ang. Riesenschnauzer
Fra : Mette N. Sørensen

Dato : 31-08-03 18:21

Hejsa,
jeg kunne ikke svare på det oprindelige indlæg...ved ikke lige
hvorfor. Derfor denne nye tråd.
Men jeg kan oplyse at Gloris Unconditional Love er født i april 2001
med stumphale. Dette kan jeg se ud fra udstillingsresultaterne i Dansk
Schnauzer og Pinscher Klubs medlemsblad.
Der er i øvrigt en del riesenschnauzere med stumphale.
Skulle du, Vibeke, have lyst til at se de flotte schnauzere, kan jeg
da lige fortælle at der er specialklubudstilling i Hårlev d. 12
oktober

Mvh

Mette

Fra : Mari

Dato : 31-08-03 23:07

"Mette N. Sørensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er i øvrigt en del riesenschnauzere med stumphale.

Ja, og så undrer nogle sig måske over, at det ikke har været kendt
tidligere..... men det har jo ikke været en interessant information
at registrere så længe man kuperede iht. racens standard - som stadig
ikke er ændret.
Om man kan snyde............ det kan man vanskeligt, idet hunde med
stumpehaler skal attesteres af en dyrlæge i et tidsrum, hvor der vil
være spor af en evt. kupering.

Så vælg bare at tro på, at det er en pålidelig information, når det
oplyses
at hunden er født stumpehalet.

Jo flere lande, der indfører kuperingsforbud, des færre kuperede hunde.
Det vil - efter min mening - få den langtidsvirkning, at
eksteriørdommerne
foretrækker dem, der er typiske for racen som helhed - og ikke de
enkelte
eksemplarer, der afviger. Således forestiller jeg mig at kuperinger vil
forsvinde
ad naturlig vej. Som følge heraf tror jeg at stumpehaler vil blive
betragtet som
uønskede degenerative fejl. Men der går nok nogle årtier inden vi når
dertil.

/Mari

Fra : Ann K

Dato : 01-09-03 10:04

Hejsa.
Muligt at lige netop denne hund er født stumphalet... har ikke set
billedet - og kender faktisk ikke særligt meget til Riesenschnauzere
(bortset fra Dises gode legekammerat)...
Men jeg undrer mig _stadig_ voldsomt over den (i øvrigt rasende flotte)
Dobermann, som der for ganske nyligt også har været et billede af...
hunden havde fået kuperet _både_ ører og hale
*Troede* virkelig at DKK _mente_ det, når de skrev at kuperede hunde
_ikke_ kunne deltage i deres arrangementer!

Og nej... jeg er bestemt ikke spor misundelig over at hundene har opnået
meget fine udstillingresultater!!! Hvorfor skulle jeg dog være det?

Mari skrev:
>Jo flere lande, der indfører kuperingsforbud, des færre kuperede hunde
.... snip klippe hakke...
>Men der går nok nogle årtier inden vi når
dertil.

<> Du har sikkert ret! Men det ville, alt andet lige, gå bare *lidt*
hurtigere, hvis der kom et totalt forbud (i DK og alle andre lande med
forbud mod kupering) mod at udstille "kuperingsracer", hvis de blev
kuperede! Uanset om hunden var født i et land, hvor kupering er
tilladt.... Mon ikke opdrættere i disse lande hurtigt ville lade være
med at kupere, når de opdagede at de faktisk ville få svært ved at få
"afsat" deres ellers helt sikkert pragtfulde avlsegnede hunde???
For én ting er eksteriørdommeres personlige præferencer... en anden ting
er opdrætternes - og dermed også købernes

Mvh Ann

Fra : Mari

Dato : 01-09-03 22:45

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> Men jeg undrer mig _stadig_ voldsomt over den (i øvrigt rasende
flotte)
> Dobermann, som der for ganske nyligt også har været et billede af...
> hunden havde fået kuperet _både_ ører og hale

Hvordan ved du, Ann, at halen var kuperet - og ikke stumpet ved fødslen.

http://paintedmagic.dk/Genetik_og_hale.html
http://paintedmagic.dk/T-genet.html

> *Troede* virkelig at DKK _mente_ det, når de skrev at kuperede hunde
> _ikke_ kunne deltage i deres arrangementer!

Hvad mener du, at de kan gøre anderledes, end at kræve dyrlægeattest
inden for hundens første levedage? En attest som skal medbringes ved
alle
offentlige arrangementer - som dokumentation for mutationen.
Ellers skal der jo føres bevis over for dyrlægens hæderlighed - ik'
og hvordan gør man så lige dét?? Det er der i hvert fald ikke tradition
for her i landet. "Løftet" alene, står til troende.

> [...]
> hurtigere, hvis der kom et totalt forbud (i DK og alle andre lande med
> forbud mod kupering) mod at udstille "kuperingsracer", hvis de blev

Det er faktisk gået fantastisk hurtigt - mange lande har indført
kuperingsforbud inden for de seneste 5-10 år.

> [...]
> For én ting er eksteriørdommeres personlige præferencer... en anden
ting
> er opdrætternes - og dermed også købernes

Jo, Ann - det er jo netop dét der ér sket - og fortsat sker.
Inden vores nabolande indførte kuperingsforbud var der risiko for
vores blodlinier her i landet. Vi kunne vanskeligt udveksle avlshunde
med
Norge og Sverige pga. karantæneregler - og syd for vore grænser ville
man
ikke ønske sig at "bytte" med ukuperede hunde, som ikke ville ha' en
chance
i udstillingsringene - og dermed have vanskeligheder med
avlskåringer.........
troede man, dengang. Og det kunne være gået i opfyldelse,
hvis vi havde stået alene. Katastrofalt for racer med lille population.
Men det er gået anderledes - for landene omkring os er fulgt med..... og
det
er et plus for avlen. Resten skal nok følge med....... er jeg
overbevist om.

/Mari

Fra : Ann K

Dato : 01-09-03 23:02

Hej Mari.

>Hvordan ved du, Ann, at halen var kuperet - og ikke stumpet ved
fødslen.

<> Jeg ved faktisk ikke om hundens hale evt har været en "naturlig"
stumphale... men kan du forklare mig hvordan i al verden hunden kan få
"naturlige" kuperede ører????
Billedet af den omtalte Dobermann er i Hunden nr. 6 - juni 2003 side 26
"Hunde på toppen... Hunden er Dansk champion, UVV01, KBHV02, DKKV02, FP,
ZTP, IPO1 og IPO2...
Der er altså _ikke_ tale om en "gammel" hund ( født før
kuperingsforbuddet) eller et gammelt arkivbillede...
Og dens fine titler er tydeligvis også opnået efter at DKK har erklæret
at kuperede hunde ikke kunne deltage i DKK's arrangementer!
Tja - som sagt... jeg undrer mig!!!
Men hvor er det ellers en pæn vovse - den ville ligefrem have været
smuk, hvis den havde haft sine ører og hale

Mvh Ann

Fra : Mari

Dato : 02-09-03 23:32

> [...]
> <> Jeg ved faktisk ikke om hundens hale evt har været en "naturlig"
> stumphale... men kan du forklare mig hvordan i al verden hunden kan få

Nej det kan jeg jo ikke - men jeg kan forklare dig, at det ikke
er forbudt at udstille en ørekuperet hund i Danmark, hvis den er
født OG ørekuperet i et land, hvor ørekupering er tilladt. Er det
her, du tror der er en overtrædelse af loven?

Man har ikke valgt at tage ørekuperinger med, da man forbød
halekuperinger.
Både øre og halekuperinger har været forbudt i Danmark længe. Husker
ikke datoen for
ørekuperinger - men halekupering blev forbudt i 1991 - men på en måde,

det var tilladt at køre til et land, uden forbud og få det foretaget.
Det var så dét, man
lukkede definitivt for i 1996....... ved at forbyde alle halekupereden
hunde (excl. 5
jagtracer) at deltage i offentlige arrangementer (udstillinger og prøver
af enhver art)
- men man tog ikke de udenlandsk fødte/ørekuperede hunde med i
behandling af loven.

Det var en "hastebehandlet" lov - for man var lige ved at lave loven
sådan,
at alle HALEkuperede hunde ikke kunne deltage i noget som helst - og
dermed
ville avlen gå fuldstændigt i stå....... man ville ikke kunne få
avlskåret sine hunde
og heller ikke udveksle avlshunde med udlandet. Klart en BØF....... som

heldigvis blev afværget af et par vakse hundefolk, der så skriften på
væggen
og formåede at forklare sig. Men det var mellem 2' og 3'die
behandlingen,
så det var på et hængende hår. Jeg har vist fortalt at jeg ønsker
kuperinger forbudt,
men jeg ønsker ikke at genpuljen i avlen samtidig begrænses af den
grund. Derfor foretrækker
jeg en glidende overgang, som hviler på frivillighedsprincipper - og
inden for
de enkelte landes lovgivninger.

> Men hvor er det ellers en pæn vovse - den ville ligefrem have været
> smuk, hvis den havde haft sine ører og hale

Ja, men vi kan ikke gøre noget ved det - for standarderne bliver jo
først skrevet om,
når kuperingsforbud er en realitet i majoriteten af FCI-lande - ik' ??
Dommerne må ikke dømme disse stumpehalede/ørekuperede hunde ned -
ligesom
hunde med ører/haler heller ikke må dømmes ned, selvom de ikke er
korrekte
iht. standarden med disse intakte legemsdele.
Stumpehalen betragtes ikke som en degenerativ fejl.......

Så hvorfor skyde på DKK igen........... DKK kan ikke ændre
dyreværnsloven
og heller ikke FCI-standarderne. DKK kan alene fremføre synspunkter og
holdninger på rette tid og sted...... men må jo affinde sig med
demokratiets vilkår.

/Mari