IE5 periodisk fejlvisning
Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-09-03 10:19

Hej NG,

Jeg har problemer med at IE5 periodisk viser en side forkert. Sitet
kan findes på:

<http://bv.interflow.dk>

Et screenshot af den forkerte visning kan ses her:

<http://bv.interflow.dk/gfx/problem.png>

Og den korrekte visning:

<http://bv.interflow.dk/gfx/korrekt.png>

Problemet opstår periodisk når man bevæger sig rundt på sitet på en
maskine. På en anden maskine med samme version af IE (5.00.2920.0000)
opleves problemet ikke. Yderligere vil siden vises korrekt, hvis man
reloader siden når problemet opstår.

Jeg fik foreslået, at sætte størrelsen på de to store topbilleder i
HTMLen, men dette har tilsyneladende ikke virket.

Er der nogen, der har en ide om, hvad dette kan skyldes og hvad man kan
gøre ved det?

Jacob Atzen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-09-03 12:00

Jacob Atzen wrote:

> [...]
> reloader siden når problemet opstår.
>
> Er der nogen, der har en ide om, hvad dette kan skyldes og hvad man kan

Jeg har ikke kunnet genskabe problemet med min IE6 (win2k), men du kan jo starte med at validere
din HTML-kode hos W3C.
http://validator.w3.org

Jeg tror umiddelbart at det kan have noget at gøre med hvis browser vinduet er for lille. Prøv i
et større vindue/større opløsning og se om fejlen forsvinder. Hvis den gør, ved du at det har
noget med størrelsen af et eller flere elementer.

Hintzmann c",)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-09-03 13:20

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> writes:

> Jeg har ikke kunnet genskabe problemet med min IE6 (win2k),

Jeg har samme erfaring.

> men du kan jo starte med at validere din HTML-kode hos W3C.
> http://validator.w3.org

Det gør jeg jævnligt. Desværre er kombinationen af PHP, sessions og
manglende cookies ikke så heldig i den sammenhæng. Jeg har nu slået
URL-rewritings af sessionsvariable fra og siden validerer.

> [...]
> vinduet er for lille. Prøv i et større vindue/større opløsning og se
> om fejlen forsvinder. Hvis den gør, ved du at det har noget med

De viste screenshots er ikke repræsentative for den størrelse mit
browservindue normalt er i. Med et maximeret browservindue i 1024x768
opstår problemet stadig.

Jacob Atzen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 01-09-03 13:32

Jacob Atzen wrote:
> Det gør jeg jævnligt. Desværre er kombinationen af PHP, sessions og
> manglende cookies ikke så heldig i den sammenhæng. Jeg har nu slået
> URL-rewritings af sessionsvariable fra og siden validerer.

Er det ikke muligt at omgå URL-rewriting skriver ugyldige URL'er.
Jeg bruger ikke selv PHP, men syntes at have hørt at det kan lade sig gøre.

> De viste screenshots er ikke repræsentative for den størrelse mit
> browservindue normalt er i. Med et maximeret browservindue i 1024x768
> opstår problemet stadig.

Jeg skal ikke kunne sige præcis hvad der går galt i den gamle IE.
Men hvis du opbygger siden lidt anderledes kan du måske omgå det.

Din side har en fast bredde og de 2 billeder (smil+klatre) er ens hver gang, så prøv at
kombinere dem til 1 billede og positionere din menu over billedet, så den er nede til højre i
det sorte felt.

Men billederne skal måske være forskellige på nogle af siderne ?

Hintzmann c",)

Fra : Jacob Atzen

Dato : 01-09-03 13:56

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> writes:

> Er det ikke muligt at omgå URL-rewriting skriver ugyldige URL'er.
> Jeg bruger ikke selv PHP, men syntes at have hørt at det kan lade sig gøre.

Det er muligt. Det er nu ikke så nødvendigt i dette tilfælde.

> [...]
> gang, så prøv at kombinere dem til 1 billede og positionere din menu
> over billedet, så den er nede til højre i det sorte felt.

Det var en mulighed, men det virkede desværre ikke.

Jeg fandt dog en anden løsning: Minimere CSSen. Jeg har fjernet float,
position, højde og bredde på den div som indeholder hele området og
det har tilsyneladende hjulpet. Tak for inspirationen.

Jacob Atzen