Mærkeligt syndrom?
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-08-03 18:07

Kære NG

Jeg har gennem en tid haft internet via min antenneforening og vores
internet er leveret af Arrownet.

Jeg har så haft mulighed for at bestille fast Ip og det har jeg så gjort
til min stationære maskine. Denne faste Ip bliver så tildelt den MAC
adresse som tilhører mit netkort som sidder i min stationære computer og
det er så her balladen starter.

Selve mit mit netværk kan ses her:
http://www.tnfs.dk/images/Netv%e6rk.jpg

Selve problemet udspejler sig i at tilttrods for at både min stationærer
og bærbare begge 2 sidder i samme switch at så sker dataoverførsler
mellem dem kun med den hastighed som jeg har på min internet linie. Jeg
går ud fra at problemet eksisterer fordi at min stationære for en GAN
IP, mens at min bærbare må nøjes med en LAN/WAN IP. Samt det faktum at
der køres NAT på den "linie" som min bærbare sidder på mens at den
"linie" jeg sidder på med den faste IP er uden nogen form for firewall
eller NAT.

Men spørgsmålet lyder så, hvordan undgår jeg dette problem?, er
løsningen vitterlig kun at købe en router og så lade den rode med
"lortet" eller er der en nemmere og billigere løsning?.

På forhånd tak for hjælpen.
Flemming Jacobsen

Fra : Troels Jensen

Dato : 31-08-03 18:59

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 31-08-03 20:33

>Prøv at installere NetBEUI-protokollen og deaktiver TCP/IP for fil- og
>printerdelingen på begge maskiner. Fidusen er, at du så tvinger trafikken
>til at foregå direkte over LAN'et.

Så får jeg jo et problem når at jeg fx er inde hos en kammerat for at
spille. Og nu plejer jeg fx ikke at bruge printer og fil deling til at
overfører filer. Det plejer jeg at bruge min FTP server på min
stationære til . Og jeg tvivler på at den gider æde NetBEUI.
Flemming Jacobsen

Fra : jens

Dato : 31-08-03 22:26

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overfører filer. Det plejer jeg at bruge min FTP server på min
> stationære til . Og jeg tvivler på at den gider æde NetBEUI.

Du har en udbydder med ipadresser nok..... (du må benytte op til 15
sikkert.)
Så det er muligt at sætte et netkort mere i den med public ipèn, det netkort
vil få en ip på samme net som din bærbare, så skal du bare have en firewall
til at stoppe inkommende trafik til din public, hvilket du vel har........
nu.

På længere sigt er en router noget mere brugervenlig. Jeg kan ikke leve
uden.........

Mvh Jens

Fra : jens

Dato : 31-08-03 22:17

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> - Og om lidt vll Jens så svare, at du ikke kan leve uden en router,

Så vidt er det vist ikke kommet....

>at din
> maskine bliver angrebet af ondskabsfulde hackere o.s.v. o.s.v.

Det afhænger jo af flere ting....

> men det har
> altså kørt fint hér i et års tid og er ganske gratis............

Ja, for du er opmærksom på problemet, og har deaktiveret fildeling via ip.
Ofte hedder det bare installer og kør løs......., det er noget helt andet.

Men hvordan er det du forhindrer xp i at dele admin$ via ip ?
Og C$, D$ og en del andre system delinger ?

Og så er der jo lige den bærbare....., kan man deaktivere ip fildeling på en
sådan uden at løbe i en masse bøvl andre stedder ?

Mvh Jens