Mærkeskilt på pumpe.....
Fra : TexasFlood

Dato : 31-08-03 20:01

På mærkeskiltet på en Danfoss centrifugalpumpe står der "n 2900 min-1" (i -1
potens)

Hvad er baggrunden for denne mærkning ?

Jeg går ud fra at det står for det nominelle omdrejningstal i minuttet..!

Normalt synes jeg at mærkeskilte angiver omdrejninger som rpm.

TF

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 31-08-03 20:19

TexasFlood wrote:
> [...]
>
> Jeg går ud fra at det står for det nominelle omdrejningstal i minuttet..!
>
> Normalt synes jeg at mærkeskilte angiver omdrejninger som rpm.

Ja, det er ret sikkert 2900 omdr./min.

Det skrives ofte sådan.
Fordi omdr. ikke er nogen SI-enhed.

min-1 er det samme som 1/min.

Mvh. Jørgen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 31-08-03 20:24

> På mærkeskiltet på en Danfoss centrifugalpumpe står der "n 2900 min-1"
> Hvad er baggrunden for denne mærkning ?

Det er normal notation og betyder : 2900 omdrejninger pr. minut. (min^-1 =
pr. min.)

Et andet eksempel :
Frekvensen af f.eks. lyd kan angives som 420 s^-1, hvilket betyder 420
svingninger pr. sekund (eller Herz).

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : LR

Dato : 31-08-03 21:35

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> wrote in message
> På mærkeskiltet på en Danfoss centrifugalpumpe står der "n 2900 min-1"
(i -1
> potens)

2900 min^(-1) = 2900 * 1/min = 2900 / min

Mvh,

Lasse