Netværksproblem
Fra : Flemming

Dato : 01-09-03 23:11

Hej NG,

Jeg har hjemme 2 computere i et netværk med en linksys router. Begge
computere kan gå på internettet. Den ene har VPN-forbindelse (til arbejde)
med mail mv. - det fungerer også. Den anden bruger Outlook til mail, som
fungerer.

Nu vil jeg gerne have de 2 computere til at dele filer og den ene til at
bruge en printer på den anden.

Den ene computer (IP 192.168.1.101) kan "pinge" sig selv og den anden. Den
anden computer (IP 192.168.1.100) kan "pinge" sig selv, men kan ikke se den
anden. Jeg har Norton Firewall installeret på den anden computer, men det er
deaktiveret. Begge computere undernetværk 255.255.255.0 og gateway
192.168.1.1.

Routeren "ser" begge computere, når jeg checker via DHCP clients table.

Nogen gode ideer til hvad problemet er?

Flemming

Fra : Jan Bachman

Dato : 01-09-03 23:13

>Nogen gode ideer til hvad problemet er?

Sluk firewalls.
Du burde kunne pinge begge, fra begge.

Hvad kører du af OS?
2K/XP på den ene og Win98 på den anden?
XP har vist noget indbygget firewall.

/Jan

Fra : Flemming

Dato : 02-09-03 20:02

Jeg kører W2k på den ene og XP på den anden. Firewall i Norton er slukket.
Er der en indbygget firewall i et af systemerne? Og hvordan slåes den fra?

Flemming

Fra : jpc

Dato : 02-09-03 17:04

"Flemming" <flemming@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen gode ideer til hvad problemet er?
En god 'huskeliste' kan findes her:
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=winsetup
Man kan let glemme noget.
jpc

Fra : Flemming

Dato : 02-09-03 20:39

Tak for listen. Jeg har været den igennem uden at finde andet konkret, end
det jeg nævnte. Det hjalp alligevel, for jeg blev opmærksom på, at den ene
pc har en corporate version af Norton AntiVirus installeret. Desuden kan der
måske være en firewall i VPN-forbindelsen?

Problemet er, at det ikke er ligetil at stoppe disse. Hvis jeg går ind under
Mycomputer, Manage og vælger "Services and Applications", "Services" kan jeg
se, at de kører. Jeg har prøvet at stoppe et par af dem uden at det hjælper.

Er der nogen gode ideer til hvordan jeg afbryder dem?

Flemming

Fra : jpc

Dato : 02-09-03 22:27

> Er der nogen gode ideer til hvordan jeg afbryder dem?
Windows XP kører måske med den indbyggede firewall slået til.
Gå ind i Kontrolpanel - Netværksforbindelser - Lan-forbindelse -
Egenskaber - Avanceret -
og fjern hakket ved 'Beskyt computeren...'
Det kunne være en forklaring, det kan Norton også være.
jpc

Fra : Flemming

Dato : 03-09-03 20:57

> Windows XP kører måske med den indbyggede firewall slået til.
> Gå ind i Kontrolpanel - Netværksforbindelser - Lan-forbindelse -
> Egenskaber - Avanceret -
> og fjern hakket ved 'Beskyt computeren...'

Den er slået fra.

> Det kunne være en forklaring, det kan Norton også være.

Ja, det tror jeg efterhånden også. Problemet er, at det er en arbejds-pc, og
IT-afdelingen har installeret Norton, så det ikke lige er til at stoppe.

Fra : jens

Dato : 03-09-03 07:20

"Flemming" <flemming@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nogen gode ideer til hvad problemet er?

Åben gæstekontoen på begge.
Når der spørges efter brauger pass, skriver du det du logger på med på den
anden maskine.......

Skift XPèn til avanceret deling..... (stifinder-funktioner-vis-/fjern
øverste "v")
Det giver en fane ved navn sikkerhed i alle mappers egenskaber, og er den
måde w2k kører på.

Mvh Jens

Fra : Flemming

Dato : 03-09-03 20:59

> Åben gæstekontoen på begge.
> Når der spørges efter brauger pass, skriver du det du logger på med på den
> anden maskine.......

Jeg tror ikke jeg forstår, hvad du mener. Når jeg logger på gæstekontoen
spørger den slet ikke om password

> Skift XPèn til avanceret deling..... (stifinder-funktioner-vis-/fjern
> øverste "v")
> Det giver en fane ved navn sikkerhed i alle mappers egenskaber, og er den
> måde w2k kører på.

Når jeg går ind under stifinder-funktioner-mappeindstillinger-vis er der
ikke nogen checkbox om sikkerhed. Jeg ved ikke hvordan jeg skifter til
avanceret deling.

Flemming

Fra : jens

Dato : 03-09-03 21:26

Hklik på denne computer, og vælg administrer, væl lokale brugere, "gæste
konto, i rgrnskabrt for den står der sikkert disablet, "Enable" den.

> Jeg tror ikke jeg forstår, hvad du mener. Når jeg logger på gæstekontoen
> spørger den slet ikke om password

Du skal ikke logge på gæstekontone...., men på din egen konto. og åbne
netværkstedder.

> Når jeg går ind under stifinder-funktioner-mappeindstillinger-vis er der
> ikke nogen checkbox om sikkerhed. Jeg ved ikke hvordan jeg skifter til
> avanceret deling.

Jo, på xp maskinen, i "denne computer" - "funktioner" - "vis" / øverste
firkant, den hedder "brug enkelt fildeling" , fjern "V" i den firkant.

Mvh Jens