Dannebrogsmand
Fra : Bente Jørgensen

Dato : 01-09-03 14:23

Jeg har Niels Christian Christensen f. Fjerritslev sogn,der ved sit bryllup
i 1853 i Vust sogn er nævnt som værende Dannebrogsmand, han er da omkring 32
år gammel.
Er det ikke en ung alder at blive Dannebrogsmand i?
Jeg har søgt på DDA for at finde ham, men uden held, er det ikke alle
Dannebrogsmænd der er med der?

Mange hilsner
Bente Jørgensen

Fra : Tom Stryhn

Dato : 01-09-03 14:29

Bente Jørgensen" <juli@esenet.dk> wrote in message news:bivgu1$io0$1@sunsite.dk...

> Dannebrogsmænd der er med der?
>
> Mange hilsner
> Bente Jørgensen

http://ddd.dda.dk/dannebrog/asp/dannebrog.asp

er der svar på hvad der er med

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 29.08.2003

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-09-03 14:34

On Mon, 1 Sep 2003 15:22:41 +0200, "Bente Jørgensen" <juli@esenet.dk>
wrote:

> [...]
>år gammel.
>Er det ikke en ung alder at blive Dannebrogsmand i?

Tror du ikke han har udmærket sig under krigen? Skriver han ikke noget
om det på sit ansøgningsskema til erindringsmedaljen i 1876?

--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Per Lilje

Dato : 01-09-03 16:09

Finnes det en fortegnelse over de som ble Dannebrogsmenn som
utmerkelse for innsats som soldater/underoffiserer i krigen 1848-1850?
En fetter til min kones tippoldefar (han het Christian Frederik von
Rappe, f. i København 1804, d. i Århus 1860) som var overvagtmester
ved det 3. Drogonregiment i treårskrigen og skal ha mottatt
Dannebrogsmennenes hederstegn, men jeg finner ham ikke på
http://ddd.dda.dk/dannebrog.
Der vises vel kun de som var i live i
1903, og supplementet har de som fikk medaljen i 1864, men hva med
1848-1850???

Per B. Lilje
Oslo

Fra : K. Thidemann

Dato : 02-09-03 14:34

wrote:

>Jeg har Niels Christian Christensen f. Fjerritslev sogn,der ved sit bryllup
>i 1853 i Vust sogn er nævnt som værende Dannebrogsmand, han er da omkring 32
>år gammel.

Hej Bente
Jeg slægtsforsker også i Han Herred.
Prøv at følge Niels Christian Christensen i til- og afgangslisterne.

I disse lister fandt jeg nedenstående. Måske du på den måde også kan
finde din løsning.

Beistrup sogns afgangsliste C 93 A 22
Beistrup 1851 afgang 29 september
nr. 22 Jens Thimand Nielsen 24 år
Tjener for stiff. Jens Chr. Thomsen i Beistrup
til smed Bang i Horseriis Nr. Sundby sogn
NB vac. 1830 d. 22 october af Ramløse
Har ikke fået påtegning til afgl. da han kom i krigen hvorfra han
nyligen er hjemkommet.
Ketty Thidemann

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 03-09-03 00:16

Tak for råd og hjælp.

Jeg har endnu ikke gjort noget særligt for at finde frem til hvorfor og
hvordan Niels Christian Christensen er blevet Dannebrogsmand, søgte blot på
DDA uden held, men har nu fået at vide at der skal være en ansøgning.

LJH, du omtaler også erindringsmedalje og ansøgning til denne, vil du
fortælle mig lidt om det.

Ketty, jeg vil følge dit råd og kikke til og afgangslister.

Jeg har fået tilbud fra en der vil kikke efter ansøgningen for mig på
arkivet, så jeg håber med tiden at få mere kød på historien.

Jeg aner intet om Dannebrogsmænd, bortset fra at jeg ved at min mormors
plejefar også var det, og jeg er i besiddelse af et billede fra omk. 1913 af
den gamle mand da han var blevet Dannebrogsmand. Jeg ved ikke hvorfor han
blev det eller hvornår, men jeg tror det har noget med krigen1864 at gøre.
Har også søgt ham på DDA uden held.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 03-09-03 08:27

On Wed, 3 Sep 2003 01:15:52 +0200, "Bente Jørgensen" <juli@esenet.dk>
wrote:

>LJH, du omtaler også erindringsmedalje og ansøgning til denne, vil du
>fortælle mig lidt om det.

I 1876 blev der uddelt en erindringsmedalje til deltagerne i de to
krige. For at få den, skulle man indsende en ansøgning, og disse
ansøgningsskemaer ligger på Rigsarkivet. Herpå skulle ansøgeren bl.a.
skrive, ved hvilken enhed og hvornår han var med i krigen samt om han
havde været såret eller taget til fange.

Du kan få en kopi af skemaet, hvis du skriver til RA. Du skal bare
opgive hans navn, fødesogn og fødselsdato. Du kan selvfølgelig også
selv tage på RA, men så skal du bestille den i forvejen, da de ligger
i Glostrup.

Hvis han er blevet dannebrogsmand p.g.a. noget, der er sket i krigen,
så er det ikke usandsynligt, at det står her på. Ellers kan du i hvert
fald finde ud af, hvilken enhed han har været hos, og så kan du
derefter finde enhedens papirer.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 03-09-03 22:28

Mange tak for det gode og fyldestgørende svar

Venlig hilsen

Bente Jørgensen

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-09-03 14:12

wrote:

> [...]

>blev det eller hvornår, men jeg tror det har noget med krigen1864 at gøre.

Det kan jeg da ikke forstå

Fødesognet er Kollerup og ikke Fjerritslev.

Er det ikke ham her: ??

Kilde: FT-1855
Navn: Niels Christensen Køn: M
Alder: 33
Stilling i husstanden: Husmand, Husfaderog Dannebrogsmand Civilstand:
Gift
Fødested: Fjerritslev sogn Thisted amt
Sogn: Vust Herred: Vester Han
Amt: Thisted Stednavn: Vuust bye
Husstands-/familienr: 14 Matr.nr/adresse: Huus
Trossamfund: lutheran
Indtastningsnr: C0542 Løbenr.: 141

--------------
Thisted, Vester Han, Vust, Vuust bye, , Huus, 14, FT-1855

Niels Christensen, 33, Gift, Husmand, Husfaderog Dannebrogsmand, ,
Fjerritslev sogn Thisted amt
Magrethe Nielsdatter, 27, Gift, Hans kone, , Her i sognet
Christen Nielsen, 2, Ugift, Deres barn, , Her i sognet
Niels Christensen, 60, Gift, Konens fader der forsørges af husfaderen,
, Her i sognet
Maren Larsdatter, 56, Gift, Konens moder der forsørges af husfaderen,
, Her i sognet
=============
Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-09-03 16:13

> [...]
>, Her i sognet
>Maren Larsdatter, 56, Gift, Konens moder der forsørges af husfaderen,

Måske konens forældre:

Thisted, Vester Han, Vust, Vuust b e, , Et huus, 16, FT 1834
Niels Christensen, 40, Gift, , Huusmand,
Maren Larsdatter, 43, Gift, , Hans kone,
Lars Nielsen, 10, Ugift, , Deres barn,
Christen Nielsen, 9, Ugift, , Deres barn,
Magrethe Kathrine Nielsdatter, 6, Ugift, , Deres barn,
Jens Norre Nielsen, 3, Ugift, , Deres barn,

Thisted, Vester Han, Vust, Wuust bye, , Huus, 31, FT-1860

Niels Chr. Christensen, 39, Gift, Huusmand lever af sin jordlod, og
huusfader, , Kollerup Thisted amt
Magrethe Nielsdatter, 32, Gift, Hans kone, , Wuust
Christian Nielsen, 7, Ugift, Deres barn, , Wuust
Maren Nielsen, 5, Ugift, Deres barn, , Wuust
Kjerstine Nielsen, 3, Ugift, Deres barn, , Wuust
Nicolai Nielsen, 1, Ugift, Deres barn, , Wuust

Fra : K. Thidemann

Dato : 03-09-03 14:15

wrote:

>den gamle mand da han var blevet Dannebrogsmand. Jeg ved ikke hvorfor han
>blev det eller hvornår, men jeg tror det har noget med krigen1864 at gøre.

Hvis det er Niels Chr. Christensen du taler om må det da være 3 års
krigen 1849 -1851, da han var Dannebrogsmand ved vielsen i 1852.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 03-09-03 22:26

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:i5qblvk77nb8jqs9796ijjg6fit6g71cup@4ax.com...

> Hvis det er Niels Chr. Christensen du taler om må det da være 3 års
> krigen 1849 -1851, da han var Dannebrogsmand ved vielsen i 1852.
>
> Mvh
> Ketty Thidemann

Jeg har nok fået det skrevet så det er nemt at misforstå, den gamle mand jeg
omtaler er min mormors plejefar som blev Dannebrogsmand omkring 1913.

Den jeg søger hjælp til her i gruppen er Niels Chr. Christensen som allerede
i 1852, 32 år gammel var Dannebrogsmand.

De FT du har nævnt i de forrige indlæg har jeg fundet Ketty, jeg har også
fundet en hel del bagud i kirkebogen fra Vust sogn, kirkebogen er på
internettet, så nu skal jeg bare på arkivet og have det kontrolleret.

Mange hilsner og tak

Bente Jørgensen