Dynamiske IP'er og computernavne (LAN)
Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 02-09-03 09:50

På mit LAN har jeg tre computere (2 x windows + 1 debian linux), der alle
får en IP adresse af min wireless router når de starter op. De kan alle
pinge hinanden og kan hver især gå på internettet.

Så langt så godt. Men hvordan får jeg dem til at kunne se og bruge hinanden
på baggrund af det navn de har? Det ville jo være smartere at kunne skrive
"telnet glenn" i stedet for linux'ens ip adresse (som jeg jo ikke er sikker
på er den samme hver gang).

Hvad er det jeg skal søge efter (på google)? DNS? WINS? En pointer til en
guide ville være fedt ...

På forhånd tak.

--
Christian
Fjern dyret med den lange hals fra min email-adresse ...

Fra : ///JJ

Dato : 02-09-03 10:28

"Christian Aagot Riis" <christian@giraf.aagot.dk> wrote in message
> [...]
sikker

> Hvad er det jeg skal søge efter (på google)? DNS? WINS? En pointer til en

Da du kører en blanding af OS'er, skal du helt klart bruge en intern
DNS-server (Windows-folk ville nok bruge noget Network Neighborhood og/eller
NetBios). Nogle routere har indbygget DNS-server-funktionalitet så man kan
bruge host-navne som du er inde på.

DNS-serveren kan køre på en af dine Windows eller Linux pc'er.

Alternativt kan man bruge HOSTS filer, men disse er statiske, hvilket kan
give problemer med skiftende IP-adresser. Men hvis din router kan sættes op
til at have en meget høj release-tid på IP-adresserne er det sjældent det
sker.

mvh
///JJ

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 02-09-03 10:55

"///JJ" <jesperhn@r-e-m-o-v-etdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
og/eller
> NetBios). Nogle routere har indbygget DNS-server-funktionalitet så man kan

Aha. Jamen, så vil jeg da kigge lidt nærmere på den router.

> DNS-serveren kan køre på en af dine Windows eller Linux pc'er.

Hmm ... så skal den stå tændt hele tiden? Måske kan en af de gamle bærbare
komme til ære og værdighed igen.

Tak for svarerne!

--
Christian

Fra : Soren

Dato : 02-09-03 15:03

> [...]
> "///JJ" <jesperhn@r-e-m-o-v-etdcadsl.dk> wrote in message
> >

> Hmm ... så skal den stå tændt hele tiden? Måske kan en af de gamle

Tja, nu har jeg haft en gammel Dell 366 MHz laptop med 2 PCMCIA LAN kort
som FireWall, Webserver, Mailserver, filserver og printserver gennem de
sidste 3 år uden problemer.. Desuden har jeg lige installeret DNS idag
(BIND-PE) og det fungerer som en mis..

W2K, Winroute Pro, SMTPBeamer og senest BIND-PE (DNS)..

Set-up'et har kørt SCV Cable Internet og SingTel ADSL i Singapore i 2
1/2 år og Get2Net Dial-up (1 måned) og TDC ADSL i 3 måneder.. og jeg
har måske brugt 3-4 timer om ugen på vedligehold og gennemgang af
logfiler..

Af klienter har jeg gennem tiden haft W98, W2K, WXP, Solaris, Red Hat
(med Vocal www.vovida.org), Cisco VoIP (SIP) routere, Cisco VPN klienter
og Cisco SIP telefoner uden at løbe ind i begrænsninger som man ellers
ville have med en lavpris box router..

På den anden side, hvis man bare skal surfe på Internettet er en lavpris
box router måske at foretrække..

-- Søren

FWD# 20304
http://www.freeworldialup.com

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 02-09-03 12:11

"///JJ" <jesperhn@r-e-m-o-v-etdcadsl.dk> wrote in message

> DNS-serveren kan køre på en af dine Windows eller Linux pc'er.

Nu har jeg læst lidt om opsætningen af en DNServer (med bind på Linux).
(Måske) et dumt spørgsmål: Er det ikke meningen at DNServeren skal stå og
holde øje med hvilke hosts der tildeles hvilke IP-adresser? Eller er det
galt forstået?

--
Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-03 12:20

On Tue, 2 Sep 2003 13:10:33 +0200, "Christian Aagot Riis"
<christian@giraf.aagot.dk> wrote:

> Er det ikke meningen at DNServeren skal stå og holde øje med
> hvilke hosts der tildeles hvilke IP-adresser?

Nej, det skal den ikke. Det er der nogen, der skal fortælle den,
så den kan *svare* på, hvilke hosts (altså navne), der har hvilke
adresser.

-A

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 02-09-03 12:59

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Nej, det skal den ikke. Det er der nogen, der skal fortælle den,
> så den kan *svare* på, hvilke hosts (altså navne), der har hvilke
> adresser.

Jamen, er jeg så ikke lige vidt? Det vil jo betyde at jeg engang imellem
skal gå rundt til alle (tre! ;) maskiner, finde deres IP og opdatere min
DNS. Eller kan jeg mon få min DHCP server til at "give besked" (til
DNServeren?), hver gang den uddeler en adresse?

--
Christian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-03 14:12

On Tue, 2 Sep 2003 13:59:07 +0200, "Christian Aagot Riis"
<christian@giraf.aagot.dk> wrote:

> Eller kan jeg mon få min DHCP server til at "give besked" (til
> DNServeren?), hver gang den uddeler en adresse?

Ja, afhængig af, hvad det er for en DHCP- og DNS-server, så kan
du. Det kaldes dynamisk DNS.

-A

Fra : ///JJ

Dato : 02-09-03 13:40

> [...]
>
> Nej, det skal den ikke. Det er der nogen, der skal fortælle den,
> så den kan *svare* på, hvilke hosts (altså navne), der har hvilke

Med al respekt for Asbjørn's autoritet herinde, vil jeg mene han er lidt
galt på den her. Jeg vil ikke kalde mig ekspert, men de DNS-servere jeg har
arbejdet med (Windows) kan selv gå ud og "mærke" på netværket. Jeg mener det
kaldes "dynamic update". I de fleste tilfælde har der dog også været en
Windows DHCP-server på nettet, så måske den har en finger med i spillet for
at få DNS'en opdateret.

mvh
///JJ

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-03 14:15

On Tue, 2 Sep 2003 14:40:14 +0200, "///JJ"
> [...]

> arbejdet med (Windows) kan selv gå ud og "mærke" på netværket. Jeg mener det

Det er rigtigt, at mange DNS-servere understøtter DDNS i dag, men
at sige, at det er "de fleste" ville være letsindigt. Fx kan NT4s
DNS-server det ikke, ligesom de ældre versioner af BIND ikke kan.

Og den anden side skal også understøtte det. Enten skal klienten
selv opdatere DNS (det kan nyere Windows-versioner, med det er
langt fra alle OS'er, der kan det), eller også skal DHCP-serveren
gøre det for dem (og det er fx ikke særlig almindeligt for de
DHCP-servere, der er indbygget i routere, switche og firewalls).

-A

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-09-03 15:10

>Med al respekt for Asbjørn's autoritet herinde, vil jeg mene han er lidt
>galt på den her. Jeg vil ikke kalde mig ekspert, men de DNS-servere jeg har
>arbejdet med (Windows) kan selv gå ud og "mærke" på netværket.

Det er ikke DNS serverne der søger på nettet. Det er andre maskiner
der registrerer sig i DNS enten direkte eller gennem DHCP.

> [...]
>Windows DHCP-server på nettet, så måske den har en finger med i spillet for

Ja, det kaldes dynamisk DNS. Men nyere operativsystemer kan også
registrere sig selv i DNS - givet at de er blevet bedt om det, og
serveren tillader det.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/