Chip vs. Tatovering
Fra : Sus \(5000\)

Dato : 01-09-03 09:01

Hej

Da jeg står over for at skulle mærke min hund vil jeg gerne høre om fordele
og ulemper ang chipning og tatovering.

Hvad er bedst for hunden ?

Har alderen noget at sige om det skal være den ene eller anden form for
mærkning ?

Hilsen Sus

(fjern SLETDETTE ved privat svar)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-09-03 09:12

On Mon, 1 Sep 2003 10:00:42 +0200, "Sus \(5000\)"
<lightSLETDETTE@pc.dk> wrotd:

>Hej
>
>Da jeg står over for at skulle mærke min hund vil jeg gerne høre om fordele
>og ulemper ang chipning og tatovering.
>
>Hvad er bedst for hunden ?

,,det er klart bedst for hunden at blive chippet, for så skal den ikke
i narkose ! og narkose er altid noget lort og rissikabelt nogle hunde
dør af det . Hvis den bliver chippet lægger den ikke mærke til det det
er kun et lille stik i nakken.

>Har alderen noget at sige om det skal være den ene eller anden form for
>mærkning ?
>
>Hilsen Sus
>
>(fjern SLETDETTE ved privat svar)

If you talk with the animals they will talk with you and you will know each other.
If you do not talk to them you will not know them, and what you do not know you will fear.
What one fears, one destroys

CHIEF DAN GEORGE

Fra : Pwh

Dato : 01-09-03 19:51

Punish the deed, not the breed wrote:
> On Mon, 1 Sep 2003 10:00:42 +0200, "Sus \(5000\)"
> <lightSLETDETTE@pc.dk> wrotd:

> ,,det er klart bedst for hunden at blive chippet, for så skal den ikke
> i narkose !

Hvorfor skal en hund i narkose bare for at få en tatovering, jeg har da selv fået
lavet et par stykker og det var da ikke særlig smertefuldt.

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-09-03 08:02

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvorfor skal en hund i narkose bare for at få en tatovering, jeg har da
selv fået
> lavet et par stykker og det var da ikke særlig smertefuldt.

Mon ikke du er bedre til at holde dig stille end en hund ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Pwh

Dato : 02-09-03 18:50

> Mon ikke du er bedre til at holde dig stille end en hund ?

Jeg undrede mig bare over at det ligefrem var nødvendigt med narkose
og at det ikke kunne klares med en lokalbedøvelse.

/Jens (der lever af at fremstille narkoseudstyr)

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-09-03 18:55

Hvorfor skal en hund i narkose bare for at få en tatovering, jeg har
da selv fået
> lavet et par stykker og det var da ikke særlig smertefuldt.
>
> /Jens

De tænger der bruges til øretatovering stammer i reglen fra midt i
70'erne og er totalt nedslidte. De sløve nåle skal trykkes hårdt for
at trænge igennem og det er smertefuldt, og giver et dårligt resultat.
En øretatovering udført med godt værktøj vil holde sig godt læsbar, og
være mindre smertefuld i modsætning til det der laves med de slidte
tænger.

Det med kravet om fuld narkose er nok noget chipfabrikanterne har fået
bundet nogel dyreværnsforeninger på ærmet. Skulle det endelig være,
kunne en lokalbedøvelse med Emla salve sagtens løse smerteproblemet.

hilsen Kim

der til sin hund foretrækker en øretatovering som kun gør ondt én
gang, fremfor en chip der gør ondt hele livet.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 03-09-03 11:29

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> escribió

> fremfor en chip der gør ondt hele livet.

Ud fra hvilket grundlag påstår du at en chip gør ondt hele livet?

Fra : Kim Christensen

Dato : 03-09-03 22:00

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote in message news:<bj4fk4$f86ul$1@ID-163022.news.uni-berlin.de>...
> "Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> escribió

> Ud fra hvilket grundlag påstår du at en chip gør ondt hele livet?

1: Ud fra egne erfaringer med min hund. Det gør ondt når en chip
kommer i klammeri med et ledbånd.

2: Kig dig engang omkring på nettet, går ud fra at du kan bruge en
søgemaskine.. Der har jeg bl.a. fundet en beretning fra en tysk
træningsplads i Nordrein Westfalen, hvor der er krav til at alle hunde
skal chipmærkes. En dyrlæge kontrollerede de 27 tilstedeværende hundes
chip, deraf sad kun to på det sted hvor de oprindeligt var blevet sat.
Resten havde flyttet sig. Tankevækkende, ik?
Chips der ligger på oversiden af en muskel, eller ved/i et led gør
altså ondt!

3: Jeg har selv konstateret to eksempler på hunde der havde udviklet
en ganske anseelig knude omkring chippen, ca 1 x 2,5 cm, med udløbere
som en kræftknude.

4a: De chips der bruges til hunde må ikke bruges til mennesker,
hvorfor mon ikke?

4b: Jeg har ikke selv prøvet at gå med en chip, men det har du så,
siden du er så skeptisk overfor ulemperne?

hilsen Kim

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-09-03 07:13

On 3 Sep 2003 14:00:00 -0700, nemoris@yahoo.com (Kim Christensen)
wrotd:

> [...]
>hvorfor mon ikke?
>
>4b: Jeg har ikke selv prøvet at gå med en chip, men det har du så,
>siden du er så skeptisk overfor ulemperne?

,,,,,hvordan kan chippen vandre ? jeg troede at den lå fast hvor den
blev sprøjtet ind ? hvorfor oplyser dyrelægerne ikke om at det kan gå
galt, hmm det er måske noget med at det er lettjente penge de scorer
på at sprøjte sådan en ind måske ? og hvis den vandrer rundt i kroppen
så kan politiet eller hvem der skal scanne den jo ikke finde den. er
der egentlig lavet nogle undersøgelser hvor man kan se hvor mange %
det går galt for ? og ja jeg kan også godt bruge en søgemaskine
men nu har du jo været rundt så ved du sikkert mere om det

Fra : mathilde

Dato : 04-09-03 08:10

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 04-09-03 07:13 dette indlæg :

Hej Punish,

Da vi fik chippet vores blanding, gjorde dyrlægen os opmærksom på at
chippen kunne vandre lidt rundt, at der så kan opstå gener siger næsten
sig selv.
Vi valgte dog chipning alligevel, men min mand vil aldrig mere med til
en chipning. Han kan ikke klare nåle normalt, og denne var jo lidt
større(som en lille kniv i enden, der skulle jo lige skæres hul til
chippen, inden den kunne skydes ind). Jeg er meget nysgerrig når det
kommer til noget sådant, så jeg havde hele hovedet nede, så jeg kunne
følge med.

Jeg har ikke selv set en øretatovering, men det skulle efter sigende
ikke være slemt. Der påsmøres farve på hvalpenes ører, og så klemmes der
til med tatoveringsapparatet. Hvalpene skriger/piver, og så har de
ellers et rigtigt punkerfarvet øre i et stykke tid:))
Men vores blanding skreg/pev også da hun skulle chippes.

Hvad vi kommer til at bruge hvis vi selv avler, ja det skal der nok lige
snakkes om inden...

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-09-03 13:45

On Thu, 04 Sep 2003 07:10:17 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>Men vores blanding skreg/pev også da hun skulle chippes.
>
>Hvad vi kommer til at bruge hvis vi selv avler, ja det skal der nok lige

,,,,ok min forige hund blev chippet, jeg var der og han lagde slet
ikke mærke til det, men ham jeg har nu var tatoveret inden jeg fik ham
men det har sikkert gjort ondt kan man forestille sig

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-09-03 18:38

> ,,,,,hvordan kan chippen vandre ? jeg troede at den lå fast hvor den
> blev sprøjtet ind ?

Tilsvarende er kendt fra komplicerede brud, hvor kirurgiske søm der
går sløs kan vandre ganske meget. Der vvar også noget med nogle
p-stave til kvinder der kunne indsættes under huden på overarmen, men
der blev de ikke ret længe. De er vist væk fra markedet igen.

> hvorfor oplyser dyrelægerne ikke om at det kan gå
> galt, hmm det er måske noget med at det er lettjente penge de scorer
> på at sprøjte sådan en ind måske ?

Prøv ragnestykket:

antal hnde * chippens pris = big business.

> og hvis den vandrer rundt i kroppen så kan politiet eller hvem der skal scanne > den jo ikke finde den.

jeg har set en dyrlæge scanne en Westie i flere minutter før scanneren
endelig fik fat på nummeret. Dyrlægen fortsatte kun fordi ejeren
insisterede på at chippen var der. Så jo som mærkning er den heller
ikke sikker!

> er der egentlig lavet nogle undersøgelser hvor man kan se hvor mange %
> det går galt for ?

Det er der sikkert, men der er ikke noget offentliggjort på nettet.
Måske var resultatet......? (<hviske> ikke nogen man omtaler i
offentligheden </hviske>)

Hilsen Kim

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-09-03 07:57

"Kim Christensen" <nemoris@yahoo.com> escribió

> 4b: Jeg har ikke selv prøvet at gå med en chip, men det har du så,
> siden du er så skeptisk overfor ulemperne?

Nej, men det er dig der kommer med en påstand og det må derfor også
være dig der bør påvise dens oprigtighed og jeg kan ikke se noget der
underbygger din teori.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : x Vuf x

Dato : 03-09-03 23:57

2 Sep 2003 10:55:24 -0700, Kim Christensen wrote:

>Det med kravet om fuld narkose er nok noget chipfabrikanterne har fået
>bundet nogel dyreværnsforeninger på ærmet. Skulle det endelig være,
>kunne en lokalbedøvelse med Emla salve sagtens løse smerteproblemet.

Vrøvl! Er hvalpen 1 dag over 8 uger, skal den i fuldnarkose!
Hvorfor det skulle gøre mere ondt dagen før, ved jeg ikke.

>hilsen Kim
>der til sin hund foretrækker en øretatovering som kun gør ondt én
>gang, fremfor en chip der gør ondt hele livet.

Chippen gør ikke ondt på hunden, og de chips, der sidder i mine hunde,
har ikke flyttet sig 1 mm!

--
Mvh Sonja P. sonpet@***pc.dk http://www.sonpet.dk

En, der intet ved og ved, at han/hun intet ved, ved mere end en,
der intet ved og ikke ved, at han/hun intet ved.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-09-03 07:13

On Thu, 04 Sep 2003 00:57:21 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

> [...]
>Hvorfor det skulle gøre mere ondt dagen før, ved jeg ikke.

>Chippen gør ikke ondt på hunden, og de chips, der sidder i mine hunde,

,,,,hvordan ved du det , ? man kan da ikke mærke den med fingrene vel
? jeg kunne ikke på min gamle hund der havde chip ? eller får du
tjekket det hos dyrlægen jævnligt ?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-09-03 08:00

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> escribió

> ,,,,hvordan ved du det , ? man kan da ikke mærke den med fingrene
vel
> ? jeg kunne ikke på min gamle hund der havde chip ? eller får du
> tjekket det hos dyrlægen jævnligt ?

Jeg får min hunds chip tjekket hver gang vi er ved dyrelæge og den er
stadig på samme sted som da den blev indsat.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : x Vuf x

Dato : 04-09-03 22:02

Thu, 4 Sep 2003 08:59:57 +0200, Lars Hoffmann wrote:
>"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> escribió

>Jeg får min hunds chip tjekket hver gang vi er ved dyrelæge og den er
>stadig på samme sted som da den blev indsat.

Netop og jeg kan altså mærke chippen!

Mvh Sonja hvis sider atter kan ses i al deres skønhed!

Http://www.sonpet.dk sonpet@***pc.dk

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 01:50

> Netop og jeg kan altså mærke chippen!

Ditto!!

Og jeg tror sgu' altid, det er en tæge!!!

Men det har nu ikke fået mig til at fortryde chipping...

MVH

Fra : x Vuf x

Dato : 06-09-03 10:15

Sat, 6 Sep 2003 02:49:52 +0200, Kurt Becher wrote:

>Ditto!!
>Og jeg tror sgu' altid, det er en tæge!!!
>Men det har nu ikke fået mig til at fortryde chipping...

Heller ikke mig!

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-09-03 22:47

x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote in message news:<4bsclvc131o0ohotfb9eevub8dqcbl89tm@4ax.com>...

> [...]
> Hvorfor det skulle gøre mere ondt dagen før, ved jeg ikke.

> Chippen gør ikke ondt på hunden, og de chips, der sidder i mine hunde,

Hvilket du ikke kan tage som garanti for at det altid vil være sådan i
alle tilfælde! Du har bare været heldig.

hilsen Kim

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 01:55

> Hvilket du ikke kan tage som garanti for at det altid vil være sådan i
> alle tilfælde! Du har bare været heldig.
>
> hilsen Kim

Hej

Det er nu ikke helt korrekt!

Jeg har på et tidspunkt set en statistik over komplikationer vedr. chippen
og det er faktisk utroligt sjældent at den vandrer eller forårsager
problemer. Så at kalde det held, er vist lidt af en tilsnigelse. Hvis vi
skal bruge den slags argumentation, kan jeg fortælle at alle vore 4 hunde er
chippede og vi har ingen problemer.
Quad Erat Demonstrandum (tror jeg nok det staves...).

Jeg kan ikke huske hvor jeg så det, men jeg skal lige spørge min kæreste,
når hun vågner. Hun har en frygtelig god hukommelse!

MVH

Fra : x Vuf x

Dato : 06-09-03 10:17

Sat, 6 Sep 2003 02:55:27 +0200, Kurt Becher wrote:

> [...]
>chippede og vi har ingen problemer.
>Quad Erat Demonstrandum (tror jeg nok det staves...).

Jeg har opdrættet hunde i 13 år. Størstedelen af de hvalpe er chippede,
og INGEN af dem har vandrende chips!

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-09-03 16:49

x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote in message news:<2d9jlvs6v79eakjgmhbqqofath9u7e1lpk@4ax.com>...
> Sat, 6 Sep 2003 02:55:27 +0200, Kurt Becher wrote:

> Jeg har opdrættet hunde i 13 år. Størstedelen af de hvalpe er chippede,
> og INGEN af dem har vandrende chips!

har lige set din hjemmeside...
med de hunde, kan chippen jo ikke vandre, fordi der ikke er nogen
steder at vandre hen..:)

Hvis man kontrollerer positionen med en scanner er det desuden svært
at fastslå om chippen har vandret eller ej på en så lille hund.

hilsen Kim

Fra : x Vuf x

Dato : 07-09-03 13:26

6 Sep 2003 08:49:05 -0700, Kim Christensen wrote:
>x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote...

>har lige set din hjemmeside...
>med de hunde, kan chippen jo ikke vandre, fordi der ikke er nogen
>steder at vandre hen..:)

Så så! FY

>Hvis man kontrollerer positionen med en scanner er det desuden svært
>at fastslå om chippen har vandret eller ej på en så lille hund.

Det er da noget vås! Chippen er ikke større end et riskorn, så den
ville kunne vandre ligesåvel på en Papillon som på enhver anden hund!
Den vandrer næppe mere på en stor end på en lille hund!

Fra : Kim Christensen

Dato : 07-09-03 21:06

> Så så! FY

Hvis den lille chip på størrelse med et riskorn (de riskorn vi køber i
butikkerne er kun halvt så store som chippene), så ville forholdet set
i forhold til en papillion svare til at f.eks et menneske gik med en
speedmarker i halsen. Det ville da ikke være behageligt, selv om også
hætten sidder på.

> Det er da noget vås! Chippen er ikke større end et riskorn, så den
> ville kunne vandre ligesåvel på en Papillon som på enhver anden hund!
> Den vandrer næppe mere på en stor end på en lille hund!

Chippen vandrer sikkert nok alligevel, men scanneren kan ikke bestemme
chippens placering med ret stor nøjagtighed, idet den efter
fabrikantens oplysninger kan fange chippen i en afstand af 30 cm.

hilsen Kim

Fra : Kurt Becher

Dato : 07-09-03 22:23

> Hvis den lille chip på størrelse med et riskorn (de riskorn vi køber i
> butikkerne er kun halvt så store som chippene)

Så er du altså blevet snydt! Jeg ville skifte butik øjeblikkeligt Deres
ris er simpelthen for små!!!

> Chippen vandrer sikkert nok alligevel, men scanneren kan ikke bestemme
> chippens placering med ret stor nøjagtighed, idet den efter
> fabrikantens oplysninger kan fange chippen i en afstand af 30 cm.

Fabrikantens! Min dyrlæge har et hulens mas med at scanne mine hunde. Men
som tidligere sagt kan jeg mærke min ene hunds chip og den sidder hvor den
blev stukket ind for ca. 2 år siden. Hun har ikke nogle gener af den og
hendes fine opretstående ører, der desuden er så mørke at jeg tvivler på at
en tatovering kan ses, er fine uden nummerplade.

MVH

Fra : x Vuf x

Dato : 07-09-03 23:23

7 Sep 2003 13:06:28 -0700, Kim Christensen wrote:

> [...]
>i forhold til en papillion svare til at f.eks et menneske gik med en
>speedmarker i halsen. Det ville da ikke være behageligt, selv om også

SÅ små er Papilloner altså heller ikke!
Det er jo ikke Chihuahua, vi taler om!

>Chippen vandrer sikkert nok alligevel, men scanneren kan ikke bestemme
>chippens placering med ret stor nøjagtighed, idet den efter
>fabrikantens oplysninger kan fange chippen i en afstand af 30 cm.

Og hvis du selv kan mærke hvor chippen sidder?
Så kan du vel i grelle tilfælde selv fortælle dyrlægen, hvor den er!

Fra : x Vuf x

Dato : 03-09-03 23:55

Mon, 1 Sep 2003 20:51:14 +0200, Pwh wrote:

> [...]

Hvalpe, der bli'r tatoverede, bli'r ikke lagt i narkose!

>Hvorfor skal en hund i narkose bare for at få en tatovering, jeg har da selv fået
>lavet et par stykker og det var da ikke særlig smertefuldt.

Har du nogensinde set, hvordan hunde bli'r "tatoverede"?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-09-03 07:13

On Thu, 04 Sep 2003 00:54:46 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

>Hvalpe, der bli'r tatoverede, bli'r ikke lagt i narkose!

>Har du nogensinde set, hvordan hunde bli'r "tatoverede"?

,,,,,,hvordan foregår det da ?

Fra : x Vuf x

Dato : 04-09-03 22:09

Thu, 04 Sep 2003 08:12:50 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:
>Thu, 04 Sep 2003 00:54:46 +0200, x Vuf x wrotd:

>,,,,,,hvordan foregår det da ?

Det er da vist blevet forklaret nogle gange...Også af mig.
Nr. er langt og består af tal og bogstaver, som er formede i nåle.
Ved lysketatoo trækkes en hudlap ud og tangen presses omkring denne
hudlap, hvorved alle nåle samtidigt går gennem begge hudlag. Den ene
række tal og bogstaver sværtes ved at en pastalignende sværte bliver
presset ned i hullerne.
Det samme ved øretatoo. Der bliver tangen presset gennem for og bag af øret.

Fra : Rikke Andersen

Dato : 01-09-03 09:27

> Har alderen noget at sige om det skal være den ene eller anden form for
> mærkning ?

Hvis det er en voksen hund skal den i narkose for at blive tatoveret, men
hvis det er hvalpe (grænsen er 8 uger mener jeg) gør man det uden bedøvelse.

Der er fordele og ulemper ved begge dele - synes jeg

Fordelen ved chip er helt klart kun det lille prik i nakken, og desuden er
det det eneste rigtige hvis det er hunde der skal over grænserne i deres
liv. flere og flere lande går over til kun at acceptere chip.
Ulempen er, at man skal have en scanner for at aflæse deres identifikation.
Og man hører desværre stadig om bortløbne hunde der via politiet ender hos
internaterne uden at være blevet scannet, og derfor bliver de ikke
identificeret.

Fordelen ved tatoveringen er at de altid bliver identificeret af politi og
internater hvis de løber væk, ulemperne er de samme der er fordel ved
chippen *S* Grænserne lukkes efterhånden for den slags og voksne hunde skal
en tur i narkosen.

Rikke Andersen

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 01-09-03 11:58

> [...]
> internater hvis de løber væk, ulemperne er de samme der er fordel ved
> chippen *S* Grænserne lukkes efterhånden for den slags og voksne hunde

Lige en lille ekstra ulempe! På nogen hunde "flyder" tatoveringen ligesom ud
og bliver ulæselig senere - ved ikke, om det har noget med tatovørens
kvalitet at gøre, men det har det jo nok

-Trine

Fra : Sus \(5000\)

Dato : 01-09-03 11:49

Tusinde tak for jeres svar, ved godt hvad jeg vælger nu... Chipning.

Sus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-09-03 11:48

On Mon, 1 Sep 2003 12:57:52 +0200, "Trine Dyrgaard"
<pipo@kantorvaenget.dk> wrotd:

> [...]
>og bliver ulæselig senere - ved ikke, om det har noget med tatovørens
>kvalitet at gøre, men det har det jo nok

,,,ja så kan man få den genopfrisket hvis hunden aligevel en dag er
kommet i narkose af andre grunde. Man har også hørt om hunde der er
tatoveret i øret og bliver stjålet får skåret øret af af den nye
ejer/tyven kuperer simpelthen øret, men man har da også hørt om nogen
der kan fuske med chippen, men det mest sikre er nok at gøre begge
ting, hvis den aligevel er i narkose , ellers ville jeg kun chippe.

Fra : Anja R.

Dato : 01-09-03 13:42

I meddelsen:
Skrev Punish the deed, not the breed <Nobody@home.com> følgende:
>Man har også hørt om hunde der er
> tatoveret i øret og bliver stjålet får skåret øret af af den nye
> ejer/tyven kuperer simpelthen øret...

Godt mine er tatoveret i lysken...

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-09-03 14:50

On Mon, 1 Sep 2003 14:42:02 +0200, "Anja R."
<SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrotd:

>I meddelsen:
>
>Godt mine er tatoveret i lysken...

,ja i den sammenhæng er det jo godt nok men det er ikke altid
smart hvis hunden bliver væk og politimanden skal læse nummeret
det er jo ikke alle hunde der er lige nemme at kragle ned under eller
at få til at lægge sig på ryggen så politimanden kan se nummeret, i
den situation er øretatoveringen den smarteste men det kommer man
vel heller ikke ud for for hunden har jo navneskilt på med tlfnr som
de bare ringer til

Fra : Sus \(5000\)

Dato : 04-09-03 13:44

> [...]
> den situation er øretatoveringen den smarteste men det kommer man
> vel heller ikke ud for for hunden har jo navneskilt på med tlfnr som

Jeg var faktisk nede ved dyrlægen og han fortæller mig de kan jo ikke tvinge
mig til hverken at chippe eller tatovere hunden, selvom det er lovpligtigt.
For som han sagde, hvor tit finder man en hund der kommer hjem ved at læse
mummeret på den..? Ikke ret tit!

Dyrlægen sagde indirekte at han synes ikke jeg skulle mærke hunden, da det
var spild af penge!

Sus

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 01-09-03 16:53

<SPAM_NEJTAK_a_runge@mail.dk> wrote:

>I meddelsen:
>
>Godt mine er tatoveret i lysken...

Godt min er en schæfer, den tror jeg ikke har stor værdi med kuperede
ører.......

Fra : x Vuf x

Dato : 04-09-03 00:00

Mon, 1 Sep 2003 12:57:52 +0200, Trine Dyrgaard wrote:

>Lige en lille ekstra ulempe! På nogen hunde "flyder" tatoveringen ligesom ud
>og bliver ulæselig senere - ved ikke, om det har noget med tatovørens
>kvalitet at gøre, men det har det jo nok

Tjaaa...Ingen af mine tatoverede hunde kan læses!
De øretatoverede kan ikke på grund af de lange hår i ørerne,
og de lysketatoverede er flydt helt ud!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 04-09-03 07:13

On Thu, 04 Sep 2003 01:00:02 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

>Tjaaa...Ingen af mine tatoverede hunde kan læses!
>De øretatoverede kan ikke på grund af de lange hår i ørerne,
>og de lysketatoverede er flydt helt ud!

,,er der ikke noget med at man kan få det genopfrisket gratis inden
for et vis stykke tid ? eller er det mon kun nogle dyrlæger der
tilbyder det ?

Fra : x Vuf x

Dato : 04-09-03 22:11

Thu, 04 Sep 2003 08:12:55 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:
>Thu, 04 Sep 2003 01:00:02 +0200, x Vuf x wrotd:

>,,er der ikke noget med at man kan få det genopfrisket gratis inden
>for et vis stykke tid ? eller er det mon kun nogle dyrlæger der
>tilbyder det ?

Og hvordan bli'r det så opfrisket?

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-09-03 08:01

On Thu, 04 Sep 2003 23:10:35 +0200, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrotd:

>Og hvordan bli'r det så opfrisket?

,tjae det ved jeg ikke, må spørge næste gang jeg er hos dyrlægen

Fra : x Vuf x

Dato : 05-09-03 20:33

Fri, 05 Sep 2003 09:01:21 +0200, Punish the deed, not the breed wrote:
>Thu, 04 Sep 2003 23:10:35 +0200, x Vuf x wrotd:

>,tjae det ved jeg ikke, må spørge næste gang jeg er hos dyrlægen

Så får du nok at vide, at den bare får en ny tatoo i det andet øre!

Fra : Kim Christensen

Dato : 02-09-03 18:31

"Sus \(5000\)" <lightSLETDETTE@pc.dk> wrote in message news:<3f52fc39$0$54808$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Hvad er bedst for hunden ?
>
> Har alderen noget at sige om det skal være den ene eller anden form for

En tatovering kan aldrig skade hunden, det kan en chip. De vandrer og
kan sætte sig i led, det er en meget smertefuld oplevelse. Desuden er
chippene ret nemme at fjerne, det vil fabrikanterne bare ikke så gerne
høre. Da min hund fik problemer med sin chip der generede et ledbånd i
albuen (!) kunne dyrlægen ikke fjerne den, det måtte man ikke, og det
var umuligt. Min menneskelæge foretog så operationen der tog 3
minutter efter at lokalbedøvelsen var virksom.

Sidenhen har jeg fået endskab til en dyrlæge der laver den slags uden
at stille spørgsmål, hvis bare betalingen er i orden. Det ses ikke at
en chip er blevet fjernet. At klippe øret af en hund er da en ret
tydelig måde at vise at den er stjålet.

hilsen Kim

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 02:07

> [...]
> at stille spørgsmål, hvis bare betalingen er i orden. Det ses ikke at
> en chip er blevet fjernet. At klippe øret af en hund er da en ret

Hejsa

At chippen ligefrem kan sætte sig i led lyder meget underligt. At de kan
vandre og placere sig op ad ledbånd og nerver lyder mere sandsynligt! Men
alt i alt tror jeg, du har været uheldig!!!

Dit argument med stjålne hunde er helt korrekt! Faktisk tror jeg ikke man
behøver at gå til en dyrlæge for at fjerne chippen på min ene hund. Den
sidder så yderligt, at man bare skal være i besiddelse af en skarp genstand
og en sadistisk natur. Men mine hunde er ikke særligt attraktive, rent
markedsmæssigt, og desuden er de meget sjældent uden opsyn, så jeg regner
med at vi klarer skærerne en del år ud i fremtiden!!!

MVH

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 06-09-03 09:49

On 2 Sep 2003 10:31:25 -0700, nemoris@yahoo.com (Kim Christensen)
wrotd:

> [...]
>at stille spørgsmål, hvis bare betalingen er i orden. Det ses ikke at
>en chip er blevet fjernet. At klippe øret af en hund er da en ret

,der er jo nogle hunderacer hvor det er mere eller mindre almindeligt
at ørene er kuperede, og nogle af dem har også rigtig grimme
kuperinger !? og så kan man spørge sig selv hvorfor de er så grimme.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 19:53

Hej Sus

Nu læste jeg nogle af svarene her, indtil jeg blev træt af det, for det var
jo generelt gentagelser, uden egentlige argumenter.
Men hvis jeg skulle vælge, så ville det uden tvivl blive Chippen. At
chippen vandrer lidt, er ikke nogen nyhed, som nogle åbenbart vil gøre det
til. Intet fremmedlegeme i kroppen, såvel hos mennesker som hos dyr, ligger
helt stationært. Projektiler, granatsplinter, ja sågar en borddækningskniv,
vandrede så langt, så den gik ud gennem maven, og til sidste helt ud gennem
maveskindet. Langt de fleste dyrlæger idag, er bestemt ikke gode til at
tatovere hunde eller katte. Så vælger du tatovering, så find dig en
kaninavler, og tag ham med til dyrlægen, og bed ham medbringe sit eget
udstyr, så i kun skal have nummeret af dyrlægen. Så bliver det gjort med en
tang i god stand, og af en som er meget rutineret i at tatovere et dyr, og
det går så hurtigt, at dyret næsten ikke opdager det. Hvis du ikke kender
en sådan, som vil gøre det, så vælg chippen.

M.V.H......Benny..

Fra : mathilde

Dato : 05-09-03 21:28

"Benny Mortensen" skrev d. 05-09-03 19:53 dette indlæg :
> [...]
kender
> en sådan, som vil gøre det, så vælg chippen.

Hej Benny,
se det syns jeg er interessant når man blander faggrupperne.
-Er det en kaninavler som avler slagtekaniner man skal have fat i? Det
burde jo være til at finde. Og dyrlægen skal ikke brokke sig, men se det
som en slags forelæsning, ingen tager skade af lidt ny lærdom.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-09-03 22:38

Hej Mathilde

Du skal nok fortrinsvis gå efter en som avler udstillings kaniner. Det er
jo som regel dem der tatoverer i stor stil. Jo større opdrætter ( Læs : Jo
mere anerkendt opdrætter ) jo bedre er han. Ikke fordi han selv nødvendigvis
opdrætter flest kaniner, men fordi han som regel tatoverer for et meget
stort antal opdrættere, ja sommetider for en hel kaninavler forening, så i
en rigtig driftig kreds, tatoverer han måske 300 - 1000 kaniner på et år, og
det vel at mærke, udstillings kaniner, så alle tatoveringer skal se godt ud,
og være let læselige, og sidst men ikke mindst, ikke skæmme kaninen. Til
slagtning er det vist mest " Hvid Land " og du kan forestille dig, hvordan
en dårlig tatovering ville skæmme den, så var den kun til ovnen.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 05-09-03 22:44

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message news:<3f58dc50$0$32431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> Men hvis jeg skulle vælge, så ville det uden tvivl blive Chippen. At
> chippen vandrer lidt, er ikke nogen nyhed, som nogle åbenbart vil gøre det

Vandre lidt: 30 cm, som i tilfældet med min hund er da et stykke vej!
Andre har fået chippen helt ned i poten, eller ud i bagkroppen.

En øretatovering kan aldrig skade hunden, det kan en chip

I begge tilfælde kan registreringen gå tabt, men en ansvarlig
hundeejer vil vel altid selv eftersøge sin hund, fremfor at satse på
at den bliver bragt hjem af politiet?

Dyreværnsmæssigt er registreringen ikkekun en fordel. En
folkeskolelærer her i omegnen (selvfølgelig byrod for SF, dyrevelfærd
og alt det,) har en bordercollieblanding som ligger og rådner langsomt
op i kælderen. Da den en gang stak af blev den takket været sin
registrering bragt hjem af politiet, så gæringen kunne fortsætte.
Ellers var det næppe blevet opdaget at den var stukket af.

Hilsen Kim

Fra : Kurt Becher

Dato : 06-09-03 02:25

> [...]
> registrering bragt hjem af politiet, så gæringen kunne fortsætte.
> Ellers var det næppe blevet opdaget at den var stukket af.

Hej igen, igen!!

Ja, for fanden! Der er også tilfælde af hunde, der blev ramt af lynet mens
de jagtede biler! Om det er Guds straf eller simpelt uheld vides ikke!!!

Hvis du satser på at registreringen bringer din hund hjem er du en
optimistisk mand!!

Mine hunde tog en tur for et stykke tid siden. De er ret lette at genkende
og er begge chippet! Jeg ringede til politiet samt nogle hundepensioner i
området efter en intensiv eftersøgning. Ingen respons! De sad såmænd i en
hundepension 4 km fra mig, hvor de var bragt ind af en mand, der havde
fundet dem ca. 2 km fra hvor de var forsvundet. Faktisk den eneste pension i
området, jeg ikke havde ringet til, da den lå i stik modsat retning af den
vej, de var stukket! Han havde ringet til politiet og meldt, at han havde
dem. Ca. 2 timer før jeg ringede og meldte dem savnede. På samme
politistation! Jeg fandt dem ved at min kammerat tog sin bil dagen efter og
søgte den anden vej i forhold til hvor jeg havde søgt. Han kom tilfældigvis
forbi og tænkte, han lige ville spørge. Bare for alle tilfældes skyld! Og
der sad de sgu', mine to vapser!

Med din logik burde vi jo privatisere Politiet. Den ene hånd ved jo ikke
hvad den anden gør!!! At din nabos sølle BC-blanding blev fundet, må jo så
henstå som undtagelsen, der bekræfter reglen (jeg havde trods alt to
hunde!!!!).

Måske du skulle tage dine futter og bevæge dig op til din nabo, og hjælpe
ham til at få et mere naturligt forhold til sin hund. Så bliver registrering
da mere meningsfyldt!

MVH

Fra : Kim Christensen

Dato : 06-09-03 09:19

> Hvis du satser på at registreringen bringer din hund hjem er du en
> optimistisk mand!!

Det er altså det Dansk Hunderegister (som jeg kalder DKK's database
for markesføring og EDB financiering, men det andet er da nemmere)
markedsfører sig med.

> [...]
> hvad den anden gør!!! At din nabos sølle BC-blanding blev fundet, må jo så
> henstå som undtagelsen, der bekræfter reglen (jeg havde trods alt to

Offentlige virksomheder er sjældent effektive. Det er privatiserede
offentlige virksomheder i reglen heller ikke. Slev en blind høne
finder dog som bekendt af og til et korn, og det er så desværre sket
for politiet her i byen.

> Måske du skulle tage dine futter og bevæge dig op til din nabo, og hjælpe
> ham til at få et mere naturligt forhold til sin hund. Så bliver registrering
> da mere meningsfyldt!

Det er svært at overbevise indehaveren af den politiske korrekthed, og
som endda er folkeskolelærer om noget som helst!

hilsen Kim

Fra : Kurt Becher

Dato : 07-09-03 22:27

> Det er svært at overbevise indehaveren af den politiske korrekthed, og
> som endda er folkeskolelærer om noget som helst!

Har du snakket med ham?

Jeg tilhører selv samme faggruppe og ved at det bestemt ikke er nogen
garanti for åbenhed og selvkritik, men det kunne være han ville lytte til
fornuft.

Til lærernes forsvar skal jeg lige sige at jeg har set elendige hundeejere
fra andre faggrupper også

MVH