Hjælp til en opgave php mysql
Fra : Linda

Dato : 31-08-03 15:30

Hejsa.. jeg har fået et projekt der hedder at lave en videoudlejnings
system..

min problem er at få sådan en strikket sammen..

jeg har lavet en tabel hvor filmene ligger i...

når en person lejer en film hvordan kan man så lave det, sådan at man ikke
kan udleje den igen ???? men andre kan se at den findes...

håber på lidt hjælp....

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 31-08-03 15:41

"Linda" <musen76@msn.com> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>når en person lejer en film hvordan kan man så lave det, sådan at man ikke
>kan udleje den igen ???? men andre kan se at den findes...

Lav et boolsk felt, dvs. blot et felt af typen CHAR med længden 1, og
indsæt en værdi (f.eks. 'X' eller '1') i dette, når en film bliver
udlejet. Når filmen afleveres igen, så fjerner du blot værdien i
feltet.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Linda

Dato : 31-08-03 15:56

Hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det..........

men hvis man så har flere film af samme titel..

Fra : Linda

Dato : 31-08-03 16:23

er det smart at lave en ekstra tabel.. der indholder de film der er lejet ud
( person id & film id ) som man så oprette og sletter i...eller kan du komme
på noget smartere

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-08-03 16:44

> [...]
ud
> ( person id & film id ) som man så oprette og sletter i...eller kan du

Jeg ville nok gøre følgende:
1. Lave en tabel med kunderne, som indeholder: kundenummer, navn, adresse,
telefonnummer o.s.v.
2. lave en tabel med alle film, med et felt til udlejet. I dette felt
indsætte du kundenummeret på den kunde, der har lejet filmen.

Det forudsætter dog, at I kun har én af hver film. Ellers går der lidt
kludder i det

P.S. Vil du ikke godt svare under det du citerer ? Det gør det lidt lettere
at finde rundt i.
Se mere på: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Daniel Udsen

Dato : 02-09-03 16:51

Benny Nissen wrote:

> [...]
> indsætte du kundenummeret på den kunde, der har lejet filmen.
>
> Det forudsætter dog, at I kun har én af hver film. Ellers går der lidt

Hvorfor det man har aldrig mere en en af hver film for så vidt databasen
andgår.
filmID=1 title=titanic filmID=2 title=titanic er 2 vidt forskellige
film, de har godt nok begge leonardo de caprio og kate winslet i
hovedroller, og de er lige kedelige, men så længe man bruger filmID er
de forskellige!

Så kan man enten sortere i resultaterne, således at der kun kommer en
titanic frem, eller man kan vise status for alle eksemplare.

Hvis det er et system til ekspedienten er det nok en udemærket ide at
visse status på alle eksemplarer.

--
Daniel Udsen
Suntne vacci laeti?

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 02-09-03 18:45

Daniel Udsen wrote:

> [...]
> titanic frem, eller man kan vise status for alle eksemplare.
>
> Hvis det er et system til ekspedienten er det nok en udemærket ide at

Men ikke en hensigtmæssig måde at gøre det på i databasesammenhæng. Da
du vil få redundans på titlerne. Det ville nok være smart at dele
databasen op efter Boyce Codd Normal form, så der bliver en film tabel,
med info om den enkelte film og så en videobånd tabel, med info om den
enkelte kopi og så en tabel kopier til at kæde de to sammen. Men det
hører vist mere hjemme i database-gruppen.

Kom lige i tanke om at vores underviser (på AAU) faktisk havde et
eksempel med en videobiks. Så Linda du kan finde et komplet ER-diagram
hvis du går ind på http://www.cs.auc.dk/~gregori/Dat4-F03/ under Course
Schedule og så 3. kursusgang. Hent slides fra denne, og allernederst er
der et ER-diagram, som du sikkert kan bruge noget fra.

Håber det kan bruges

Mvh
Rasmus Hansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 31-08-03 20:53

Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> writes:

> [...]
> indsæt en værdi (f.eks. 'X' eller '1') i dette, når en film bliver
> udlejet. Når filmen afleveres igen, så fjerner du blot værdien i

Mon ikke et Enum felt ville være mere korrekt?

- Jacob Atzen

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 31-08-03 21:25

Jacob Atzen <jacob@aub.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Mon ikke et Enum felt ville være mere korrekt?

Man kunne også bruge en TINYINT af længden 1. MySQL har faktisk et
alias kaldet BOOL, der svarer til TINYINT(1).

Hvorfor skulle et ENUM-felt være mere korrekt?

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 31-08-03 21:36

> [...]

> alias kaldet BOOL, der svarer til TINYINT(1).
>
> Hvorfor skulle et ENUM-felt være mere korrekt?

Det er muligvis ikke mere korrekt end bool. Men i forhold til en
varchar, har du med en enum begrænset, hvilke værdier feltet kan
antage. Dermed har du sikret dig en højere grad af konsistens i
databasen og derfor et pænere layout.

- Jacob Atzen

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-08-03 15:48

> Hejsa.. jeg har fået et projekt der hedder at lave en videoudlejnings
> system..
>
> min problem er at få sådan en strikket sammen..

Hvad har du selv af forslag ?
Jeg synes det er lidt forkert at tage en sådan opgave ind, hvis man slet
ikke har en idé om, hvordan det skal laves.

Jeg mener at du skal gå i gang med projektet, og så kan du spørge her i
gruppen, hvis du kører fast.

Det er lidt tidligt i forløbet, hvis du allerede er kørt fast nu.

--
Benny

Fra : Linda

Dato : 31-08-03 15:53

Jeg har fået det stillet på min skole.. for et stykke tid siden..

og jeg har ikke stillet spørgsmålet herinde for at slippe for at lave
noget.. jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvad der er smartes at lave..

Fra : Benny Nissen

Dato : 31-08-03 16:10

> [...]
>
> og jeg har ikke stillet spørgsmålet herinde for at slippe for at lave
> noget.. jeg kunne bare godt tænke mig at vide hvad der er smartes at

Sorry. Jeg er vist lidt træt i dag. Jeg havde ikke lige tænkt i
ikke-kommercielle løsninger.
Undskyld, jeg var lidt hård ved dig.

Som Jens også skriver kan du lave et felt, der inderholder en værdi, hvis
filemn er udlejet.
Det kunne også være en dato, så du i samme felt strakt kan se, hvornår
filmen er udlejet.
På den måde er det også let at se, om der er nogen, der ikke er kommet hjem
igen.
Det er blot at søge på datoer, som er ældre end 7 dage (hvis man må have
filmen så længe).

--
Benny

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 31-08-03 21:13

Linda wrote:
> [...]
>
> når en person lejer en film hvordan kan man så lave det, sådan at man ikke
> kan udleje den igen ???? men andre kan se at den findes...

For mig at se har du ikke brug for hjælp til PHP, men til
databasedesign, mere præcist relationelt databasedesign.

Der er masser af gode tutorials på nettet, og du må vist også have noget
liggende på det fra din undervisning når du har fået stillet den opgave

Sådan noget hører egentligt mere hjemme i dk.edb.database, så jeg sætter
FUT (FollowUp-To). Så havner et svar på den her post i databasegruppen.

Jeg ville nok lave et design med tabellerne:

Videoer: hvor hver titel (evt hver udgave) har sit eget ID osv. Hvis der
er risiko for flere af hver titel skal du have en tabel til unikke
videoer og en anden hvor eksemplarerne er.
Laanere: hvor hver låner har id osv
Udlaan: hvor lånerID, titelID og lånstart noteres

Så kan bestanden af videoer vises med gennemgang af tabel 1 ovf, og
bestanden af aktuelt udlånbare = alt fra Videoer som ikke står med ID i
Udlaan.

Samtidig kan man let slå lånperiode osv op, og databasen er konsistent
fordi samme data (fx en videotitel) aldrig vil skulle rettes mere end et
sted.

Mvh

Jesper Brunholm