Kommende MAC bruger
Fra : John

Dato : 31-08-03 12:45

Hejsa

Jeg står i den siduation at jeg skal have anskaffet mig en bærbar.
Til hverdag er jeg linux bruger, men har flere kunder der bruger Windos.
I den anledning er der et par spørgsmål der melder sig...

Kan æblet snakke med windows maskiner via ethernet (den der gyselige blah
blah protokol smb/ciff/netbøvs eller hvadd en nu hedder i denne uge).
Og hvis ikke, kan jeg så bare smide samba på æblet ?

Kan den køre mine X11 programmer ?

Jeg regner med at det bliver en 15" powerbook - om det så skal være med
eller uden superdrive har jeg ikke besluttet endnu.

Kommentarer - foreslag ?

MVH. John
(der hedder Brian i den virkelige verden)

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 31-08-03 13:30

John <John@not.at> wrote:

> [...]
>
> Kan æblet snakke med windows maskiner via ethernet (den der gyselige blah
> blah protokol smb/ciff/netbøvs eller hvadd en nu hedder i denne uge).

Ja det kan den godt.

> Og hvis ikke, kan jeg så bare smide samba på æblet ?

Det kan man også godt, hvis man har lyst, men det er ikke nødvendigt.

> Kan den køre mine X11 programmer ?

Det kan den sandsynligvis godt, det er ikke alle linuxprogrammer man
lige kan recompile, men for langt fleste virker det bare.

> Jeg regner med at det bliver en 15" powerbook - om det så skal være med
> eller uden superdrive har jeg ikke besluttet endnu.

Der har efterhånden i lang tid været rygter om nye PowerBooks er på vej,
så måske skal du lige vente til efter Apple Expo Paris (d. 20 sept) med
at bestille.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Karl Antz

Dato : 31-08-03 17:51

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Ja det kan den godt.

såvidt jeg er orienteret, følger samba med - hvilket netop er grunden
til at du kan være i betwork med Windows-maskiner.

> Det kan man også godt, hvis man har lyst, men det er ikke nødvendigt.

> Det kan den sandsynligvis godt, det er ikke alle linuxprogrammer man
> lige kan recompile, men for langt fleste virker det bare.

Fra næste systemversion - X 10.3 - folger Apple's version af X11 med
styresystemet - indtil da kan du downloade XDarwin; kan ikke huske hvor
,em den kan du køre rootless.

Hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 31-08-03 18:11

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Fra næste systemversion - X 10.3 - folger Apple's version af X11 med
> styresystemet - indtil da kan du downloade XDarwin; kan ikke huske hvor
> ,em den kan du køre rootless.

Det nemmeste er nu at bruge Apples egen X11, som det blev nævnt i eet
andet indlæg.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Karl Antz

Dato : 31-08-03 18:33

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Det nemmeste er nu at bruge Apples egen X11, som det blev nævnt i eet
> andet indlæg.

oooooooops - havde ikke set at man allerede kan downloade den som beta;
men som sagt så følger den med i næste systemversion.

ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 31-08-03 20:47

Magnus Marius Rohde <magnus-marius@mail.tele.dk> wrote:

> Det kan den sandsynligvis godt, det er ikke alle linuxprogrammer man
> lige kan recompile, men for langt fleste virker det bare.

Langt de fleste Linux programmer er vel skrevet til Intel processor. Er
det så rigtigt at man så'n lige hvupti kan recompilere dem til at køre
på PPC via Apple X11?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-03 13:33

John <John@not.at> wrote:

> [...]
> blah protokol smb/ciff/netbøvs eller hvadd en nu hedder i denne uge). Og
> hvis ikke, kan jeg så bare smide samba på æblet ?

Nu er det ikke lige mine områder, men jeg er sikker på, at svaret er ja
til begge spørgsmål.

> Jeg regner med at det bliver en 15" powerbook - om det så skal være med
> eller uden superdrive har jeg ikke besluttet endnu.
>
> Kommentarer - foreslag ?

Jeg har selv en PowerBook G4 1GHz med 1MB fra november 2002. Det er en
dejlig computer, og jeg er meget glad for min. Siden dengang er prisen
faldet en del. Min kostede næsten kr. 30.000,-, så vidt jeg husker. Men
i januar kom PowerBook 12" og 17" med en smart ny aluminiumskasse,
Airport extreme og indbygget Bluetooth. Siden har der været vedholdende
rygter om, at 15" modellen ville blive opgraderet tilsvarende. Min 15"
på 1GHz blev lanceret i november, og der er ikke sket nogen ændring af
den. Hidtil er Powerbook ellers blevet opgraderet to gange om året. Det
er altså ikke sket, men priserne faldt en del (ca. 8.000m,- svjh) i
sommer. Det er altså på høje tid, at der sker noget ikke bare med 15"
modellen, men også med de to andre, der ikke er blevet fornyet siden
januar.
Du kan derfor prøve at vente lidt med at købe, da der højst
sandsynligt snart sker en opgradering. Du kan også købe nu og så glæde
dig over, at du får den gamle/nuværende model, der for nylig er faldet
meget i pris. Problemet er bare, at man ikke kan være sikker på, at den
nye model bliver dyrere. Det gjorde den ikke i november, da jeg købte
min. Jeg havde egentlig besluttet mig for den langsomme af de to
PowerBook, men efter opgraderingen kostede topmodellen kun få hundrede
mere, end den lille havde kostet hidtil.
Men generelt skal man købe computer, når man har brug for den.
Man kan jo blive ved med at vente, da den nye model altid kun er få
måneder væk. Omvendt skal man heller ikke købe for tidligt, da man altid
får mere for pengene kort tid senere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 31-08-03 14:13

John <John@not.at> writes:

> Jeg står i den siduation at jeg skal have anskaffet mig en bærbar.
> Til hverdag er jeg linux bruger, men har flere kunder der bruger
> Windos.

Jeg kender det...

> Kan æblet snakke med windows maskiner via ethernet (den der gyselige
> blah blah protokol smb/ciff/netbøvs eller hvadd en nu hedder i denne
> uge). Og hvis ikke, kan jeg så bare smide samba på æblet ?

Ja, det kan man. Sambas følger med Mac OSX.

> Kan den køre mine X11 programmer ?

Ja, Apple har sågar lavet en Apple X11, som integrere transperent med
resten af OS'et.

Bemærk i den forbindelse Fink-projektet, der giver dig anledning til
en masse GNU-programmer som Debian-pakker.

> Jeg regner med at det bliver en 15" powerbook - om det så skal være
> med eller uden superdrive har jeg ikke besluttet endnu. Kommentarer
> - foreslag ?

Skulle jeg købe bærbar, ville jeg overveje en 12" PB. Ganske enkelt
fordi den er en tand mere bærbar og "jeg har den med overalt i
inderlommmen"-agtig en en 15" sag. Har selv en ældre 14" PB, og den er
bestemt bærbar, men 12"'ere er atlså markedets sejeste maskine for
tiden.

> MVH. John (der hedder Brian i den virkelige verden)

Øhhh!?

-j

--
Viden bliver ikke mindre af at blive delt - tværtimod!
http://akademiskopgavebank.dk

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 31-08-03 14:33

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Øhhh!?

John er et dæknavn som i Silverstone, Michelin etc. Man kan ikke være
for forsigtig i denne windowsverden, når man ligefrem overvejer at spise
af æblet...
--
Poul

Fra : Thomas Hansen

Dato : 01-09-03 09:52

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> John er et dæknavn som i Silverstone, Michelin etc. Man kan ikke være
> for forsigtig i denne windowsverden, når man ligefrem overvejer at spise
> af æblet...
Silverstone er bestent ikke et dæknavn, men navnet på en racerbane.
Du tænker sikkert på Firestone, der allerede er blevet brugt som dæknavn
af et par legendariske detektiver, der kaldte sig Pirelli og Firestone
eller Schøning & Arvé (gl. dansk cykeldæknavn) eller Continental og
GoodYear, men vistnok egentlig hed Thorfinn og onkel Ftata.
/Thomas
--
All hail the spotted kitty!

Reply to thomash-at-skydebanen.net