sjatpisseri og stress?
Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 09:19

Kan hunde få prostataproblemer ligesom gamle mænd?

Jeg har et par gange set min hanhund stå samme sted og tisse rigtig længe,
ingen løftede ben, og så render det bare stille af ham, flere minutter,
eller sådan "pulserende". Han ser lidt "sårbar" ud imens, står og slikker
sig om munden, hvor han ellers er typen som kan finde på at lette ben ved
siden af en bold inden han bakker tilbage og med et frækt blik "siger" - nu
må du gerne tage den og kaste.

Jeg skal til dr. Dyr med tæven i morgen, så jeg har tænkt mig at spørge, men
er der nogen der har oplevet dette? Jeg så det første gang i vinter,
planlagde at holde øje med ham, men glemte det igen eftersom jeg ikke så det
i perioden efter. Men jeg ser ham jo ikke hver gang han tisser, vi har 7
tdr. land og går ikke altid med ud på godnatrunde fx. eller studerer hver
bevægelse hvis de er med i haven.

I går skal det siges, var det efter en tur i svømmehallen, hvor han også
altid får godt gang i tarmene bagefter, så jeg ved ikke, om det kan være en
slags spænding, stress, som gør at han ikke kan holde på det. Normalt bliver
det jo fordelt på 117 forskellige steder.

Grunden til at jeg spørger er også hans tiltagende stress ved synet af andre
hunde når han er i snor. Han havde i sommer og sidste sommer allergi som
ligner høfeber og hans lugtesans er nedsat, han bliver nemmere forpustet -
så jeg forestiller mig, at hvis han føler sig svækket vil hans lunte være
kortere og hans trang til at forsvare sig være større. Hvis han så
ovenikøbet fejler noget andet - kunne det være en forklaring på hans stress?
Han er også på det sidste blevet utrolig puttevorn, hvis han kunne lå han i
mine arme konstant.

Jeg føler mig bare lidt dum ved at gå til dyrlæge uden at have konkrete
symptomer at pege på. "Jeg tror min hund fejler noget, for han er så kælen,
og han slikker sig tit på bollerne. Han virker sund og rask, men jeg føler
et eller andet forkert". Ja, doh.

Så længe hans stress kan være pga næsen OG jeg har en skade i den ene
akillessene, som gør at jeg ikke gerne løber eller risikerer at blive rykket
rundt med, så kan vi desværre ikke gå til træning - for det ville han
sikkert også have godt af igen. Men jeg vil da helst udelukke fysiske
årsager først, man kan jo ikke irettesætte en hund for noget den gør pga
ubehag eller smerte.

:Pia

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 02-09-03 19:43

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message
> [...]
> ingen løftede ben, og så render det bare stille af ham, flere minutter,
> eller sådan "pulserende". Han ser lidt "sårbar" ud imens, står og slikker

Nøjagtig sådan gør Robin også en gang i mellem Nogen gange kan han endda
gøre det midt i, at han er i gang med noget andet sjovt (han gjorde det
engang midt i fremsendingsfeltet til en uofficiel prøve - han startede i
normalt styrtløb derud, slog ned i trav efter 10 meter og fortsatte derud.
Jeg råbte stå og derefter dæk - men han dækkede IKKE - det tog lidt tid, før
jeg opdagede at han rent faktisk stod og tissede Stakkels hund - får
simpelthen ikke tisset, når vi er til træning og sådan noget)

Men han har fået tjekket blod- og urinprøver og der er ikke noget galt....
Ved ikke, hvad det skyldes, men du er altså ikke den eneste med det problem.

-Trine