trådløs adgang til internet
Fra : Ukendt

Dato : 01-09-03 16:21

Jeg har købt Skyr@cer WBR 244 og tre xplorer 3500.
der er forbindelse med routeren, men jeg kan ikke bruge forbindelsen til
internetforbindelse, hvis jeg sætter mit gamle netkort i og trækker et kabel
til routeren er der ikke noget problem.

Er der en speciel måde man skal sætte internet op på computeren før man kan
bruge en trådløs lanforbindelse?
eller er det bare fordi jeg tidligere har haft et netkort installeret og
skal geninstallere windows XP og windows ME.

mvh

Michael

Fra : Timusius

Dato : 01-09-03 20:06

"Michael" <s> wrote in message
> [...]
> eller er det bare fordi jeg tidligere har haft et netkort installeret og
> skal geninstallere windows XP og windows ME.
Nej det burde ikke være derfor.

Det kunne være smart at vide lidt om hvilken måde dit netværk virker på for
at kunne svare...
F.eks. Router, ADSL-modem eller dial up ?
DHCP i routeren eller ej?

Men jeg prøver lige alligevel:
Du skal naturligvis have sat din topcom router til din internet forbindelse
på en eller anden måde.
Alt efter hvordan du får internet skal topcom'en have dette at vide. F.eks.
gennem konfiguration af WAN felterne.
Ellers kan du, hvis du har en router, blot smide den ind i en af de 4 Lan
porte på topcom'en og glemme alt om WAN indstillingerne.

Derefter skal Topcom'en have at vide hvad den skal gøre når nogen på dens
wireless forbindelse forsøger at komme på nettet.
Derfor skal du indtaste gateway adressen i gateway feltet når topcom'en
spørger om dette.(eller find det i menuerne.)

Bruger du en router allerede kan endnu et problem være at topcom'en fra
fabrikken er indstillet til at køre med DHCP tændt og til at fungere under
en ip range som hedder 192.168.1.1 - 192.168.1.254.

Så skal du slå DHCP fra, OG blot indstille topcom'en til at være på en
ipadresse som hører til dit netværk.

Mvh.
Timusius

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-03 15:20

"Timusius" <timu(FjernDette)sius@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ip range som hedder 192.168.1.1 - 192.168.1.254.
>
> Så skal du slå DHCP fra, OG blot indstille topcom'en til at være på en

jeg har en adsl-opkobling fra tdc med dynamisk tildelt adresse, jeg har
koblet routeren direkte til adslmodemet. hvor finder jeg adressen på
gatewayen? og hvorfor virker det med kabelopkoblingen?

tak for første svar
mvh

Michael

Fra : Timusius

Dato : 02-09-03 15:57

> jeg har en adsl-opkobling fra tdc med dynamisk tildelt adresse, jeg har
> koblet routeren direkte til adslmodemet. hvor finder jeg adressen på
> gatewayen? og hvorfor virker det med kabelopkoblingen?

Ok, så vil jeg mene at du skal sætte WAN indstillingerne til DHCP client.
( Det har du nok også gjort. )

Selve DHCP serveren i Topcom'en skal også være slået til, da den skal uddele
lokale ip-adresser til de forskellige maskiner.

Gateway adressen vil så være adressen på Topcom'en selv. ( 192.168.1.1 som
standard. )

Når du skriver at det virker med kabelopkoblingen, sætter du så kablet i
Topcom'en eller i TDC boksen?
Hvis det sættes i TDC boksen virker det jo fordi det er sådan det plejer at
køre.
Hvis du sætter det i Topcom'en og det stadig ikke virker så må der være
noget galt med indstillingerne for Wireless. Måske er der også en speciel
indtilling her for Gateway? Jeg kan ikke lige huske det.

Mvh.
Timusius

Fra : Mogli

Dato : 03-09-03 10:10

Hej Timius

Jeg har netop haft det samme problem. For at kunne køre med en tdc
bredbåndsløsning, så er du nødt til at give den trådløse router en anden ip.
Grunden til dette er, at modemet som der blev leveret med fra tdc også
bruger denne ipadresse og dette giver jo så en del problemer.

så evt giv din trådløse router ipadressen 192.168.1.254 - sætte den til at
bruge dhcp igennem WAN samt sørge for at dine computere modtager en dhcp
adresse fra den trådløse router så skulle det køre alt sammen (hvis du ikke
ønsker at give dine computere en fast ip!).

Håber at dette kan hjælpe

Med venlig hilsen
Miki

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 17:30

dit løsningsforslag virkede, det kører nu.
Jeg har desværre først haft tid til at afprøve det idag.

Mange tak for hjælpen

Michael