Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvorfor er det så ekstremt svært at købe n~
Fra : Bested

Dato : 31-08-03 19:09

Hej.

Jeg har lige nu et canon ixus v, og det vil jeg gerne have udskiftet fordi
jeg ofte bruger det til udprint (bliver ikke særlig godt med 1,92
megapixels) og fordi det er svært at være kreativ med "point-and shoot only
og håb på det bedste" (manuelle indstillinger = ingen).

Så jeg er nu begyndt at kigge mig om efter et nyt digital kamera (ca. 5
megapixels), men det er mildest talt ikke nemt! Det er temmelig umuligt at
gennemskue hva for et kamera der tager de bedste billeder. Jeg har overvejet
nogle stykker, blandt andet nikon 5400/5700 og sony F717. Men Sony har også
et ultra kompakt 5 megapixels kamera til færre penge (V1).

Hvad er forskellen på de ultra kompakte kameraer og så de større?
Er der generalt flere funktioner i fx nikon 5700 og sony F717? er
billedkvaliteten bedre? eller hvordan er det?

Jeg kan også forstå at de nye DSLR kameraer er rimelig hotte for tiden,
måske skal jeg vente til de kommer og måske yderligere til de falder i pris?

jeg må indrømme at jeg er rimelig hooked på Sonys F717, men hvis man kan få
et nyere 5 megapixels kamera som vejer det halve og fylder mindre til endda
færre penge (vs. canon s50, sony v1 osv), vil det jo være fuldstændig
åndsvagt.

m.v.h
Morten

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-08-03 19:43

Bested (morten@bested.net) skrev følgende:
> Hej.
>

> Hvad er forskellen på de ultra kompakte kameraer og så de større?
> Er der generalt flere funktioner i fx nikon 5700 og sony F717? er
> billedkvaliteten bedre? eller hvordan er det?

Jeg vil vædde på at optikken i Sony'en er klart bedre end i Nikon'en. Ikke
at jeg har haft nogen af dem i hånden, men der er _meget_ glas i Sonye'en.
:)

> Jeg kan også forstå at de nye DSLR kameraer er rimelig hotte for
> tiden, måske skal jeg vente til de kommer og måske yderligere til de
> falder i pris?

En mulighed kunne være Canon A80 når det kommer om en måneds tid. Det ser
rimelig lovende ud. Men det skal måske være mere avanceret end det?

> [...]
> kan få et nyere 5 megapixels kamera som vejer det halve og fylder
> mindre til endda færre penge (vs. canon s50, sony v1 osv), vil det

Det kommer jo også an på dine behov. Hvad skal du bruge det til?

- Martin

Fra : Tommy

Dato : 01-09-03 17:41

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil vædde på at optikken i Sony'en er klart bedre end i Nikon'en. Ikke
> at jeg har haft nogen af dem i hånden, men der er _meget_ glas i Sonye'en.
> :)
Hvor meget vil du vædde ?

www.digit.no skriver om Sony DSC-F717: "At objektivet ikke er fullt
korrigert for kromatisk feilbrytning er mer av akademisk interesse, enn
praktisk betydning. Fargegjengivelsen er presis, men overstyring av
fargemetning og kontrast savner jeg dypt. Den automatiske hvitbalansen ville
jeg også gjort noe med, om jeg var kamerakonstruktør hos Sony.

Om Nikon CP5700 skriver de: "Den optiske testen av Coolpix 5700 ble omtrent
som forventet. Tatt i betraktning at objektivet dekker hele 8x zoomområde,
oppviser det moderat fortegning for en 35 mm vidvinkel. Skarpheten er
fremragende, ikke minst i hjørnene, der den er imponerende bra.
Fortegningen ved full tele er svakt puteformet, men så ubetydelig at den er
nærmest ikke-eksisterende.
Til tross for ED-glass, er det ikke tvil om at 8x zoom i en kompakt
konstruksjon fremtvinger kompromisser for konstruktørene. Objektivet i
Coolpix 5700 klarer ikke å korrigere kromatisk feilbrytning 100%.
Likevel tar jeg av meg hatten for objektivets ytelse i så måte. Resultatet
viser tilnærmet perfekt korrigert fargebrytning. De små lilla og blå
fargesporene i harde kontrastlinjer er overhodet ikke synlige i normale
motiver. Dette er så godt som perfekt!"

Bare lige til en orientering

Fra : Peter SH

Dato : 31-08-03 20:18

Hej Morten

Hvis de kunne lave det lige så godt i en lille kasse ville de gøre det
!!!!!!
Et foto er ikke bedre en den linse/CCD der skal se motivet.

Mvh Peter SH

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-09-03 01:39

"Bested" <morten@bested.net> wrote in message
> [...]

endda
> færre penge (vs. canon s50, sony v1 osv), vil det jo være fuldstændig

Se evt på http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/

DSC-V1 kan det samme som F717, men har kun 4x zoom mod 5x, og F717 har -
vistnok - bedre optik selvom V1 også har Zeiss-optik. Jeg synes V1 er et
fantastisk kamera, kan jo tage natbilleder i total mørke, og billeder i
mørke hvor kameraet måler afstand osv med laser og infrarød hvorefter det
knalder blitzen af i hovedet på fx et uskyldigt natdyr, - samme som F717.
Man kan optage 6 minutter video på 640x480 på en 128 Mb memory stick, check
it out og se sammenligningen med to andre 5 meg pixel kameraer på dprview.

Fra : KASO

Dato : 01-09-03 08:38

"Knud Larsen" skrev d. 01-09-03 01:39 dette indlæg :

> [...]
check
> it out og se sammenligningen med to andre 5 meg pixel kameraer på

Som hovedregel har de "store" kameraer flere manuelle muligheder +
mulighed for filtre, ekstra optikker, ekstern blitz etc., som nogle
aldrig vil bruge og andre (f.eks. mig) ikke kan undvære.

Jeg vil ikke anbefale køb af F717 lige nu - F828 m. 7xzoom (Zeiss,
F:2.0-2.8) og 8Mpix) er "lige om hjørnet" (nov.) - det ligner en klar
forbedring - og om ikke andet vil det presse prisen på de sidste
F717....

Jeg har set en pris i Tyskland på 999 euro (ca. 7.500kr.) for F828...

Bemærk: F828 er absolut ikke lille eller let!!

Hvis du ikke har brug for ekstern blitz eller kraftig zoom er Canons S50
et meget gedigent lille kamera. Ekstremt robust, "alle" manuelle
indstillinger, 5Mpix og 3xzoom. Jeg har selv en forgænger - S40 - som
tager fremragende billeder - men det bliver formentlig suppleret af
ovenstående Sony eller Minolta A1, da jeg ikke kan undvære den kraftige
zoom og ekstern blitz.

http://www.kandu.dk/

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-09-03 16:59

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> mulighed for filtre, ekstra optikker, ekstern blitz etc., som nogle
> aldrig vil bruge og andre (f.eks. mig) ikke kan undvære.

Rigtigt, men Sonys V1 har samme manuelle muligheder som F717 plus et par
ekstra, og har mulighed for filtre, ekstra optik og TTL blitz, så det er et
lille stor kamera.

Fra : Bested

Dato : 01-09-03 15:18

Hej, og tak for svarene !!

Jeg er blevet enig med mig selv om, at det der opfylder mine behov bedst, er
et ultra kompakt kamera med masser af indstillinger og funktioner. Lige nu
hælder jeg mest til Sony V-1, fordi den jeg har nogle af de samme seje
funktioner som F-717 - men også canons S50 er lækker.

Morten