Katte og fugle i samme hjem??
Fra : Louise Hansen

Dato : 01-09-03 13:38

Hej Allesammen!

Som I alle ved, har jeg jo tre skønne birmaer, som er mit et og alt, men
nu er sagen altså den, at 100% dyre-elsker, som jeg er, har jeg nu også
kastet min kærlighed på en sød mellemstor parakitart (kan ikke lige
huske det lange navn), som jeg gerne vil føje til familien. Så er mit
spørgsmål til jer bare: Er der nogen herinde, der har erfaringer med
fugle og katte i samme hjem? Kan det overhovedet lade sig gøre uden at
stresse/skræmme livet af den stakkels pipper? Og i så fald, hvad bør jeg
gøre for, at det kan fungere?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med et par gode råd - de modtages med
kyshånd!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Viborg

Dato : 01-09-03 13:47

Hej Louise!
Vi har haft to Nymfeparakitter, men det gik slet ikke når de var ude
at flyve. Kattene ville jo gerne lege med dem, og det blev fuglene
selvfølgelig emget stressede af. Så vi blev nødt til at lukke døren
ind til stuen når fuglene var ude at flyve, men det går jo slet ikke i
længden.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger salgsklare i uge 46

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 01-09-03 13:45

> [...]
> gøre for, at det kan fungere?
>
> Jeg håber, at I kan hjælpe mig med et par gode råd - de modtages med

Heidi Tengstedt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 01-09-03 13:55

<klip>
----
> Med venlig hilsen
</klip>'

Forsøger lige igen *G* (fik vist sendt et tomt indlæg, sorry)

Da jeg fik ædt min aller-ældste og meget produktive bæltefinke *snøft*
måtte jeg erkende at fugle og katte er en rigtig dårlig
kombination....hos mig ihvertfald.
Det var kun et øjeblik hvor en-eller-anden havde glemt at lukke lågen
til fugleburet....men fuglen fløj ud og katten slog til.

Så nu har jeg altså katte og nøjes med at se på fugle hos andre :)

Med venlig hilsen Miver og Mulle's mor
Heidi Tengstedt

http://hei.homepage.dk

Fra : Stina Hofmann

Dato : 01-09-03 14:00

Louise Hansen skrev i dk.fritid.dyr.kat at:

>Er der nogen herinde, der har erfaringer med fugle og katte i samme hjem?
>Kan det overhovedet lade sig gøre uden at stresse/skræmme livet af den stakkels pipper?

Da jeg havde Fie fik jeg en dværgpapegøje. Den fik godt nok sat sig i
respekt, for når hun hoppede lidt for interesseret på buret, så
nappede den hende i poterne. Ellers måtte hun godt ligge på buret -
ingen problemer og pippen sagde selv til når den var træt af hende.
Efter nogle år uden fugl fik jeg så en undulat, der gerne fløj ude.
Fie var lige oppe og kigge på buret en enkelt gang, men hun gjorde den
aldrig noget. Heller ikke når den var ude og fløj rundt i stuen - hun
var meget bevidst om at det var "mors fugl!" og de der ting der er
"mors!" dem må man altså ikke lege med.

Nå. Men så flyttede Anakin ind og skovbamsekillingen havde en lidt
anden opfattelse af "mors!", for når man elsker hinanden deler man vel
alt og når det er "mors!" så er det også "Anakins!".

Og så begik jeg opdragelsesmæssigt den store fadæse. Jeg gav Anakin en
af de der bolde med huller i hvor man skal trille bolden rundt for at
få godbidder ud. Han er jo en meget klog kat, så han fattede straks
systemet med bolden.
Daskede til den, fik sin godbid. Daskede, godbid.
Kiggede på bolden. Kiggede på fugleburet. Aha! Det er SÅDAN det
fungerer, det bur.

Efterhånden var undulaten træt af at få dasket til sit bur og jeg var
træt af alle de godnat-foranstaltninger der skulle tages (fugl i andet
værelse, aflåse værelse, i seng, næsten falde i søvn, vanvittig larm,
opdage at kat har gemt sig i værelset, fjerne kat, rykke bur på
nat-plads, berolige undulat, forhindre kat i at komme ind igen
o.s.v.), så i forbindelse med flytning rykkede undulaten til et
katte-frit hjem.

Summa summarum: Jeg gør det ikke igen, men det kommer meget an på
missernes temperament.

Mvh
Stina og drengene.

Fra : Hrönn Samsonardóttir

Dato : 01-09-03 16:06

Jeg har prøvet at have både kat og en undulat og hjemme hos os var det
altså katten der var bange for fuglen og ikke omvendt. Når Kylling kom
ud af buret og gik rundt nede på gulvet, hoppede Bamse ( ja, de hed
altså Bamse og Kylling ;) ) op på en stol og pivede, det lignede
fuldstændig de der vittighedstegninger hvor fruen i huset hopper op på
en stol ved synet af en mus !!

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina Søgaard

Dato : 02-09-03 08:44

> [...]
> altså Bamse og Kylling ;) ) op på en stol og pivede, det lignede
> fuldstændig de der vittighedstegninger hvor fruen i huset hopper op på

Jeg har også prøvet at have både fugl og kat på samme tid, men kan
desværre ikke anbefale det!
Den stakkels fugl blev voldsomt stresset af katten som hele tiden sad
ved buret, og ihærdigt prøvede at komme gennem tremmerne.
Ydermere var det også med at skulle stille pip "væk for natten", da
katten altid skræmte den halvt ihjel.

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Louise Hansen

Dato : 02-09-03 10:48

Hej alle sammen!

Tusind tak for jeres svar - ja, der lader jo lidt til at være en 50/50
chance for, om det vil fungere med kat og fugl sammen eller ej! Så jeg
må vel bare tage en beslutning og enten vælge at springe ud i det, eller
stille og roligt at acceptere, at har man sagt kat, så kan man ikke også
sige fugl! Hvad den endelige beslutning bliver, ved jeg ikke endnu,
men derfor skal I alligevel alle have tak for jeres indput - det er
altid skønt, når man står lidt i vildrede, og andre vil dele ud af deres
erfaringer!

Fra : sn67

Dato : 02-09-03 20:23

> Tusind tak for jeres svar - ja, der lader jo lidt til at være en 50/50
> chance for, om det vil fungere med kat og fugl sammen eller ej!

Hmmm... Du skal da vist læse indlæggene igennem igen, - eller også er det
bare ikke så godt med de matematiske evner. Der er 6 indlæg, hvoraf den ene
kan tolkes som positivt, hvis man altså ser bort fra, at her var det katten
som blev stresset!

Jev vil også på det kraftigste anbefale IKKE at sætte kat og fugl sammen.
Med mindre vi snakker fugl af anselig størrelse, vil det flagrende, hoppende
lille kræ automatisk aktivere kattens jagtinstinkt.
Jeg havde engang en gammel hankat, som jeg havde forsvoret kunne fange så
meget som en blind mus på krykker. En dag lå katten og slængede sig i
forårssolen i jordbærbedet, - en musvit kom flyvende ca. en halv meter over
jorden, - og SNAP... den dovne hankat blev på et splitsekund til en yderst
vågen jæger, - og musvitungerne mistede deres mor (eller far)!!!

mvh
Susanne Nielsen

Fra : Louise Hansen

Dato : 02-09-03 21:08

> [...]
> kan tolkes som positivt, hvis man altså ser bort fra, at her var det katten

Hi hi...okay, det kan der være noget om! Jeg giver mig!

> [...]
> jorden, - og SNAP... den dovne hankat blev på et splitsekund til en yderst
> vågen jæger, - og musvitungerne mistede deres mor (eller far)!!!

Vi snakker faktisk om en ret stor fugl...jeg vil gætte på, at pågældende
parakitart er ca. 25-30 cm. fra hoved til halespids, så hel lille er den
ikke! Faktisk overvejer jeg at lave en aftale med en dyrehandler om,
at jeg må låne fuglen et par uger på prøve, og hvis det så ikke går,
komme tilbage med den igen og få pengene tilbage. Men nu må vi se...jeg
har som sagt ikke endeligt besluttet mig endnu, idet jeg jo helst vil
både fuglens og kattenes bedste!

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-09-03 21:30

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Vi snakker faktisk om en ret stor fugl...jeg vil gætte på, at pågældende
> parakitart er ca. 25-30 cm. fra hoved til halespids, så hel lille er den
> ikke!

Hej Louise.
Min nabo havde engang en stor papegøje og en kat. En dag lagde katten sig
oven på fugleburet og lå og døsede med halen dinglende ned i buret.
Papegøjen sagde HAPS - og katten løb sin vej og kom aldrig hjem igen (den
flyttede ind til en anden nabo).
Så det var altså heller ikke en succes med kombinationen stor fugl / kat.

Mvh. Else.

Fra : Louise Hansen

Dato : 03-09-03 20:06

> [...]
> flyttede ind til en anden nabo).
> Så det var altså heller ikke en succes med kombinationen stor fugl / kat.

Hej Else og alle I andre!

Så er beslutningen taget: Ingen fugl til mig i denne omgang! Jeg lånte i
dag nogle bøger på biblioteket om parakitter, og bare en gennem-skimming
af disse overbeviste mig om, at det bare ikke ville gå...det er
selvfølgelig lidt trist, men når jeg nu skal vælge, så vil jeg helt
klart helst beholde mine misser!

I stedet har jeg så kastet blikket på endnu en birma til avl, men hun er
ganske nyfødt endnu, så nu må vi se, hvad hun bliver til... Jeg har
ingen hast, men håber selvfølgelig lidt på, at hun måske kan ende med at
blive min!