MS Windows
briani 27239
XP og spil
Fra : MKH

Dato : 02-09-03 09:41

Jeg har installeret Heroes3 på vores fælles pc med XP.
Problemet er nu at kun jeg som administrator kan starte spillet.
Jeg har prøvet at installere spillet på drengens brugerflade, men
det er stadig kun, hvis man er logget på som administrator, at
spillet kan startes.
Er der en måde at løse det på?

Venlig hilsen,
Martin.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 02-09-03 12:45

MKH skrev:

> Er der en måde at løse det på?

Du kan lave en batch-fil som starter spillet med adminrettigheder.

Højreklik på skrivebordet og vælg Ny > Tekstfil. Hvis spillet ligger
på E-drevet i en mappe ved navn spil\heroes3 og programfilen som
starter spillet hedder heroes3.exe så skriver du følgende inde i
tekstfilen:

e:
cd\
cd spil\heroes3
runas /env /savecred /user:administrator "heroes3.exe"

Derefter gemmer du *.txt-filen og omdøber efternavnet til *.bat.
Når du kører batch-filen første gang, så vil du blive spurgt om
administratorkodeordet som så skal indtastes. Vær opmærksom på
at når du indtaster det, så ser det ud som om at kommandoprompten
ikke registrerer dine tastetryk, men det gør den altså. Blot skriv
kodeordet og tryk på Enter når du er færdig. Fremover skal man
ikke taste kodeordet. Det er kun første gang at det er nødvendigt.
Bed ungerne om at bruge batch-filen til at starte spillet med.

Madsen.

Fra : MKH

Dato : 07-09-03 00:26

"Thomas Madsen" wrote:

> [...]
> ikke taste kodeordet. Det er kun første gang at det er nødvendigt.
> Bed ungerne om at bruge batch-filen til at starte spillet med.

Hej Thomas,

Jeg har prøvet at lave sådan en batch-fil, den starter også fint i et
dos vindue, og jeg kan skrive mit brugernavn uden at prompten
bevæger sig, men efter tryk på "enter" lukker vinduet, og der sker
så ikke mere.
Hvad kan jeg gøre galt?

Venligst,
Martin.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-09-03 00:33

MKH skrev:

> [...]
> dos vindue, og jeg kan skrive mit brugernavn uden at prompten
> bevæger sig, men efter tryk på "enter" lukker vinduet, og der sker

Hvad sker der når du starter spillet via batch-filen næste gang?
Spillet skulle så gerne bare starte uden at du behøver at indtaste
kodeordet til administratorkontoen.

Madsen.

Fra : MKH2

Dato : 07-09-03 12:47

"Thomas Madsen" wrote

> Hvad sker der når du starter spillet via batch-filen næste gang?
> Spillet skulle så gerne bare starte uden at du behøver at indtaste
> kodeordet til administratorkontoen.

Der sker ingenting. Jeg kan se at der i DOS vinduet bliver skrevet
noget, men det går for hurtigt til jeg kan nå at se det.
Min batch-fil ser således ud:

C:
cd\
cd games\heroes3
runas /env /savecred /user:martin "h3blade.exe

Jeg har også prøvet at skrive administrator istedet for Martin, men det
gør ingen forskel.
Har du et andet forslag?

Venlig hilsen,
Martin.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-09-03 13:32

MKH2 skrev:

> [...]
> runas /env /savecred /user:martin "h3blade.exe
>
> Jeg har også prøvet at skrive administrator istedet for Martin,

User-navnet skal være navnet på administratorkontoen eller navnet
på en oprettet konto som har administratorrettigheder. Hvis martin-
kontoen kun har brugerrettigheder så hjælper det ikke noget.

Har du prøvet med Administrator i stedet for administrator?

Madsen.

Fra : MKH1

Dato : 07-09-03 21:25

"Thomas Madsen" wrote:

> Har du prøvet med Administrator i stedet for administrator?

Ja, og med stort M og lille m.
DOS boksen lukker og intet sker.
Hmm?

Venlig hilsen,
Martin.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-09-03 21:39

MKH1 skrev:

> Ja, og med stort M og lille m.

Er Martin-kontoen en konto med administratorrettigheder?

> DOS boksen lukker og intet sker.
> Hmm?

Ja, det må du nok sige. Det undrer mig at det ikke virker, for jeg
har brugt det en del gange efterhånden. På et tidspunkt havde jeg 4-5
forskellige programmer som kun kunne køre med administratorrettigheder,
men da jeg ønskede at de skulle kunne startes fra en konto med kun
brugerrettigheder, så lavede jeg en sådan batch-fil og det virkede
fint.

Her er f.eks. klippe/klistret fra den batch-fil som startede en font-
manager som nægtede at køre på en almindelig brugerkonto:

C:
CD\
CD Program Files\Adobe\Adobe Type Manager
Runas /env /savecred /user:navn_på_administratorkonto "atmfm.exe"

Den batch-fil lavede jeg så en genvej til og brugte genvejen til at
starte programmet med.

Madsen.

Fra : A@L

Dato : 07-09-03 21:57

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> men da jeg ønskede at de skulle kunne startes fra en konto med kun
> brugerrettigheder, så lavede jeg en sådan batch-fil og det virkede

Hvis der køres ntfs, så er det da bare at sætte den pågældende user (eller
everyone), under sikkerheds indstillinger for mappen og give fuld rettighed
til alt i mappen, eller lave den pågældene som superuser.

Fra : MKH1

Dato : 09-09-03 15:31

"A@L" <maniac_kc@uscx.net> wrote :

> [...]
rettighed
> til alt i mappen, eller lave den pågældene som superuser.

Det var det første jeg prøvede. Uden held.
Mapperne "Games", og "Heroes3", er instillet sådan at alle brugere, uanset
rettigheder, skulle kunne bruge indholdet.
Games Properties/Sharing/Network sharing and security/Share this folder
on the network.

Venligst,
Martin.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 08-09-03 00:11

A@L skrev:

> Hvis der køres ntfs, så er det da bare at sætte den pågældende
> user (eller everyone), under sikkerheds indstillinger for mappen
> og give fuld rettighed til alt i mappen,

Okay. Hvis man kan gøre det på den måde så er det da langt smartere
end roden rundt med "gammeldaws" batch-filer :)

> eller lave den pågældene som superuser.

Jeg ved så ikke om Martin ønsker at gøre sønnens konto til en
superbrugerkonto, men hvis det ikke gør noget, så var det sikkert
også en mulighed ja.

Madsen.