]
> gø-halsbånd, så stopper festen hurtigt og man behøves ikke at være i
> nærhaden det er faktisk fuld automatisk.

Hejsa

Hvordan fungerer sådan et halsbånd?

Vh. Winther

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-09-03 20:40

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du er uenig med mig, så kom med nogle argumenter.
>
> Herman.

Hej Herman

Jamen det gør jeg så.... Hvis du snakker, er du så gal.....???
Hvis min hund gør ude i haven.....Er den så gal....????
Faktisk vil jeg da sige, min ene hund, jo mere glad den er, jo mere gør den,
skulle jeg skælde den ud for det...???? Give den et elektrisk halsbånd på,
der giver den stød, hver gang den er glad.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-09-03 06:02

On Tue, 9 Sep 2003 21:40:22 +0200, "Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk>
wrotd:

> [...]
>skulle jeg skælde den ud for det...???? Give den et elektrisk halsbånd på,
>der giver den stød, hver gang den er glad.

:Ironi:,,,,,,,,,Ja selvfølgelig du giver den bare et par stød så fatter den hurtigt at den skal opføre sig som en robot, fordi du
godt vil have styrket dit ego ved at vinde en hundekonkurance, som du
kan blære dig med over for venner familie og fremmede, ligesom hvis
konen derhjemme snakker for meget, så får hun også bare lige et par
hurtige flade, så makker hun ret ! Det er da fjollet at den slags er
forbudt ikke, tager loven da slet ikke hensyn til dem der ikke kan
tænke så langt, og godt vil tage lette og primitive redskaber i brug
for at føle sig værdifuld/magtfuld på andres bekostning.
: Ironi slut :

Det kan give stof til eftertanke når man hører at folk der vil til
ex DM og VMN udtagelse bruger stødhalsbånd for at fjerne de sidste
"fejl" fra hunden for at få ekstra point. Er de hunde og hundetrænere
så noget at se op til ? er det så flot at hunden kan det den kan når
den i virkligheden er blevet robottrænet af en fanatisk hundeejer der
har taget alle midler i brug, bare for at få anerkendelse af andre
hundeejere fordi han har et svagt ego.

Fra : Herman Persson

Dato : 11-09-03 04:14

> "Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse

Min efterlysning af argumenter gik altså på:

> [...]

kommer støj, NÅR jeg går der hen.

> Hej Herman
>
> Jamen det gør jeg så.... Hvis du snakker, er du så gal.....???
Ja, det forekommer. Hvis du med gal mener vred.

> Hvis min hund gør ude i haven.....Er den så gal....????
Kender ikke din hund.

> Faktisk vil jeg da sige, min ene hund, jo mere glad den er, jo mere gør
den,
> skulle jeg skælde den ud for det...????
Måske skulle du forsøge at reducere larmen, hvis det generer andre
mennesker.

Give den et elektrisk halsbånd på,
> der giver den stød, hver gang den er glad.

Hvis du seriøst spørger om du skal give din hund stød, hver gang den er
glad, opgiver jeg at diskutere med dig.

Herman.

Fra : Kurt Becher

Dato : 12-09-03 01:48

Herman Persson wrote:
> [...]
> hen og
>
> tænder for radioen, ved hunden ikke at det er mig, der gør det. Blot

Hej

Selvfølgelig kan hunden forbinde dig med en handling!!! Hvis jeg lægger min
clicker på gulvet og hunden kommer forbi, snuser den til den, logrer lidt
fordi den lugter af pølser og går videre. Men så skal du se kræet når jeg så
samler den op, for så ved den nu skal der trænes! Jubiiiii... Det er min
handling, der udløser reaktionen!

Clickeren siger jo ikke klik af sig selv, vel!?!?! Hunden kan sagtens
forbinde din tilstedeværelse med glæde eller smerte, støj eller stilhed.
Radioen tænder ikke sig selv. Din tilstedeværelse i nærheden af radioen
udløser støjen, ergo er du den udløsende faktor. Prægningen ligger på dig!
Som jeg har skrevet før forstår hunden ikke en døjt om el og kontakter, men
de er også fuldstændigt ligegyldige i denne sammenhæng: FAR+RADIO=STØJ eller
GØ+FAR=STØD er for så vidt angående to algoritmer hunden sagtens kan forstå.

Vi mennesker laver ikke særligt komplicerede ting: Gardin bliver rullet ned
= nu bliver jeg isoleret i 8 timer = ikke særligt fedt = reaktion! Det er
fan'me (undskyld mit franske) ikke særligt kompliceret og det er det hundes
observerer...

Fra : Herman Persson

Dato : 13-09-03 03:27

> [...]

> samler den op, for så ved den nu skal der trænes! Jubiiiii... Det er min

Selvfølgelig kan hunden i den situation forbinde klikkeren med dig og de
efterfølgende handlinger.
De kvikkeste hunde kan også forbinde hundesnoren med at der nu skal gås tur

> [...]
> udløser støjen, ergo er du den udløsende faktor. Prægningen ligger på dig!

Så hvis jeg har fjernbetjeningen til stereoanlægget liggende på mit
skrivebord fire meter fra nærmeste højtaler, er hunden klar over at det er
mig, der forårsager at der kommer lyd?

> [...]
eller
> GØ+FAR=STØD er for så vidt angående to algoritmer hunden sagtens kan

Jeg ved ikke, hvad algoritme betyder, men hunde har (meget) generelt svært
ved at fatte årsagssammenhænge. Der reagerer på rækkefølgen af hændelser.

Hunden gør 30 meter fra mig, og den får et stød. Aha, tænker hunden, mit
menneske har nok en lille sender på størrelse med en tændstikæske i hånden.
Denne sender har forbindelse med halsbåndet, og han trykker på den, når jeg
gør.

For ikke at starte unødige misforståelser gentager jeg, at jeg aldrig har
brugt et el-halsbånd. Men jeg har set det anvendt af både jægere og
professionelle med 'pas-på-hunde'. De folk har ladet hunden bære halsbåndet
i lang tid og i mange situationer og kun aktiveret stødet meget få gange

> [...]
> = nu bliver jeg isoleret i 8 timer = ikke særligt fedt = reaktion! Det er
> fan'me (undskyld mit franske) ikke særligt kompliceret og det er det

Rækkefølge af hændelser.

En gang havde jeg både bil og motorcykel. Hunden vidste altid, når jeg
skulle afsted, og det ved alle hunde vist.
I samme øjeblik jeg tog fat i noget af mit motorcykeludstyr, var hunden klar
over at den ikke skulle med

Igen rækkefølge af hændelser.

Herman.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-09-03 02:35

> Hvis du seriøst spørger om du skal give din hund stød, hver gang den er
> glad, opgiver jeg at diskutere med dig.
>
> Herman.

Hej Herman

Tja det sidste kom lidt hurtigt afsted, men pointen ville såmænd ikke flytte
sig nævneværdigt. Dit elektriske halsbånd, er kort og godt et tortur
redskab, og kan man ikke få sin hund til at makke ret på andre måder, skulle
man måske nøjes med en undulat.

M.V.H.....Benny..