Måling med pitot
Fra : Christian

Dato : 02-09-03 09:29

Er der nogen der ved om det er "tilladt" at lave stagnations-tryk
målinger med et pitotrør der ændre diameter.
Diameteren ændres ikke hvor målehullet sidder, men ændres lidt der
hvor bøjningen er (L - formet pitotrør).

Fra : Filip Larsen

Dato : 02-09-03 16:50

"Christian" skrev

> Er der nogen der ved om det er "tilladt" at lave stagnations-tryk
> målinger med et pitotrør der ændre diameter.
> Diameteren ændres ikke hvor målehullet sidder, men ændres lidt der
> hvor bøjningen er (L - formet pitotrør).

Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med "tilladt", men hvis du mener om
diameterændringen ændrer på størrelsen af det dynamiske tryk, så er min
umiddelbare mening, at det gør den ikke sålænge der er tale om en jævn
strømning. Det vigtige er, at strømningen er så uforstyrret som muligt nær
pitot-hullet eller -hullerne, og at røret stå lige i strømmen.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Christian

Dato : 03-09-03 13:23

Med tilladt mener jeg at der ikke findes en norm der ikke tillader
denne diameterændring.

Og det er ikke det dynamiske tryk men det totale tryk
(=stagnationstryk) jeg måler. En måling af det dynamiske tryk er en
indirekte måling der benytter sig af at
dyn. tryk = stag. tryk - statisk tryk

Og nu vi er ved det. Kender du til en mindste diameter for et
pitotrør? Altså hvor lille må den indre diameter være for at målingen
er troværdig?

Fra : Filip Larsen

Dato : 03-09-03 20:01

"Christian" skrev

> Med tilladt mener jeg at der ikke findes en norm der ikke tillader
> denne diameterændring.

Det kan jeg desværre ikke svare dig på med sikkerhed, men jeg vil blive
overrasket hvis en sådan norm skulle findes for "normale" målinger. For
udstyr der er certificeret til et eller andet formål er der dog
sandsynligvis regler vedrørerende ændring der skal overholdes, men det er
ikke anderledes end for så meget andet.

> Og det er ikke det dynamiske tryk men det totale tryk
> (=stagnationstryk) jeg måler.

Ok, det skulle ikke ændre noget.

> Og nu vi er ved det. Kender du til en mindste diameter for et
> pitotrør? Altså hvor lille må den indre diameter være for at målingen
> er troværdig?

Mig bekendt fås pitot-rør i millimeter størrelse. Jeg vil derfor mene, at så
længe flowet i røret kan antages at være en imkompressibelt og friktionsløs
strømning så burde der ikke være nogle grænse. Afhængig af hvad din måling
skal anvendes til kan det endda være, at disse antagelser ikke behøver at
være opfyldt.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Christian

Dato : 04-09-03 15:02

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> wrote in message news:<bj5dq1$l4u$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> skal anvendes til kan det endda være, at disse antagelser ikke behøver at

Ja, det er vist også rigtigt. Jeg har da engang set et pitotrør med
hul under 1 mm. Gad vide hvor langt ned i indre diameter man kan gå
før en måling skal kasseres. Det hænger nok sammen med om det er
statiske eller dynamiske målinger man skal gøre og til dels også et
friktions- og viskositetsspørgsmål.

Men det er mig bekendt ikke nødvendigt at strømningen er
inkompressibel. Det bliver så blot lidt mere besværligt at beregne
hastigheden end at bruge bernoulli.
Om strømningen skal kunne betragtes som friktionsløs. Tja. Hvis det er
statiske målinger man er ude efter, så er det vel ligemeget. Luften
bevæger sig jo ikke inde i pitotrøret, så jeg vil gætte på at selv en
stor friktion i røret overkommes til sidst så en korrekt måling kan
gøres.

Mvh C