Alt virkede (næsten)
Fra : Per H

Dato : 31-08-03 15:24

Hej . så er vi hjemkommet igen efter første weekend i CV.

Alt virkede perfekt, lige med untagelse af 12 volt på køleskabet.

Det er et elektrulux til gas/220/og 12 volt.

Kan man med lethed trække det ud, for at se om det er tilsluttet 12
volt.? for der er ikke lys i knappen.

Og lige et tillægs?. Hvor meget skal dæktrykket være med totallast
på 1200 kg.?

Vi skal også invistere i et fortelt, og har kig på et Isabella, Penta.
Er der nogle steder man kan købe det billigere end andre steder.?

Vh Per
icq 8212837

Fra : Kim Olsen

Dato : 31-08-03 16:17

> Alt virkede perfekt, lige med untagelse af 12 volt på køleskabet.
>
> Det er et elektrulux til gas/220/og 12 volt.
>
> Kan man med lethed trække det ud, for at se om det er tilsluttet 12
> volt.? for der er ikke lys i knappen.

Hej Per

Jeg tror ikke du skal forvente lys i knappen, når skabet kører på 12 volt.
Det bruger Elektrolux ikke. Der er normalt en grøn og en rød knap til hhv.
220 v og 12 v. Men kun 220v lampen skal lyse.

Det er givet vis lavet sådan for at spare strøm, men er ofte en ulempe, hvis
man har batteri i vognen, og får tændt 12 v ved en fejl når man holder
stille. Så er batteriet hurtigt fladt.

For at kontrollere om 12 v virker, kan du jo enten spænde for, og køre 100
km, og se om skabet køler, eller prøv at tænde en 12 v lampe i vognen og så
se om ikke lysstyrken falder en smule når du tænder skabet på 12 v. Hvis -
ja så virker det nok.

Men 12 v. er kun til når man kører med vognen.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 17:00

On Sun, 31 Aug 2003 17:16:32 +0200, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
skrev:

>Men 12 v. er kun til når man kører med vognen.

nemlig, så man kan holde øllerne kolde til man er landet

Nå men tak for info om lampen. Det kunne jo være at lamen skulle lyse
for at 12 volt virkede . ligesom en sikring.

Vh Per
icq 8212837

Fra : T. Hartung

Dato : 31-08-03 17:48

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke du skal forvente lys i knappen, når skabet kører på 12 volt.
> Det bruger Elektrolux ikke. Der er normalt en grøn og en rød knap til hhv.

hmm det er da vist ikke helt rigtig. Min lampe lyser rød når der er 12V på
og den lyser grøn når der er 230 V på. Det gør den i denne vogn og ligeså
den gjorde i den gl. vogn fra 88.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 18:28

On Sun, 31 Aug 2003 18:47:48 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
skrev:

> [...]
>og den lyser grøn når der er 230 V på. Det gør den i denne vogn og ligeså

Jeg har på fornemmelsen at virker lyset i knappen ikke, så køler det
heller ikke.

Vh Per
icq 8212837

Fra : T. Hartung

Dato : 31-08-03 19:20

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har på fornemmelsen at virker lyset i knappen ikke, så køler det
> heller ikke.

klart klart ingen strøm ingen lys ) det er naturligvis en forudsætning,
men der kommer næppe mere lys ved at køre 100 km )

Det skal konstateres om der kommer strøm til køl - evt. kan han tænde/slukke
for køl og se om en anden 12V pære "taber" i lysstyrke. Køl trækker trods
alt en del !!

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 19:35

On Sun, 31 Aug 2003 20:20:14 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
skrev:

> Jeg har på fornemmelsen at virker lyset i knappen ikke, så køler det
>>

>klart klart ingen strøm ingen lys ) det er naturligvis en forudsætning,
>men der kommer næppe mere lys ved at køre 100 km )

nej. jeg mener at pæren i knappen er en sikring til køleskabet.
en diode.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Jens

Dato : 31-08-03 19:59

> nej. jeg mener at pæren i knappen er en sikring til køleskabet.
> en diode.

Det mener du ikke seriøst ?

Et køleskab trækker 10 A ved 12V's drift.

De køleskabe jeg har haft har alle (på nær det sidste skrabe-model-skab i
min nye Hobby der INGEN lamper har) haft en rød lampe der lyser.

Som en anden har nævnt er det et godt check at tænde f.eks. 12V's lyset over
komfuret og så se om det ændre lysstyrke når du tænder/slukker for den røde
knap på køleskabet. Hvis lysstyrken ikke ændre sig trækker køleskabet ingen
strøm og er deffekt et eller andet sted. Hvis lysstyrken ændre sig "lidt" er
det helt fint. Hvis den ændre sig "meget" har du for tynde ledninger i din
12V's forsyning.

Hvis køleskabsdrift på 12V skal have en bare nogenlunde effekt skal du sørge
for at ledningenstykkelsen i bilen fra akkumulatoren er mindst 4 kvadrat mm
på både + og - ledningen. Isæt en 16A sikring ved + ledningen ved
akkumulatoren. Hvis du f.eks. har ført de 12V fra lyset i bagagerummet duer
det ikke til køleskabsdrift..
Også i campingvognen er tykke ledninger en god ting, men det er ofte
vanskeligt at ændre uden at skulle til at trække nyt kabel fra trækket og
frem til køleskabet.

Mvh

Jens

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 20:09

On Sun, 31 Aug 2003 20:58:51 +0200, "Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk>
skrev:

>Det mener du ikke seriøst ?

jo det kan udemærket lade sig gøre. præsis som på visse
kaffemaskiner.

Vh Per
icq 8212837

Fra : Kim Olsen

Dato : 31-08-03 19:32

> hmm det er da vist ikke helt rigtig. Min lampe lyser rød når der er 12V på
> og den lyser grøn når der er 230 V på. Det gør den i denne vogn og ligeså
> den gjorde i den gl. vogn fra 88.

Hej igen

Jeg har lige været ude og kontrollere:

Mit elektroluxskab fra 1986 lyser altså kun når der er 220v. Ved 12v tænder
man på den røde knap, men lyser, det gør den altså ikke.
Et kontrolring til min bror med et 1997 elektrolux i en LMC giver samme
svar.

Så det kunne tyde på at der alligevel er forskel på køleskabe

Hilsen

Kim

Fra : T. Hartung

Dato : 31-08-03 19:43

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Mit elektroluxskab fra 1986 lyser altså kun når der er 220v. Ved 12v
tænder
> man på den røde knap, men lyser, det gør den altså ikke.

Nu skal vi vist lige skære efter salamímetoden:

Jeg forudsætter at der kun er 12V på CV ingen 230V tilsluttet !!

Er der lys i 12V pære i køkkenafd. eller toilet? virker vandpumpen?

Ser det ud som om der kan være lys i "den røde lampe" altså rød plastikknap
som den grønne??

Hvor får du 12V fra? Bilen? Har du tjekket med en pol-søger om der kommer
strøm ind via stikket?

..... vi stopper lige her først...

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 19:54

On Sun, 31 Aug 2003 20:43:16 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
skrev:

>"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

>tænder
>
>Nu skal vi vist lige skære efter salamímetoden:
>
>Jeg forudsætter at der kun er 12V på CV ingen 230V tilsluttet !!

ja den har også eget batteri,

>Er der lys i 12V pære i køkkenafd. eller toilet? virker vandpumpen?

ja

>Ser det ud som om der kan være lys i "den røde lampe" altså rød plastikknap
>som den grønne??

den til 12 volt er meget mindre i bredden.

>Hvor får du 12V fra? Bilen? Har du tjekket med en pol-søger om der kommer
>strøm ind via stikket?

fra egen 12 volt.

>.... vi stopper lige her først...

det gør vi så. .
men jeg kan jo tage knappen ud og måle om der er 12 volt henover.
det ser ud til at man kan få knapper med lys, og uden lys.

forøvrigt er det meget flotte billeder på din hjemmeside

Vh Per
icq 8212837

Fra : Per Rasmussen

Dato : 31-08-03 21:07

> [...]
> det ser ud til at man kan få knapper med lys, og uden lys.
>
> forøvrigt er det meget flotte billeder på din hjemmeside

Hej Per

Har haft nøjagtig samme problem i en tidligere CV Knaus 1992. Den røde
kontakt !, Ja nten lyste den eller også lyste den ikke ;)
Men nu til noget helt andet. Vil du have ord for at være lærd; tag det lette
og gør det svært. hehe
Tænd dog det s.... køleskab på 12v. og efter en time eller to lægger du
hånden på pladen i bumden af frostboxen, er den kold så OK. hvis ikke så ud
med kontakten ind med en ny.

Per

Fra : Per H

Dato : 31-08-03 21:21

On Sun, 31 Aug 2003 22:07:20 +0200, "Per Rasmussen"
<skovbrynet14@hotmail.com> skrev:

>Tænd dog det s.... køleskab på 12v. og efter en time eller to lægger du
>hånden på pladen i bumden af frostboxen, er den kold så OK. hvis ikke så ud
>med kontakten ind med en ny.

jaja rolig jeg har ikke lige vognen her.

skal nok i morgen ;
Vh Per
icq 8212837

Fra : Per Rasmussen

Dato : 31-08-03 21:37

> jaja rolig jeg har ikke lige vognen her.
>
> skal nok i morgen ;
> Vh Per
> icq 8212837

LOL
Ja, som pædagog bliver man af og til overrasket over hvad der hjælper ;D
Per

Fra : Per H

Dato : 01-09-03 05:17

On Sun, 31 Aug 2003 22:37:01 +0200, "Per Rasmussen"

Fra : Per H

Dato : 01-09-03 05:19

>LOL
>Ja, som pædagog bliver man af og til overrasket over hvad der hjælper ;D

det er bare sjældent at det er pædægoer der løser problemer

Vh Per
icq 8212837

Fra : Per Rasmussen

Dato : 01-09-03 07:39

> det er bare sjældent at det er pædægoer der løser problemer
>

> Vh Per
> icq 8212837

Klart, klart
Pædagogens opgave er at hjælpe, støtte eller vejlede, til den rette
problemløsende adfærd, som kan anvendes i fremtiden.
Per

Fra : Per H

Dato : 01-09-03 15:37

On Mon, 1 Sep 2003 08:38:44 +0200, "Per Rasmussen"
> [...]

>Pædagogens opgave er at hjælpe, støtte eller vejlede, til den rette
>problemløsende adfærd, som kan anvendes i fremtiden.

ja og det går alså heller ikke så godt med det.
Vh Per
icq 8212837

Fra : T. Hartung

Dato : 31-08-03 22:11

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> den til 12 volt er meget mindre i bredden.

hmmm her svare du ikke helt konkret - min den grønne er også meget større
end den røde

> det gør vi så. .
> men jeg kan jo tage knappen ud og måle om der er 12 volt henover.
> det ser ud til at man kan få knapper med lys, og uden lys.

ja men prøv de andre råd først "spændingsfald" over ledninger, fryser den i
skabet osv. og lad os høre dine iagttagelser - vi skal sq. nok få gang i den
der "ismaskine" om ikke andet så får du da brugt lidt af din fritid

> forøvrigt er det meget flotte billeder på din hjemmeside

takker ))