Ud af starthullerne
Fra : Jan Larsen

Dato : 01-09-03 21:03

Så må jeg til det, og et eller andet sted skal jeg jo starte.

Min mors forældre er lettere ukendte.

Jeg har kun navn, fødselsdato og fødested :
Min mors far : Peter Edvard Larsen, født 16. aug 1905 i København
Min mors mor : Ingerborg Marie Nielsen, født 18. maj 1902 i Meløse.

Næste trin bliver vel at findes deres forældre, men nu er spørgsmålet om
hvordan jeg gør det. Skal jeg henvende mig i den pågældende kirke og udbede
mig fødsels/dåbs data ??

Hvad med min morfar, København synes måske lidt bredt ?

Måske en start helt fra bunden, men jeg selvom jeg har læst et par bøger om
emnet, synes jeg ikke rigtigt at de gav mig nogen opskrift på dette basale
problem.

Nogen der har et forslag ??

Jan Larsen

Fra : stas

Dato : 02-09-03 09:35

"Jan Larsen" skrev d. 01-09-03 21:03 dette indlæg :
> [...]
bøger om
> emnet, synes jeg ikke rigtigt at de gav mig nogen opskrift på dette

Du giver næsten selv svaret.
Jeg har med held brugt metoden med at henvende mig direkte på det
stedlige sognekontor, enten pr. tlf. eller mail. Her fik jeg oplysninger
om personer født i samme tidsrum, men det er min erfaring at det helt og
holdent kommer an på vedkomnes indstilling til privatpersoners interesse
for deres røder, og hvad der er af oplysninger. (følsomme). Nogle vil
hjælpe meget, andre vil overhovedet ikke.
Den anden metode ( mest egnet for din mormor, hvis du ikke har mere om
din morfar) er en tur på rigsarkivet, for her at kigge i folketællinger.
Her kan du for de nævnte personer næsten finde alle relevante
oplysninger om fødselsdato/sted etc, forældre og søskende. Udfra dette
materiale har du så et godt grundlag for at komme videre tilbage ved
hjælp af andre folketællinger og kirkebøgerne. De er meget flinke til at
hjælpe førstegangs brugere.
Men først og fremmest ville jeg inden det måske er for sent, snakke med
alle ældre familiemedlemmer. De kan som regel levere uvurderlige
oplysninger/hints, som måske kan bruges i dag ellers så kan de næsten
med garanti bruges senere. For mit eget vedkomne har det været en ren
guldgruppe af små ting, som tilsammen har dannet en helhed.

Husk at skrive alt ned, eller at optage evt. interwiev på bånd.

Håber det kan bruges.

Mvh.
Søren larsen
http://stass.dk (ordbog for slægtsforskere + sognebase)

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 02-09-03 12:23

On Mon, 1 Sep 2003 22:03:18 +0200, "Jan Larsen"
<Jan.Larsen@paradis.dk> wrote:

> [...]
>Min mors far : Peter Edvard Larsen, født 16. aug 1905 i København
>Min mors mor : Ingerborg Marie Nielsen, født 18. maj 1902 i Meløse.

Når det er så længe siden, er det ret sikkert, at kontrabøgerne er
afleveret til LAK. Og når du har en dato, burde det være
overkommeligt, at finde dem, selv hvis du skal kigge en halv snes
sogne igennem.

Du kunne måske også begynde med deres bryllup, som med en vis
sandsynlighed har fundet sted enten i Merløse eller i det sogn, hvor
din mor er født.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk