Det nederste af scrollbar mangler
Fra : Tommy Jo

Dato : 31-08-03 17:15

Hej

Jeg har forsøgt at lave en menu i CSS, der ikke flytter sig med sidens
indhold på:

http://www.solrodforsamlingshus.dk/madmenu.shtml

Det er lykkedes på nær en enkelt detalje: Det nederste af scollbaren
mangler, i hvert fald i IE6

Gode forslag til afhjælpning uden at ødelægge funktionaliteten modtages med
tak.

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-03 17:27

Tommy Jo skrev:

>Jeg har forsøgt at lave en menu i CSS, der ikke flytter sig med sidens
>indhold på:

>http://www.solrodforsamlingshus.dk/madmenu.shtml

Menuen flytter med i både Opera 6.05 og IE 5.0 (ingen joke).

Baggrunden står fast.

--
Bertel

Fra : Tommy Jo

Dato : 31-08-03 17:33

Hej Bertel

> Menuen flytter med i både Opera 6.05 og IE 5.0 (ingen joke).

Ja, det ved jeg godt.

Men det er vist ikke så nemt at løse

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-08-03 19:34

--
Bertel

Fra : Tommy Jo

Dato : 01-09-03 08:26

Hej Bertel

> Jamen så forstår jeg ikke at du skrev:

Så må jeg omformulere spørgsmålet:

Hvorfor mangler det nederste af scollbaren (i IE6) ?

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-08-03 20:17

"Tommy Jo" <i@tommyjo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.solrodforsamlingshus.dk/madmenu.shtml
>
> Det er lykkedes på nær en enkelt detalje: Det nederste af scollbaren

Hej Tommy.
Har du kigget her:
http://devnull.tagsoup.com/fixed/vertical.html

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Tommy Jo

Dato : 01-09-03 08:31

Hej Benny

> Har du kigget her:
> http://devnull.tagsoup.com/fixed/vertical.html

Ja - det er mit udgangspunkt. Og det er jo også lykkedes, bortset fra at
scrollbaren mangler den nederste pil.

Og det har noget med at gøre, at mit vertikale scrollområde ikke går helt
til toppen. Og så misforstår IE 6 altså højden.

Det har sikkert noget med at sætte magin og padding rigtigt, jeg har
eksperimenteret med det men ikke fundet løsningen.

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 09:58

Tommy Jo skrev:

> Ja - det er mit udgangspunkt. Og det er jo også lykkedes,
> bortset fra at scrollbaren mangler den nederste pil.

Og bortset fra at devnull-løsningen også virker i Opera og Mozilla
- det gør din ikke. Et kig i din kode afslører også grunden - du
inkluderer stylesheet'et med fixed-hacket med en IE6-conditional.
Dermed afskærer du brugere af andre browsere samt IE5 fra at se en
fast menu - hvorfor?

Prøv at begynde med at validere din kode:

<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A//www.solrodforsamlingshus.dk/madmenu.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tommy Jo

Dato : 01-09-03 10:43

Hej Jens

> [...]
> inkluderer stylesheet'et med fixed-hacket med en IE6-conditional.
> Dermed afskærer du brugere af andre browsere samt IE5 fra at se en

Jeg har sakset det fra devnull-løsningen, men jeg kan godt se at den er
ændret nu, det vil jeg også gøre, tak for tippet.

> Prøv at begynde med at validere din kode:

<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A//www.solrodforsamlingshus.dk/madm
enu.shtml>

Det har jeg nu gjort.
Og jeg synes ikke at de fejl den finder er fejl.
Den kan ikke finde nogen "<p>" - selvom de ER der.
Den kan ikke genkende gåseøjne, men de virker.
Og den kan ikke acceptere linket til Kraks Kort.
Det er der vist ikke rigtig noget at gøre ved.

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-09-03 12:52

"Tommy Jo" <i@tommyjo.dk> skrev :

>Den kan ikke finde nogen "<p>" - selvom de ER der.
>Den kan ikke genkende gåseøjne, men de virker.
>Og den kan ikke acceptere linket til Kraks Kort.
>Det er der vist ikke rigtig noget at gøre ved.

Jo da.

Du må ikke have en tabel i en <p> (og hvorfor?)

& skal i links skrives som &amp;
--
Knud

Fra : Tommy Jo

Dato : 01-09-03 13:20

Hej Knud

> Du må ikke have en tabel i en <p> (og hvorfor?)

For at få lidt afstand mellem tabellerne, jeg har rettet det til <br>

> & skal i links skrives som &amp;

Det har jeg også rettet, tak for hjælpen

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 13:00

Tommy Jo skrev:

> Det har jeg nu gjort.
> Og jeg synes ikke at de fejl den finder er fejl.

Men det er det - validatoren har som regel ret. Hvis det ser ud som
om den ikke har ret, så tjek tre gange mere.

> Den kan ikke finde nogen "<p>" - selvom de ER der.

Hvis du brugte xhtml ville det være nemt at se hvad der sker. I
HTML er det valgfrit om man vil lukke et p-element - det er det
ikke i xhtml.

Det der sker, er at du skriver:

Et p-element kan ikke indeholde blokelementer, herunder tabeller.
Når validatoren ser ovenstående eksempel, vil den tolke det som:

- og her er der som du kan se en </p> i overskud

Man kunne ønske sig at validatoren kunne gætte dine hensigter - og
andet end gå ud fra definitionerne. Men det illustrerer i mine øjne
noget af det smarte ved xhtml - nemlig at man her er tvunget til at
åbne og lukke alle elementer eksplicit.

> Den kan ikke genkende gåseøjne, men de virker.

Du ved kun at det virker på din egen maskine. Det er ikke sikkert
det virker alle andre steder. Det kan skrives som en tegnentitet i
stedet - eller muligvis klares ved at skifte til utf-8 på siden.

> Og den kan ikke acceptere linket til Kraks Kort.

&-tegnet er et specialtegn, der ikke må stå alene i html-kode.
Erstat med &amp; i stedet, så validerer det.

target="_blank" er ikke gyldig i strict-dokumenter. Brug
transitional hvis du vil benytte target. Hvis du vil holde dig til
strict kan du omgå manglen på target ved at lave det som pop op-
vindue, men overvej om der i det hele taget er behov for at kræve
et nyt vindue åbnet. Der er en grund til at target-parameteren er
fjernet i nye dokumenttyper.

> Det er der vist ikke rigtig noget at gøre ved.

Jo.

NB: Nu er scrollbaren helt væk i Mozilla. Man kan slet ikke se mere
end browservinduet viser fra starten.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tommy Jo

Dato : 01-09-03 13:25

Hej Jens

> Et p-element kan ikke indeholde blokelementer

Jeg har rettet det til <br>

> Du ved kun at det virker på din egen maskine.

Det er rigtigt, så jeg har rettet det.

> &-tegnet er et specialtegn, der ikke må stå alene i html-kode.
> Erstat med &amp; i stedet, så validerer det.

Det har jeg gjort, og siden validerer nu uden bemærkninger.

> NB: Nu er scrollbaren helt væk i Mozilla. Man kan slet ikke se mere
> end browservinduet viser fra starten.

Det var straks meget værre. Jeg har rettet siden mange gange i dag, og jeg
har løst problemet i IE6 med scrollbaren ved at indsætte en <div> i toppen.

Men jeg har ingen Mozilla. Er problemet der stadig?

Tak for hjælpen

--
Mange hilsner
Tommy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-09-03 14:33

Tommy Jo skrev:

> Jeg har rettet det til <br>

Bedre, selvom det vil være mere oplagt at benytte css på tabellen.
Fx som følger:

   table {
       margin-bottom: 1em;
   }

- der sætter en bundmargen på 1 linje for alle tabeller.

> Men jeg har ingen Mozilla.

Den kan kvit og frit hentes på <http://www.mozilla.org>.

Du kan med DOM inspector (indbygget i Mozilla) selv undersøge
hvorfor siden ser ud som den gør.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tommy Jo

Dato : 01-09-03 10:52

Hej

> Det nederste af scollbaren mangler

Nu har jeg fundet ud af det

body { height: 100%; overflow: auto; }

Sætter højden til 100%, og når jeg så rykker toppen ned for at få plads til
overskriften, så forsvinder bunden ud af billedet.

Nu har jeg sat højden til 80%, og så virker det i visse kombinationer af
opløsning og vinduesstørrelse.

Nu ville jeg jo gerne sætte højden til

100%-10em

Men det kan man vist ikke - vel ?