Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor mange spildfotos?
Fra : Tom

Dato : 31-08-03 12:39

Hej

Jeg har i tidens løbet fået skudt endda nogle tusinde billeder med
forskellige kameraer og er sådan halv deprimeret over at det kun er ca 1 ud
af 10 som JEG synes er gode.
Er det bare mig som den er gal med eller er der andre der også har en del
fotos man ikke synes er til at vise frem?

--
Tom

Fra : Mich@el

Dato : 31-08-03 12:45

Hej Tom.

Tom skriver:

> [...]
> Er det bare mig som den er gal med eller er der andre der også har en del
> fotos man ikke synes er til at vise frem?

Efter at jeg har fået et Digi-kamera, skyder jeg bare løs på de forskellige
motiver.

Det er ikke usædvanligt at jeg tager en 15 - 20 billeder på hvert objekt.

Det er jo nok der samme professionelle fotografer gør, de får måske kun 1 el. 2
brugbare billeder fra hver film de bruger.

Mvh.
Mick

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 31-08-03 13:47

"Mich@el" <ms@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Efter at jeg har fået et Digi-kamera, skyder jeg bare løs på de
forskellige
> motiver.

Klart din tid koster jo heller ikke penge når du laver billeder til dig
selv.

> Det er ikke usædvanligt at jeg tager en 15 - 20 billeder på hvert objekt.

I jagten på det perfekte billede, er det også nemt at gøre.

> Det er jo nok der samme professionelle fotografer gør, de får måske kun 1
el. 2
> brugbare billeder fra hver film de bruger.

Tror ikke helt at du kan sige det på den måde, for mange proffer har jo den
vane at de først trykker på knappen når de ved at nu sidder billedet der,
for hvis du har kunder der skal betaler en regning så hjælper det jo ikke
noget at du tager 500 billeder for at have 10 gode skud, for de 490 andre
billeder som ikke kan bruges de koster jo penge for kunden ( tidsforbrug,
slid på udstyr osv ), mange proffer behøver ikke skyde med spredehavl, men
kan nøjes med at skyde det antal der er behov for, for at have de skud i
kassen der skal bruges.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-08-03 15:24

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> ....cut...... mange proffer behøver ikke skyde med spredehavl, men
> kan nøjes med at skyde det antal der er behov for, for at have de skud i
> kassen der skal bruges.

Enig - poff. fotografer har erfaring og rutine, så deres ekspo-
neringer beror ikke på tilfældighedder og held, de er målrettede
og resultatorienterede...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BK

Dato : 31-08-03 16:34

> [...]

> kan nøjes med at skyde det antal der er behov for, for at have de skud i

Det kommer da an på motivet, stille stående motiver som regel intet
problem. Men hvad med motiver i bevægelse: hovedet drejes, fuglen
klapper vingen sammen, der blinkes med øjet, katten springer ikke som
forventet o.s.v. o.s.v. man kan jo ikke forudse alt.
National Geographic fotografer kan vel sagtens bruge en 4 - 500 film på
en opgave hvor der måske offentliggøres 5.

m.v.h.
Bjarne

Fra : John

Dato : 31-08-03 19:21

"BK" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> National Geographic fotografer kan vel sagtens bruge en 4 - 500 film på
> en opgave hvor der måske offentliggøres 5.

Mon dog
--
MVH
John K Hansen

Fra : MiBO

Dato : 31-08-03 19:48

John wrote:
> "BK" <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mon dog

Ja dog... 10.000-30.000 billeder på 4-6 måneders opgaver er ikke
ualmindeligt; kilde:
http://www.nationalgeographic.com/photography/qanda/index.html#e

Og ud fra det som jeg har set ang. deres fotografer, så har du _også_ en
god "hitrate", men går efter de _helt_ specielle billeder, der fortæller
historien. Søg evt. på nettet efter fotografer som Sam Abell, David Alan
HArvey, Steve McCurry, James L. Stanfield. F.eks.
http://dirckhalstead.org/ har interviews med nogle af disse.

Tænk også på en af vores egne, Tao Lytzen, som for tiden laver idDK, her
har han i tv udtalt at han laver op mod 500 billeder _om_dagen_. Se evt
her: http://www.iddk.dk/ for lidt baggrund om hans projekt.

Selv så har jeg efter egen mening i snit en hitrate på 1-2 _gode_
billede_ pr. rulle (36 exp), men det sker da at hele ruller bliver
skrottet, som regel efter en dybere overvejelse over hvad der gik galt :)

En klog mand har en gang sagt at man kan kende en god fotograf på hvad
han _ikke_ viser frem (underforstået hvad han har smidt ud inden
resultatet vises).

/michael

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 31-08-03 21:18

MiBO" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Selv så har jeg efter egen mening i snit en hitrate på 1-2 _gode_
> billede_ pr. rulle (36 exp), men det sker da at hele ruller bliver
> skrottet, som regel efter en dybere overvejelse over hvad der gik galt :)

Med så mange dårlige billeder, burde du også lave en dybere overvejelse, for
det er da dyrt i det lange løb.*S*

> En klog mand har en gang sagt at man kan kende en god fotograf på hvad
> han _ikke_ viser frem (underforstået hvad han har smidt ud inden
> resultatet vises).

Så hvis man smider 1 ud af 500 er man så god, eller er det når man smider
490 ud af 500 ud..????

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-08-03 21:47

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> Så hvis man smider 1 ud af 500 er man så god, eller er det når man smider
> 490 ud af 500 ud..????

Tja priserne på reklame, presse, portræt o.s.v. fotografi er idag
så pressede, at hvis der skal laves forretning og fotografen skal
kunne leve af det, så er der ikke plads til mere end 1-2% spild.

Og børnefotografen i Brugsen skal helst ned på 0% spild, men det
er også standardiserede optagelser.

Men det gør nok en forskel, at mange i denne gruppe, er amatører
der laver billeder for billedets skyld, de er eksperimenternede
og går efter noget overraskende og utraditionelt, og det vil selv-
sagt gi' meget mere spild.

Jeg kan gi' flg. eksempel for mit eget niveau, da jeg lavede min
billedeserie på Frilandsmuseet, der optog jeg præcist 180 billeder
på ca. 5 timer, af dem kasserede jeg 5 billeder, de resterende
175 billeder lan ses på flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/udstillinger_%26_museer/frilandsmuseet/preview_01of15.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : lars bo

Dato : 01-09-03 00:24

Hej Niels

> [...]
> billedeserie på Frilandsmuseet, der optog jeg præcist 180 billeder
> på ca. 5 timer, af dem kasserede jeg 5 billeder, de resterende

Nu har jeg set en del af dine thumpnails, og der er en del af disse billeder
jeg personligt ikke ville lægge ud på min side.
Dette er ikke på grund af billedernes kvalitet, men fordi de er for lig
hinanden, og dette bunder nok i forskellen på vores gallerier, så også dette
skal vel tages med i betragtningen når man skal beregne spildet af billeder.
--
hilsen
lars bo

PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!

..tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 00:48

lars bo wrote:

> [...]
> skal vel tages med i betragtningen når man skal beregne spildet af billeder.

Ja indenfor stock-foto, er det meget vigtigt at kunden har nogle
valgmulighedder, så der skal være varianter.

Det samme oplever prssefotografer, hvis de udvælger og kun kommer
med det bedste billede fra en given opgave, så spørger redaktøren
straks om de andre billeder er mislykket, og hvis man svarer nej,
ja så kræver han straks at se nogle flere, så han selv ka' vælge...

Og det er jo netop forskellen på at lave fotokunst, og så at skulle
sælge skidtet, du kan selv vælge det bedste billede, den proff.
fotograf er nødt til at lade kunden få det privilegie at vælge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : lars bo

Dato : 01-09-03 00:52

Hej Niels
Jeg takker for ordet "fotokunst" )))

--
hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

PS.: Når du får tid, så kommenter andres billeder!

..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 01:04

lars bo wrote:

> Jeg takker for ordet "fotokunst" )))

Amatørfotografer der laver billeder allene for billedernes skyld,
laver efter min definition fotokunst, men træerne vokser ikke
ind i himlen, for der findes både god og dårlig fotokunst...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : lars bo

Dato : 01-09-03 01:10

Hej Niels

>men træerne vokser ikke ind i himlen, for der findes både god og dårlig
fotokunst...

Nu havde du jo ikke behøvet at bruge den store hammer
Nå men slut herfra, jeg skal tidligt op i morgen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 10:12

lars bo wrote:

> Nu havde du jo ikke behøvet at bruge den store hammer

Ja en af mine bekendte er brolægger, og hans standard bemærkning
er: "Lad mig komme til, jeg bruger ikke vold, jeg har bare en
større hammer"....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 01-09-03 00:54

"Niels" == Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Og det er jo netop forskellen på at lave fotokunst, og så at skulle
> sælge skidtet, du kan selv vælge det bedste billede, den proff.
> fotograf er nødt til at lade kunden få det privilegie at vælge...

Betyder det så ikke også reelt at hvis du tager 20 billeder i en
sammenhæng, og du kun kan sælge de 2 [bedste, mest dramatiske, havd
ved jeg], at du har 90% fejlskud?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 10:31

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Betyder det så ikke også reelt at hvis du tager 20 billeder i en
> sammenhæng, og du kun kan sælge de 2 [bedste, mest dramatiske, havd
> ved jeg], at du har 90% fejlskud?

Både ja og nej...!

Hvis de 18 billeder er fraklip der bliver smidt ud, ja så har du
90% spildprocent...

Hvis de 18 billeder også er gode, skarpe og veleksponerede, ja så
kan de jo gemmes til anden brug, og så har du skudt med "maskin-
gevær", og lavet flere billeder end nødvendigt.

Det vil jo altid være sådan, at uanset om man laver 10 eller 100
billeder på en opgave, så vil der kun et billede som er det bedste,
et billede der er det næstbedste o.s.v...

Og som Thomas Lorentsen siger, så bliver proff. fotografer meget
målrettede, når de har nogle års erfaring som ballast, og ja det
kan godt gi' nogle sjove situationer, når man er ude på en opgave,
folk tror ikke man er proff. hvis ikke man ta'r en hel masse bil-
lleder, jeg har ihvertfald mange gange oplevet, at folk spørger
undrerne om det er rigtigt, at jeg kun ska' et til to billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-09-03 10:12

lars bo wrote:
> [...]
> skal vel tages med i betragtningen når man skal beregne spildet af billeder.

Nu er Niels's galleri baseret på "stock-foto", som groft sagt vil sige
at han lægger (næsten) alle sine billeder frem i butikken. Målet er jo
at kunden kan finde det billed, som _kunden_ er glad for.

Hvis kunden ikke finder det billed som han vil have, så er der jo ikke
nogen handel.

Personligt vil jeg også vælge et billed ud, og "kæle" for det. Når jeg
eksempelvis er i mørkekammer, kan jeg sagtens finde på at bruge ½-1 time
på et enkelt billed.

Det man skal huske, er at der er forskel på formålet med ens billeder.
Nogen har det mål, at der skal være handel i butikken; andre vil have få
billeder, der gør sig godt på en udstilling/konkurence.

Det er vel et spørgsmål om kvantitet kontra kvalitet, i nogle tilfælde
er det ene at foretrække, i andre det andet..

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 11:00

Thomas Corell wrote:

> Det er vel et spørgsmål om kvantitet kontra kvalitet, i nogle tilfælde
> er det ene at foretrække, i andre det andet..

Hej Thomas gik du kold på tråden i news:dk.admin.netikette, så
vidt kan se, så har du ikke svaret på mit spørgsmål i Message-ID:

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 01-09-03 08:54

[SNIP]
> [...]
> kunne leve af det, så er der ikke plads til mere end 1-2% spild.
>
> Og børnefotografen i Brugsen skal helst ned på 0% spild, men det

[SNAP]

Børnefotografen i Brugsen er forlængst gået over til digitalbilleder og
en printer (de seneste jeg har set) - så han sletter bare de dårlige
skud.

http://www.kandu.dk/

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-09-03 20:40

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Tja priserne på reklame, presse, portræt o.s.v. fotografi er idag
>så pressede, at hvis der skal laves forretning og fotografen skal
>kunne leve af det, så er der ikke plads til mere end 1-2% spild.

Men sammenlignet med timeløn og transportomkostninger, så er det jo en
meget lille udgift at tage et par billeder ekstra for en sikkerheds
skyld. For pressefotografer gælder det jo også, at situationerne ofte
kun sker én gang, så der ikke er mulighed for at komme tilbage, og
gøre endnu et forsøg med et mislykket billede.

--
Kåre - TV-fotograf

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-09-03 21:14

"Kåre Nejmann" wrote:

> [...]
> kun sker én gang, så der ikke er mulighed for at komme tilbage, og
> gøre endnu et forsøg med et mislykket billede.

Ja hvis der fotograferes digitalt, så gør det ikke fra eller til
om man ta'r 5 eller 50 billeder, lige bort set fra, at man skal
bruge tid og resoucer på at redigere og arkivere 50 billeder.

Og jeg vil mene, at det gi'r bedre billeder, hvis man målrettet
kikker de væssetlige motiver ud og pinpointer dem, for hvad skal
man med 35 billeder af en minister som tager det første spadestik.

Man kan selvfølgelig komme ud på en opgave, hvor der bare er mange
gode motiver, og i en sådan situation vil jeg ikke spare på mine
hukommelseskort, det er jo billeder til arkivet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-09-03 10:04

Niels Ebbesen wrote:

> Og jeg vil mene, at det gi'r bedre billeder, hvis man målrettet
> kikker de væssetlige motiver ud og pinpointer dem, for hvad skal
> man med 35 billeder af en minister som tager det første spadestik.

Man kan vende den om og sige, hvad skal man med ét billede af en
minister der tager et spadestik med lukkede øjne. Hvis det er hvad man
har med hjem, så har man fejlet stort.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-03 11:05

Thomas Corell wrote:

> Man kan vende den om og sige, hvad skal man med ét billede af en
> minister der tager et spadestik med lukkede øjne. Hvis det er hvad man
> har med hjem, så har man fejlet stort.

Pist.... på bagsiden af digitale kameraer, er der en skærm der
kan vise et preview af ens optagelser, og man kan lave udsnits-
forstørrelser og tjekke om hovedpersonen lukker øjnene...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-09-03 11:35

Niels Ebbesen wrote:

> Pist.... på bagsiden af digitale kameraer, er der en skærm der
> kan vise et preview af ens optagelser, og man kan lave udsnits-
> forstørrelser og tjekke om hovedpersonen lukker øjnene...

Pist.. hvor sidder den på mit OM-10 ?

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-03 11:53

Thomas Corell wrote:

> Pist.. hvor sidder den på mit OM-10 ?

Hva' er er et OM-10...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-09-03 11:58

http://www.optiksammlung.de/OM/OM10.html

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-03 13:29

Thomas Corell wrote:

> http://www.optiksammlung.de/OM/OM10.html

Har du fundet den på et loppemarked...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henning

Dato : 03-09-03 21:41

"Thomas Corell" <intheNO.SPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Kan du se det for dig - Den proffessionelle digitale fotograf bruger tiden
på at tjekke sin optagelse medens motivet forsvinder

mvh Henning.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-09-03 22:28

Henning wrote:

> Kan du se det for dig - Den proffessionelle digitale fotograf bruger tiden
> på at tjekke sin optagelse medens motivet forsvinder

Ahmmm... jeg har hørt om proffessionelle analoge fotografer, som
har været lidt for hurtige med isætningen af filmen, så den ikke
har fået ordenlig fat i fremføringsrullen, der var nul billeder
ud af 36 mulige, og jeg kender også et par stykker, der har begået
fejlen med at køre en 400 ASA diafilm som 100 eller 64 ASA, her
var der også nul billeder ud af 36 mulige...

Når jeg fotografere digitalt, så får jeg et preview billede i
søgeren et split sekundt efter optagelsen, og jeg har så meget
rutine, at jeg her straks ka' fornemme om jeg skal arkivere, eller
om jeg skal slette billedet og lave nogle flere optagelser.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : BK

Dato : 01-09-03 08:41

> [...]
> det er da dyrt i det lange løb.*S*

> Så hvis man smider 1 ud af 500 er man så god, eller er det når man smider

Det afhænger da af så meget. De 485 kan da godt være teknisk korrekt
eksponeret, men man ramte bare ikke lige præcist det udtryk man ville
have frem.

m.v.h.
Bjarne

Fra : KASO

Dato : 01-09-03 09:00

"BK" skrev d. 01-09-03 08:41 dette indlæg :

> Det afhænger da af så meget. De 485 kan da godt være teknisk korrekt
> eksponeret, men man ramte bare ikke lige præcist det udtryk man ville
> have frem.

Et godt billede er jo mere end at det er skarpt og korrekt eksponeret.
Motiv, beskæring, valg af dybdeskarphed m.m. kan gøre hele forskellen på
et godt billede og et uinteressant billede.

Jeg tog for nogle år siden billeder til nogle venners bryllup. For at
sikre at der var de nødvendige gode billeder imellem, tog jeg 8 ruller á
36 billeder - så kunne de vælge de bedste ud. Der var mange "rimeligt
ens" billeder - men de var alle skarpe og korrekt eksponeret. Da de
skulle vælge, valgte de at beholde alle billederne - hvilket jo ikke
helt var meningen, men de var glade - og så kunne jeg jo også kun være
tilfreds. Det viser imidlertid, at vi har forskellige holdninger til,
hvad et godt billede er!

http://www.kandu.dk/

Fra : BK

Dato : 01-09-03 09:24

KASO wrote:

> Et godt billede er jo mere end at det er skarpt og korrekt eksponeret.
> Motiv, beskæring, valg af dybdeskarphed m.m. kan gøre hele forskellen på
> et godt billede og et uinteressant billede.

Det var bl.a. det jeg mente.
Hvis billedet ikke opfylder den ide fotografen havde da han/hun tog det,
kan det jo være lige meget om de er skarpe og korrekt eksponerede.
Derfor kan man heller ikke sige noget om personen er en god eller dårlig
fotograf alene på hvor mange billeder der bliver brugt/kasseret.

m.v.h.
Bjarne

Fra : KASO

Dato : 01-09-03 09:56

"BK" skrev d. 01-09-03 09:24 dette indlæg :

> [...]
dårlig
> fotograf alene på hvor mange billeder der bliver brugt/kasseret.

OK - så er vi jo enige - jeg var ikke helt sikker udfra din oprindelige
formulering!

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 10:52

KASO wrote:

> Det viser imidlertid, at vi har forskellige holdninger til,
> hvad et godt billede er!

Fotografi som håndværk og fotografi som kunstart er to vidt for-
skellige ting, kunstfotografen kommer længst, hvis han også magter
det håndværksmæssige, og håndværkeren/fagfotografen kommer længst,
hvis han også magter det kunstneriske...

Og dit indlæg viser netop, at folk her i gruppen gang på gang går
fejl af hinanden, fordi de har forskellig krav og forudsætninger.

Fotoforbrugeren er glad hvis bare billedet er veleksponeret og
skarpt, for dem handler det om at ha' fotominder fra livets store
og små begivenheder...

For fotokunstneren er ideen og motivet vigtigere end skarphed og
korrekte farver, det er ikke engang afgørende at folk ka' se
hvad billedet forestiller...

Og for fagfotografen er de håndværksmæssige dyder i centrum, hans
billeder skal være skarpe, velbelyste og velkomponerede, så de
kan bruges af hans kunder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : MiBO

Dato : 01-09-03 16:51

Tholo - www.tholofoto.dk wrote:

> Med så mange dårlige billeder, burde du også lave en dybere overvejelse, for
> det er da dyrt i det lange løb.*S*

Hvor har jeg sagt de andre var dårlige? Selvom du smiler en mindre pæn
udtalelse du kom med.

> Så hvis man smider 1 ud af 500 er man så god, eller er det når man smider
> 490 ud af 500 ud..????

Gæt selv...

/michael

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 02-09-03 11:55

"MiBO" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvor har jeg sagt de andre var dårlige? Selvom du smiler en mindre pæn
> udtalelse du kom med.

Den var ikke ment som mindre pæn, men hvis du kun har 1-2 gode skud ud af 36
hvad vil du så kalde de andre hvis ikke dårlige.
Jeg spørger her af nysgerrighed. Mener at 2 ud af 36 er en meget lille
hitrate, men hvis du ikke mener at de andre 34 er dårlige, hvad så...
mindrebrugbare... er det et bedre ord at bruge....

> Gæt selv...

Nej svar dog pænt på spøgsmålet.*S*

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-09-03 11:20

BK <bjarne.kjaer@mail.tdcadsl.dk> wrote in

> National Geographic fotografer kan vel sagtens bruge en 4 - 500
> film på en opgave hvor der måske offentliggøres 5.

Lidt det samme som TV, et minuts indslag i tv-avisen kan sagtens tage
en halv eller en hel dag at lave og involvere flere timers optagelse.
En times optagelse pr. minuts udsendelse er vist ikke helt ved siden
af (i mange tilfælde).

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 12:35

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> en halv eller en hel dag at lave og involvere flere timers optagelse.
> En times optagelse pr. minuts udsendelse er vist ikke helt ved siden

Det er fortid, i dag er der ikke råd til et sådant spild...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 01-09-03 13:02

Niels Ebbesen wrote:

> Det er fortid, i dag er der ikke råd til et sådant spild...!

Afhænger nok af omstændighederne. Erindrer at direktøren på min
arbejdsplads blev interviewet i 2-3 timer, det blev til ~1½ minut i
udsendelsen. Dertil skal så lægges redigeringstid, når de kom hjem i
studiet.

Men de fleste reportage-film-sekvenser behøver nok ikke så meget
optage-/redigerings- tid.

--
Don't waste space

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 13:38

Thomas Corell wrote:

> [...]
> arbejdsplads blev interviewet i 2-3 timer, det blev til ~1* minut i
> udsendelsen. Dertil skal så lægges redigeringstid, når de kom hjem i

Det kan også være, at journalisten har ønsket at få et bestemt
svar, og at det har været svært at få det fisket ud af din chef.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-09-03 15:11

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Det er fortid, i dag er der ikke råd til et sådant spild...!

Nu er det godt nok snart 5 år siden jeg var i praktik ved Tv2
Østjylland. Dengang var jeg med til at lave et indslag der hed "Kryds
og tværs", ca. 3 min. midt i aftenens program.
Vi brugte en hel dag fra 8 morgen til omkring 18-19 om aftenen for at
lave et 3 min. indslag. Jeg vil skyde på vi havde mellem en time og
halvanden fra tre forskellige lokaliteter på båndet da vi kom tilbage
til stationen. Derefter kom klipning og speak der snildt tog en time
eller mere - for 3 min!

Selvom de er gået over til digital teknik har de vist ikke ændret
noget særligt på hvordan journalisterne arbejder, der bruges
forfærdeligt meget rå-optagelse til at lave en udsendelse.

Jeg mener at det er omkring 800 mandetimer der bruges på at lave en
tv-avis.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-09-03 20:54

>Det er fortid, i dag er der ikke råd til et sådant spild...!

Det er ikke helt ved siden af.
I dag har jeg fotograferet og redigeret et indslag til TV-avisen (om
de tyske redningshelikoptere, der måske skal til at flyve i Danmark).

Journalisten brugte selvfølgelig nogen tid på research om formiddagen,
og derefter havde vi sammenlagt:
   3 timers transport
   2½ timer til optagelser (med lidt ventetid undervejs)
   1½ timer til redigering

Vi havde 36 minutters optagelser og klippede det sammen til 1 minut og
44 sekunder. Med studieværdens op- og nedlæg cirka 2 minutter og 6
sekunder.

Og det var faktisk en ret normal dag!

--
Kåre - som laver tv-avis og 19direkte hos DR Syd i Aabenraa.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-09-03 21:31

"Kåre Nejmann" wrote:

> Vi havde 36 minutters optagelser og klippede det sammen til 1 minut og
> 44 sekunder. Med studieværdens op- og nedlæg cirka 2 minutter og 6
> sekunder.

Ja men hvor det førhen krævede et helt TV-hold på 6-8 mand, så
laves en sådan opgave typisk alene af en fotograf og i enkelte
tilfælde sammen med en journalist til at interviewe.

Hint: Prøv at se flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/fotgrafer_fotoudstyr/fotografi/preview_10of11.html
De 9 billeder fra "tv_hold-33.jpg" frem til "tv_kamera-46.jpg"
er 25 år gamle billeder fra monopolets storhedstid, det er op-
tagelse af et indslag til en Joakim Jerrik udsendelse, bemærk
at der står to mand ved hvert kamera, den ene er reserve, hvis
kameramanden skulle få et ildebefindne...

Og de to første billeder, er iøvrigt en TV2 fotograf der allene
er ude på et mordsted og sikre nogle billeder til aftenens
tv-avis.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-09-03 22:22

> Ja men hvor det førhen krævede et helt TV-hold på 6-8 mand, så
> laves en sådan opgave typisk alene af en fotograf og i enkelte
> tilfælde sammen med en journalist til at interviewe.

Specielt hvis det ikke er det helt nye digitale udstyr vil man også
ofte have en lydmand med ud så man ialt er tre mand afsted (så er der
også en ekstra til at slæbe udstyret :)

> Og de to første billeder, er iøvrigt en TV2 fotograf der allene
> er ude på et mordsted og sikre nogle billeder til aftenens
> tv-avis.

Ja man går jo også mere og mere hen imod fotojournalisten der selv
optager og interviewer og i det hele taget laver alt selv. Det er jo
blevet muligt med de små lette digitale kameraer.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-09-03 23:03

Henrik Stidsen wrote:

> Specielt hvis det ikke er det helt nye digitale udstyr vil man også
> ofte have en lydmand med ud så man ialt er tre mand afsted (så er der
> også en ekstra til at slæbe udstyret :)

Jow men det er stadigvæk en drastisk nedskæring, den optagelse
mine gamle billeder viser, havde så vidt jeg husker nogenlunde
flg, bemanding.

6 kamerafolk (3 kamerer)
1 lydmand
1 lydassistent
1 producer i OB-vognen
2 producerassistenter
1 båndoperatør i båndvognen
1 journalist (Joakim Jerrik)
1 assistent
1 der pudrede og friserede alle dem skulle ind foran kameraerne.

Og ja de brugte nok en hel dag på at lave 20 minutters TV, som
egenlig bare var en 8-10 interview on-lokation.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-09-03 23:34

> Og ja de brugte nok en hel dag på at lave 20 minutters TV, som
> egenlig bare var en 8-10 interview on-lokation.

Voldsomt overkill med en OB vogn hvis de ikke sendte det live
alligevel - de kunne da nøjes med en ENG vogn.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 04-09-03 07:49

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> wrote:

>Voldsomt overkill med en OB vogn hvis de ikke sendte det live
>alligevel - de kunne da nøjes med en ENG vogn.

Ikke nødvendigvis. OB-vognen giver jo flere fordele: Produceren kan
hele tiden se begge billeder, og give kommandoer til kamerafolkene
hvis han vil have andre beskæringer. Desuden kan han klare det meste
af klipningen 'live'. Og instruktøren/tilrettelæggeren kan løbende
vurdere, om man har det hele med.

Det vil altså spare tid med redigering bagefter, og give større
sikkerhed for, at man ikke mangler noget når man kommer hjem fra
optagelse.

--
Kåre

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-09-03 09:19

Henrik Stidsen wrote:

> Voldsomt overkill med en OB vogn hvis de ikke sendte det live
> alligevel - de kunne da nøjes med en ENG vogn.

Du glemmer vist, at billederne er over 25 år gamle, der er løbet
meget vand i den teknologiske å siden midten af 70'erne, dengang
fandtes der ikke super-VHS, DAT o.s.v., datidens TV-båndmaskine
var megga store, og båndene var lige så bredde, som de livremme
der er mode blandt unge piger..

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Axel Søgaard

Dato : 31-08-03 13:45

Hvis du tænker dig bare en lille smule mere om,inden du trykker på
knappen-ja så tror jeg du straks får en mindre spildprocent
axel søgaard

Fra : MiBO

Dato : 01-09-03 17:46

Tom wrote:

> [...]
> Er det bare mig som den er gal med eller er der andre der også har en del
> fotos man ikke synes er til at vise frem?

Hej Tom

Nogle af de svar i denne tråd tyder på at vi her er overrepræsenteret af
suveræne verdensfotografer, der bare kan det hele, og som aldrig spilder
et skud, hvis man er proffesionel (hvad det så en betyder).

Hvis man søger andre steder på nettet, så får man et lidt andet billede,
f.eks. photo.net (der typisk har rimelig lødige diskussioner) er der
mange der ikke har særlig mange af de _gode_ skud (aka. keepers). Det er
lidt interessant læsning, se her:
http://www.google.dk/search?q=how+many+keepers+site%3Aphoto.net

Og en lille uanselig amerikansk fotograf har udtalt at en fotograf er
heldig hvis har får ti-tolv gode skud om året (fotografen var, hvis man
ikke ved det, Ansel Adams)

Set i det lys, så kan det tyde på at du har en sund selvkritik, og ikke
bare viser revl og krat frem.

/michael

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-09-03 18:13

MiBO wrote:

> Og en lille uanselig amerikansk fotograf har udtalt at en fotograf er
> heldig hvis har får ti-tolv gode skud om året (fotografen var, hvis man
> ikke ved det, Ansel Adams)

Ja - det er en rigtig god myte, og så fremmer overdrivelse for-
ståelsen, Ansel Adams produktion af gode billeder er nemlig så
stor, at hvis den myte skulle holde, så skulle han være mange
tusind år gammel.

Det der er sandhedden er, at selv de dygtigste fotografer kun
laver ganske få af de såkaldte "perler", som er billeder hvor
man har været utrolig heldig at ramme en helt unik situation,
og hvor alt er gået op i en højere enhed.

Men "perlerne" gør da ikke ens øvrige gode billeder til dårlige
billeder, og de er jo rent faktisk kun "perler" i kraft af de
andre gode billeder, som de hæver sig op over.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom

Dato : 01-09-03 19:02

> Nogle af de svar i denne tråd tyder på at vi her er overrepræsenteret af
> suveræne verdensfotografer, der bare kan det hele, og som aldrig spilder
> et skud, hvis man er proffesionel (hvad det så en betyder).

Ja jeg har også læst hvor gode andre er til at skyde fotos

> Set i det lys, så kan det tyde på at du har en sund selvkritik, og ikke
> bare viser revl og krat frem.

Tak

--
Tom

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 02-09-03 12:05

> [...]

> suveræne verdensfotografer, der bare kan det hele, og som aldrig spilder
> et skud, hvis man er proffesionel (hvad det så en betyder).

Det tyder på at du ikke har læst hele tråden her, når man læser dit svar
her.

> Hvis man søger andre steder på nettet, så får man et lidt andet billede,

Hehe ja og søger du i andre forum kan du sikkert få et andet svar...*S* man
kan jo finde alt på nettet...

> Og en lille uanselig amerikansk fotograf har udtalt at en fotograf er
> heldig hvis har får ti-tolv gode skud om året (fotografen var, hvis man
> ikke ved det, Ansel Adams)

Uhha svært at trækker myter og legender ind i en snak som denne.
Det giver ligesom en fordeling på vægtskålen der dræber en ellers sund
debatten.

> Set i det lys, så kan det tyde på at du har en sund selvkritik, og ikke
> bare viser revl og krat frem.

Det kommer stadig an på hvad du laver af billeder, og hvordan du beregner
din tid og dit forbrug.
Hvad koster det hver gang du tager et billede med dit digitale kamera?, hvis
prisen er o kr så har du heller ingen kunde at stå til ansvar overfor, og
derfor kan dit spild også være det størrere, men skal du sende en regning
videre til en kunde, duer det ikke at du tager penge for 500 billede, hvis
din kunde kun skal bruge 10 stykker.
For det vil din kunde ikke betale for, dermed bliver du nødtil at blive
meget dygtigt, og minimere dit spild meget hurtigt, ellers bliver det
hurtigt for dyrt at bruge dig som fotograf.

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 03-09-03 12:01

On Wed, 03 Sep 2003 12:52:45 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hva' er er et OM-10...?

.....et kamera :) -- hvorpå man kan montere rigtig gode optikker, og
installere Kodakchrome film :)