MS Windows
briani 27239
Adgang nægtet til mappe
Fra : news.tele.dk

Dato : 31-08-03 21:37

"(Mappe) ...ikke tilgængelig - Adgang nægtet"

Det er den besked jeg får smidt i hovedet. når jeg forsøger at åbne mappen.

Det jeg her kalder "Mappen" ligger på den ene af 3 partitioner på en IBM-HD.
Jeg har 17 Gb doks liggende på den.

Det skete efter et major-brake-down og reetablering af computeren. Jeg kan
se i egenskaber på mappe at der ligger de 17 Gb der akal være, jeg får bare
ikke adgang...!

Kører XP Pro DK.
Hvad gør jeg?

N I E L S

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-08-03 22:21

Mappen befinder sig sikkert på en ntfs partition, og det eneste du behøver
at gøre er at indsætte dig selv som 'owner'. Da du køre med XP er det
sikkert nødvendigt at slå simpel-fildeling fra. Du kan tilføje dig selv til
liste af ejere under egenskaber | avanceret for mappen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 31-08-03 23:59

news.tele.dk skrev:

> "(Mappe) ...ikke tilgængelig - Adgang nægtet"

Prøv: <http://support.microsoft.com/?kbid=308421>.

Madsen.

Fra : N I E L S

Dato : 01-09-03 00:49

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev
'
> Prøv: <http://support.microsoft.com/?kbid=308421>.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Tak men...
"Der opstod fejl under deling af 'mappe'. Adgang nægtet...".

MS skriver:

Sådan overtages ejerskab af en mappe:
1.. Højreklik på den mappe, du vil overtage ejerskabet af, og klik
derefter på Egenskaber.
2.. Klik på fanen Sikkerhed, og klik derefter på OK på
sikkerhedsmeddelelsen, hvis en sådan bliver vist.
3.. Klik på Avanceret, og klik derefter på fanen Ejer.
4.. På listen Navn skal du klikke på dit brugernavn eller, hvis du er
logget på som administrator, på Administrator, eller klik på gruppen
Administratorer. Hvis du vil overtage ejerskabet af mappens indhold, skal du
markere afkrydsningsfeltet Erstat ejer af underbeholder og objekter.
5.. Klik på OK. Følgende meddelelse vises, hvor:mappenavn er navnet på den
mappe, du vil overtage ejerskabet af.
Du har ikke tilladelse til at læse indholdet af mappen mappenavn. Vil du
erstatte mappens tilladelserne med tilladelser, der giver dig fuld kontrol?

Alle tilladelser bliver erstattet, hvis du klikker på Ja.

Klik på Ja.
6.. Klik på OK, og anvend derefter igen de tilladelser og
sikkerhedsindstillinger, der skal gælde for mappen og dens indhold.
Jeg kunne ikke se fanen avanceret | ejer under sikkerhed i "egenskaber".

N I E L S

Fra : Thomas Madsen

Dato : 01-09-03 01:53

N I E L S skrev:

> Jeg kunne ikke se fanen avanceret | ejer under sikkerhed i
> "egenskaber".

Så ved jeg ikke hvad der er galt. Jeg kan se den her på WinXP Pro.
Det er ikke en fane. Det er en knap som hedder Avanceret, (eller
Advanced her, da jeg sidder med den engelske udgave).

Madsen.

Fra : N I E L S

Dato : 02-09-03 03:53

Det lykkedes!!!
(Ved hjælp af: http://support.microsoft.com/?kbid=308421)

Guderne (og jeg) skal vide at XPs ejer- og fildelingssystem ikke er særligt
overskueligt opbygget. Men dog sikkert meget anvendeligt når man kender det.

Tak for hjælpen!

N I E L S