hyrdeblanding uden klub...
Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 02-09-03 12:14

Hej Alle.

Er der nogen af Jer med blandingshunde, som ved, hvor man kan få lov til at
træne hyrdetræning, selvom hunden altså ingen stamtavle har?

Sisse er efterhånden begyndt at vise mere og mere rigtig flot hyrdning af
sine mennesker, når vi går tur med hende løs. Hvis en fra "flokken" stopper
eller begynder at gå den anden vej, så styrter hun bagom vedkommende og
lægger sig ned, mens hun kigger intenst på dem....

Det virker godt nok lidt komisk, men jeg kunne da godt tænke mig at finde ud
af, om det virkelig er noget, som ligger stærkt i hendes blov, for så vil
hun jo nok have mere glæde af den slags end for eksempel agility...

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Rikke Andersen

Dato : 03-09-03 07:24

Hej Zemma

Hvor i landet bor du?

Rikke Andersen
"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f548cc2$0$24664$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 03-09-03 08:27

Hej Rikke.

Vi bo i Søborg, men vi kan godt køre lidt efter det...

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Rikke Andersen

Dato : 03-09-03 14:29

Prøv evt. at ringe til Anne Nyqvist Hansen. Hendes nummer kan du finde på
bordercollieklubbens hjemmeside, men hendes undervisning er i privat regiog
jeg tror ikke hun vil se nogen form for stamtavle.

Når du vil have din hund på får er jeg måske naiv, men jeg går ud fra at det
er en Border Collie uden stamtavle eller en anden hyrdehund uden stamtavle.

Rikke
"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f559c29$0$24683$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 03-09-03 15:02

Hej Rikke.

Nej, Sisse er ikke en border collie, selvom det til at starte med var sådan
en, som min mnad gerne ville have...

Sisse er 3/4 schæfer og 1/4 flatter.

Med venlig hilsen og tak,

Fra : Rikke Andersen

Dato : 04-09-03 07:53

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f55f582$0$24689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej Rikke.
>
> Nej, Sisse er ikke en border collie, selvom det til at starte med var
sådan
> en, som min mnad gerne ville have...
>
> Sisse er 3/4 schæfer og 1/4 flatter.

Øhh undskyld men der sprang kæden lige for mig - det er jo ikke en
hyrdehunde blanding.

Hyrdearbejde drejer sig jo ikke om at hunden løber om bag fårene og lægger
sig ned. Det drejer sig jo om at kunne arbejde sammen med hyrden om at løse
nogle opgaver.

Du kan ikke lære hunden at blive hyrdehund du kan "bare" lære den en række
kommandoer der gør at du kan bruge deres nedarvede instrinkt. En hund - selv
en Border Collie - uden eller med kun lidt instinkt kan ikke bruges til
hyrdearbejde, for du kan ikke indlære noget, der skulle have været medfødt.

Så med alt muligt respekt for din hund, der sikkert er en vidunderlig dejlig
hund, så tror jeg altså ikke at der er ret meget nedarvet hyrdeinstinkt
eftersom hverken faren eller moren er hyrdehunde, så hvis jeg var dig ville
jeg istedet kaste mig over agility eller lydighed

Håber ikke jeg har fornærmet dig på nogen måde, for det er overhovedet ikke
for at nedgøre Sisse på nogen som helst måde.

Mange hilsner

Rikke

Fra : Jytte

Dato : 04-09-03 08:58

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> for at nedgøre Sisse på nogen som helst måde.

Lige til orientering. Schæferhunden er altså en tysk hyrdehund. Navnet
betyde fårehyrdehund, og den bliver stadigvæk brugt som hyrdehund i
Tyskland.

Hilsen
Jytte

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 04-09-03 09:55

Hej Rikke.

Som Jytte netop skriver, så er schæfere faktisk avlet til at være
hyrdehunde. Hvis du prøver at tænke over det, så er det ret evident, når man
for eksempel ser det engelske navn for schæfere: German sheperds... *ggg*

Schæfere er jo desuden netop kendetegnet ved meget gerne at ville samarbejde
med deres fører, faktisk er de jo tit blevet "beskyldt" som
førerfikserede... Altså er schæferen meget motiveret af at arbejde sammen
med sin fører og glæde sin fører.

Desuden satte vi os jo selvfølgelig ind i, hvilke racer vores lille cocktail
bestod af, inden vi hentede hende hjem... Alt andet er uansvarligt... Det
var faktisk også i den process, at vi valgte borderen fra, da vi snakkede
med et par opdrættere og læste i nogle håndbøger, at de ville have meget
svært ved at trives som lejlighedshund.

Så tak for belæringen, og her var så en retur... *ggg*

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Pia J

Dato : 04-09-03 11:13

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> wrote in
message news:3f57041b$0$24723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
man
> for eksempel ser det engelske navn for schæfere: German sheperds... *ggg*

Jeg synes min halve schæfer har en del hyrdeadfærd - snapper "storebror" i
haserne for at jage rundt med ham, ned på "hug" og "hypnotisere" katte,
legekammerater m.m. og da vi havde en borderblanding på besøg sidste år var
de bare pot og pande med stirreleg og centrifugeflip. Nogen gange spasser
hun helt ud og løber, løber, løber alt hvad den kan trække i store cirkler
rundt om os eller Max, mens han bare ligger og måber.

Netop den med at bøje sig ned og stirre har jeg ellers kun set hos border
collies.

At hun så også fanger mus, ved jeg ikke lige hvor hun har fra....

:Pia

Fra : Rikke Andersen

Dato : 05-09-03 07:43

Hej Zemma

Jeg skynder mig at undskylde - i min Border Collie hjerne er der jo kun en
type hyrdehund er jeg bange for - så jeg må jo erkende at det jeg troede du
ville (også fordi du talte om lydighed og agility som alternativer) have en
konkurrencehund. Og jeg kender i DK kun til hyrdekonkurrencer som vi laver
dem i DHK.

Så jeg kan ikke hjælpe dig med nogen kontakter til undervisning i den type
hyrdearbejde man bruger Schæferen til.

Schæferen - hvor det stadig bliver brugt - bliver hovedsagentligt brugt til
at holde fårene inde på markerne hvor de dygtige kan dække 2 sider, således
at 2 hunde faktisk kan hegne et firkantet stykke inde. (Dette er i hvert
fald hvad jeg fik oplyst, da jeg kontaktede hyrdefolk med forstand på andre
typer hyrdehunde)

Så jeg undskylder igen at jeg mente at Schæferhunden ikke er en hyrdehund -
fordi den ikke er så anvendelig til den type hyrdearbejde jeg dyrker lover
jeg aldrig mere at tale nedsættende om den.

Måske du skal kontakte Shæferhundeklubben for at høre om de kender nogen i
DK der bruger Shæferen som hyrdehund ? Hvis du kommer igang vil jeg da
enormt gerne høre om det - jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det
foregår.

Knus fra Rikke

"Zemma Luise Zimling Westh" <zemma.no.sp@m_jazzedonjava.com> skrev i en
meddelelse news:3f57041b$0$24723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 05-09-03 11:46

> [...]
>DK der bruger Shæferen som hyrdehund ? Hvis du kommer igang vil jeg da
>enormt gerne høre om det - jeg kunne godt tænke mig at se hvordan det

Jeg har samlet nogle billeder med schæferhunden som hyrdehund på dette
link: http://www.lemanszone.dk/slh/holly/arb-hunde/index.htm, der er
også en beskrivelse af hvordan det foregår samt links til mere info.

Mvh
Søren (Schæferfan)

Fra : Heidi

Dato : 04-09-03 13:15

"Rikke Andersen" <ra@danms.dk> wrote in message news:<bj6n8k$7t$1@sunsite.dk>...
> [...]

> Håber ikke jeg har fornærmet dig på nogen måde, for det er overhovedet ikke
> for at nedgøre Sisse på nogen som helst måde.

Ikke for at blande mig - jeg er terriermenneske og ved ikke voldsomt
meget om hyrdning. Men, jeg må da lige indskyde, at Zelma altså har en
hyrdehundeblaning, nemlig sin schæfer. På engelsk hedder schæferen
German Shepard - akkurat som den australske hyrdehund hedder
Australian Shepard.
Derudover ved jeg, at schæferen - selvom dens primære anvendelse er
brugshund -stadig anvendes som hyrdehund, blandet andet i sit
oprindelsesland Tyskland.

Go' fornøjelse med træningen.

Fra : Zemma Luise Zimling ~

Dato : 05-09-03 06:35

Hej...

Jeg slog faktisk lige op i min tysk/dansk i går...

Schäfer betyder faktisk hyrde (substantiv).... så nu kan det vist ikke siges
tydeligere... *ggg*

Med venlig hilsen,
Zemma Luise Zimling Westh

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 05-09-03 11:47

On Fri, 5 Sep 2003 07:35:05 +0200, "Zemma Luise Zimling Westh"

Fordi Schaf = får

Mvh
Søren

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 19:26

Hej Zemma

Jeg ved der er en på Fyn som et par gange lægger får til, formedelst en flad
50'er. Så man dermed kan få konstateret om ens hund egner sig. Jeg kan
ikke lige huske adressen, men hvis du får brug for den, kan du jo skrive til
mig.

Jeg vil dog lige i den samme ombæring, nævne noget, som en erfaren fårehyrde
med BC fortalte. Hvis man ikke har noget at bruge det til, skal man lade
være med at vække hyrdeinstinktet i hunden, for er det først vækket, kan det
ikke slukkes igen. Den hund der så indtil nu, har været en glæde, kan altså
så åbenbart nemt forpeste ens tilværelse.

Vi har dog nu selv prøvet med vores Aussie, og hun opfører sig da som hun
plejer. Det er ikke så meget om netop vores tur over for at prøve at hyrde,
men et par billeder kan dog ses her http://www.meldgaards.dk/fie.htm

M.V.H......Benny..