target="_blank" erstatning i xhtml 1.0 str~
Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-03 14:28

Hvad skal man bruge i stedet for target="_blank" i xhtml 1.0 strict hvis man
ønsker at åbne et link i et nyt vindue? Det kan jo ikke valideres, hvis man
bruger denne option, og jeg aner ikke hvad jeg skal skrive i CSS'en for at
det virker.

--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 14:36

Jacob Larsen skrev:

> Hvad skal man bruge i stedet for target="_blank" i xhtml 1.0
> strict hvis man ønsker at åbne et link i et nyt vindue?

Du kan lave en pop op med javascript.

> aner ikke hvad jeg skal skrive i CSS'en for at det virker.

Lige for en ordens skyld. Css kan ikke bruges til at fortælle
hvordan en browser skal håndtere et klik - det er html og evt.
javascript der skal bruges til det. Så hverken target (der er
gyldig i transitional-dokumenter) eller onclick (pop op-vinduer)
kan defineres med css.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-03 16:02

> Du kan lave en pop op med javascript.

Jeg er ikke meget for javascript, men ok, det er da en mulighed. Det skal jo
helst valideres.

> [...]
> javascript der skal bruges til det. Så hverken target (der er
> gyldig i transitional-dokumenter) eller onclick (pop op-vinduer)

Nå ok. Jeg havde set target som en attribut på linie med alle andre, men nu
kan jeg da godt se, den ikke er associeret med stilelementerne. Det er vel
bare derfor?

Det er da en sjov idé, at de har fjernet denne attribut fra xhtml. Nogen der
kan regne ud hvorfor? De må jo mene den bryder med sammenhængen et sted, men
jeg kan ikke umiddelbart se det.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 22:19

Jacob Larsen skrev:

> Jeg er ikke meget for javascript, men ok, det er da en
> mulighed. Det skal jo helst valideres.

Du kan sagtens validere en side med target - så skal du bare
benytte en transitional doctype - fx xhtml 1.0 transitional.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-03 22:34

> Du kan sagtens validere en side med target - så skal du bare
> benytte en transitional doctype - fx xhtml 1.0 transitional.

Ja, jeg mente valideres som strict selvf.
Jeg vil jo helst bruge den "rigtige" doctype (strict). Nu er jeg dog nået
til det stadie, hvor det ikke gør så meget om det er strict eller
transitional, bare det følger en w3c-godkendt standard og ser ok ud i alle
alm. browsere.

Det er jo op til en selv hvor strict man vil lave et dokument selvom man
kalder det transitional. Hvis jeg bare laver alt andet end mine
target-attributter efter en strict standard, kan jeg godt leve med at lave
selve filerne transitional
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 23:12

Jacob Larsen skrev:

> Jeg vil jo helst bruge den "rigtige" doctype (strict).

Det kan jeg godt forstå - men nogle gange må man tage pragmatiske
valg.

> [...]
> andet end mine target-attributter efter en strict standard,
> kan jeg godt leve med at lave selve filerne transitional

Samme her. Jeg har flere sider der genereres ved hjælp af
serversidesproget asp.net. Det er supergodt til mange ting - men
desværre er det ikke skrevet til at overholde webstandarder. Man
kan meget nemt skrive ikke-standardkode med asp.net, mens man med
lidt omtanke (og ved at give afkald på et par funktioner) kan få
..net-kode til at validere som transitional. Men hvis man vil have
strict-kode ud, kræver det virkelig nogle krumspring - så jeg nøjes
også med transitional, men sørger alligevel for at få siderne så
tæt på strict som praktisk muligt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : jopa

Dato : 01-09-03 15:23

"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man ønsker at åbne et link i et nyt vindue? Det kan jo ikke
> valideres, hvis man bruger denne option, og jeg aner ikke hvad jeg

Du kan blot fjerne target="_blank" og opnå det samme at den åbner i nyt
vindue.
Så hut jeg visker.
ps det har intet med CSS at gøre

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-03 16:15

> Du kan blot fjerne target="_blank" og opnå det samme at den åbner i
> nyt vindue.
> Så hut jeg visker.

Øhh... Misforstår jeg dig? Hvis jeg gør det er det jo bare et alm link som
åbner i samme side?
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : jopa

Dato : 01-09-03 16:36

"Jacob Larsen" <jacobl@FJERNDETTE.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh... Misforstår jeg dig? Hvis jeg gør det er det jo bare et alm
> link som åbner i samme side?

Ryan gav dig svaret

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-03 16:48

> Ryan gav dig svaret

Hehe, så forstod jeg den vist alligevel.
--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 01-09-03 15:33

> [...]
> bruger denne option, og jeg aner ikke hvad jeg skal skrive i CSS'en for at

Du kan gøre det sådan:
Så åbner den siden i et nyt vindue hvis javascript er aktiveret, og ellers åbnes det i samme vindue.

Måske burde du overveje, om ikke der er en grund til, at target er fjernet fra xhtml strict.
Lad folk bestemme selv om de vil åbne et link i en ny side, eller om de er færdige på din side og vil videre.

--
Ryan

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-09-03 16:13

> Måske burde du overveje, om ikke der er en grund til, at target er
> fjernet fra xhtml strict.
> Lad folk bestemme selv om de vil åbne et link i en ny side, eller om
> de er færdige på din side og vil videre.

Jeg kan godt se pointen og har også overvejet det. Det er dog generelt mine
brugeres ønske at links fra en laaang liste åbnes i et nyt vindue. Det
stemmer også overens med andre lignende siders erfaringer. Folk forventer
f.eks. også (i min erfaring), at bannere åbner i et nyt vindue. Derfor har
jeg valgt at gøre det, som jeg også selv vil have det og åbne eksterne links
i nye vinduer.

--
mvh. Jacob Larsen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 02-09-03 07:42

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> bruger denne option, og jeg aner ikke hvad jeg skal skrive i CSS'en for at

SitePoint har en gennemgang i hvordan man laver et "åben-nyt-vindue link" uden at bruge target
attributten på et anker.
http://www.sitepoint.com/article/1041

Hintzmann c",)