Film med religiøse/filosofiske temaer
Fra : Rikke & Brian

Dato : 02-09-03 08:15

Hej

Jeg ville lige høre om nogen ikke kunne anbefale film med
religiøse/filosofiske temaer, altså de store spørgsmål: hvorfor er vi her,
hvem har skabt os, hvem er vi osv.

Jeg tænker det lidt bredt ang. film genre. Jeg tænker f.eks. film som:
Matrix, Last Temptation of Christ, måske den nye Mel Gibson produktion. Men
gerne film der behandler emnet seriøst ikke komedier.

Men kom meget gerne med anbefalinger.

mvh. Brian

Rikke Brauner Mikkelsen
Brian Kjeldsen
Kristian Brauner Kjeldsen

http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk/
O Captain, my Captain. Who knows where that comes from? Anybody? Not a
clue? It's from a poem by Walt Whitman about Mr. Abraham Lincoln. Now in
this class you can either call me Mr. Keating, or if you're slightly more
daring, O Captain my Captain.

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 02-09-03 08:42

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3f544334$0$15655$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
Men
> gerne film der behandler emnet seriøst ikke komedier.

Lord of the Rings... Hvis man vil, kan den godt tolkes sådan - Der er
tusindvis af tolkninger der kan trækkes ned over den. Hvad J.R.R. Tolkien og
hardcore fans mener, er ofte noget helt andet...

Som supplering vil jeg gerne sende min 3. årsopgave om specielt den første
bog til dig, hvis du er interesseret.

Mvh.
Lars

Fra : Peter Lind

Dato : 02-09-03 09:12

Rikke & Brian wrote:
> Hej
>
> Jeg ville lige høre om nogen ikke kunne anbefale film med
> religiøse/filosofiske temaer, altså de store spørgsmål: hvorfor er vi
> her, hvem har skabt os, hvem er vi osv.
[klip]
> produktion. Men gerne film der behandler emnet seriøst ikke komedier.

Først og fremmest:
Monty Python and The Meaning of Life.
Ja, det er selvfølgelig en komedie, men den behandler faktisk emnet ret
seriøst, og kommer omkring de fleste svarmuligheder man plejer at bruge. Og
pointen er efter min opfattelse, den bedste nogensinde i en 'meningen med
livet'-film.

The Thirtheenth Floor
Den handler om hvorvidt vi er et produkt af vores skaber, eller om vi er
selvstændige væsener med egen fri vilje. Den er dog ikke så dyb igen.

2001
Det er ikke særlig tydeligt, men den handler også lidt om hvad vores skæbne
mon er, om vi er skabt til noget specielt, og hvad det eventuelt kunne være.

Jesus de Montreal
Handler ikke så meget om meningen med livet, som om hvad Jesus prøvede at
fortælle menneskene i hans sidste dage. Det er nok den bedste Jesus-film,
der nogensinde er lavet (jeg har ikke medregnet Gibsons).

Så kan jeg ikke rigtig komme i tanke om flere, underligt nok, for der må da
være mange. Der er selvfølgelig religiøst inspirerede gysere som Exorcisten,
End of Days og al den slags, men det regner jeg ikke med hører til.

Mvh
Peter Lind

Fra : Rikke & Brian

Dato : 02-09-03 15:57

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
Og
> pointen er efter min opfattelse, den bedste nogensinde i en 'meningen med

Kan ellers godt lig MP har dog ikke set tmol så det må jeg hellere få gjort

> [...]
> fortælle menneskene i hans sidste dage. Det er nok den bedste Jesus-film,
> der nogensinde er lavet (jeg har ikke medregnet Gibsons).

Kender den ikke, men det er helt sikkert bl.a. sådan noget jeg leder efter.
Så den vil jeg forsøge at finde.

Tak for svarerne

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 02-09-03 09:43

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote in message
> [...]
Men
> gerne film der behandler emnet seriøst ikke komedier.

Komedier kan da være seriøse nok.

> Men kom meget gerne med anbefalinger.

Der er jo masser at tage fat på:

El Topo, Holy Mountain og Santa Sangre af Alejandro Jodorowsky
Vel nærmest alt Kieslowski.
Kairo af Kiyoshi Kurosawa.
2001, A Clockwork Orange og andet Kubrick.
Ordet + andet Dreyer

Kasper

Fra : Rikke & Brian

Dato : 02-09-03 15:57

"Kasper Kristensen" <spam_me_senseless_khk@mindgroup.dk> skrev i en
meddelelse news:3f545810$0$97241$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Komedier kan da være seriøse nok.

Ja det er rigtigt, min fejl.

> Der er jo masser at tage fat på:
>
> El Topo, Holy Mountain og Santa Sangre af Alejandro Jodorowsky
> Vel nærmest alt Kieslowski.
> Kairo af Kiyoshi Kurosawa.
> Ordet + andet Dreyer

Ja der er noget at starte med, har ikke set noget af det. Så det må jeg jo
få gjort noget ved.

Fra : Nicolai Zoffmann Hei~

Dato : 02-09-03 10:31

Rikke & Brian wrote:
> [...]
> Matrix, Last Temptation of Christ, måske den nye Mel Gibson
> produktion. Men gerne film der behandler emnet seriøst ikke komedier.

Jeg ved ikke om den helt går ind under den kategori du søger, men here goes:

The Gospel according to St Matthew, af Pier Pasolini

Jeg har endnu ikke set den, men den står højt oppe på min wishlist.

Fra : Mark Høserich

Dato : 02-09-03 14:05

Rikke & Brian wrote:
> [...]
> Matrix, Last Temptation of Christ, måske den nye Mel Gibson
> produktion. Men gerne film der behandler emnet seriøst ikke komedier.

2001 A Space Odessey
Contact
Se7en ( måske en smule OT)

M<a>RK