Jagtinstinktet lever i vore katte :(
Fra : Kong Kent

Dato : 01-09-03 10:23

Hej dk.fritid.dyr.kat

Det er kun en 2 - 3 måneder siden vi fik to Maine-Coon katte da de var seks
måneder gamle. De er faldet fantastisk godt til, men uha den ene er farlig
for sine omgivelser!

Først var det bare en mus eller en fugleunge den snappede, men her i dag kom
det første rigtige offer så. Genboens døtre har et kaninbur med nogle små
kaniner i, og sørme om ikke den lige havde været ovre og snappe en af
ungerne. En sød lille hvid albino-kanin med røde øjne.

Da jeg så den tumle med katten troede jeg først det var en anden lille kat,
for katte kan jo godt virke små i forhold til en seks kilos MC, men da jeg
kom ud og fik jaget vores kat væk så jeg, at det var en kanin.

Desværre kom jeg for sent, for på daværende tidspunkt, og nu bliver det lidt
malerisk, var det ene øje og det halve af halspartiet ikke til at redde.
Heldigvis bor vi kun 400 m. fra Hjørring Dyrehospital, og dyrlægen var endda
så flink at aflive kaninen uden beregning.

Som sådan ikke noget forfærdeligt i det, udover kaninen led i et par
minutter mens vores kat flåede i den. Men nu skal min kæreste og jeg over og
forklare situationen for to små piger, der elsker de kaniner over hele
verdenen. En satans kattepine kunne man med et skævt smil kalde det!!

Én ting er sikkert: Vores MC-katte er nogle være klumrehoveder, men deres
jagtinstinkter lever (desværre) i bedste velgående. For mus, fugle,
sommerfugle... og nu også kaniner kan altså ikke være i fred i vores
kvarter.

Hvad bliver det næste? Hunde og giraffer?

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Miver og Mulle's mor

Dato : 01-09-03 10:48

> Hej dk.fritid.dyr.kat
<klip> Først var det bare en mus eller en fugleunge den snappede, men her i
dag kom
> det første rigtige offer så. Genboens døtre har et kaninbur med nogle små
> kaniner i, og sørme om ikke den lige havde været ovre og snappe en af
ungerne.
<klip>
> Hvad bliver det næste? Hunde og giraffer?
</klip>

Hej :)

Sikke da noget, men jeg mener det kommer ind under det der hedder
"naturens orden"

Naturligvis kan det være hårdt for kaninens ejer at accepterer, men mon
ikke de fremover sørger for at holde kaninerne i sikre bure. Der kunne
jo også komme en hund, en ræv...mv.
Har selv høns i en fjerkrækoloni hvor der også er katte, og der sker da
også af og til "uheld" .... trist...

Men lov mig, at hvis din kat nedlægger en giraf, så tager du lige et
billede ....*G*

Med venlig hilsen Miver og Mulle's mor
Heidi Tengstedt

Se 3 af kolonikattene hér:
http://hei.homepage.dk/kattene.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-09-03 11:27

Miver og Mulle's mor <zasha_xKATTE@BAKKEhotmail.com> writes:

> Naturligvis kan det være hårdt for kaninens ejer at accepterer, men mon
> ikke de fremover sørger for at holde kaninerne i sikre bure. Der kunne
> jo også komme en hund, en ræv...mv.

Det er da ikke kaninejerens skyld, at andre folks katte går løs og
dræber deres kaniner. Det er der i mod katteejeren, som må sørge for,
at kattene ikke gør skade på andre.

Et par citater fra lov om mark- og vejfred:

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på
sit eget.

§ 3. Kommer et husdyr uden hjemmel ind på anden mands grund, skal
dyrets besidder erstatte den skade, dyret forvolder ved at nedtræde,
afbide eller fortære afgrøder, beplantning eller bevoksning, beskadige
hegn eller vandløb, oprode eller sammentræde jordbunden. Samme regel
gælder om skade, dyret forvolder ved at angribe et andet husdyr eller
på anden voldelig måde tilføje det legemsbeskadigelse.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund,
forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ,
omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på
hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr
udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller
beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller
ufredsbøder.

Så der er slet ingen tvivl. Katteejeren har det fulde ansvar og har
overtrådt loven. Jeg kan godt lide katte og vil meget gerne selv have
både kat og hund, men i dette tilfælde bør en ansvarlig katteejer
straks tilbyde erstatning og sørge for en løbegård eller at kattene
kun er ude i snor.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Jette Nielsen

Dato : 01-09-03 11:51

> Det er da ikke kaninejerens skyld, at andre folks katte går løs og
> dræber deres kaniner. Det er der i mod katteejeren, som må sørge for,
> at kattene ikke gør skade på andre.
>
> Et par citater fra lov om mark- og vejfred:
[snip]

Men der er vidst ikke ret mange ude i det ganske land, der kender og
benytter sig af loven om mark- og vejfred. Ellers ville der nok i højere
grad blive lagt pres på udekatte-ejere om at holde deres katte på egen
matrikel.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-09-03 11:11

Hej Kent

Jeg forstår hvor du vil hen med din beretning, men der er jo også den anden
side, nemlig naboens.

Ja det er "naturens orden" at katte fanger kaniner, men det gør ikke kattene
eller jer populære. Du bør efter min mening hurtigst muligt indhegne din
have eller lave en løbegård til kisserne.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kong Kent

Dato : 01-09-03 11:39

Kan lige uddybe med, at vi har været ovre hos naboen, og pigerne og pigernes
mor tog det utrolig pænt. De vidste godt selv, at vores katte havde været
ovre for at snuse til buret, og når den ene kanin så i dag åbenbart er
sluppet ud af buret, så skete det kedelige, at vores katte var ude på samme
tid.

Heldigvis var der ingen sure miner, og en ny kanin er på vej til naboen på
vores regning. Det var jo det mindste vi kunne gøre. Men som sagt, en
kedelig start på ugen.

Mht. en kattegård: Det overvejer vi faktisk også, for de er kun 10 mdr.
gamle, og begge kastrerede hankatte, så de bliver jo ikke ligefrem mindre
med tiden. Deres fælles far vejer over 10 kg. i dag, og han er kun knap 2 år
gammel, og MC-katte er efter sigende først færdige med at gro som 3-årige.
Så vi må hellere få en permanent løsning fundet, ellers har vi bare lige
pludselig naboens labrador liggende

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kate

Dato : 07-09-03 21:42

"Kong Kent" <kongkentREMOVE@REMOVEanarki.dk> wrote in

> Så vi må hellere få en permanent løsning fundet, ellers har vi
> bare lige pludselig naboens labrador liggende

Det er dog nogle værre misser i der har fået jer Hunde, giraffer og
hvad har vi ikke, i kan jo ende med en hel zoo.

Nej, spøg til side. Selvfølgelig er det da trist med kaninen og godt at
i talte med familien.
Selvom i selvfølgelig har et ansvar for jeres katte, må man som kanin
eller hønseejer også tage sine forbehold. Andre dyr såsom ræve vil jo
også gå på rov hvis de får chancen.
Af hensyn til det videre gode naboskab ville jeg dog sige som de andre
at en løbegård nok ville være en god idé.

Dine katte var da nok oplagt til daggamle kyllinger. Min ene kat er
vældigt begejstret for dem, han knurrer som en gal når han får dem,
bare for at holde de andre på afstand. De holder sig pænt væk, for føj,
de vil ikke ha' den slags

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Niels Peter

Dato : 01-09-03 14:16

Kong Kent wrote:
> [...]
> vores kvarter.
>
> Hvad bliver det næste? Hunde og giraffer?

Hvad med at holde de katte inde - evt. i en løbegård?

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk