Rundering
Fra : Bufas

Dato : 01-09-03 20:42

Hey !

Jeg har et problem på rundering.

Når jeg sender hunden ud til fig. hopper han op på fig. én enkelt gang,
hvorefter han sætter sig pænt ned og gør videre.

Jeg har nu prøvet at have ham i ca. 10 m line ud til fig. og det har vi
gjort MANGE gange. Og han hopper ikke op af fig. Så her til aften
lavede vi en med line og så en uden. Og den uden hoppede han op af fig.

Det er som om han bruger fig. som en slags stopklods/vil lige fortælle
fig. her er jeg altså....

Er der nogen herinde der har forslag til, hvordan jeg løser problemet
med at han hopper op af fig. ???

Mange hilsner

Bufas

ICQ # 44 63 61 65
Husk Hundechat hver søndag fra kl. 20 på http://www.hundechat.dk
Hjemmesider : http://hundelink.homepage.dk

Fra : Claus

Dato : 01-09-03 20:53

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fig. her er jeg altså....
>
> Er der nogen herinde der har forslag til, hvordan jeg løser problemet

Hvad er belønningen for en korrekt udført bevogtning.

Claus

Fra : Bufas

Dato : 01-09-03 20:50

"Claus" wrote
> Hvad er belønningen for en korrekt udført bevogtning.

Hey Claus !

Han får bidepølse som belønning.....

Hva mener du med korrekt ???

MVH

Fra : Line

Dato : 01-09-03 22:00

Bufas wrote:
> Jeg har et problem på rundering.
>
> Når jeg sender hunden ud til fig. hopper han op på fig. én enkelt
> gang, hvorefter han sætter sig pænt ned og gør videre.
[snip]

Hejsa.

Vi har nøjagtig samme problem med vores tæve - pisker ud til figurant,
bruger figurant som stopklods (=to forpoter lige i maven) og sætter sig
derefter ned og halser hjerteligt.
Vi blev først for alvor klar over problemet i lørdags til en konkurrence
(typisk! ), men vi har i de to forløbne dage arbejdet meget med det, og
vi kan allerede så småt se resultater. Vi er simpelthen begyndt at flytte
belønningen 1-1½ m. væk fra figuranten, dvs. figuranten smider belønningen
(godbidder, bidepølle, bold etc.) hen over hunden. Vi har som sagt kun gjort
det i 2 dage, så hvordan slutresultatet bliver, skal jeg ikke kunne sige
noget om, men indtil videre ser det meget lovende ud. Tillægsbonusen er, at
hun nu starter bevogtningen og halsgivningen en behagelig meter fra
figuranten, hvor hun før nærmest sad og trampede én over tæerne, mens hun
gøede - så vi er optimistiske og regner ikke med, at det tager lang tid at
få lært hende det!

--
Mvh. Line

Fra : Eifelvuf

Dato : 02-09-03 03:24

"Bufas" skrev d. 01-09-03 20:42 dette indlæg :
> [...]

> fig. her er jeg altså....
>
> Er der nogen herinde der har forslag til, hvordan jeg løser problemet

Hej Bufas.

I samme øjeblik vuf (timing er vigtig !) skal til at springe op, sender
fig. en pæn stråle vand i hovedet på vuf. Din vuf vil sætte sig ned,
overrasket og forbløffet over dét der nu skete, og så vil vuf halse
videre.
Virker allerede efter 2 max. 3 gange.
Flaske med åben/lukke drikketud (åbne/lukketud sidder som oftest på
drikkeflasker med sportsdrik i) anbefales på det kraftigste, idet disse
giver en tilpas tyk vandstråle.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Becher

Dato : 02-09-03 04:12

> [...]
> Flaske med åben/lukke drikketud (åbne/lukketud sidder som oftest på
> drikkeflasker med sportsdrik i) anbefales på det kraftigste, idet disse

Ja, så er man da sikker på at vuf synes det er sjovt at finde figuranten og
give hals!

Og man er også helt sikker på at vuf ikke sætter sig 4 meter fra figuranten
og giver hals næste gang!

Og hvis vuf finder på det, skal han måske bare have vand i røven???

Og man behøver sandelig ikke at gå et skridt tilbage og prøve at sætte tempo
og afstand til figurant drastisk ned sådan at man kan se hvor det går galt i
øvelsen, for vuf ved jo godt hvad det hele går ud på, ikk?!?!?

Og ideen med at nærme sig figuranten langsomt og så hælde et kilo pølser i
kæften på vuf når vuf ved kyndig vejledning sætter sig foran figuranten
virker jo fuldstændig absurd!!!

Når så den del af øvelsen kører godt, så sætte afstand og tempo op igen er
jo sikkert også totalt unødvendigt...

For vi vil hellere hælde god dansk postevand lige i synet (og her er
timingen vel at mærke vigtig) på den vi påstår vi holder enormt meget
af!!!!!

Skam dig...

Overhovedet ikke med venlig hilsen

Fra : Eifelvuf

Dato : 08-01-04 21:45

"Kurt Becher" skrev d. 02-09-03 04:12 dette indlæg :

> [...]
>
> For vi vil hellere hælde god dansk postevand lige i synet (og her er
> timingen vel at mærke vigtig) på den vi påstår vi holder enormt meget

Hej Kurt Becher.

Har desværre ikke set dit dumme svar før i dag, - derfor intet svar før
nu.

Du er da en fandens klaphat, - og ualmindelig dum at høre på.

Hvad er du for et båthorn ?

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kimmi

Dato : 10-01-04 06:43

Hej Eifelvuf.
Ja ok! dumt og dumt er vel også så meget sagt, og sådan et dumt svar som du
kalder det, kunne jo havde været undgået hvis man havde tilrettelagt sin
træning på anden vis.
mvh/kimmi.

Fra : Bufas

Dato : 02-09-03 06:19

"Eifelvuf" wrote

> [...]
> Flaske med åben/lukke drikketud (åbne/lukketud sidder som oftest på
> drikkeflasker med sportsdrik i) anbefales på det kraftigste, idet disse

Hey Eifel & Co.

Hm... Nu er problemet så bare at min hund er helt VILD med vand ! Så jeg
tror det vil give den modsatte effekt, dvs. at hunden overfalder
fig./Flaske for at få den til at spøjte mere vand ! *S*

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 02-09-03 09:25

Hvad sker der:
hvis fig. ligger ned?
sidder ned?
sidder oppe i et træ?
står med ryggen til?
sidder inde i et springbræt?
hvis du går et skridt tilbage i øvelsen og øver halsgivning med hunden i kun
2 mtr. line uden løbet ud til fig. eller i det mindste med så kort afstand
at den ikke får fart på?

Ovenstående er kun forslag der illustrerer, at det gælder om at skabe en
situation, som hunden ikke kan gennemskue fra start og ikke "piller motoren
helt ud".

Og husk på det gamle ord om, at det tager ligeså lang tid at afhjælpe en
fejl, som det har taget at indarbejde den.

Jeg kan ikke tilslutte mig det med vandet. Hunden skal stå ret højt i drift
for at man ikke ødelægger noget.

Bjarne Laursen

bjarne@riesenschnauzerSLET.dk
www.riesenschnauzer.dk

Fra : Rikke & Kim Arp

Dato : 10-09-03 20:24

prøv at sætte en lang line på hunden afmål afstanden således når hunden har
nået figuranten er linen ikke længere så hvis den vil hoppe op "straffer den
sig selv, når den så sætter sig og halser skal den belønnes ret hurtigt med
at bid.
Det skal lige siges at det er en go ide at ha en hjælper til at holde linen
således føreren kan koncentrere sig om hunden.
Forresten er det jo osse en tæt og energisk bevogtning vi ønsker så det er
en balancegang .
MVH. Kim

Fra : Bufas

Dato : 10-09-03 23:13

Kim skrev

> [...]
> linen således føreren kan koncentrere sig om hunden.
> Forresten er det jo osse en tæt og energisk bevogtning vi ønsker så

Hej Kim !

Det har jeg gjort _MANGE_ gange.... og han har luret , hvornår han har line
på... Så hopper han ikke op...

Mvh

Bufas

---

Fra : Rikke & Kim Arp

Dato : 11-09-03 15:22

Hej Bufas
Jeg kunne godt tæmke mig at vide hvor højt i drift hunden er når den
arbejder, også alder program og hvor gennemarbejdet den er.
Hvis du vil sige mig det kan jeg måske komme med en nærmere forklaring på
hvordan jeg tror du kan løse problemet.
Du må gerne skrive direkte til mig så vil jeg svare med en lidt mere
udførlig forklaring.
Kim

P.S. Jeg har selv haft samme problem med min gamle tæve, men det fik jeg
løst ved ihærdig træning med hende.

Fra : Kurt Becher

Dato : 12-09-03 01:23

> Hej Kim !
>
> Det har jeg gjort _MANGE_ gange.... og han har luret , hvornår han
> har line på... Så hopper han ikke op...
>
> Mvh
>
> Bufas

Hej Bufas

Det skal du ikke være ked af. Det viser bare, at du har en klog hund!!!

Herhjemme har vi filosofferet lidt over om der er en sammenhæng mellem
arbejdsmeoden i bid- eller C-arbejdet og runderingen. Fra C-arbejdet skal
den vel hoppe op ad figuranten?!?!

Glem nu alt det der med at hunden straffer sig selv hvis den har snor på
osv. Som du selv siger, regner den jo hurtigt ud om det kan betale sig at
hoppe op eller ej! Spar den energi du skulle bruge på at finde udspekulerede
metoder til at straffe hunden på, og gå istedet femten skridt (mindst)
tilbage i træningen! Sæt først og fremmest farten ned (så I kan se hvad der
sker), skil problemerne ad og analyser jer frem til hvor det går galt. Træn
derfra og hav tålmodighed!!! Der findes et hav af hunde, der runderer
perfekt og det kommer din også til med lidt arbejde og tålmodighed!!! BASTA!
Husk altid på, at hunden ikke gør noget for at irritere dig! Den gør hvad
den tror den skal.

En hundetræners vigtigste ingrediens er nogle sammenrullede aviser, gerne
våde så de er lidt tunge i det. De placeres strategisk rundt på det område
man træner i, så man altid kan nå en. Hvis hunden så ikke gør som den skal,
eller gør noget forkert, griber man straks en avis og slår sig selv oven i
hovedet, mens man siger: "Dumme hundetræner"!!!

MVH

Fra : Rikke & Kim Arp

Dato : 12-09-03 07:03

Hej Kurt
Jeg ved ikke hvad program bufas eller du træner efter, men det jeg arbejder
med er BHP, og der er det da helt tydeligt at ronderingen hænger sammen med
gruppeC.
Hvad angår linen er der jo mange måder den kan bruges på, jeg kan kun tale
ud fra mine egne erfaringer, og der har jeg haft stor succes med linen.
Det skal også lige nævnes at dem jeg træner sammen med også bruger den, og
der er da flere af dem der er på et meget høj niveau (BHPIIIDM, BHPIIIVM) så
det kan da ikke være helt forkert.
Det er i mine øjne helt et spørgsmål om i hvilken og i hvor høj drift hunden
er, er den kørt højt op på figuranten vil den "glemme" linen og lave fejlen,
og så kan man komme til at rette på den.
Du har da fuldstændig ret i at det er en go ide at lige gå nogle skridt
bagud for så at starte derfra, der er det man gør ved enhver fejl der skal
rettes.
Jeg var lige ved at blive nervøs da jeg begyndte at læse om de sammen
rullede aviser, men go pointe

Med en venlig hundehilsen Kim

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-09-03 08:41

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> wrote in message
> [...]
> hvorefter han sætter sig pænt ned og gør videre.
> Er der nogen herinde der har forslag til, hvordan jeg løser problemet

Hej Bufas

Jeg ved, som du ved, ikke specielt meget om rundering. Men jeg ved, hvad jeg
selv ville gøre i den situation.

Jeg ville arbejde meget med baglænskædning - dvs. han skal være fuldstændig
klar over, hvad han skal ude ved figuranten, før man begynder at bygge
afstand på. Når man så har trænet "afslutningen" (altså det at sætte sig og
gø - og få belønning for det) i en uendelighed, dvs. så det sidder helt fast
ved ham, at det er sådan man behandler figuranten, så begynder man stille og
roligt at øge afstanden. Grunden til, at han gør det, er sandsynligvis
stress, som så eskalerer, fordi han ikke er helt sikker på, hvad han skal.

Det er også en mulighed, at belønningen simpelthen er for god -
motivationen er for høj, hvorfor han så stresser og "glemmer", hvordan man
opfører sig. Arbejd med, hvor højt op i drift han skal køres, før det bliver
for meget for ham.

Hvis du vil arbejde med lang line, skal du gøre det så længe, at han glemmer
den forkerte adfærd - han er jo udemærket klar over, at linen er der, og at
den betyder, at han ikke kan hoppe op.

-Trine