Hjertesygdom
Fra : Bullmarks

Dato : 01-09-03 19:28

--Hej alle!
I dag har jeg fået min lille hund på 3 år undersøgt. Røngtenbillederne
viser desværre, at hendes hjerte er meget for stort. Hun skal nu i
behandling med 2 slags hjertemedicin.
Det jeg gerne vil spørge om er der nogen her, der har haft en hund med
dårligt hjerte, og hvordan gik det forløb.
Hos min hund er det blevet sådan inden for 14 dage at hun ikke kan
tåle belastnign /ophidselse uden hun falder om. Jeg er meget bekymret
over det.
A Pedersen
www.sitecenter.dk/flemse34/

Fra : bjergskoven

Dato : 01-09-03 23:48

Hej Pedersen

> [...]
> Hos min hund er det blevet sådan inden for 14 dage at hun ikke kan
> tåle belastnign /ophidselse uden hun falder om. Jeg er meget bekymret

Hvilken race er din hund og hvilke symptomer har den haft siden du har fået
den røntgenfotograferet ?

Der findes en masse forskellige hjertesygdomme, så skriv lidt mere om
symptomerne.Når hjertet er for stort betyder det at hjertet pumper
ineffektivt med fare for væske på lungerne. Din hund får formentlig medicin
der skal styrke pumpeevnen og måske også noget vanddrivende.

Hilsen
Merete

Fra : Lars Steen

Dato : 02-09-03 16:15

Hej Alle
Min Tervuern tæve har det også sådan, for ca. 1/2 år siden kunne hun løbe
gøre alle andre trætte, selv 2 Broholmer på samme tid nu bliver hun meget
hurtigt træt, bar af at gå/slentre ca. 3 km.
Dyrlægen siger efter at have taget en blod prøve at hun ikke fejler noget
men jeg ved og kan mærke at der er noget galt.
Hilsen Gita's far !!

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 19:14

"Lars Steen" <l.steen@city.dk> skrev i en meddelelse
> Dyrlægen siger efter at have taget en blod prøve at hun ikke fejler
noget
> men jeg ved og kan mærke at der er noget galt.

Har du fået lavet EKG på hende?? Det viser tydeligt, om det
er hjerterytmen, der er årsagen.

/Mari

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-09-03 09:10

"bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message
> [...]
[klip]
> [...]

Vores hund Vaks har for år tilbage fået konstateret, at han har et (meget)
for stort hjerte, så vi kender en del til den situation. Jeg ved ikke, om du
stadig er her i gruppen, så jeg vil ikke kaste mig ud i den helt store
forklaring nu; men vil selvfølgelig gerne dele ud af de erfaringer, vi har
gjort os omkring det at have en hund med en hjertesygdom.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 19:11

"Bullmarks" <Bullmarks@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det jeg gerne vil spørge om er der nogen her, der har haft en hund med
> dårligt hjerte, og hvordan gik det forløb.

Ja, jeg har prøvet det. Min hunds hjerte var ca. en halv gang større
end normalt for racen - Hun fik Digoxin og noget blodtryksregu-
lerende medicin. Efter rimelig kort tid havde hun kun brug for
Digoxin'en....... og da hun havde fået det i et par år
besluttede jeg at jeg ville se, om hun havde brug for det fortsat ....
og
trappede hende LANGSOMT ud af det. De sidste 3-4 år fik
hun ikke medicin.

Hun levede i allerbedste velgående til hun var 12 år gammel, hvor hun
ikke døde pga. hjertet, men pga. en galopperende hudkræft.

Jeg har talt med mange hundeejere, der har hunde med dårligt hjerte.
Mange har fortalt om at hunden levede godt i mange år med dens
hjertemedicin OG motion. Og det sidste er vigtigt, for
du må ikke undlade at motionere din "hjertehund". Lad den selv
bestemme farten, så den kan tilpasse tempet til dens formåen.
Da den første tilpasningstid var vel overstået - mærkede vi faktisk
aldrig noget til, at hun havde stort hjerte. Valgte at hunden skulle
leve så normalt som muligt, ellers var dens liv jo alligevel ikke værd
at leve.

Ønsker der bedste for jer

/Mari

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 19:33

"Bullmarks" <Bullmarks@hotmail.com> skrev i en meddelelse

En meget informativ side om "små dyrs hjerter"
http://www.vmth.ucdavis.edu/Cardio/cases/case3/case3.htm

Men.... lad læs det nu med filter for øjnene, det er ikke
alle teorier, der passer ind i den enkeltes situation.

/Mari