Besynderlig fugl hærger om natten (hvilken~
Fra : core99

Dato : 02-09-03 14:30

Her i går var der en fugl med en meget besynderlig lyd lige efter mørket
faldt på. Den udstødte et højt 'uuuu-ii' og fløj rundt over mit hus!

hvilken slags fugl kan sige sådan om natten?? (troede ærlig talt at det var
nogen der lavede sjov med mig)

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-03 14:46

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse news:3f549b44$0$54763$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> faldt på. Den udstødte et højt 'uuuu-ii' og fløj rundt over mit hus!
>
> hvilken slags fugl kan sige sådan om natten?? (troede ærlig talt at det var

Hvis den sagde hu-hu-huu var det måske en natugle.

Mvh
Martin

Fra : Torben Frandsen

Dato : 02-09-03 14:51

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote

> Hvis den sagde hu-hu-huu var det måske en natugle.

Måske var den i puberteten?

Torben

Fra : core99

Dato : 02-09-03 15:11

> Hvis den sagde hu-hu-huu var det måske en natugle.
>
> Mvh
> Martin

Næ nej den sagde ikke hu-huu den sagde uuu-ii!

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-09-03 16:15

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse news:3f54a4f0$0$54818$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Næ nej den sagde ikke hu-huu den sagde uuu-ii!

Check den ud her:
http://mcssz-hungarnet.cserkesz.hu/%7Eszazs/madarhang/Strix.aluco.mp3

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-09-03 16:22

"core99" <core99@delite.dk> skrev i en meddelelse

> Næ nej den sagde ikke hu-huu den sagde uuu-ii!

Altså en natugle på vej hjem fra en polterabend

--
-Jens B.

Fra : core99

Dato : 02-09-03 16:54

> Altså en natugle på vej hjem fra en polterabend
>
> --
> -Jens B.

HAH!!!

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-09-03 15:15

> [...]
> faldt på. Den udstødte et højt 'uuuu-ii' og fløj rundt over mit hus!
>
> hvilken slags fugl kan sige sådan om natten?? (troede ærlig talt at det

Det er en flagermus.

Philip

Fra : Jens og Jannie

Dato : 02-09-03 15:50

Philip Oest Møller wrote:

> Det er en flagermus.

Ja det er jeg også ret overbevidst om.

Jens

Fra : core99

Dato : 02-09-03 16:14

> Ja det er jeg også ret overbevidst om.
>
> Jens

Det var nu ellers en lyd et i et ret lavt toneleje, så lav at et menneske
kunne frembringe den (dog med fare for at blive meget til grin!)

Fra : Jens og Jannie

Dato : 02-09-03 20:27

core99 wrote:
> Det var nu ellers en lyd et i et ret lavt toneleje, så lav at et
> menneske kunne frembringe den (dog med fare for at blive meget til
> grin!)

Ja jeg ved ikke så meget om flagermus, ved godt at de lyde de orienterer sig
med ikke kan høres af menneskelige øre, men da jeg som barn fangede
flagermus sammen med min far, kunne vi tydeligt høre dem, og det kunne godt
lyde som det du forsøgte at beskrive, men det er jo svært at skrive nøgagtig
hvordan en flagermus lyder, så jeg er langt fra sikker.

Jens

Fra : Ivar

Dato : 02-09-03 21:09

core99 skrev:

> Det var nu ellers en lyd et i et ret lavt toneleje, så lav at et menneske
> kunne frembringe den (dog med fare for at blive meget til grin!)

Flagermus flakser normalt mere rundt end fugle. Ofte kommer
de frem ved skumringstid, og flyver frem og tilbage på et relativt
lille område. De fleste fugle er gået til ro, når solen er gået ned.
Hvis du mener det er en fugl, bør du prøve at spørge i gruppen
dk.fritid.ornitologi. Der kan du helt sikkert få hjælp.

Ivar

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-09-03 16:36

"core99" skrev

> Her i går var der en fugl med en meget besynderlig lyd lige efter mørket
> faldt på. Den udstødte et højt 'uuuu-ii' og fløj rundt over mit hus!

Jeg kan en del nætter om året høre meget tydlig og kraftig fuglesang der
varierer over flere temaer, typisk "tuii-tuiii" og "uiit-uiit" (hvad man så
end får ud af det). Jeg har længe undret mig over hvilken fulg det kunne
være (eller om der var nogen der lavede sjov) og har nu endelig fået taget
mig sammen til at søge på nettet. På http://home.no.net/nofoll/natten.htm
fandt jeg en liste over natsangerlyde, og kunne bekræfte min formodning om,
at den fugl jeg kunne høre var en Nattergal. Måske du kan genfinde "din
fugl" der også ...

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Pongo

Dato : 03-09-03 01:31

Filip Larsen wrote:
> "core99" skrev

Måske en Skovhornugle. Hunnen har et lidt underligt kald, som jeg nok
ville stave med lidt færre u'er men med æ'er istedet. Måske 'khææyy'
http://perso.wanadoo.fr/samples1/1731.MP3

Her er en mere ugle-lignende lyd fra en hun af Skovhornuglen.
http://perso.wanadoo.fr/samples1/1723.WAV

Så er der Kirkeuglen, men igen synes jeg ikke helt stavemåden passer
http://perso.wanadoo.fr/samples1/1664.WAV

> [...]
> natsangerlyde, og kunne bekræfte min formodning om, at den fugl jeg
> kunne høre var en Nattergal. Måske du kan genfinde "din fugl" der

Nattergalen høres jo sjældent efter Sankt Hans, så den er det jo næppe.
Den sidder også stille når den synger og sangen virker umiddelbart meget
varieret. Ihvertfald ind til man fanger systemet.

/Klaus

Fra : Filip Larsen

Dato : 03-09-03 20:07

Pongo skrev

> Nattergalen høres jo sjældent efter Sankt Hans, så den er det jo næppe.

Mit indlæg var nu også mest for at henlede opmærksomheden på, at
spørgsmålsstilleren måske kunne have held med at finde lyden et sted på
nettet, hvilket er ulig nemmere at genkende end fuglesang på "skrift" her
gruppen.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-03 18:53

> [...]
> faldt på. Den udstødte et højt 'uuuu-ii' og fløj rundt over mit hus!
>
> hvilken slags fugl kan sige sådan om natten?? (troede ærlig talt at det

Er du sikker på, det var en fugl?
Som du beskriver det, kunne det måske være en nytårsraket...

Hilsen Inger

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-09-03 19:16

Inger Pedersen skrev:

> Er du sikker på, det var en fugl?
> Som du beskriver det, kunne det måske være en
> nytårsraket...

Har du ikke læst svaret fra Pongo? Et lignende spørgsmål
har også været stillet i dk.natur. En af de lydfiler med
skovhornugler, som Pongo bragte links til, virker meget
overbevisende. Hvis man er naturinteresseret tror jeg
ikke at man tager fejl af en nytårsraket og en fugl.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-09-03 19:52

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:kzp6b.66014$Kb2.3033566@news010.worldonline.dk...

> En af de lydfiler med
> skovhornugler, som Pongo bragte links til, virker meget
> overbevisende.

Og hvordan ved du det? Nu står der i en fuglebog at Asio otus er
tavs udenfor yngletiden (i marts). Desuden mener jeg at kunne
identificere mp3-lyden som noget der beskrives som:

"ungernes taktfaste klagende piben, pih-eh, en lyd der kan høres
kilometervis ud over landskabet"

Det vil altså sige at lyden rimeligvis er optaget i maj måned.

Mvh
Martin

Fra : core99

Dato : 06-09-03 20:53

X-No Archive: yes

> [...]
> kilometervis ud over landskabet"
>
> Det vil altså sige at lyden rimeligvis er optaget i maj måned.

Det var i øvrigt heller ikke en skovhornugle jeg hørte, der var tydelig
forskel :]

--

core99@delite.dk (remove first two after@)
PGP key availiable

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-09-03 22:11

Martin Larsen skrev:

> [...]
> "ungernes taktfaste klagende piben, pih-eh, en lyd der kan
> høres kilometervis ud over landskabet" [...]

Ja, nu er skovhornugleungerne jo længe undervejs. Iflg.
Ingvald Lieberkind er rugetiden ca. 4 uger. Efter ca. 20
dage forlader de reden. Først efter yderligere 5-6 dage
kan de flyve lidt. "Når ungerne er 10 uger gamle, forlader
de med forældrene reviret, men de fodres stadig af
forældrene". Jeg gætter på at 'ungekaldet' kan høres i
_al_ den tid ungerne er sammen med og fodres af
forældrene.

Det er vel heller ikke alle par, som får begyndt lige efter
kalenderen. Men nu ser det ud til at jeg er helt galt på den.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- håber ikke at det var et heksehyl