Ny kat - men hvilken race?
Fra : Malene

Dato : 31-08-03 19:53

Min kæreste og jeg mener at tiden er ved at være inde til at anskaffe os en
ny lille spinder, men er i komplet vildrede med hensyn til, hvilken race der
mon er den mest egnede i vores husholdning. Vi bor i en 50 m2 lejlighed
fordelt på 2 værelser og jeg er hjemmegående. Katten må ikke komme uden for.
Mest af alt skal vores nye mis være yderst kærlig og kælen. Vi har snakket
om følgende: Somali/Abyssinier, som er meget kærlig og hengiven af væsen,
samt nysgerrig, klog og super engageret. Ragdoll, Maine Coon og Norsk
skovkat kunne også komme på tale, men er disse racer også kælepotter? Vil
det ikke være plageri, at holde hhv Maine Coon og skovkat inde i sådan en
lille lejlighed?

Kort sagt: vi savner synspunkter!

-Malene & Martin

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-08-03 19:59

Malene wrote:
> [...]
> hvilken race der mon er den mest egnede i vores husholdning. Vi bor i
> en 50 m2 lejlighed fordelt på 2 værelser og jeg er hjemmegående.

umiddelbart vil jeg sige at enhver race kan bo under de forhold, hvis de vel
at mærke er opdraget til indekatte og trives herved.......

> [...]
> yderst kærlig og kælen. Vi har snakket om følgende:
> Somali/Abyssinier, som er meget kærlig og hengiven af væsen, samt

jeg kan kun anbefale racerne ( i og for sig samme kattetype, bare med
forskellig pels) som er enormt gode til at hygge sig med sig selv og i det
hele taget rigtig dejlige.....

> Ragdoll, Maine Coon og Norsk
> skovkat kunne også komme på tale, men er disse racer også kælepotter?

nu kender jeg kun disse racer af omtale, men ud fra mit begrænsede kendskab
til dem, vil jeg måske have en holdning der siger at ihvertfald MCO og NFO
måske ville trives bedre under lidt større forhold?

> Vil det ikke være plageri, at holde hhv Maine Coon og skovkat inde i
> sådan en lille lejlighed?

det er ikke sikkert, det kommer uden tvivl an på kattens sind......

> Kort sagt: vi savner synspunkter!

det er nok lidt nemmere at komme med synspunkter hvis i kommer med lidt mere
konkrete ting for hvad i ønsker af en kat.....
feks om den skal være selvstændig, opmærksomhedskrævende, kærlig, og så
videre......
ligesom størrelse og pelstype måske også kan være en samtaleemne ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 31-08-03 20:32

> [...]
> videre......
> ligesom størrelse og pelstype måske også kan være en samtaleemne ;)

Hej Sabina.
Det er rigtigt, det komer også an på hvad i ønsker jer af katten,
selskab, opmærksomhed, selvstændighed osv. Men inden for alle racer er
der afvigelser og stor forskel. Lån en kattebog, og læs lidt i den.
Men jeg vil ikke undlade at anbefale en race til jer RUSSIAN BLUE. Vi
boede selv i en lille lejlighed da vi besluttede os for 2 katte, og vi
ønskede os en rigtig kælepot !!! - og vi valgte "russeren".
Alle vores ønsker er blevet opfyldt, og meget mere til. Og så gør
"russerne", noget som ikke mange katte gør, de ser dig lige i øjnene.
Når du så sidder og "snakker" med den, så føler du virkelig "kontakt af
3 grad " !!!!
Vil du se et par billeder, så kig lidt på min profil.

Med venlig hilsen
Dorthe Kirstejn Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar
P.S. håber at vores dejlige hunkat er med killinger, hvis hun er, så
bliver det omkring den 6 oktober.......

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 21:57

Dorthe skrev
<noget som ikke mange katte gør, de ser dig lige i øjnene.Når du så sidder
og "snakker" med den, så føler du virkelig "kontakt af 3 grad " !!!!>

Det gør alle mine også, både somalier og huskatte,
Baby (PIA-kat) råber ad mig hvis jeg tillader at
flytte blikket fra hende, kan hun ikke få fuld opmærksomhed = 2 hænder, et
skød og øjenkontakt
så er fanden løs i laksegade.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 31-08-03 20:46

<klip>
"Malene" <jegsavnerpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
for.
> Mest af alt skal vores nye mis være yderst kærlig og kælen.
</klip>

Tja, jeg ville nok finde et par søde katte på et internat, hvor de (altså
personalet ) vil kunne vejlede jer til ...og finde et par søde, rolige og
dejlige katte, evt. søskende.

Selv har jeg 2 katte (bare sådan nogle "almindelige huskatte") - søskende i
min lejlighed på 60m2 og det går fint, det skal dog siges, at jeg har en
kattegård på 25m2.
Mulle og Miver er hinandens bedste venner og er nogle værre kæle-potter, dog
mest Mulle, men han er jo også en dreng *G*

Jeg kan godt forstå folk der vil have racekatte, men "ikke-racekatte" er
altså også en dejlig race :)

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/killing.html (ja, der èr altså ikke killinger
længere...de er 4 år nu)

Fra : Jette Nielsen

Dato : 01-09-03 11:55

> Selv har jeg 2 katte (bare sådan nogle 'almindelige huskatte') - søskende i
> min lejlighed på 60m2 og det går fint, det skal dog siges, at jeg har en
> kattegård på 25m2.

Samme her - endda uden løbegård. Vores to huskatte (brødre) trives fint
og har stor fornøjelse af hinanden... de har aldrig været ude, og savner
det ikke.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 31-08-03 21:27

Hej.
Jeg har personligt kun kendskab til norsk skovkat, og det tror jeg ikke, jeg
vil anbefale jer.
Personligt synes jeg, det er synd at holde dem som indekatte (selv om jeg
godt ved, mange gør det). For mine egne betyder det ALT at komme ud. Desuden
er kælepot ikke et ord, jeg vil hæfte på dem. De er meget interesserede i
hvad man laver, men også meget selvstændige, og bestemmer selv hvornår der
skal kæles, og så har de tendens til at vælge sig et "yndlingsmenneske" og
ignorere alle andre. Igen vil jeg sige, at der garanteret er skovkatte, der
er kælepotter, men det er ikke generelt karakteristisk for racen, som det
f.eks. er for den anden race, jeg har erfaring med, nemlig burmeseren, som
man slet ikke kan blive fri for at kæle med *G*

De andre racer kender jeg ikke personligt, men mener at have hørt maine
coon-ejere sige, at MCO'er ikke er så glade for at ligge på skødet, men
hellere ligger ved siden af.

I nævner ikke Hellig Birma? Det tror jeg nok er en meget kærlig, hengiven og
kælen race, der samtidig er fredsommelig nok til at trives i en mindre
lejlighed.

Held og lykke med jagten.

Mvh. Else.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-08-03 21:43

Hej Malene

Somali/abyssinier er meget livlige katte, de er også meget nysgerrige og
impulsive. Og så er de kælne, nogle mener alt for kælne.

Vælger du aby/som vil jeg anbefale 2, da de så kan løbe noget af livligheden
af på hinanden.

Jeg har selv 2 somali, 1 bengal og ibland killinger på 54 kvm, og det går
fint, men mit hjem er også indrettet til kattene.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Malene

Dato : 31-08-03 22:18

Vores forrige kat (huskat) var øretæveindbydende intelligent (åbnede
køleskab, vinduer, døre osv) og så meget sin egen, at hun stort set ikke gad
kæle - så nu er vi enige om, at vi ikke igen skal ud i lignende ekstremer,
omend hun var dødcharmerende og elsket over alt.

Vi søger primært en forholdsvis rolig og afbalanceret kat, med en god psyke,
så den er i stand til at klare en eventuel omrokering af sofaen uden at gå
helt agurk. Katten skal være afsindigt kælen og gerne opsøgende -
tvangskæleri er sgu lidt kedeligt i længden Den skal helst ikke kræve de
helt store aktivitetstiltag, men i stedet være god til at holde sig selv
beskæftiget med leg. Katten skal endvidere være klog nok til, at opdragelse
har en effekt - selv om den nu vil få ret fri tøjler hos os!

Udseendet/udtrykket må gerne være lidt vildt - a la pumaer, tigre, løver
osv. men det er rimeligt underordnet i forhold til dens væsen. Vi ønsker
ikke en gallionsfigur, men i stedet en sund og glad kat, som kan blive en
del af vores lille familie, UDEN at splitte hele lejligheden ad...!

Vi har ikke dyr i forvejen, men da jeg går hjemme hele tiden, mener vi ikke
at det bør være tvingende nødvendigt for den lille mis, at den får en
kammersjuk. (Om end tanken om 2 søskende da er RET appelerende

P.t. har vi faktisk kig på en lille Abyssiniervariant (6 måneder gammel),
som er helt vildt bedårende, men vi har endnu ikke lagt os 100% fast på en
endelig beslutning, da det jo er et valg der får indflydelse på en stor del
af vores - og ikke mindst kattens - liv.

Sig endelig til, hvis der er mere der skal uddybes

-Malene & Martin

Fra : Nina El Falaki

Dato : 31-08-03 23:42

Mange aby/som kan også åbne døre og vinduer, og de er legesyge hele livet
også som voksne/gamle.

Man kan, ja man SKAL, opdrage aby/som, men med godbidder (shaping) og 300 %
konsekvens. (Du kan læse mere om shaping (klikkertræning) her: www.canis.no
bliv ikke afskrækket af det er om hunde)

Skal det være en enekat bliver I nødt til at aktivere den, ellers kommer den
let til at kede sig og laver så ulykker.

Aby/som er vældig gode til at opdrage sine mennesker. Den sidste killing,
jeg solgte, fik hurtigt lært sit nye menneske at stå op kl. 3 HVER natten og
servere Whiskas vådmad.

Det vil være en rigtig god ide at anskaffe et gulv til loft klatretræ,
katten vil elske det og det lægger flere kvm til lejlighedens størrelse.
(Gode og billige klatretræer fås her www.likita.dk )

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K

Dato : 01-09-03 22:04

Hejsa.
Jeg er _ikke_ opdrætter af hverken aby'er eller somalier... kun
samboende med en nu 2 årig aby-pige
Racen er utroligt kreativ, når det kommer til at udtænke de mest
fantastiske stunts, som vi mennesker også kalder "ulykker"... de er
legesyge ud over det almindelige... og noget af det mest kælne (når de
har tid), sociale (hele tiden) og kærlige (altid!!!), jeg har oplevet
hos en katterace
Et stakkels menneske har ikke tid til at følge med sådan en kats hurtige
tankespring... det ene øjeblik sover den, det næste jager den fluer, for
straks at komme op for at nusse, hvilket kun får den til at komme i
tanke om at den skal spise, men hov - nu skal der lige leges med en
pelsmus, inden man igen skal nusse... og så kan det hele starte forfra

Hvis I skal have sådan et kræ indenfor dørene, vil jeg virkelig anbefale
jer at få to med det samme!!! *sss* De kan bruge hinanden til at
afreagere på... og deres mennesker har så en chance for at få et liv
*ggg*
Vores aby er ikke vores eneste kat... men skovkattene og
perserblandingen har forlængst erklæret hende udenfor pædagogisk
rækkevidde... og overladt hende til den eneste firbenede her i huset,
der orker at følge med i hendes lynhurtige tankespring - nemlig vores
næsten lige så fjantede og tornado-agtige Shetland Sheepdog

Mvh Ann - der er utroligt glad for sin lille aby-pige

Fra : Malene

Dato : 02-09-03 05:14

Indtil videre vil vi gerne takke 1000 gange for de foreløbige svar, fra alle
I søde katteelskere! Vi kan hurtigt blive enige om, at alle racer - og
ikke-racer - er nogle vidunderlige kræ, med hver deres unikke personlighed.

Vi har hele tiden ment, at udseendet på vores kommende kat er sekundært, men
kan nu alligevel ikke se bort fra, at nogle kreationer bare ER mere
flatterende og nusseindbydende end andre. Når man så finder sig selv,
siddende og dåne bedåret over et særligt fotogent kræ - ja så er det bare SÅ
svært at acceptere, at racen alligevel ikke egner sig til os. Et øjeblik
bilder man sig måske oven i købet ind, at man da saaagtens kan affinde sig
med dyrets DAMP-lignende aktivitetsniveau, eller dets behov for flere
kvadratmeter store kradseforanstaltninger (som bare aldrig vil blive en
aktualitet i vores lille bolig). Piv hvor er det dog svært at vælge!

Efter lidt tænkeri, er vi da nu nået så vidt, at vi kan nævne kattens
aller-allervigtigste egenskaber; små-doven, ultra-kælen og hengiven. Blev I
mon meget klogere af dét?!

-Malene & Martin

Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 06:53

"Malene" <jegsavnerpost@hotmail.com> wrote in message

> Efter lidt tænkeri, er vi da nu nået så vidt, at vi kan nævne kattens
> aller-allervigtigste egenskaber; små-doven, ultra-kælen og hengiven. Blev
> mon meget klogere af dét?!

Hvad med en Brite?

:Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-09-03 07:51

Blev

> Hvad med en Brite?

Er de ultra-kælne?

Jeg vil nok stadig sige Hellig Birma. Jeg har sakset lidt om den fra nogle
hjemmesider:

"Den kan nærmest beskrives som blid, hengiven og selskabelig, uden på nogen
måde at være påtrængende eller "dominerende". Den elsker at være i centrum
og er normalt også ret nysgerrig. Den er legesyg, når det er "passende", og
den elsker at "ligge tæt" med sin ejer.
Birmaer er, også overfor andre dyr, meget selskabelige. De kan udvikle et
meget tæt forhold til en hund f.eks."

"Den Hellige Birma har et pragtfuldt temperament. Den er nysgerrig,
intelligent og får ofte sin vilje gennem charme og klogskab. Den er
ligeledes hengiven og knytter sig tæt til sin familie og deltager gerne i
hjemmets gøremål, såsom sengeredning, tøjvask m.m. Da Birmaen er meget
selskabelig bør du overveje at anskaffe dig et andet dyr, hvis du er væk
mange timer om dagen. Det behøver ikke at være en anden Birma, det kan også
være en anden kat eller f.eks. en hund. Birmaen trives fint med andre
katteracer og andre dyr.
Den har meget nemt ved at tilpasse sig sine omgivelser og kan derfor let bo
i en lejlighed hele livet. Det er min erfaring, at Birmaer trives fint med
børn. Birmaen er både legesyg og blid, og har som regel et meget tæt forhold
til børn i familien."

Ragdoll tror jeg også vil leve op til jeres krav, men de er stadig ret
sjældne, så der kan være venteliste.

Burmeser kan også anbefales, selv om den normalt ikke kan kaldes små-doven
*S*. I forhold til en abyssinier må den nu nok siges at være temmelig rolig.
Den er i hvert fald ultra-kælen og hengiven, og kan sagtens trives i en
lille lejlighed. (Vi flyttede vores fra at være udekatte til at være
indekatte i en 3. salslejlighed på 50 m2, helt uden problemer).

Maine Coon er vist udelukket, når I ikke vil have "DAMP-børn"

Mvh. Else.

Fra : Pia J

Dato : 02-09-03 08:19

> Er de ultra-kælne?

Det ved jeg ikke - jeg fokuserede på det dovne

Noget helt andet er, at hverken brite eller birma ser "vilde" ud. Men sådan
en brunmasket birma med dybblå øjne er nu lækker...

:Pia

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 02-09-03 08:32

> Noget helt andet er, at hverken brite eller birma ser "vilde" ud.

Næh, det kan der være noget om
Men så må det være en brun burmeser, den ligner faktisk en minipanter, når
den bevæger sig.

Mvh. Else.

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-09-03 10:30

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>
> Næh, det kan der være noget om
> Men så må det være en brun burmeser, den ligner faktisk en minipanter, når
> den bevæger sig.

Bortset fra "små-doven", så ville jeg også have foreslået burmeseren De
er tit og ofte nogle dejlige putte-ligge-i-arm-og-under-dynen-misser, men de
får så også deres vilde fræse-anfald og sære påfund. At klatre og udforske
højderne, er et must

Malene og Martin, i kan kigge nærmere på burmeseren på min hjemmeside
Men jeg vil med det samme sige, at det næsten er påkrævet at anskaffe to. De
er meget glade for at putte med hinanden

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-09-03 10:47

"Katrine Nederby" skrev :

> Malene og Martin, i kan kigge nærmere på burmeseren på min hjemmeside

En brun burmeser kan jeg dog ikke klare, men det kan min mor så Her er
tre billeder af hendes 10 år gamle og stadig legesyge brune burmeser

http://home1.stofanet.dk/beydana/galleri/lucky1.jpg
http://home1.stofanet.dk/beydana/galleri/lucky2.jpg
http://home1.stofanet.dk/beydana/galleri/lucky3.jpg

Fra : Louise Hansen

Dato : 02-09-03 12:38

> Jeg vil nok stadig sige Hellig Birma. Jeg har sakset lidt om den fra nogle
> hjemmesider:

Hej Else!

Jeg kan kun give dig helt ret - faktisk sad jeg netop og læste diverse
indlæg i denne tråd, mens jeg undrede mig over, at birmaen endnu ikke
var blevet nævnt! For med den beskrivelse, du, Malene, har givet af
ønskerne/kravene til din kommende kat, ja så kan jeg også kun på det
varmeste anbefale birmaen som et ganske godt bud! Jeg har selv tre af
slagsen og ville aldrig i livet bytte dem for nogen anden kat!

Birmaen er først og fremmest utrolig kælen, nysgerrig, kontaktsøgende og
hengiven. Den er endvidere stille, rolig og blid, men bevarer dog
legesygen selv som voksen. Mine birmaer vil helst være overalt, hvor jeg
er - når jeg sidder i kontoret eller i stuen eller ligger i sengen, så
ligger de og blunder og spinder hele vejen rundt omkring mig eller "på"
mig (lige nu har jeg en stor-spindende killing på skødet og to blundende
hankastrater ved mine fødder). Om natten sover alle tre birmaer også
sammen med min kæreste og mig i sengen, og der er for mig intet skønnere
end at vågne op med tre dejlige, varme uldtotter liggende tæt omkring
mig. Som sagt er birmaen også legesyg, men da jeg nu har flere af
slagsen, underholder de i høj grad hinanden, og jeg kan lege med dem,
når jeg har lyst! De snakker også en del og elsker at være en aktiv del
af min hverdag!

Så hvis I ønsker en stille, rolig og 110% kærlig og kælen kat, ja så kan
jeg altså kun sige: Hellig Birma!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Elwarth

Dato : 02-09-03 14:57

> Er de ultra-kælne?

Hej.

Ultra-kælne vil jeg ikke kalde dem. De vil rigtig gerne kæle, men på deres
betingelser. Hverken Gry eller Abbie bryder sig om at blive løftet på, men
de vil gerne ligge i sofaen ved siden af os og blive nusset.

Venligst
Dorthe

Fra : Lise Hudtloff Nielse~

Dato : 02-09-03 09:41

> Efter lidt tænkeri, er vi da nu nået så vidt, at vi kan nævne kattens
> aller-allervigtigste egenskaber; små-doven, ultra-kælen og hengiven. Blev
> mon meget klogere af dét?!
>

> -Malene & Martin

Nå, så må jeg vist hellere gnide søvnen ud af øjnene og melde mig på banen.

Jeg har en Ragdoll. Han går sammen med 5 NFO og 1 PER og har absolut ingen
problemer med hverken andre katte eller mennesker. Hans
yndlingsbeskæftigelse er at sove, på ryggen med bagbenene spredt ud til
siden. Hvis man skulle formaste sig til at gå forbi ham uden at nusse ham på
maven, kommer der et fornærmet blik og et miiiiiouw. Han er meget kælen, dog
på den måde at han ikke så meget gider at hoppe op og sidde eller ligge hos
folk, men når man sætter sig på gulvet, eller ligger i sengen, er han der
med det samme. Han er ofte meget kontant i sine kontaktforsøg, idet han
kommer og leger tyr og borer panden ind i ens ben, nakke eller pande, alt
efter hvad der er først for. Når han ellers er vågen og vil have
opmærksomhed, følger han mig omkring i lejligheden som en lille hund og
prøver gerne at flette sig ind imellem mine ben. Hvis ikke det afføder
kærtegn, kommer blikket igen, efterfulgt af endnu et miiiouw. Og det der
miiiouw har det med at stige i styrke, hvis man rent "tilfældigt" glemmer at
se på ham *S* Når han angriber hænder og fødder i leg, er kløerne aldrig
ude, og når han "klapper" sammen om en hånd, og bisserne kommer til hjælp
for at holde, markerer han kun. Der er ikke en ond tanke i min bassemand,
kanon temperament.

Han holder meget af menneskegæster og lader sig gerne tage op af dem og
blive nusset med. Men det med at sidde for længe på en arm er altså lidt for
kedeligt. For slet ikke at tale om, at folk som regel bliver lettere døde i
bærearmen af at holde de små 7 kilo i længere tid ad gangen *S*

Ca. 1 gang om dagen, nogle gange 2, leger han DAMP barn, og så går den vilde
kattejagt op og ned ad klatretræerne og rundt og rundt i lejligheden. Sådan
en 15 minutters tid, hvorefter han lige skal have en tiltrængt lur.

Men nu er Ragdoll jo også en blanding af PER, BIR og BUR, så hvis ikke nogle
af deres særkender skulle dukke op, ville det være underligt *S*

I kan se et par billeder af ham i mit album på gruppens hjemmeside, det er
Harry, jeg taler om.

M.v.h.
Lise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 31-08-03 21:39

> [...]
> det ikke være plageri, at holde hhv Maine Coon og skovkat inde i sådan en

Nu skal man heller ikke udelukke orientalere bare fordi man bor i en
lejlighed. Da vi boede i lejlighed havde vi 3 katte - to orientalere og en
siameser, på nogenlunde den samme plads som dig. godt og vel 50 kvm (63 på
papiret men det var incl en trappe og vistnik det halve af underboens have
*LOL*)

Hvis man indretter sin lejlighed til det kan katte sagtens være i en
relativt lille lejlighed, husk katte ikke KUN er på gulvet, man kan evt
sætte en hylde op under loftet, det vil de elske

Vores orientalere har allesammen været nogle mega kælepotter, og så er de
pæne og sjove samtidig. Aby'er siges jo at være meget kælne også. Desværre
er der nogen der har glemt at fortælle det til vores eksemplar af racen. Hun
foretrækker så absolut at blive beundret på afstand. Hvis man altså ikke er
min svigerfar, som Phumba har kastet sin ubetingede kærlighed på *L* Når HAN
er her, så forstår man pludselig hvor abyer har ry som kælepotter fra. Det
aller sjoveste er at han ikke er SÅ meget for katte. Typisk, siger jeg bare.

Jeg er lidt i tvivl... Har I kat i forvejen? Jeg synes det er synd kun at
have EN kat i en lejlighed (eller i det hele taget).

To katte fylder ikke dobbelt så meget (altså jo men ikke på DEN måde) og med
mindre man er hjemmegående vil katten KEDE sig mens man er på arbejde. Og
det er nu engang kun en anden kat at den kat føre RIGTIGE samtaler på katsk
med

~Lisbeth