Pris på racekat
Fra : dpl

Dato : 31-08-03 12:39

Hej, nu må jeg lige have lidt hjælp fra nogle garvede opdrættere.

Jeg har kontakt til en ejer af sibiriske killinger, som "måske" vil
stambogsføre dem. De vil have kr. 3000 for en hankilling, og så skal jeg
betale vaccination, stamtavle og medlemskab af en hovedklub (for dem) oveni.

Jeg er bestemt klar over det er en sjælden race i Danmark, og at prisen
må være derefter, men alligevel... Der er tale om to
førstegangsforældre, de har aldrig været på udstilling, og det kommer
kuldet heller ikke. Jeg er interesseret i en hankilling til avl, men ved
jo ikke meget om hans evt. kvaliteter og egnethed. Er det en fair pris,
eller hvad ville I mene?

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 31-08-03 12:41

> Hej, nu må jeg lige have lidt hjælp fra nogle garvede opdrættere.
>
> Jeg har kontakt til en ejer af sibiriske killinger, som "måske" vil
> stambogsføre dem.

Hmm allerede der stejler jeg ! over deres måske ?

De vil have kr. 3000 for en hankilling, og så skal
> jeg betale vaccination, stamtavle og medlemskab af en hovedklub (for
> dem) oveni.

Hvorfor ? det må da være deres ansvar at sørge for hvis de vil opdrætte, for
mig lyder de da som en "byb" som ikke har sat sig særlig grundigt ind i hvad
det vil sige at opdrætte.
Men er faktisk itvivl om de kan melde sig ind og så stambogsfører
killingerne når de ikke var medlem af en hovedklub da parringen fandt sted,
og div. attester såsom navlebrok/kryptiochid skal jo også være lavet inden
avl.

> [...]
> ved
> jo ikke meget om hans evt. kvaliteter og egnethed. Er det en fair

Nej det syntes jeg ikke, men igen også fordi at dem som tydeligvis har
kattene vel ikke engang selv kender specielt meget til racen og vil kunne
rådgive om ting vedr. racen så nej jeg ville slet ikke købe kat der, men det
er min personlige mening jeg vile ikke turde binde an med det.

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : dpl

Dato : 31-08-03 13:36

Hej Gitte!
Tak for svaret.

Nej de er ikke egentlige "opdrættere", men har fået de to forældrekatte
på samme, lidt tilfældige måde som jeg fik Raisa. De er vist ikke
specielt interesserede i opdræt lige nu, og vil ikke søge lave stamtavle
på killingerne, hvis de finder købere der er ligeglade.

Jeg er lidt spændt på det du siger om at det måske allerede er for sent
at ordne paragrafferne med attester osv. Hvis det er tilfældet, har
sagen jo, desværre, løst sig selv, da jo naturligvis kun er interesseret
i en registreret killing.

Der er ganske rigtigt ikke den samme hjælp at hente som hos en erfaren
opdrætter, og jeg er da også meget i tvivl...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-08-03 13:46

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at ordne paragrafferne med attester osv. Hvis det er tilfældet, har
> sagen jo, desværre, løst sig selv, da jo naturligvis kun er interesseret

Hej Dorthe.

Det er ikke for sent mht. attesterne. De skal (selvfølgelig) bare være
iorden inden stamtavlerne søges Jeg kender et tilfælde, hvor hankatten
først fik udstedt kryptorchid attest ved killingernes første vaccination;
Derefter blev stamtavlerne søgt - ikke noget problem

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 31-08-03 16:40

> Det er ikke for sent mht. attesterne. De skal (selvfølgelig) bare være
> iorden inden stamtavlerne søges

Okay gælder det så heller ikke at "opdrætteren" skal være medlem af en
hovedklub ved parringstidspunktet eller er det lige gyldigt.?

MVH
Gitte
www.sacala.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-08-03 17:48

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Okay gælder det så heller ikke at "opdrætteren" skal være medlem af en
> hovedklub ved parringstidspunktet eller er det lige gyldigt.?

Hej Gitte.

Godt spørgsmål Det eneste jeg umiddelbart kan finde om emnet er i FD's
nationale stambogsføringsregler:

1. Registrering af kuld
a) Opdrætteren skal være medlem af en FD tilsluttet klub.

Der står ikke noget om, at man skal være medlem på parringstidspunket - kun
regisreringstidspunktet, men der kan jo stå noget et andet sted. Dorthe,
måske er det en god idé at rådføre dig med stambogssekretæren i din klub

Jeg prøvede også lige, om jeg kunne finde den regel, der siger at opdrætter
er den, der ejer hunkatten på parringstidspunktet, men jeg kunne ikke finde
den. Nogen der ved, hvor det står? Eller er den bortfaldet efter FD er
stoppet med at registrere ejerforhold?

Fra : Battlefield´s

Dato : 31-08-03 18:56

"Katrine Nederby" <beydanaSletDette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

finde
> den. Nogen der ved, hvor det står? Eller er den bortfaldet efter FD er

Hej
Jeg tror ikke at den regel er bortfaldet, jeg fik i hvert fald den besked,
at min nye hunkat skulle stå i mit navn inden vi parrede hende. Så hun fik
danske papirer inden hun selv kom til Danmark
Hilsen Vibeke

---

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 13:18

Hej Dorthe

Udover de helt "moralske" overvejelser som Gitte
også er inde på, vil jeg sige at med ekstra udgifterne
vil prisen på en avlshan snige sig op på små 4000 kr.
det er en rimelig pris, måske især fordi det er en
forholdsvis sjælden race herhjemme. Inden for
somali kan en avlskat sagtens komme op på 5-6000
kr. alt efter linien, og det er min opfattelse at det
kan det også inden for andre racer.

Vil du have mulighed for at få en "rigtig" SIB-kender
med, til at bedømme killingen, og evt få kopier af
mors og fars stamtavler, så du "med hjælp" kan
vurdere linierne, ellers kan det være svært at se
om de er noget "værd"

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : dpl

Dato : 31-08-03 13:38

Hej Marianne!
Det ville være perfekt at kunne få killingen bedømt af en sibi-kender,
men de er vist desværre mindst lige så sjældne som racen selv i Danmark
på dette tidspunkt. Om ejeren så har tålmodighed til den slags manøvre,
det er jeg også lidt i tvivl om.

Jeg har set stamtavlerne, og afstamningen virker fin nok, men igen, jeg
er jo ingen ekspert...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 31-08-03 14:10

Dorthe skrev
<Jeg har set stamtavlerne, og afstamningen virker fin nok, men igen, jeg er
jo ingen ekspert...>

hmm..... har du mulighed for via mail at sende
stamtavle-kopier til udenlanske opdrættere, for
så kunne jeg da godt forestille mig at de gerne ville være behjælpelige,
eller checke om navnene fra
stamtavlerne går igen på nogle af de udenlandske
opdrætteres sider. Der er også den mulighed at du
måske kunne få hjælp fra en af klubberne, eller en
af de dommere der dømmer semi-langhår.

--
Marianne Hellemose
www.hellemose.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 31-08-03 13:58

> [...]
> kuldet heller ikke. Jeg er interesseret i en hankilling til avl, men ved
> jo ikke meget om hans evt. kvaliteter og egnethed. Er det en fair pris,

Tja, mine kælekillinger koster 4.000 kr., så prisen er der for mig at se
ikke noget i vejen med.
De "indvendige" kvaliteter og egnethed kan man jo ikke lige sige noget om,
med mindre du kan få fat i nogle af opdrætterne af forældrekattene el.
lign. - men standarden har du vel, så du ihvertfald kan vurdere ham
udseendemæssigt...

Mvh. Camilla

Fra : dpl

Dato : 31-08-03 18:01

Hejsa, tak for alle jeres gode svar.
Jeg har besluttet ikke at købe en killing lige nu, da jeg mener at have
mere brug for hjælp til at vælge den rigtige, hvis der skal blive tale
om at parre Raisa. Faktisk er jeg stadig i tvivl om det overhovedet
bliver aktuelt, da hun endnu ikke har vænnet sig specielt godt til
menneskelig kontakt.

Vi må vente og se...
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Battlefield´s

Dato : 01-09-03 11:12

> [...]
> om at parre Raisa. Faktisk er jeg stadig i tvivl om det overhovedet
> bliver aktuelt, da hun endnu ikke har vænnet sig specielt godt til

Hej Dorthe
Kender du denne Sibirer-diskussionsliste?
Måske kan du bruge den til at stille spørgsmål om racen, eller måske kan du
komme i kontakt med en opdrætter, der lige netop har den rigtige killing

Hilsen Vibeke

---

Fra : dpl

Dato : 01-09-03 19:18

Battlefield´s wrote:

> [...]
> komme i kontakt med en opdrætter, der lige netop har den rigtige killing

Hej Vibeke!
Jep, har været tilmeldt både den og en anden sibi-liste (siberian
message board) nogen tid. Og der er godt nok gang i skribenterne! Jeg
har allerede måttet skifte over til "digest mode", for ikke at få
indbakken proppet fuld af mails hver dag *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/