Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
8x optisk zoom demonstration ?
Fra : Zalza

Dato : 31-08-03 17:38

Hej

Nu har jeg set lidt på
http://www.dpreview.com/reviews/hp850/
og andre kameraer med 8x optisk zoom

Så var det at jeg godt kunne tænke mig at se _hvor_ meget 8x optisk zoom
entlig er.

Nogen der har et digikam. med 8x optisk zoom som vil give en
demonstradion... ??
fx. 2 billeder taget fra samme sted, mod samme motiv - det 1. helt zoomet
ud, det 2. helt zoomet ind. :)

Hilsen Lars

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 31-08-03 18:59

Jeg kan kun klare 7, men det giver da et billede.
http://www.fotoportal.dk/svar/zoom/

Jan

Fra : Jan

Dato : 31-08-03 20:20

"Zalza" <no.sp@m> skrev i en meddelelse
> Hej

Jeg har lavet en med 8x zoom i Photoshop.
Kig under dk.binaer med subj.: Test af 8x zoom

Jan

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-08-03 19:46

Jan (altum@FJERNDETTEofir.dk) skrev følgende:

> Jeg har lavet en med 8x zoom i Photoshop.
> Kig under dk.binaer med subj.: Test af 8x zoom

Lækkert!

- Martin

Fra : rAnders

Dato : 02-09-03 15:38

"Jan" <altum@FJERNDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lavet en med 8x zoom i Photoshop.
> Kig under dk.binaer med subj.: Test af 8x zoom
>
> Jan

Er du sikker på det er 8x zoom og ikke 3x zoom du har lavet.
Hvis jeg forstørrer det billede med 1x zoom med 300% får det samme
størrelses forhold som det med 8x. Jeg har selv taget et billede med 1x zoom
og 3x zoom med mit kamera og forstørret på samme måde med 300% og så bliver
billederne identiske.
Min konklusion er altså at dine billeder kun viser 3x zoom og ikke 8x zoom.

rAnders.

Fra : Jan

Dato : 03-09-03 18:01

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
bliver
> billederne identiske.
> Min konklusion er altså at dine billeder kun viser 3x zoom og ikke 8x

Ups, du har fuldstændig ret, for at gøre skaden god igen, har jeg lavet et
nyt billede og denne gang er den god nok.
Øverste billede taget med 50 mm, det nederste er et udsnit på 8x zoom
svarende til 400 mm.

Godt der er nogen der er vågne

Jan

Fra : Fums

Dato : 31-08-03 21:19

Zalza skrev news:3f522493$0$32527$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
> Nogen der har et digikam. med 8x optisk zoom som vil give en
> demonstradion... ??
> fx. 2 billeder taget fra samme sted, mod samme motiv - det 1. helt zoomet
> ud, det 2. helt zoomet ind. :)

Jeg har lavet et par stykker i dag. Jeg har bare smidt dem op samme med de
andre testbilleder på http://olympusc720.frac.dk men du kan jo kigge lidt på
dem.

Det er absolut ikke skønne billeder med gode motiver, men jeg skulle bare
have skudt nogle billeder for at se hvad kameraet kan.

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus020.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus019.jpg

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus016.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus017.jpg

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus007.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus008.jpg

http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus021.jpg
http://olympusc720.frac.dk/fotos/olympus022.jpg

--
Venlig hilsen

Fums Fotolog
http://fums.dk

Fra : JK

Dato : 01-09-03 13:31

On Sun, 31 Aug 2003 18:38:17 +0200, "Zalza" <no.sp@m> wrote:

> [...]
>demonstradion... ??
>fx. 2 billeder taget fra samme sted, mod samme motiv - det 1. helt zoomet

Hej

Jeg tror ikke, at en 8x zoom går uden stativ eller hjælpe-anlæg.

En 4x zoom kan man derimod holde i hånden uden rystelser.

Dette gælder for normale film og eksponeringstider så korte som 1/250
sec.

Hvis et digital kamera er så lysstærkt at det kan klare
eksponeringstider hurtigere end 1/500 sec ved den længste brændvidde,
så går det måske.

Hvad siger brugerne om det ?

hilsen

John

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-09-03 13:52

"JK" <johnknuhtsenREMOVE@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis et digital kamera er så lysstærkt at det kan klare
> eksponeringstider hurtigere end 1/500 sec ved den længste brændvidde,
> så går det måske.
>
> Hvad siger brugerne om det ?

I "gamle" dage var den en god tommelfingerregel, at lukketiden skulle være
mindre end eller lig med brændvidden, hvis man ville undgå rystede billeder
uden brug af stativ. Altså hurtigere eller lig med 1/500 sekund ved en
brændvidde på 500 mm osv. Med digital skal man vel bare huske at gange sin
aktuelle brændvidde med en for kameraet given faktor (for at finde en 35mm
ækvivalent brændvidde), hvis man vil bruge denne tommelfingerregel.

Jeg har selv et Nikon Coolpix 5700. Maksimal brændvidde på Coolpix'en svarer
til 280mm på et "gammeldags" 35mm analog kamera. Jeg skal altså benytte en
lukkertid mindre end eller lig med 1/280 sek. ved maksimal zoom. I praksis
benytter jeg 1/500 sek., så jeg er på den sikre side. Er der ikke lys nok
til denne lukketid, må jeg 1) benytte mindre zoomfaktor, 2) ændre lukketid
til 1/250 sek. og holde kameraet pokkers stille med mine hænder eller 3)
montere det på et stativ, hvis jeg vil undgå rystede billeder.

Den herover foreslåede tommelfingerregel kan desværre ikke benyttes af
personer, der lider af Parkinsons Syge

--
-Jens B.

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 01-09-03 16:16

Davs.

> Nogen der har et digikam. med 8x optisk zoom som vil give en
> demonstradion... ??

Ok, har taget dem tilfældigt med mit Nikon Coolpix 5700. Desværre dårligt
lys, men det viser det du ønsker.

http://www.hoffmann.cc/pic1.jpg
http://www.hoffmann.cc/pic2.jpg

--
Mvh. Kai Hoffmann

Web-hotel med mulighed for spamfilter på mailen.
www.hoffmann.cc

Fra : -Thomas H.-

Dato : 02-09-03 12:36

> [...]
> demonstradion... ??
> fx. 2 billeder taget fra samme sted, mod samme motiv - det 1. helt zoomet

Nu er det godt nok ikke et hp kamera, og heller ikke kun 8x zoom, men det er
et olympus med 10x zoom. Du kan se nogle test billeder her:
http://www.trainweb.dk/zoom/

Med Venlig Hilsen
-Thomas H.-

Fra : Zalza

Dato : 02-09-03 16:55

I får alle sammen tak !! =)
(i er da velkommen til at vise flere eks. - det ser imponerene ud!)

Gode eksempler på 7 til 10 x optisk zoom

Hvaaa er det så noget i kan anbefale man anskaffer sig ?
Er der andre end Olympus og HP der laver stor optisk zoom til billige penge
?

/Z

Fra : Martin Petersen

Dato : 03-09-03 10:45

Zalza (no.sp@m) skrev følgende:
> [...]
>
> Hvaaa er det så noget i kan anbefale man anskaffer sig ?
> Er der andre end Olympus og HP der laver stor optisk zoom til billige

http://catalog2.panasonic.com/webapp/wcs/stores/servlet/ModelDetail?storeId=11251&catalogId=11005&itemId=63114&catGroupId=11056&modelNo=DMC-FZ1S&surfModel=DMC-FZ1S

12x zoom/2 mp.... :(

- Martin